تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):در تفسير آيه «با مردم به زبان خوش سخن بگوييد» فرمود: يعنى با همه مردم، چه مؤمن و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797962183




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نزاع دانشکده ها


واضح آرشیو وب فارسی:فرهیختگان: اکنون پس از 33 دوره برگزاری آیین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران یک ضرورت جدی برای بازنگری ملاک های داوری آن وجود دارد. در نظرگاه اول فرم هایی که برای داوری ها استفاده می شود، به شدت کمی گرا است. مثلا ممکن است کتابی از نظر محتوا عمیق باشد، اما حروفچینی آن وضعیت مناسبی نداشته باشد. این مساله باعث نمی شود از عمق کتاب کاسته شود، اما براساس ملاک های داوری، این اثر 10 امتیاز را به راحتی از دست می دهد. اگر برای ارزیابی کتاب سال دچار یک نوع فرمالیسم کمی گرایانه شویم، آن زمان است که خروجی کار بهتر از این نخواهد بود. هر چند کتاب هایی که معمولا در این سال ها انتخاب شده اند، کتاب های شایسته ای بوده اند اما فرآیند انتخاب کیفی نبوده و کمی است. هر تحولی که امروز قرار است در زمینه علم، کتاب، گفتمان و دانشگاه اتفاق بیفتد، باید از مسیر انجمن های علمی بگذرد و ما مفر دیگری در این راه نداریم؛ انجمن های علمی به معنی اینکه خود نخبگان علمی همدیگر را نقد کنند. این مسیر از بیرون علم امکان پذیر نیست، همچنان که در سطح پایین تر رسانه ها و مطبوعات نیز نمی توانند به نقد علم دست زنند. کانت در جستار «نزاع دانشکده ها» می گوید شأن عقل که شأن دانشکده فلسفه است، آن است که خود به نقد خود می پردازد. جامعه علمی نیز چنین خاصیتی دارد و کتاب سال نیز باید از دالان جامعه علمی بگذرد که بتواند کامیاب شود. باید یک کار پژوهشی انجام شود تا در هر رشته فرآیند انتخاب کتاب سال از صفر تا صد بررسی و بحث علم سنجی و وضعیت علمی کشور روشن شود. ما به صورت شهودی متوجه می شویم آثاری که امروزه در زمینه فلسفه غرب در ایران منتشر می شود، نسبت به آثار منتشر شده در فلسفه اسلامی، قوی تر است، اما متاسفانه این دیدگاه مستند به تحقیق نشده است. ما هنوز بعد از 33 دوره برگزاری جایزه کتاب سال، کتاب سنجی فلسفه نداریم. همچنین پژوهشی نداریم که نشان دهد آورده های ما در تالیف و ترجمه در فلسفه اسلامی و غربی به لحاظ کمی و تحلیل محتوا چیست؟ دلیل این مساله نیز از آنجا ناشی می شود که چنین نیازی به شکل دغدغه در نیامده است. اگر خواسته باشیم نکته ای را از روی تجربه شخصی و شهودی مطرح کنیم، می توان گفت در حوزه فلسفه غرب نشاط بیشتری برای تالیف و ترجمه دیده می شود. علت این مساله هم آن است که فلسفه غرب هم تنوع و تکثر غیرقابل قیاسی با فلسفه اسلامی دارد و هم با مسائل انضمامی گره خورده است. از سوی دیگر فلسفه اسلامی ما در بهترین حالت یا شرح و تعلیق است یا زندگینامه؛ یعنی کتاب های تاسیسی به عدد انگشتان دست هم نمی رسد. ناشران تخصصی فلسفه نیز عمدتا ناشران تخصصی فلسفه غرب هستند. تکان های فلسفه اسلامی از زمانی آغاز می شود که بحث گادمری «امتزاج افق ها» رخ دهد. فلسفه اسلامی باید افق خود را به صورت جدی به مصاف افق فرهنگ و فلسفه معاصر آورد. آنگاه است که یکی از آثار وقوع گفت وگوهای جدی تولید کتاب های خوب خواهد بود. ولی اینکه ما با این شیوه آموزش و پژوهش پیش رویم، دستاورد جدی و موفقی نخواهیم داشت. در نظام آموزش دانشگاه ما فلسفه اسلامی از مرحله شرح و تعلیق و آموزش سینه به سینه و نسل به نسل عبور نکرده و چراغ فلسفه تطبیقی چندان پرفروغ نیست.


سه شنبه ، ۲۰بهمن۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهیختگان]
[مشاهده در: www.farheekhtegan.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 5]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن