تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 30 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):مؤمن، خاموشى اختيار مى‏كند تا سالم بماند و سخن مى‏گويد تا سودى ببرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796629715




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اسلامی بودن علم به معنای انطباق آن با دین نیست


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: قائمی‌نیا در کارگاه نظریه پیوندی در باب علم دینی:
اسلامی بودن علم به معنای انطباق آن با دین نیست

قائمی نیا


شناسهٔ خبر: 3043474 - شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۶
دین و اندیشه > اندیشمندان

قائمی نیا عضو هئیت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: اسلامی بودن علم هرگز به معنای انطباق کامل آن با دین یا واقع نیست، دینی بودن بیشتر حدود علم را نشان می دهد تا انطباق کامل محتوا را. به گزارش خبرگزاری مهر، کارگاه «نظریه پیوندی در باب علم دینی» با حضور ارائه دهنده نظریه حجت الاسلام دکتر علیرضا قائمی نیا، آیت الله رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دیگر اعضاء هیئت علمی پژوهشگاه، در تالار معرفت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در شهر مقدس قم برگزار شد. این نظریه که خلاصه پژوهشی است که دکتر قائمی نیا در گروه معرفت شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی انجام می دهد، تحت عنوان معماری علم دینی پیگیری و تحقیق می شود. قائمی نیا در ابتدای این نشست، در جهت تبیین این نظریه، با بیان اینکه دین و علم دو دستگاه معنایی جدا نیستند و آنها در ذهن دو فضای شناختی خاص را ترسیم می کنند که با هم روابط بسیار پیچیده دارند، گفت: این دو فضا با هم به طور شناختی تلفیق می شوند و از این تلفیق و آمیختگی فضای دیگری حاصل می آید که علم دینی نام دارد و این نکته نشان می دهد که علم دینی صرفا حاصل تاثیر مبانی خاص دینی در علم نیست و تاثیر دین در علم بسیار پیچیده است. رئیس پژوهشکده حکمت اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با این ادعا که تاثیر دین در علم بیرونی یا درونی است، ادامه داد: به عبارت دیگر، دین ممکن است در روی صحنه علم تاثیر بگذارد یا در پشت صحنه علم. وی، مراد از تاثیر بیرونی را تاثیر در مبانی فلسفی و مبادی مابعدالطبیعی علم و ارزش های حاکم بر علم معرفی کرد و درباره تاثیر درونی گفت: مراد از تاثیر در روی صحنه علم، تاثیر در محتوای درونی علم ـ تاثیر در نظریات و مدل ها و تلفیق ها و مسائل و غیره ـ است و دین درون خود ایده های فلسفی و مابعدالطبیعی خاصی دارد و با هر مبنای فلسفی همخوان نیست. علم در مواجهه با دین رنگ آن ایده ها و مبانی را می گیرد. سردبیر فصلنامه ذهن، با اشاره به اینکه دین در دو سطح بیرونی با متافیزیک علم تماس پیدا می کند، اظهار داشت: این تماس یکی در سطح مبانی و مبادی متافیزیکی علم و دیگر، در سطح متافیزیک حاصل از علم است. وی در همین باره افزود: علم، همان طوری که بر متافیزیک خاصی مبتنی است، برای برخی منبع الهام بخش متافیزیک خاصی هم شده است. گاهی دین با این نوع متافیزیک های ثانوی نیز تماس پیدا می کند و معمولا میان متافیزیک ثانوی و علم فاصله وجود دارد و نتایج مابعدالطبیعی هم در پرتو پیش فرضهای مابعدالطبیعی خاصی از دستاورهای علم حاصل آمده است. قائمی نیا در ادامه با تاکید براینکه تاثیر ارزشی دین ـ تاثیر در ارزش های حاکم بر علم ـ محدود به سطح خاصی نیست، اظهار داشت: دین می تواند دست کم در چهار سطح علم، یعنی جمع آوری داده ها و مقوله بندی داده ها و روش های گزینش نظریات در علم و تبیین رفتار عاملان تاثیر بگذارد. مولف کتاب معناشناسی شناختی قرآن، در ادامه سخنانش برای تبیین نظریه خود، با این مقدمه که تاثیر درونی هم، یا تاثیر مفهومی است و یا نظری، گفت: در تاثیر مفهومی دین در دستگاه مفهومی علم و در تصورات و مقوله بندی آن دست برده، آن را دگرگون می سازد. وی در همین باره افزود: به عبارت دیگر، در این صورت دین طرح مفهومی جدید در علم در می افکند و دستگاه مفهومی تازه ای را به علم عرضه می کند، اما در تاثیر نظری، دین در محتوای تصدیقی و در فرضیه ها و نظریات و مدل ها و غیره دست می برد. قائمی نیا در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به اینکه علوم تجربی رابطه مدلولی، و علوم انسانی رابطه کل گرایانه با دین دارند، گفت: از این رو، دین در علوم طبیعی و تجربی انقلاب مفهومی به بار نمی آورد، ولی می تواند در علوم انسانی انقلاب مفهومی به راه بیندازد. مولف کتاب نگرش های نوین در فلسفه، با بیان این ادعا که ارتباط درونی دین با علم ممکن است به معنای تحت اللفظی و یا غیرتحت اللفظی (استعاری) باشد، در این باره توضیح داد: بدین معنا که گاهی ممکن است باورهای دینی و مضمون کتاب و سنت در درونمایه علم به ظور مستقیم و صریح تاثیر بگذارد (ارتباط تحت اللفظی) و یا به ظور ناپیدا و غیر مستقیم در آن دست ببرد. وی ادامه داد: در ارتباط درونی، دین می تواند در فرایند فرضیه ربایی و تبیین و تفسیر و در استعاره ها و مدل های علمی تاثیر بگذارد و پیدایش تلفیق های مفهومی جدیدی را موجب گردد. مولف کتاب خاستگاه دین، بر این باور بود که در تلفیق، میان فضای علم و فضای دین، روابط و نگاشت هایی برقرار می شود و سپس، فضای مفهومی جدیدی به وجود می آید. امکان تلفیق مفهومی علم و دین همواره در علم وجود دارد و موجب می گردد که فضاهای مفهومی جدیدی در علم پیدا شود. قائمی نیا، با اشاره به اینکه علم دینی تنها با فرض واقع گرایی همخوان است، گفت: علم با واقعیت هایی طبیعی یا اجتماعی سر و کار دارد و در پاره ای از موارد به آن واقعیت ها دست می یابد. وی افزود: واقع گرایی در علم دینی را نباید بدین معنا دانست که هر جزیی از علم یا جزئی از عالم خارج یا با جزئی از واقعیت مورد نظر متناظر است. مولف کتاب بیولوژی نص، با تاکید بر اینکه معماری علم دینی به طور تدریجی صورت می گیرد، گفت: علم یک فرایند تاریخی تدریجی است و هیچ گاه نباید انتظار داشت که علم دینی به نحو مطلق و یکجا صورت گیرد، بلکه مهندسی علم جزء به جزء و تدریجی صورت می گیرد. مهندسی علم به طور مطلق و یکجا امکان پذیر نیست. شکل گیری پارادایم ها و فرضیات و مدل ها و غیره هم تدریجی اند. وی در همین باره افزود: ما همواره با علم های دینی رو به رو می شویم؛ فی المثل اقتصاد اسلامی یا انسان شناسی اسلامی واحد  ـ بر فرض تحقق این قبیل علوم ـ نخواهیم داشت، بلکه اقتصادهای اسلامی و انسان شناسی های اسلامی داریم و همواره باید در انتظار باشیم که اقتصادهای اسلامی و انسان شناسی های دیگری ظهور کند و بنابراین تکثر در علم اجتناب ناپذیر است. مولف کتاب تجربه دینی و گوهر دین، با بیان این ادعا که دین و علم رابطه مکانیکی و جبری ندارند، اظهار داشت: در این رابطه خلاقیت آدمی و روش های بشری در این میان فاصله افکنده اند و سرشت علم با تکثر عجین شده است و آن گونه که رئالیست های خام می گفتند، علم، آینه تمام نمای واقع نیست، بلکه علم آمیزه ای از کاشفیت و خلاقیت است و خلاقیت عالم نیز در علم تاثیر دارد و دانشمند تلاش می کند تا عالمی نزدیک به عالم واقع بسازد و عالم او هرگز انطباق کامل با عالم واقع نخواهد داشت. وی ادامه داد: سخن فوق، معنای اسلامی بودن علم را نشان می دهد. اسلامی بودن علم هرگز به معنای انطباق کامل آن با دین یا واقع نیست؛ چرا که علم، هر چه باشد، تا حدی حاصل خلاقیت عالم بوده، آمیزه ای از کاشفیت و خلاقیت است. دینی بودن بیشتر حدود علم را نشان می دهد تا انطباق کامل محتوا را. علم در چارچوبش از حدودی فراتر نمی رود و علم دینی به مثابه شبکه ای است که دین در مرزهای آن قرار دارد. دانشمند درون این شبکه را با خلاقیت خود و از ترکیب اطلاعاتی که از زمینه های دیگر حاصل می آید، پر می کند. رئیس پژوهشکده حکمت اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با تاکید بر اینکه بسیاری از کسانی که درباره علم دینی سخن گفته اند، رویکردی کلامی به مساله داشته اند، و از این باب وارد بحث شده اند که ببینند از دین چه انتظاری باید داشت، اظهار داشت: اگر دین را پدیده ای حداکثری در نظر بگیریم، به طور طبیعی باید انتظار داشته باشیم که دین جامعه شناسی و اقتصاد و طب و غیره هم به ما بدهد. اگر هم دین پدیده ای حداقلی باشد، نباید انتظار داشته باشیم که علومی از این قبیل در دین باشد. وی با اشاره به اینکه رویکرد کلامی در تبیین وضعیت علم دینی از نوعی مغالطه ناشی می شود، افزود: برای ایضاح این مغالطه باید به رویکرد بدیل توجه کرد. رویکردی که در این اثر برای تعیین تکلیف علم دینی مبنا قرار گرفته رویکرد معرفت شناختی است. معرفت علمی باید مورد تحلیل معرفت شناختی قرار بگیرد و تحلیل سازوکار معرفت علمی و این که علم چیست و چگونه شکل می گیرد، می تواند سرنوشت علم دینی را روشن سازد. وی در پایان سخنانش با تاکید بر اینکه در رویکرد معرفت شناختی وارد حوزه فلسفه علم، به معنای وسیع که شامل علوم طبیعی و انسانی است، می شویم و با انبوهی از مباحث پیرامون سرشت علم جدید و کالبد شکافی آن رو به رو می شویم، گفت: برای تبیین علم دینی باید به سرشت علم جدید و مباحث فلسفه علم توجه کرد. خود علم دینی هم مشمول مباحث فلسفه علم می شود و باید به سرشت آن و نحوه شکل گیری اش توجه کرد و فلسفه در این چارچوب ابزاری برای حل مسایل مفهومی بنیادی راجع به علم است.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 203]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن