تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 4 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):قصد ما این است که نمیریم تا توبه کنیم، ولی توبه نمی کنیم تا اینکه می میریم
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797543003




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مكاتب نقاشی


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: بررسی مکاتب نقاشی (از مکتب بغداد تا آخر مکتب اصفهان)مکتب بغداد (سلجوقی)با ظهور اسلام، مردم ایران با رغبت تمام در مقابل دین جدید سر تعظیم فرود آوردند و همگی به آن گرایش پیدا کردند و مسلمان شدند. هنرمندان ایرانی که اسلام آورده بودند نیز با دیدگاهی تازه شروع به فعالیت هنری کردند. اولین چیزی که بیش از همه مورد توجه هنرمندان قرار گرفت، قرآن مجید بود. هنرمندان مسلمان با تمام قدرت برای تزئین این کتاب مقدس کوشش کردند و حاشیه های صفحات آن را به بهترین وجه با نقوش مختلف زینت دادند. به جز آن، نوشته های قرآن که به خط کوفی بود، به شکل های مختلف طراحی شد و بدین سان هنرمندان ایرانی انواع و اقسام خط کوفی را در اشکال تزئینی، به وجود آوردند.در قرن سوم و چهارم هجری، هنرمندان کتاب های خطی را با تصاویر گوناگون مصور ساختند. نقاشی های این کتاب ها از ریزه کاری های زیادی برخوردار بود که منشاء و زمینه ی پیدایش نقاشی ایران (مینیاتور) گردید.قدیمی ترین آثار نقاشی که در ایران و کشورهای غربی - از جمله شام - به دست آمده است، مربوط به قرن ششم و هفتم هجری است که این مجموعه را به نام مکتب بغداد یا« مکتب سلجوقی» نام گذاری کرده اند. کتاب هایی که در این دوره مصور شده، دارای نقاشی های زیادی هستند. این کتاب ها، بیشتر در زمینه ی طب، علوم و فنون، تالیف شده است. مشهور ترین آنها، کتابهای «الحیل الجامع بین ِ علم و العمل» جزری،«عجایب المخلوقات» قزوینی، کلیله و دمنه و مقامات حریری است.نقاشی های این دوره با این که با عناوین عربی نام گذاری شده بود، ولی اکثر هنرمندان آن را نقاشان ایرانی تشکیل می دادند؛ زیرا در این دوران، ایران یگانه سرزمینی بود که در آن، هنر نقاشی پدید آمده و مرزهای پیشرفت و گسترش را در نور دیده بود. در مکتب بغداد موضوعات فنی سوژه های نقاشی بدون تغییرات اساسی، به طور ساده تکرار می شد و نقاشی همیشه جزئی از متن کتاب بود. چهره های کار شده در این تصاویر به شکل چهره های سامی نقاشی شده است: بینی ها کشیده و صورت ها از ته ریش سیاهی پوشیده شده است. در صورت های به تصویر کشیده شده، علامت و آثار نشاط و هوش مشهود است.مشهور ترین نقاش این دوره «عبدالله بن فضل» بود که سالهای 600 ه. ش کتاب می نوشت و آن را نقاشی می کرد. یک نسخه خطی از کتاب «خواص الادویه» در دست است که توسط این هنرمند مصور شده است. صوری چند از این کتاب در مجموعه دکتر سار در برلین و دکتر مارتین در استکهلم موجود است. از دیگر هنرمندان این مکتب می توان « یحیی بن محمود واسطی» (حدود 715 ه.ش) را نام برد. وی نسخه ای از مقامات حریری را نگاشته که در آن بیش ازصد تصویر نقاشی شده است. نسخه مذکور اکنون در کتابخانه ی ملی پاریس نگهداری می شود. نقاشی های این کتاب نشان دهنده ی زندگی و نظام اجتماعی این دوره است که شباهت زیادی به نقاشی های دیواری دوره فاطمیان مصر دارد. مکتب بغداد در آثار دیگر نقاشان دیار پهناور اسلامی مانند شام و مصر، تاثیر زیادی بر جای گذاشت.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 7199]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن