تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 30 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر كس با آبى غسل كند كه پيش‏تر در آن غسل شده است و به جذام مبتلا شود، كسى را جز خو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796644529




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

الزهار:به تجاوزات پاسخی کوبنده می‌دهیم


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
الزهار:به تجاوزات پاسخی کوبنده می‌دهیم
الزهار:به تجاوزات پاسخی کوبنده می‌دهیم محمود الزهار از رهبران بلندپایه حماس به رژیم صهیونیستی درباره تجاوز به غزه هشدار داد و گفت در صورت بروز جنگ، کرانه باختری نیز به پا خواهد خاست.


 
به گزارش  فرهنگ نیوز،  حزب الله لبنان کماکان به مثابه تهدید اساسی برای اسرائیل است، این نتیجه گیری مهمی است که بی شک یک تحلیل کامل است، این نتیجه گیری را " گادی ایزینکوت" رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل به دست آورده است، وی یکی از مهم ترین چهره های نظامی اسرائیلی در رژیم اسرائیل است، هم اکنون اسرائیل به این نتیجه گیری رسیده است، که مشارکت حزب الله در نبرد داخلی سوریه نه تنها موجب کاسته شدن از توان حزب الله نمی شود، بلکه در مقابل باعث می شود، تا بر توان نظامی و لوجستیکی و رزمی حزب الله بیفزاید و این حزب از این حضور خود در سوریه کسب تجربه بیشتر می کند.
 
اکنون از نظر اسرائیل حزب الله به یک تهدید جدی و ملموس تبدیل شده است، از این رو احتمال آغاز جنگ در جبهه شمالی اسرائیل را به وضعیت احتمال متوسط ارتقاء بخشیده است، براساس تحلیل های اسرائیلی در صورت آغاز چنین جنگی بین حزب الله و اسرائیل این نبرد با تمام جنگ های سابق و پیش از آن متفاوت و دگرگون خواهد بود، بلکه به گفته مقامات نظامی اسرائیلی این جنگ، نبردی خواهد بود که اسرائیل از 30 سال قبل تا به امروز هرگز آن را تجربه نکرده است.
 
این وحشت و ترس اسرائیل از جبهه شمال در مقابل با ترس و نگرانی مجددی از جبهه جنوبی مواجه می شود، یعنی جبهه غزه، هم اکنون دستگاه رسانه ای اسرائیل به صورت همه روزه هجمه ای گسترده را برضد این جبهه در غزه آغاز کرده است، بهانه آن هم حمله اسرائیل برای نابودی تونل ها در این منطقه است،‌ اسماعیل هنیه معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس در این باره گفته است، ما قهرمانانی داریم که از ناحیه شرق در زیر زمین در حال حفر تونل هایی هستند، در غرب غزه هم مقاومت آماده انجام حملات موشکی است، هر دوی این رویدادها باهم باعث شده تا سطح نگرانی های اسرائیل در خصوص این جبهه هم افزایش یابد.
 
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در این باره گفته است، اگر اسرائیل از ناحیه تول ها در غزه مورد حمله قرار گیرد، به غزه حمله ای بسیار گسترده انجام خواهد داد، البته در این بین مقامات اسرائیلی از احداث دیواری هوشمند سخن به میان آورده اند، دیواری امنیتی که قادر است، حفر تونل در زیر آن را هشدار داده و شناسایی کند، این دیوار امنیتی قرار است بین نوار غزه و فلسطین اشغالی بوجود آید.
 
آیا تمام هر آن چه تاکنون گفته شده است، به مثابه آغاز وزش بادهای جنگ میان مقاومت از یک طرف مقاومت فلسطینی و از طرفی دیگر مقاومت لبنانی برضد اسرائیل است ؟‌ آیا اسرائیل برای منحرف کردن اذهان و نگاه ها از شکل گیری انتفاضه در فلسطین نیازمند آغاز جنگی جدید برضد نوارغزه است ؟ هم اکنون مهم ترین تحلیل های صادره از سوی مرکز مطالعات امنیت داخلی اسرائیل در این زمینه بر خطرهای فراوانی که برضد اسرائیل وجود دارند، تاکید دارد، از این رو سیاست خارجی اسرائیل در منطقه اکنون براساس راه اندازی جنگ استوار شده است.
 
چرا بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و اعضای کابینه امنیتی وی از مرزهای فلسطین اشغالی با لبنان بازدید کردند ؟ زمانبندی این بازدید چرا اکنون باید باشد ؟ در مقابل مقاومت برای جنگ های آتی چه چیزی در اختیار دارد ؟ آیا مقاومت یک مساله غافلگیر کننده جدیدی در دست دارد ؟ آیا شاخه نظامی مقاومت می تواند به دور از سیاست و چالش های پیچیده آن تصمیم گیری کند ؟ آیا فلسطینی ها موفق خواهند شد، وحدت را محقق سازند و آشتی ملی را به پایان برسانند، تا در قبال آن چه که دشمن برای آنها تهیه کرده آماده باشند ؟ آیا کشورهای منطقه و روسیه و آمریکا در چنین جنگی نقشی خواهند داشت ؟
 
وزیدن بادهای جنگ میان مقاومت و اسرائیل، عنوان برنامه کنفرانس هفتگی شبکه المیادین است، مهمانان امروز ما آقای ابواحمد فواد معاون دبیرکل جبهه خلق برای آزادی فلسطین،‌ ایشان با ما در این استودیو حضور دارند، به ایشان خوش آمد می گوییم، و میهمان دیگر برنامه آقای محمود الزهار یکی از فرماندهان جنبش مقاومت اسلامی حماس هستند، که از غزه میهمان ما هستند، به شما هم خیر مقدم می گویم .
 
اجازه دهید ابتدا از غزه برنامه را شروع کنیم چرا که وضعیت در غزه ملتهب است، آقای محمود الزهار کسانی که رسانه های اسرائیلی را مطالعه می کنند، متوجه می شود که از سخنان مقامات اسرائیلی این گونه به نظر می رسد، جنگ برضد غزه به زودی آغاز خواهد شد، و در بهترین وضعیت اگر بخواهیم در این باره اظهارنظر کنیم تنها باید بگویم این امر یعنی آغاز جنگ تنها به زمان نیاز دارد.
 
پایگاه خبری نشریه " یدیعوت آحارانوت " نوشته است : اسرائیل و حماس طی روزهای اخیر پیام هایی را باهم رد و بدل کردند، دو طرف در این پیام‌ها تاکید کردند، هیچ یک قصد ندارد با دیگری در نوار غزه رویارویی کند، واقعیت های موجود در این باره را برای ما از غزه بیان می کنید ؟
 
محمود الزهار : بسم الله الرحمن الرحیم آن کسی که می خواهد سخنان طرف اسرائیلی را مورد توجه قرار دهد، با مواضع و سخنانی در دو چارچوب مواجه می شود، یک چارچوب داخلی و یک چارچوب هم خارجی است، در چارچوب داخلی بله باید بگویم در داخل فلسطین اشغالی این نگرانی بسیار زیاد از احتمال بروز جنگ میان غزه و اسرائیل یا آغاز جنگ بین اسرائیل و غزه و لبنان باهم وجود دارد، چرا که هنوز هم بازتاب های تجاوز اخیر اسرائیل به نوار غزه در داخل این رژیم ادامه دارد و نظریه های قبلی اسرائیلی ها در خصوص کاستن از میزان تلفات در بین اسرائیلی ها را برهم زده است.
 
اسرائیل اکنون از حالت تهاجمی به حالت دفاعی روی آورد
 
هم اکنون درباره فرضیه ایزینکوت باید بگویم او تنها فرضیه ای در خصوص دفاع و درباره هشدار سریع مطرح کرده است، اکنون اسرائیل دیگر به دنبال حمله نیست، اکنون اسرائیل به دنبال دفاع از خود می گردد و مواضع کاملا در این  راستا تغییر کرده است، تا پیش از این اسرائیل برنامه های خود را براساس حمله و بازدارندگی و حملات سریع متمرکز کرده بود، اما الان به یک باره حالت دفاعی را در پیش گرفته اند.
 
مهاجرت شهرک نشنیان صهیونیست به اروپا
 
این وضعیت در داخل فلسطین اشغالی با بازتاب هایی رو به رو شده است، در جنوب فلسطین اشغالی ما شاهد مهاجرت برعکس بوده ایم و حتی از داخل فلسطین اشغالی صهیونیست ها به اروپا مهاجرت خود را آغاز کردند، هم اکنون برای اطمینان بخشیدن به این صهیونیست ها وانمود می کنند اسرائیل قوی و قادر است در برابر حملات بایستد، اکنون حتی وانمود می کنند اسرائیل قادر است جنگ به راه بیندازد و در این جنگ می تواند به پیروزی هم برسد، بنابراین این مساله داخلی است.
 
البته این را هم یادآوری کنم، هر زمان که یک موضوع وحشتناک از نظر اسرائیلی ها دیده شود، یعنی موضوعی همچون تونل ها بیان آنها هم تغییر می کند، البته در این جا لازم است در خصوص مساله تونل ها هم به مسائلی اشاره کنم، تونل ها موضعی تازه نیستند، این مساله بسیار بسیار قدیمی است، این موضوع از سال 2005 مطرح بوده است، زمانی که اسرائیل اقدام به منفجر کردن این تونل ها در مناطق مرزی کرد، یعنی حتی زمانی که شارون از غزه فرار کرد این تونل ها مطرح بودند و دامن زدن مجدد مساله تونل ها موضوعی تنها برای اطمینان بخشیدن به ساکنان صهیونیستی منطقه اطراف نوار غزه است.
 
بگذارید اوضاع را این طور بررسی کنیم، در سال 2006 ما یک جنگ داشتیم، آن زمان که شالیت نظامی اسرائیلی ربوده ( اسیر ) شد، در سال 2008 هم ما جنگی با اسرائیل داشتیم که نمی دانیم به چه علت این رژیم تجاوز کرد، البته ما هدف آن جنگ را متوجه شدیم، هدف تضعیف حماس تنها برای منفعت یک جریان داخلی در اسرائیل بود، البته در این زمان شرایط هم بگونه ای بود، که اطراف ما شرایط برای انجام این حمله از سوی اسرائیل فراهم شده بود.
 
هدف اسرائیل از جنگ 1014 نابودی کامل مقاومت بود
 
در سادل 2012 هم یک جنگ با هدف ارزیابی مواضع داخلی به راه انداختند، اما در سال 2014 هدف از تجاوز اسرائیل به نوار غزه از بین بردن کامل جنبش مقاومت اسلامی حماس بود، آنها می خواستند دیگر مقاومتی نباشد، با توجه به هر آن چه گفته شد، می خواهم بگویم نباید از این واقعیت اسرائیل غافل باشیم، که با تمام این اوصاف ممکن است، بار دیگر دست به تجاوز تازه بزند.
 
از این رو باید گفت مقاومت در برابر اسرائیل حق ماست و مساله تونل ها در واقع یک موضوع دفاعی است، دلیل این حرف من هم این است که در تجاوز اخیر اسرائیل برضد نوار غزه، اسرائیلی ها بر روی زمین غزه هیچ رزمنده و فلسطینی نظامی را ندیدند و به همین دلیل شهروندان بی دفاع فلسطینی و منازل اهالی را از بین بردند و هدف قرار دادند،‌ از این رو آنها نمی توانند با این واقعیت کنار بیایند که نتوانستند رزمندگان مقاومت را هدف قرار دهند، این موضوع به یک بحران برای اسرائیلی ها تبدیل شده است، این مسائل همه در گزارش گلدستون ذکر شده است.
 
طرح تونل ها از سوی اسرائیل ناشی از ضعف اسرائیل است
 
از این رو به شما می گویم تلاش اسرائیلی ها برای وانمود کردن تونل ها به عنوان خطری شبیه به  بمب اتمی یک اقدام حاکی از ناتوانی است، این ماسئل همه بهانه ای برای ورود به غزه است، اکنون سوال من این است که چرا اسرائیل قصد دارد جنگی را برضد غزه راه بیندازد ؟ براساس نظریه آنها که فکر می کنم متن کامل گزارش آنها در این باره اکنون در اختیار شماست، آنها نمی توانند وارد غزه شوند؟؟، و حتی نمی خواهند که دیگر وارد غزه شود، چرا که در صورت تصمیم گیری در این باره این واقعیت می تواند تلفات بسیار سهمگینی را بر آنها تحمیل کند، از این رو اکنون آنها فقط به دنبال ویران کردن و ترور رهبران مقاومت هستند، آنها تنها می خواهند همه چیز با سرعت اجرایی بالا صورت گیرد.
 
اگر جنگی علیه غزه آغاز شود کرانه باختری قیام می‌کند
 
البته این را هم اضافه می کنم که اوضاع در منطقه به گونه ای نیست که بخواهد یک جنگ را در غزه تحمل کند، چرا که در صورت بروز جنگ برضد غزه کرانه باختری نیز بپا خواهد خاست، تجاوز به نوار غزه به مثابه تغییر چهره و تغییر کامل اوضاع در کرانه باختری است، از این رو به شما اطمینان می دهیم در آن صورت کرانه باختری را دیگر به این صورت کنونی که البته نا آرام هم هست نخواهید دید، بلکه اوضاع به مراتب ملتهب تر می‌شود.
 
مجری : بله در ادامه برنامه قرار است، درباره نحوه تغییر و حصول این دگرگونی در کرانه باختری صحبت کنیم، چرا که ممکن است اسرائیل به این دلیل به این صورت فشرده و گسترده در خصوص احتمال حمله به نوار غزه سخن می‌گوید، قصد دارد نگاه ها و توجه ها را از انتفاضه و کرانه باختری منحرف سازد، درباره آنچه شما گفتید آن چه اکنون در خصوص تونل ها برای اسرائیل تازگی دارد، مساله افزایش بی سابقه ترس و نگرانی اسرائیلی ها از تونل ها می باشد، حتی در رسانه های اسرائیلی گفته شده که ساکنان صهیونیست منطقه پیرامون نوار غزه شب ها در زیر ساختمان ها و منازل خود صدای حفر تونل ها را می شوند، حتی از آن فراتر برخی از صهیونیست ها در این مناطق مدعی شده اند که صدای سخنان افرادی را که در حال حفر تونل هستند، می شنوند که به زبان عربی باهم صحبت می کنند.
 
توصیه های مرکز مطالعات امنیت داخلی اسرائیل به مقامات این رژیم
 
پیش از این بنده درباره مرکز مطالعات امنیت داخلی اسرائیل صحبت کردم، برای بررسی این مساله به نزد میهمان خود در استودیو باز می گردم، فقط پیش از این که نظر آقای ابواحمد را در این باره بدانیم، لازم است برخی از سفارش های تحلیل ارائه شده در این مرکز را برای شما به صورت سریع بیان کنم، در این تحلیل آمده است: اسرائیل می بایست با آمریکا و اروپا همکاری داشته باشد، همچنین باید با ترکیه و عربستان سعودی هم تل آویو همکاری های خود را توسعه دهد، چرا که وظیفه ترکیه و عربستان سعودی این است که ایران را از سوریه خارج سازند.
 
همچنین در این تحلیل سفارش شده که اسرائیل به نفعش خواهد بود، تا نظام سوریه را تضعیف کند و شخص بشار اسد را از قدرت در این کشور بردارد، چرا که تنها از این طریق است که اسرائیل می تواند به نظام در ایران و حزب الله صدمه وارد سازد.
 
طرف هایی که در سوریه می توان با آنها همکاری کرد، سازمان های سنی مذهب در این کشور هستند، یعنی گروه هایی را که در این تحلیل به عنوان گروه های میانه رو نامیده شده اند.
 
آمادگی کامل اسرائیل برای مقابله با حزب الله، چرا که حزب الله اکنون در حال بالابردن توان هجومی خود با هدف سلطه و تسلط بر مناطقی در داخل اسرائیل ( فلسطین اشغالی ) است.
 
آماده ساختن ارتش اسرائیل برای رویارویی و حمله برضد نوار غزه .
 
اسرائیل باید تلاش کند تا روابط خود را با کشورهایی که در این تحلیل پراگماتیک نامیده شده اند، تعمیق بخشد، چرا که اکنون به صورت بی سابقه ای منافع مشترک باهم یکی شده اند، همچنین باید روابط اسرائیل با هسته ها و تشکلات سنی مذهب توسعه یابد.
 
مقابله با عقب نشینی کردن مساله پرونده هسته ای ایران از اولویت های کنونی اسرائیل.
 
بسیار واضح است که امروزه حزب الله در راس اولویت های اسرائیل قرار گرفته است، اما با تمام این اوصاف احتمال شکل گیری جنگ یا رویارویی نظامی هم با نوار غزه در این تحلیل بعید دانسته نشده است، شما در این رابطه به سخنان محمود الزهار هم توجه کردید، آیا به نظر شما واقعا ما در آستانه یک جنگ هستیم، یا خیر تمام آن چه روی داده و گفته شده همه ناشی از تبلیغات رسانه‌ای است ؟
 
ابواحمد فواد : ابتدا لازم می دانم از برادر محمود الزهار تقدیر و تشکر کنم، سپس درباره تونل‌ها و مساله خطرهای ناشی از این تونل‌ها همه و همه خطرهای ساختگی از سوی اسرائیلی هاست، از این طریق تل آویو سعی دارد، تا حدودی رای و نظر مساعد صهیونیست‌ها و آرای عمومی داخلی را به خود جلب کند، آنها وانمود می کنند از این رو اکنون در غزه با مشکلی به نام تونل‌ها مواجه هستند و به همین دلیل تنها راه حل این مشکل نیز اقدام نظامی است.
 
عملا برنامه‌ها و اقدامات اسرائیل در قبال نوار غزه تنها شامل موضوع تونل‌ها نمی شود، اسرائیل اکنون می خواهد از توان بالای مقاومت در غزه و از ایستادگی و بردباری ملت مقاوم عظیم فلسطینی در غزه انتقام بگیرد، رزمندگان مقاومت فلسطین در غزه در طول تمام جنگ‌های گذشته حماسه سازی‌ها داشته و ملت غزه هم مقاومت‌های ستودنی از خود نشان داده است، از این رو ما هم به این ملت افتخار می کنیم، در طول این مدت دشمن نتوانست وارد غزه شود و نتوانست بر اراده ملت فلسطینی در غزه تاثیر منفی بگذارد.
 
از این رو اکنون اسرائیل به غزه به عنوان مرکز مقاومت نگاه می کند، مساله تونل ها همه بهانه های اسرائیلی هستند، مساله دیگر این واقعیت است که دشمن هم اکنون تمام گروه های مقاومت را باهم مرتبط می داند، به این معنی که این دشمن تنها به مقاومت فلسطینی نگاه نمی‌کند و به مقاومت لبنانی هم به تنهایی نمی‌نگرد، این دشمن مقاومت فلسطینی و لبنانی را باهم در ارتباط می‌داند.
 
اسرائیل همواره زمانی که به تحولات منطقه ای و تحولات جاری در پیرامون خود می نگرد، قصد نهایی خود را تلاش برای ضربه زدن به مقاومت می داند، اسرائیل با تمام مقاومت ها مشکل دارد، اما در این بین مقاومت های جدی و مقاومت هایی که برضد این رژیم سلاح حمل کردند به صورت جدی دشمن خود می داند، از این رو برای سرکوب آنها اقدام می کند.
 
در بخشی از این گزارشی که شما خواندید می بینیم دشمن به موضوع پرداختن به گروه‌های طایفه ای  توجه خود را معطوف داشته است، این مساله دیگر به موضوعی بی ارزش مبدل شده است، ما خود به شخصه برای این بخش از این تحلیل هیچ ارزشی قائل نیستیم و ما به عنوان سنی نمی پذیریم که بخواهیم با اسرائیل گفت‌وگوهایی داشته باشیم.
 
این بخش از تحلیل در حق امت اسلامی و عربی مطابقت ندارد، بخصوص ملت های عربی به این مساله توجهی ندارند، در این باره تاکید می‌کنم، سنی‌ها و شیعیان حاضر به مذاکره یا برقراری رابطه با دشمن نیستند، این قبیل سخنان کاملا بی ارزش هستند، اما این که اسرائیل تلاش کند با سنی‌ها رابطه برقرار کند، به این بخش می توان توجه کرد، از این رو به نظر می رسد اسرائیل قصد دارد مشکلات داخلی و طایفه ای و مذهبی بیشتری را در بین امت‌های عربی و اسلامی دامن بزند.
 
مجری : شاید منظور آنها از این مساله درباره هماهنگی و نزدیکی است که اخیرا به نحوی بین اسرائیل و عربستان سعودی شکل گرفته است؟ البته در یک مرحله هم به نزدیکی در روابط بین اسرائیل و امارات هم اشاره می شد، به هر حال بعید نیست اسرائیل همواره در این خصوص به صورت منفی نقش داشته باشد .
 
تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه بعید نیست
 
اکنون بار دیگر به نزد محمود الزهار باز می گردیم، ما می کوشیم درباره آمادگی های کنونی سخن بگوییم، شما البته به صورت سریع در این باره صحبت کردید و اعلام کردید که مقاومت همواره در آمادگی کامل به سر می برد و البته شاید ما به سمت تنش هم در حرکت باشیم، معنی این سخن شما چیست ؟
 
محمود الزهار : خیر ما به سمت تنش به پیش نمی رویم، شما پیام ما را به صورت اشتباه منتقل کردید، ما می خواهیم بگویم چارچوب نگاه ما به وضع اسرائیل این است که هرگز حمله و تجاوز این رژیم را بعید نمی دانیم، اما در عین حال ما خواستار چنین رویارویی هم نیستیم، بگذارید به شما بگویم که مقاومت در نوار غزه نمی خواهد هر دو سال یک بار خود را درگیر مسائلی فرسایشی کند، که به دور از نتیجه ای باشد، که بخواهد منجر به آزادی شود.
 
این یک مساله موضوع دیگر این است که ما گفتیم این تنشی را که اسرائیل جدیدا با خود آورده اهداف داخلی از آن دنبال می کند، مساله سوم پرداختن به این مساله است که واقعا اسرائیل از این تجاوز جدید احتمالی واقعا درصدد تحقق چه اهدافی خواهد بود ؟
 
یعنی وقتی این دشمن نمی تواند وارد نوار غزه شود، و نمی تواند مقاومت را از بین بردارد، این اسرائیل به دنبال چه چیزی خواهد بود ؟ تنها می خواهد مقاومت را تضعیف کند ؟ به همین دلیل باید بگویم این سخنان و تحلیل ها تنها و تنها مصرف داخلی اسرائیلی دارد، گروه های اسرائیلی از این طریق به موضوعات داخلی خود می پردازند و باهم تسویه حساب می‌کنند.
 
بین کانال ارتباطی بین مقاومت و اسرائیل وجود ندارد
 
اکنون شکست های داخلی و برنامه‌های انتخاباتی داخلی اسرائیلی‌ها را می خواهند از طریق برنامه های متعلق به تروریسم مطرح سازند، می خواهند هریک از این گروه‌ها به نوبه خود در بین آرای عمومی داخلی وحشت و ترس ایجاد کنند، آنها می خواهند در این راه مقاومت را مطرح کنند و وانمود کنند، که می توانند بر مقاومت پیروز شوند و به ساکنان داخلی خود اطمینان خاطر ببخشند.
 
به همین دلیل ادعا می‌کنند که ما پیام داده ایم یا پیام تحویل گرفته‌ایم، من به شما می گویم خیر چنین نیست، چرا که بین ما و آنها هیچ ارتباط و تماسی وجود ندارد، اما مقامات اسرائیلی قصد دارد از این طریق به داخل خود اطمینان دهند.
 
اختلافات داخلی در اسرائیل بسیار زیاد است
 
مجری : گفته می شود بین شما و اسرائیل دو کانال ارتباطی وجود دارد، آیا بین شما و اسرائیل ترکیه وقطر به عنوان دو کانال نقش ارتباطی ومیانجیگری ندارند ؟
 
محمود الزهار : خیر براساس اطلاعاتی که من دارم و تا جایی که من می دانم چنین پیام هایی نبوده است، معمولا این قبیل خبرها از جانب اسرائیلی ها بیان می شوند، به همین دلیل مطالب متفاوتی در این زمینه بیان می کنند، به عنوان مثال لیبرمن همواره در سخنانش از نابودی و قتل و در هم کوبیدن سخن می گوید و حتی نتانیاهو در زمان کنونی و در زمان اولمرت هم حرف می زد، ببینید اختلافات داخلی در اسرائیل بسیار زیاد است و جناح راست باهم نیز اختلافات زیادی دارند و این جناح با جناح چپ هم اختلافات بسیاری دارد، به همین دلیل تنها طرفی که در این میان هزینه پرداخته ملت فلسطین هستند.
 
اکنون نمی خواهم از ما پیام های نادرستی منعکس شود، ما در برابر یک جنگ قرار نداریم، اما اگر به ما حمله شود، راهی جز مقاومت و ایستادگی در پیش روی خود نداریم، و به صورت قدرتمندی پاسخ خواهیم داد و برای توسعه حملات خود هم تلاش خواهیم کرد.
 
نظریه های بازدارندگی اسرائیل فرو ریخته است
 
اکنون نظریه قبلی اسرائیل برای بازدارندگی و برتری در جنگ ها برضد مقاومت از بین رفته است، دیگر خبری از جنگ های برق آسا و به دست آوردن اراضی نیست، ما همه این دست آوردها را مرهون رحمت اللهی و به فضل مقاومت به دست آورده ایم، آن چه امروز ما در کرانه باختری شاهدش هستیم، بسیار مهم است، اگر انتفاضه در قدس ادامه پیدا کند، همین مساله می تواند به عامل بسیار مهم بازدارندگی در برابر تجاوزهای احتمالی اسرائیل به شمار آید، از این رو فکر نمی کنم، نه برضد غزه و نه برضد جای دیگری اسرائیل دست به اقدام نظامی و جنگ نخواهد زد.
 
مجری : در محور آتی قصد داریم درباره انتفاضه هم صحبت کنیم، اما اکنون می خواهیم درباره مواضع ابوعبیده سخنگوی رسمی گردان های عزالدین القسام صحبت کنیم، در سخنانش گفته که ما برگه هایی را در دست داریم که اسرائیل را ناگزیر می کند تا اسرا را آزاد سازد، یا این که گفته است، مقاومت می تواند اسرائیل را به لرزه در آورد ، بهر حال به گوشه هایی از سخنان او توجه می کنیم، و بعد می خواهیم ارزیابی شما از این مواضع و سخنان را بشنویم.
 
ابوعبیده سخنگوی رسمی گردان های عزالدین القسام : " مقاومت به فضل خداوند متعال موفق شده است، توان خود را پس از هر نبردی فزونی بخشد، از این رو مقاومت حق کامل خود را برای افزایش توانش محفوظ می داند، ما طالبان جنگ نیستیم بلکه از این طریق می خواهیم خود را برای آن آماده سازیم و درصورتی که دشمن صهیونیست برضد سرزمین و ملت ما مرتکب هر گونه حماقتی شود، در آن صورت مقاومت می تواند زمین زیر پای اسرائیلی ها را به لرزه در آورد،  ما دشمن را با مسائلی غافلگیر خواهیم کرد که هرگز حساب آن را نکرده بود، و توقع آن را نداشته است، ان شاء الله تعالی ".
 
برای آزادی اسرا از گزینه نظامی استفاده نمی‌کنیم
 
مجری : البته آقای محمود الزهار ما قصد نداریم برگه های برنده موجود نزد گردان های عزالدین قسام را فاش سازیم،‌ یا دیگر گروه های مقاومت و بخصوص حماس را آشکار کنیم، اما این سخنان به وضوح نشان می دهند، که گردان های قسام مسائلی را در اختیار دارد، که برای آزادی اسرا می خواهد از آن استفاده کند، آیا مساله واقعا چنین است ؟
 
محمود الزهار : خوب این مساله بسیار واضح است، ما در ماجرای قبلی و موضوع مبادله اسرا این عملیات مبادله اسرا به این دلیل صورت گرفت که ما یک نظامی اسرائیلی را در اختیار داشتیم، بنابراین از طریق جنگ حاصل نشده بود، بعد از ربوده شدن ( اسارت ) نظامی اسرائیلی آنها تلاس کردند با به راه انداختن یک جنگ دو هفته ای برای آزادی او اقدام کنند، پس از آن در سال 2006 و بعد از ربوده شدن ( اسارت ) سه نظامی اسرائیلی توسط حزب الله لبنان، صحنه نبرد به آن سمت کشیده شد.
 
آن چه اکنون واضح است، این است که نظامیانی هستند و نمی خواهیم چیزی بیشتر در این رابطه بگوییم، نمی خواهیم از وضعیت آنها اطلاعاتی بدهیم و نمی خواهیم بگوییم زنده هستند یا مرده اند، اگر اسرائیل بخواهد در مسیر مذاکرات برای آزادی اسرای فلسطینی پیش برود، این مساله می تواند به عنوان یک برگه به شمار آید.
 
ما از اسرایی برای مبادله اسرا استفاده می کنیم، ما نمی خواهیم برای آزادی اسرا جنگی را به راه بیندازیم، آنها از طریق نظامی در این راه گام برداشتند و شکست خوردند، ما از گزینه نظامی استفاده نمی‌کنیم.
 
این حق ماست که توان دفاعی خود را افزایش دهیم
 
مجری : بنابراین این نظامیان نزد شما حضور دارند ؟ یعنی این اسرا اکنون نزد حماس هستند ؟
 
محمود الزهار : من در این باره اکنون صحبت نمی کنم، اکنون می خواهم درباره سخنان ابوعبیده حرف بزنم ابو عبیده گفته است، اگر به ما تجاوز کنید به شما پاسخ خواهیم داد، و این حق ماست که بخواهیم توان خود را در دفاع از خود افزایش دهیم، این حق طبیعی ماست، بعد از تجاوز اخیر اسرائیل هیچ آدم عاقلی نباید از ما انتظار داشته باشد، بعد از این همه قتل و کشتار فلسطینیان در نوار غزه اکنون بیاید، و منتظر ترحم آن به این ملت باشیم، دشمنی که کودکان را کشته و به زنان و مساجد و منازل ما رحم نکرد، نباید انتظار داشته باشد، توان دفاعی خود را اکنون افزایش ندهیم.
 
مجری : گفته می شود اگر اسرائیل بخواهد جنگی را آغاز کند، به حمایت و پوشش آمریکایی نیاز دارد، اکنون و ظرف یک سال گذشته شرایط و سیاست های بارک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به گونه ای نبوده که چنین حمایتی را بخواهد از اسرائیل به عمل آورد، بخصوص این که در سال جدید میلادی هم نمی توان انتظار چنین حمایتی از آمریکا را داشته باشیم، چرا که احزاب در این کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته اند، آیا در چنین حالتی مساله به راه افتادن جنگ بعید خواهد بود ؟
 
رژیم صهیونیستی همواره قصد ضربه زدن به مقاومت را داشته است
 
ابواحمد فواد : من معتقدم برکسی پوشیده نیست و همه خوب می دانند که اسرائیل یک سیاست خصمانه را در پیش دارد، نکته اول و دوم و سوم در این میان تنها این است که همواره باید از اسرائیل این انتظار را داشته باشیم که با یک اقدام خصمانه ما را غافلگیر کند، ما عادت کردیم به این سیاست اسرائیل و برای این اقدام خصمانه نیازی هم به بهانه و دلیل نیست.
 
اسرائیل براساس اقدامات خصمانه در این منطقه شکل گرفته است، از این رو امکان این که اسرائیل برضد اهالی ما و ساکنان نوار غزه دست به یک اقدام جنایتکارانه جدید بزند، یک احتمال قوی و وارد است، این رژیم همواره درصدد بوده تا به اهالی نوار غزه ضربه بزند، به همین دلیل با بهانه و بی بهانه به نوارغزه حمله می‌کند.
 
اکنون این رژیم بهانه ای که برای توجیه حملاتش به نوار غزه مطرح می کند این است که در غزه یک توان بالای نظامی وجود دارد که همواره در تلاش است تا توان نظامی خود را افزایش دهد، از این طریق هم از بار فشار رسانه ای ناشی از شکل گیری انتفاضه در کرانه باختری می کاهد و از طرفی دیگر سعی می کند، به اهالی مناطق صهیونیست نشین اطمینان دهد که اسرائیل همه چیز را در کنترل خود دارد.
 
به همین دلیل معتقدم همواره باید انتظار اقدامات خصمانه از سوی اسرائیل را داشته باشیم، اما ضرورتی ندارد این اقدامات به یورش و اشغال تبدیل شود، یا به این صورت از سوی اسرائیل دنبال شود.
 
مجری : خیر ماهم چنین احتمالی را مطرح نکرده ایم، اما منظور ما امکان بروز عملیات ترور شخصیت هاست، البته اسرائیل همواره از این نوع سیاست استفاده می کند؟
 
ابواحمد فواد : فقط مساله ای را درباره موضوع آمریکا می خواهم اضافه کنم، دولت آمریکا همانگونه که گفتید، حتما چنین چراغ سبزی را به اسرائیل برای حمله یا اقدام نظامی گسترده نشان نخواهد داد، اما اقداماتی محدود و تاکتیکی که فرماندهان این دشمن همواره به آن فکر می کنند، ممکن است در این مدت هم از سوی اسرائیل صورت گیرد، چرا که در جبهه سوریه هم بیش از یک بار اسرائیل دخالت داشت و همه این حملات با علم و چراغ سبز آمریکایی صورت گرفتند.
 
مجری : اکنون می خواهیم توجه خود را معطوف به گزارش و تحلیل مرکز مطالعات امنیت داخلی اسرائیل درباره حزب الله نماییم، گزارشی که گفته حزب الله هنوز در مرکز توجه ها و اولویت های اسرائیلی قرار دارد، یعنی اسرائیل از جبهه شمالی واقعا نگران است و نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به اتفاق اعضای کابینه امنیتی خود از این مرزها در جنوب لبنان و شمال فلسطین اشغالی بازدید کردند، البته در مقابل از طرف رهبران و رهبری مقاومت حزب الله لبنان از آمادگی کامل این حزب برای مقابله با تجاوزها خبردار می شوی، در این باره به بخشی از سخنان سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان توجه خواهیم کرد که در بیش از یک نوبت اعلام کرد، حزب الله آماده مقابله آتی با اسرائیل است.
 
سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان : " مقاومت امروز در تمام توان خود به سر می برد، مقاومت در تمام آمادگی خود به سر می برد، و شمار رزمندگانش هم کامل است، هر آن چه را که در گذشته درباره اش صحبت کردم اسرائیلی ها به صورت جدی از آن مطلع هستند، و آن را به خوبی می شناسند، اسرائیلی ها جدا می دانند، شاید اگر سطح صدایم را بالا ببرم فکر می کنند، ما نیاز پیدا کردیم تا صدایمان را بلندتر کنیم، خیر چنین نیست، بنابراین بگذارید برعکسش را برای آنها بگویم، من به اسرائیلی ها و کسانی که در پس اسرائیلی ها هستند، هشدار می دهم، مقاومت لبنانی هرگز اجازه تجاوز به مقاومت لبنان و خاک لبنان را به صهیونیست ها نخواهد داد و در این باره سکوت نخواهد کرد ، اجازه بدهید، اسرائیلی ها خوب می دانند اما بگذارید یادآوری کنم، فرودگاه ها و بنادرشان و ایستگاه های تولید برق آنها البته می گویم ماهم ایستگاه تولید برق داریم اما نیاز به تعمیر و تغییر دارند، آنها خوب می دانند همه آن چیزهایی را که در گذشته به آنها گفتیم امروز باز هم برایشان تکرار می کنیم، از کریات تا ایلات و خوب می دانید که جدی هستم و می شناسید که جدی هستم، [همه این مراکز] هدف هستند " .
 
مجری : بنابراین آقای ابواحمد آن گونه که برخی تصور می کنند، حزب الله با ورود به سوریه ضعیف نشده است و در این گزارش اخیر خود اسرائیل هم اذعان دارد که حزب الله نه تنها ضعیف نشده است، بلکه توان حزب الله افزایش هم یافته است و توانایی های حزب الله برای رزم و جنگ افزایش هم یافته، حتی برخی از تحلیلگران غربی هم در این راستا اعلام کردند، حزب الله حتی دیگر توان ورود به الجلیل را هم پیدا کرده است، یعنی تا عمق اسرائیل هم حزب الله می تواند رخنه کند، آیا به عقیده شما اسرائیل خیلی از حزب الله بخصوص در این مرحله ترس و واهمه دارد ؟
 
ابواحمد فواد : من مایل هستم جبهه ای از مقاومت شکل بگیرد که در آن تمام گروه‌ها و هسته‌های مقاومت در آن گردهم آیند، و همه این گروه ها را در برگیرد، یعنی تمام کسانی که از گروه های مقاومت حمایت می کنند، در بر گیرد، یعنی فلسطینی ، لبنانی و عربی و اسلامی همه و همه گردهم آیند.
 
مقاومت در اوج آمادگی قرار دارد
 
آن چه در این بین باید بگویم این است که آمادگی مقاومت لبنان بی شک و بی تردید همانگونه که مقاومت فلسطینی نیز چنین است، در آمادگی بسیار بالایی است، حتی در این مدت اطمینان دارم این توان کاسته هم نشده است، چرا که برنامه مقاومت حزب الله و مقاومت فلسطین بر آن نهاده شده است که همواره سطح توان عملیاتی خود را افزایش دهند، این هدف برای ایستادگی در برابر اسرائیل است، این مقاومت نمی خواهد اجازه دهد، اسرائیل اهداف خود را محقق سازد.
 
مجری : اما این که این جبهه‌ها یکی شوند و وحدتی در مقاومت ها صورت گیرد، یک آرزویی است که همه در رویای آن به سر می برند و سخت است که محقق شود، چرا که جبهه مقاومت لبنانی و جبهه مقاومت فلسطینی با وجود اختلافات و گسست‌های موجود کاری سخت است، یعنی هم از نظر سیاسی و هم میدانی و هم رزمی باهم اختلاف دارند، آیا تصور نمی‌کنید این آرزوی کمی دست نیافتنی به نظر برسد ؟
 
ابو احمد فواد : بله قبول دارم این اقدام کاری دشوار است، ولی در مقابله با دشمن صهیونیست حتما باید به دنبال مشترکات بین هم باشیم، باید حداقل هماهنگی لازم برای مقابله با دشمن و ایستادگی مشترک در برابر آن شکل گیرد، یعنی چه بخواهد اتفاقی برضد مقاومت فلسطین یا مقاومت لبنانی صورت گیرد، مقاومت باید به صورت هماهنگ و منسجم عمل کند.
 
مقاومت با افزایش توان خود ضربات کاری به دشمن وارد می‌کند
 
من موضع و سخنان سید حسن نصرالله را قبول دارم، من باور دارم توان مقاومت حزب الله بسیار بالاست، باور دارم که مشغول شدن مقاومت حزب الله در دیگر حبهه‌ها توان آن را تضعیف نکرده است، در مقاومت لبنان گروه هایی هستند که توجه اصلی آنها به یک موضوع متمرکز است ولو این که در جاهای دیگر اتفاقاتی دیگر بیفتد، هدف آنها پیشبرد مقاومت و مسلح کردن مقاومت و افزایش توان مقاومت است، مقاومت همواره در لبنان کوشیده سطح و توان خود را به گونه ای افزایش دهد، تا ضربات کوبنده تری را بر دشمن صهیونیست وارد آورد، حتی ممکن است نزد مقاومت حزب الله برنامه ای برای انتقال به جبهه فلسطینی وجود داشته باشد.
 
حزب الله بانگک از اهداف در داخل اسرائیل را تهیه کرده است
 
از این رو فکر می کنم، حزب الله بانکی از اهداف مدنظر خود را در داخل فلسطین اشغالی تهیه کرده باشد، این بانک هدف ها هم نزد حزب الله و هم نزد مقاومت فلسطینی موجود است، حتما این اهداف مرکزی و اساسی هستند، اهدافی که بر اسرائیل تاثیری بسیار جدی خواهند داشت، و زندگی شهرک نشینان را فلج خواهد کرد و بر توانایی های اسرائیل لطمه ای سنگین وارد می کند، و می تواند با هدف قرار دادن برخی از امکانات زندگی عادی یک شهرک نشین را با مشکلات عدیده ای روبه رو سازد.
 
مجری : به هر حال برخی از رسانه های غربی اعلام کرده اند که حزب الله بیش از 120 هزار فروند موشک را در اختیار دارد، اسرائیل از این موضوع وحشت بسیار دارد که مبادا حزب الله موشک های یاخونت روسی را به دست آورد.
 
اکنون اجازه دهید به محمود الزهار منتقل شویم، از نظر رسانه ای حماس وقتی توانایی هایی داشته باشد، اعلام نمی کند و این البته طبیعی است و حماس مایل نیست در این باره مسائل نظامی و توان نظامی خود را فاش کند، و مسائلی این چنینی را به وقت خود برای غافلگیری واگذار می کند،  هواپیماهای بدون سرنشین که البته هم آن را دیده ایم و قورباغه های انسانی ( نیروی ویژه ) و نیروهای کماندو و حتی از توان و قدرت بالای خود برای اسارت نظامیان بیشتر هم مطرح است، حتی همین الان خبری فوری دریافت کردیم از کانال 10 تلویزیون اسرائیل با این مضمون که حماس با تمام توان آماده می شود با اسرائیل رویارویی داشته باشد، و این مساله به نظر می رسد، همانگونه که گفتید براساس جنگ روانی این خبرها را پوشش می دهند، و گفته که با توسعه شبکه های تونلی و آزمایش های مکرر موشکی خود را برای این جنگ آماده می کند، حتی گفته اند که حماس قصد دارد دست به عملیات بیشتری برای ربودن نظامیان اسرائیلی از طریق رخنه به اراضی اشغالی از طریق تونل ها و دریا بزند، نظر شما درباره این همه چیست ؟ چرا اسرائیل می کوشد در رسانه‌های خود این گونه القاء کند که این حماس است که خود را برای جنگ آماده می کند؟
 
محمود الزهار :  واقعیت این است که این همان سیاست اسرائیلی‌هاست، آنها می خواهند مقاومت و بخصوص جنبش مقاومت اسلامی حماس را متحمل هزینه‌های هر گونه درگیری کنند، اگر تمام جنگ های صورت گرفته بین مقاومت و اسرائیل را بررسی کنیم، شاهد خواهیم بود که این اسرائیل است که همواره برای ضربه زدن به مقاومت جنگ افروزی کرده است، اسرائیل نمی خواهد مقاومت تهدیدی برای وجود اسرائیل تلقی شود.
 
آنها جنگی را برضد مقاومت به بهانه تونل ها به راه انداختند، آنها به موضوع تونل ها دامن زدند، اسرائیلی ها از این طریق کوشیدند از آمریکا پول و تجهیزات نظامی به دست آورند، آنها گمان می کردند با این وسیله جلوی مساله تونل ها را بگیرند.
 
مجری : شاید منظور شما دیوار الکترونیکی باشد، در این باره هم صحبت شده است، دیواری که حتی گفتند هوشمند است و آمریکا هزینه آن را تقبل خواهد کرد، و هزینه ای در حدود دو میلیارد دلار هزینه دارد ؟
 
محمود الزهار : آنها از این دیوار و دیوار بتونی و دیوارهای دیگر و حتی حفر زمین به طول بسیار زیاد هم در اطراف کل نوار غزه صحبت کرده اند؟، سخنان آنها در این باره بسیار زیاد است، همه این مواضع و سخنان آنها برای سودجویی از آمریکا و سوء استفاده کردن از مواضع آمریکا در دفاع از تل آویو است، آنها از این طریق به دنبال دستآویزی برای توجیه جنگ و به دنبال راه فراری از فشارهای غرب برای کاستن از تحریم های اعمالی برضد ملت فلسطین در نوار غزه است، آنها یعنی غربی ها می خواهند کرانه باختری را تشویق کنند، تا به سمت مذاکرات بیهوده با اسرائیل سوق داده شوند.
 
این سیاست های اسرائیل بیشتر زمانی روی می دهد که در آمریکا دولت ها در حال جایگزین شدن هستند، از این طریق صهیونیست ها می خواهند بیشترین فشارهای خود را تحمیل کنند، از این رو آمریکایی ها هم از بیم آرای یهودیان صهیونیست ناگزیر می شوند تمام هر آن چه را که اسرائیل می خواهد واگذار کنند.
 
این مواضع اسرائیلی ها در واقع به مثابه حباب های رسانه ای هستند، تل آویو از این طریق تلاش می کند، تا مسئولیت این تشنج را به حماس و گروه های مقاومت واگذار کند.
 
در صورت تجاوز پاسخی کوبنده می دهیم
 
بار دیگر تکرار می کنم، ما به دنبال جنگ نیستیم، اما برای جنگ هم آماده هستیم و می توانیم در صورت نیاز با هر تهدیدی مقابله کنیم، اگر به ما تجاوز شود، راهی جز مقاومت آن هم مقاومت با قدرت نداریم، ما با شدت هرچه تمام تر پاسخ تجاوزها را خواهیم داد، تا اندازه ای به مقاومت ادامه می دهیم تا اسرائیل ناگزیر به خاتمه دادن تجاوز شود، این مسائل اموری بدیهی هستند، همه این مسائل را در جنگ ها و رزم های گذشته هم تجربه کردیم.
 
بالا بردن توان دفاعی حقی مشروع است
 
حتی در آن زمان که اسرائیل در نوار غزه حضور داشت و غزه را اشغال کرده بود و در کرانه باختری هم اسرائیل حضور داشت، انتفاضه نخست با کلمه و سنگ آغاز شد، بعد این انتفاضه به تونل و مسائلی از این دست کشیده شد، ما از سال 1995 تا به امروز است که می بینیم مقاومت به این شکل و صورت در آمده و به این قدرت کنونی رسیده است. بنابراین بالابردن توان نظامی و افزایش قدرت نظامی ما برای دفاع مساله ای مشروع است و کسی نمی تواند ما را از این امر باز بدارد، به همین دلیل ما در این خصوص جوابگوی کسی نیستیم و در قبال این حق با کسی صحبت نمی‌کنیم.
 


منبع: تسنیم


94/11/18 - 15:37 - 2016-2-7 15:37:41





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن