تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 4 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان درخواست خير از خداوند و خشنودى به خواست اوست و از بدبختى انسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797600513




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شهادت دروغ، 2 گناه توامان است


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: شهود به معنی حضور است، بنابراین شاهد فردی است که در صحنه حضور داشته و به اتفاقات رخ داده آگاه است. فرد شاهد اگر مساله مشهودی را می‌بیند، می‌تواند در تایید رخ دادن آن واقعه شهادت دهد. یعنی فرد شاهد، در مساله‌ای که دیدنی باشد، باید آن مساله را دیده و در اصطلاح بصیر باشد، اگر آن مساله شنیدنی است، باید شنیده باشد و اگر هم آن اتفاق لمس کردنی است باید لمس کرده باشد. در کل، اگر مساله‌ای با حواس انسانی سروکار دارد، شاهد باید با کمک حواسش، آن مساله را به‌طور کامل درک کرده باشد.


تصویر شهادت دروغ، 2 گناه توامان است


شاهد صادق، واقعه را می‌گیرد و دریافت می‌کند، با خود حمل می‌کند، به ذهنش می‌سپارد و با صداقت، همان مساله را بی‌کم و کاست روایت می‌کند. در شهادت دادن، شاهد باید بسیار دقیق و حساس باشد، طوری که نه بر واقعه، اضافه کند و نه بر آن بیفزاید. بخصوص در مسائل بسیار حیاتی که با جان و آبروی افراد ارتباط دارد، این حساسیت باید بسیار مضاعف باشد تا شاهد حقی را ناحق نکند. فرد شاهد باید عاقل و آگاه بوده و به اتفاق رخ داده کاملا اشراف داشته باشد. به همین دلیل نیز فقط به صرف شهادت دادن یک فرد نباید قضاوت شود و گاه مجموعه‌ای از آدم‌های عاقل و صالح باید نسبت به رخ دادن یک اتفاق شهادت دهند. کسی که واقعه‌ای را به‌طور کامل ندیده است یا به صحت و سقم آن دانش کامل ندارد، نباید تحت هیچ شرایطی نقش شاهد را ایفا کند، زیرا از نگاه شرعی و اخلاقی، این نقش بسیار پرمسئولیت است و وظایف سنگینی را بر دوش فرد شهادت‌دهنده می‌گذارد. حال اگر این فرد که دانش کامل به جزئیات حادثه نداشته است، صرفا از سر تطمیع، تهدید، دشمنی، لجبازی یا ناآگاهی به شهادت دروغ روی بیاورد، دست به معصیت زده و باید در محضر پروردگار، پاسخگوی این رفتار غیرشرعی و غیراخلاقی‌اش باشد. یک مومن واقعی که به خدا و روز جزا اعتقاد داشته باشد، هرگز با شهادت دروغ، ایمانش را زایل نکرده و حقوق بنده‌ای را پایمال نمی‌کند. در سوره بقره به عنوان بزرگ‌ترین سوره قرآن و در بلندترین آیه آن نیز به مساله شاهد اشاره شده است. در این آیه این مضمون روایت شده است که وقتی دینی بر عهده‌تان قرار می‌گیرد، آن دین را در جایی بنویسید و ثبت کنید یا شاهد بگیرید تا بعدها مدیون نباشید. اما درباره شهادت دروغ، دو معصیت همزمان اتفاق می‌افتد؛ اولین معصیت این است که حق انسانی ضایع شده و حقوقش پایمال می‌شود و دومین معصیت هم این است که فرد دروغ گفته است؛ یعنی فردی که به عنوان شاهد، شهادت دروغ می‌گوید، هر دو گناه را توامان انجام می‌دهد. از کذب و دروغ به عنوان انبار همه معصیت‌ها نام برده شده که درواقع، مقدمه همه معصیت‌های بزرگ است. شهادت دروغ، معصیتی بزرگ و مصداق بارز پایمال کردن حق‌الناس است. وقتی فردی شهادت دروغ گفته یا حقیقت را کامل نمی‌گوید، این کار مصداق بارز حق‌الناس و از معصیت‌های جدی است. یعنی حتی نصفه و نیمه گفتن حقیقت هم نوعی شهادت دروغ به حساب می‌آید. حجت‌الاسلام مهدی دشیری مدرس حوزه و دانشگاه






یکشنبه 18 بهمن 1394 ساعت 05:45





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن