تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آنچه دوست ندارى درباره‏ات گفته شود، درباره ديگران مگوى. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797624283




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مشکلات تغذیه ای و الگوی تغذیه ای رایج


واضح آرشیو وب فارسی:دکتر سلام:
index
متاسفانه به مرور زمان الگوی تغذیه جامعه ما تغییر یافته و بتدریج به سمت غذاهای پر کالری، پرچرب، مواد قندی فراوان و Fast Food های حاوی سوسیس و کالباس که حاوی مواد خطرناکی بعنوان نگهدارنده
می باشند سوق پیدا کرده است. از مهمترین عوارض این نوع غذاها چاقی و بیماریهای همراه آن و سرطانهای مختلف می باشد.
امروزه در کشور ما چاقی بعنوان یک معضل بزرگ در آمده بطوریکه حدود بیش از یک سوم جامعه ما دارای اضافه وزن یا چاق می باشند.
چیپس و پفک نیز متاسفانه بصورت غذاهای رایج کودکان در آمده و با تبلیغات وسیع تلویزیونی مصرف آن چندین برابر گردیده است. مصرف اینگونه تنقلات می تواند برای کودکان بسیار مضر و خطرناک باشد. معمولا روغنی که در تولید چیپس استفاده می شود بدلیل حرارت زیاد و بدلیل اینکه چندین بار برای سرخ کردن سیب زمینی مورد استفاده قرار می گیرد حاوی پراکسید بالایی است که می تواند ایجاد سرطان نماید. و این تنها یکی از ترکیبات مضر آن می باشد. ترکیبات آکرولامید از مواد مضر دیگری است که در اثر حرارت زیاد غذاهای حاوی کربوهیدارت مثل سیب زمینی ایجاد می شود.
پفک حاوی مواد مضر فراوانی از جمله رنگهای مصنوعی می باشد که می تواند بسیار خطرناک باشد. علاوه بر آن روغن مصرفی آن نیز مطلوب نیست. کودکان معمولا با استفاده از چنین تنقلاتی دچار کوری اشتها شده و از مصرف غذاهای مفید مانند میوه یا غذا در وعده های اصلی باز می مانند و اینجا است که می تواند نقطه شروع سوء تغذیه در کودکان باشد. نوشابه های گازدار از دیگر مواد مضری است که متاسفانه مصرف آن در بین مردم رایج است. مصرف اینگونه نوشیدنیها بدلیل داشتن اسید بنزوئیک و اسید فسفریک می تواند مضر و حتی خطرناک باشد. همانطور که قبلا ذکر گردید فسفر زیاد می تواند از جذب کلسیم جلوگیری کرده و موجبات پوکی استخوان را فراهم نماید. همچنین مصرف زیاد اسید بنزوئیک نیز می تواند سرطان زا باشد.
به جای مصرف اینگونه نوشیدنیها بهتر است از دوغ یا آبمیوه طبیعی استفاده شود. استفاده از شربتهای میوه که به طور صنعتی تولید و به عنوان آبمیوه به فروش می رسد نیز به دلیل استفاده زیاد از شکر و نداشتن خواص آبمیوه طبیعی به خصوص جهت کودکان و افراد دارای اضافه وزن توصیه نمی گردد.
با استفاده از این مواد نه تنها مواد مغذی مفید و مورد نیاز کودک به اندازه کافی تامین نگردیده که مواد مضر و خطرناک زیادی هم به بدن کودک وارد گردیده است. بنابراین شایسته است که هر چه سریعتر جلوی تولید یا حداقل جلوی تبلیغات وسیع آنها گرفته شود.
فرآورده های گوشتی حاوی نگهدارنده مانند سوسیس و کالباس نیز بدلیل داشت نیتریت و نیترات می توانند سرطان زا باشند بنابراین می بایست در مصرف آنها نیز کاملا محتاط بود. این مواد در بدن به ترکیباتی بنام نیتروز آمین تبدیل می شوند که می توانند بسیار سمی و خطرناک باشند.
مصرف کم فیبرهای غذایی یکی دیگر از مشکلات تغذیه ای رایج است. فیبرها الیاف گیاهی غیر قابل هضم و جذب هستند که بر حرکات روده کمک می کنند و اعمال مهمی را در بدن بر عهده دارند. اگر به غذاهای سنتی و غذاهایی که پیشینیان استفاده می نمودند توجه نمائیم متوجه می شویم که مصرف فیبرهای غذایی نسبت به گذشته کاهش یافته است. امروزه به دلیل تصفیه نمودن بیشتر غلات (مانند گرفتن سبوس گندم) و مصرف بالای برنج نسبت به نان (نسبت به گذشته) و استفاده از غذاهای امروزی مانند پیتزا و انواع ساندویچها که معمولا نان آنها بدون سبوس است فیبر کمتری دریافت می شود. فیبرها در روده باعث افزایش حرکات روده می شوند و می توانند از یبوست و ایجاد سرطانهایی مانند سرطان کولون جلوگیری نمایند. همچنین باعث تکثیر و رشد باکتریهای مفید در روده می شوند و می توانند میزان کلسترول خون را نیز کاهش دهند.
بنابراین با توجه به فواید گسترده آنها مصرف روزانه 25-20 گرم فیبر توصیه می شود فیبر معمولا در منابع گیاهی مانند غلات (گندم، جو و جوی دوسر) حبوبات (لوبیا، عدس و ماش) میوه و سبزجات یافت می شوند.
غذاهایی مانند هویج، کرفس، عدس، لوبیا توت فرنگی و سیب حاوی فیبر بالایی می باشند. این مطلب اختصاصی سایت دکتر سلام می باشد استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می باشد
17 بهمن 1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دکتر سلام]
[مشاهده در: www.hidoctor.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سبک زندگی
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن