تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 4 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فاطمه پاره وجود من است، هر که او را بیازارد مرا آزار داده و هر که او را خوشحا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797608529




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

الگوی سبک زندگی اسلامی در تقابل با پروژه جهانی‌سازی


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
الگوی سبک زندگی اسلامی در تقابل با پروژه جهانی‌سازی
جهان افراد است که سبک رفتار را تعیین و الگو را می‌آفریند و جهان افراد جهان‌بینی خاص آنهاست و هر چه اشخاص مختلف به هم نزدیک‌تر باشند گروه‌های منسجم متشکل از افراد همگون فکری شکل می‌گیرد.

خبرگزاری فارس: الگوی سبک زندگی اسلامی در تقابل با پروژه جهانی‌سازی



درآمد به حق و کارشناسانه مسئله سبک و الگوی زندگی را شاخص نوع فکر، فرهنگ، تمدن و پارادایم ذهنی افراد، اقوام و ملل معرفی کرده‌اند؛ چرا که نحوه زندگی کردن، سبک و الگویی که برای آن برگزیده می‌شود به مهندسی رفتاری و منظومه فکری اشخاص بر می‌گردد. در حقیقت جهان افراد است که سبک رفتار را تعیین و الگو را می‌آفریند و جهان افراد جهان‌بینی خاص آنهاست و هر چه اشخاص مختلف به هم نزدیک‌تر باشند گروه‌های منسجم متشکل از افراد همگون فکری شکل می‌گیرد و سبک و الگویی از حیات و زندگی را ساخته و فرهنگی را بنیان‌گذاری و تمدنی را می‌سازند و بدین ترتیب یک الگوی جمعیتی پایدار بر همین اساس شکل می‌گیرد. پس جای بحث نیست که باید با دیدی عمیق و تمدنی بر سبک و الگوی زندگی نگریست و برای تعیین و تحقق آن تمدن آفرینی و فرهنگ سازی کرد.[1] پهنای وسیع سبک زندگی و الگوی رفتاری سبک و الگوی برگزیده جهت زندگی به پهنای فرهنگ و تمدن اشخاص و اقوام و ملتهاست. سبک زندگی به همه ابعاد وجودی، عقیدتی و رفتاری افراد بستگی دارد و فرهنگ و تمدن است که این الگو را پیشنهاد می‌دهد؛ البته نه پیشنهادی از نوع مصرف و انتخاب آزادانه افراد، بلکه پیشنهادی از نوع جبر محیطی و تاریخی و زیستی.[2] پس به ناچار برای انتخاب سبک زندگی و الگوی مناسب رفتاری باید دید کلی،‌ فرهنگی و تمدنی داشت. چون سبک زندگی همه شئون و ابعاد انسان را در بر می‌گیرد؛ ‌اعم از: الگوی شغلی، ارتباطی، عقیدتی و آیینی، خانوادگی،‌ شهرداری و خانه‌سازی و ... بنابراین برای سبک زندگی و ارائه الگو باید فرهنگ‌سازی کرد و تمدن آفرینی نمود و به صورت جامع و همه جانبه اندیشه ارائه داد و نیازها را مطابق شرایط و مقتضیات، توجه داشت.  از این جاست که وقتی از ارائه الگوی اسلامی و سبک زندگی آیینی صحیح سخن به میان می‌آید از احیا و بازسازی و احیاناً پویا کردن و جامعیت بخشیدن به تمدن اسلامی سخن به میان می‌آید و ضرورت احیای تمدن نوین اسلامی گوشزد می‌گردد. بنابراین قبل از هر چیز باید دید چنین احیایی چه مقتضیاتی داشته و موانع آن چیست و چه راهکاری برای آن می‌توان اندیشید و در بعد نوین بودن آن باید چه حقایق و مطالبات و نیازهایی را لحاظ کرد. مدرنیته و الگوی تحمیلی آن نباید شک داشت که در عصر تجدد و پیشرفت کنونی صنعت که همراه با دستاورهای علمی و پیدا شدن نیازهای متناسب و جدید و تنوع زندگی است، فرهنگی خاص شکل گرفته و سبک زندگی جدید در قالب مدرنیته خودبه‌خود بر افراد تحمیل و جوامع به آن سو کشیده شده‌اند. کاملاً هویداست و به سادگی قابل تصدیق است که رفتار افراد و الگوی اقوام و جوامع در سبک زندگی، دیگر بر مبنای سبک و الگوی سنتی و تمدن بومی نیست؛ علت آن هم تجدد و پیشرفت‌های صنعتی و مادی و انتخاب شیوه رفتاری و زندگی متناسب با آن در تعاملات و رفتارها می‌باشد. البته سبک و الگوی مادی زندگی بر اساس اختراعات علمی و پیشرفت‌های صنعتی، ارتباط مستقیم و منطقی با بعد فلسفی و معرفتی ارائه شده توسط قطب قدرتمند و مسلط در حوزه‌های فن آوری و علمی ندارد، ولی با برنامه‌ریزی دقیق، در قالب «پروژه جهانی‌سازی و شکل‌دهی نظم نوین جهانی»، طرز فکر و اندیشه حاکم بر محیط و عصر پیشرفته مادی را که همان اصول مدرنیته همچون سکولاریزیم،‌ لیبرالیسم، اومانیزم و آزادی عمل حداکثری انسان و نیز فمنیسم است، به عنوان الگوی تخیلی زیرساخت فکری صنعت و پیشرفت‌های مادی برای جوامع زیردست، نهادینه کردند.[3] جهانی‌شدن زمینه جهانی‌سازی و ارائه الگوی غربی گر چه جهانی‌شدن (Globalization) و نزدیک شدن جوامع و فرهنگ‌ها به هم، یک حرکت منطقی و لازمه حرکت کمال‌گونه انسان‌ها بوده، و جوامع در مسیر پیشرفت ناگزیر از آن بوده که دست به غربال رفتارها، ‌فرهنگ‌ها، نمادها، فکرها و البته سبک‌ها و الگوهای خود زده و به سمت و سوی حذف فاصله‌ها متناسب با پیشرفت‌ها و بر اساس نیاز به ارتباط و یکی شدن و شکل‌گیری فرهنگ جامعی فراتر از فرهنگ‌های بومی و منطقه‌ای بروند؛ که بر همین اساس ادیان ادعای جهانی داشته و به تمدن پویا و جامع واحدی برای بشر و آینده آن می‌اندیشند؛ همانگونه که دین اسلام و به‌ویژه مکتب تشیع چنین ایده‌ و آینده‌ای روشن و روشن‌تر از همه ادیان و مذاهب در افق اندیشه خود دارد که در حوزه آینده پژوهی باید این فهم را برجسته و ابعاد آن را واکاویده و معرفی کرد[4]،  اما در مسابقه قدرت، قطب قدرتمند و قدرت‌مدار مسلط که به دنبال هدف و الگوی جهانی کردن فرهنگ خاصش می‌باشد این پروسه طبیعی جهانی شدن که مسیری معقول را می‌پیمود، دستکاری کرده و به صورت تصنعی به پروژه دست‌خورده «جهانی‌شدن» و «جهانی‌سازی» بر اساس میل، خواست و هدف خود تبدیل کرده است؛ چنانکه «نظم نوین جهانی» که از مدت‌ها پیش آغاز و در هر دوره‌ای توسط تئوریسین‌ها و نظریه‌پردازان خاصی و با شیوه و نظم و برنامه‌ریزی مخصوصی پیگیری می‌شود، در همین راستا می‌باشد. ایده فمنیسم در ساختار پروژه جهانی‌سازی برای شکل‌دهی تمدن جدید بر مبنای هدف و خواست قدرت‌های بزرگ و بر اساس ایدئولوژی مادی آنها، از زمینه‌های مختلفی بهره گرفته شده است؛ که یکی از آن زمینه‌های اصلی مسئله خانواده، حقوق و تکالیف خانوادگی،‌ حقوق زن و الگوهای سنتی حاکم بر آن می‌باشد که مانعی جدی در راه تمدن نوین غربی به شمار می‌رود[5]؛ البته این الگو محدودیت‌های دیگری در زمینه کار و شغل، بیگاری از افراد، استفاده از نیروی کار ارزان، فرصت‌های اقتصادی، ‌تبلیغی و فرهنگی و محدودیت‌های بهره‌مندی از هوا و هوس،‌نیز به وجود می‌آورد، لذا با استفاده از برخی واقعیت‌ها و نیازها و در مقابله با پاره‌ای رفتارها و تحکم‌ها و طرح شعارهای زن محور، ایده فمنیسم با هدف رسیدن به مطامع غربی و الگوی متناسب با خواست آن پیگیری و در قالب جریانی طراحی شد تا به باور برخی صاحب‌نظران به هدف خود در پیاده کردن عملی شعارهای فمنیستی رسیده و الان دیگر به دنبال ایده‌ای فراترند.[6] طراحی فمنیسم و تغییر الگوی خانواده در طرح‌ریزی جریان فمنیسم و با به ثمر نشستن نسبی آن، الگوی سنتی خانواده دستخوش تغییری اساسی شد و این مسئله برای جوامع سنتی و اسلامی حائز اهمیت می‌باشد. تغییر شکل و الگوی ارتباط زن و مرد در خانواده و فرزندان با والدین و باز تعریف جدید از ازدواج و تکالیف و تعهدات هر یک از زوجین، روی‌آوری غیر قابل پیش‌بینی زنان در جوامع اسلامی به بیرون از خانه، ترافیک زنان در بازار کار و امور اجتماعی، ‌از همین طراحی نشأت می‌گیرد[7]. بی‌شک یکی از عوامل تزلزل خانواده و در نتیجه رشد طلاق، کم رغبتی به فرزندآوری و تغییر الگوی سرپرستی و تربیت خانوادگی و پرورش فرزندان است، که ‌از همین مسئله ناشی می‌شود؛ گر چه زمینه‌ای چون برآورده نشدن نیازها مطابق واقعیات روز در الگوی کاملاً بسته و سنتی خانواده، در این مسئله به صورت جدی دخیل بوده است. بنابر این انتظار نابجایی نیست که نظام جمهوری اسلامی ایران که گفتمان عدالت و اسلام ناب را محور کار و وظیفه خود قرار داده است، الگوی دقیق و سبک زندگی نوینی را بر  اساس مبانی خود برای خانواده ارائه کند که به فرموده امام خمینی(ره) زنان «از قید محرومیت‌ها و خرافات» رهایی پیدا کرده[8] و اصالت، اهمیت و جایگاه خانوادگی و نقش همسری و مادری آنان لطمه نخورد.  بالا رفتن سن ازدواج و کم رغبتی نسبت به آن و نداشتن یا کم داشتن فرزند از اینجا ناشی می‌شود که از طرفی روی الگوی خانواده تأکید و از طرفی زمینه بر هم خوردن این الگو به شدت و با تبلیغ فراهم بوده است!چون هم بازار کار و اشتغال زنان و ورود بی‌رویه و بدون هدف‌گذاری آنان به مراکز آموزشی و دانشگاهی فراهم می‌شود و هم از طرف دیگر الگوی سنتی با برخی واقعیات و مقتضیات عصری هماهنگ نبوده و نیازهای حقیقی را برآورده نمی‌کند و نیز از دیگر سو به ارائه الگوی جدید و هم‌شأن با شعارهای اساسی مبادرت نشده و معرفی نگردیده است؛ و این وضعیت چند ضلعی کنونی، پارادوکسی اجتماعی خانوادگی به وجود آورده است که برخی افراد را به عدم همسرگزینی و یا بچه‌دار شدن قانع کرده و نتیجه آن برعکس خواست و شعائر اسلامی می‌باشد.  این در حالی است که اگر برنامه‌ریزی جهت ازدواج بر اساس الگوی جدید و سبک زندگی نوین اسلامی و متناسب با طراحی تمدن نوین دینی صورت بگیرد، افراد آماده و در سن ازدواج که آمار آنها به چند میلیون نفر می‌رسد، به ازدواج به موقع تن در می‌دهند؛ علاوه بر اینکه تبعات منفی ناشی از تجرد زنان و مردان در اجتماع منتفی شده و برخی نیازهای جمعیتی هم برآورده می‌شود. اگر چنین شود هر خانواده جدیدی که شکل می‌گیرد حتی چنانچه صاحب تنها یک فرزند هم بشود کمک شایانی به رونق دهی جمعیت داده و به تأکید مقام معظم رهبری بر مسئله نسل، سامانی متفاوت می‌دهد و چه بسا دیگر اصراری بر خانواده‌های شکل گرفته از قبل بر اضافه کردن جمعیت و آمار فرزندانشان نباشد. البته واضح است که این مهم باید در قالب یک پروژه وسیع و همه جانبه شکل گیرد تا فرهنگ نوین و تمدن جدید اسلامی را به ارمغان بیاورد؛ که قطعاً نوشتن، گفتن و گفتگوی‌های علمی در این زمینه بستر چنین مهمی را فراهم خواهد نمود. سخن پایانی در انتها باید اذعان نمود که آنچه به عنوان الگو و سبک زندگی در جهان فعلی مطرح و توسط رسانه‌ها تبلیغ می‌شود، نتیجه یک طراحی دقیق بوده و به پروژه جهانی‌سازی، فمنیست‌محوری و ارائه الگوی رفتاری و خانوادگی در طول هم در این زمینه نقش آفرینی کرده‌اند[9]. برای خنثی نمودن تبعات منفی این جریان، باید مقابله به مثل کرد، آن‌هم با تقویت بنیه علمی و ارائه یک الگوی جهانی در مقابل جهانی‌سازی غربی؛ طراحی حقوق خانوادگی و حقوق زن بر مبنای حقائق دینی اسلامی، به عنوان الگوی اسلامی برتر . پی نوشت‌ها: [1] . لذا قرآن کریم، پیامبر اکرم(ص) که آورنده سبک نوینی از حیات بود را الگوی نمونه و شایسته تأسی معرفی می‌نماید. [2] . مقاله «خانواده و راهبردهای کاربردی» مجموعه مقالات دومین همایش زنان ، صص 384-359. [3] . دکتر حسین سلیمی، نظریه‌های گوناگون درباره جهانی شدن، ص 12. [4] . مجله پژوهشی انجمن معارف اسلامی، ش 5، مقاله، آینده پژوهی و نظریه مهدویت. [5] . فریدمن، جین، فمنیسم، ترجمه؛ فیروزه مهاجر، ص 27. [6]. سخنرانی پروفسور مولانا در همایش جهانی زنان، اسفند 88، دانشگاه تهران. [7] . مشیرزاده، حمیرا،مقدمه‌ای بر مطالعات زنان، دفتر برنامه ریزی و مطالعات فرهنگی، 1383. [8] . امام خمینی(ره) وصیت نامه سیاسی الهی، مقدمه. [9] . ‌قیوم زاده، محمود؛ سید محمد حسینی، دستاورد فمنیسم و کرامت بانوی مسلمان،معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی، 1388. دکتر محمود قیوم‌زاده: دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی،‌ واحد ساوه. نشریه معارف نهاد نمایندگی رهبری شماره 103. انتهای متن/

http://fna.ir/9TT214





94/11/17 - 04:57





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن