محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1797589357
دوستی چیست ؟ ( قسمت دوم )
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: دوستی چیست ؟ ( قسمت دوم )
" برای خدا بودن" به چه معنا است؟ممكن است این سؤال را مطرح كنید كه در دوستی، " برای خدا بودن" به چه معنی است؟قبل از پاسخ دادن به این سؤال ، ابتدا باید دانست كه این سؤال برای چه كسی مطرح است؟ آیا سوال كننده فردی است معتقد به دین؟ آیا فانی بودن این جهان و انتقال به جهان آخرت را باور دارد یا نه بی اعتقاد به این امور است؟ اگر اعتقادی به دین و جهان آخرت ندارد از بحث فعلی ما خارج است ؛ اما اگر معتقد به دین بوده و دستورات دینی را باور كرده باشد، حتماً می داند كه هر گونه فعل و انفعالی در این جهان نتیجه اخروی دارد.در این صورت چنین انسانی در همه مسائل زندگی و از جمله دوستی و خصوصاً در دوران جوانی كه زمان شكل گیری شخصیت اوست با توجه به تأثیر حتمی آن در زندگی دنیایی و به تبع آن در جهان آخرت، پیمان رفاقت و دوستی با دیگران بسته ، و پایه معاشرت خود را با دیگران به گونه ای بنیاد خواهد گذاشت كه سعادت دنیا و آخرت را به دنبال داشته باشد. ما این نوع دوستی را دوستی برای خدا و مبتنی بر ملاك های الهی و انسانی می دانیم.ممكن است كسی به غلط تصور كند كه چنین دوستی هایی قهراً به معنای بی توجهی به مادیات و لذت های دنیایی است. اما این، تصور نادرستی است. در واقع باعنایت به همان انگیزه الهی كه در این نوع رفاقت وجود دارد، دوستان باید در جهت لذت های مشروع و رفاه اجتماعی دوستان خود كمك كنند و این خود یكی از وظایف و حقوق دوستی است كه در فصل حقوق دوستان به آن می پردازیم . اما عجالتاً در اینجا تأكید می كنیم كه دوستی های صحیح هم در راستای منافع مشروع دنیوی است و هم برای رسیدن به آخرتی بهتر و آبادتر، و اصولاً پایداری آن هم بدین جهت است. در مقابل این نوع " دوستی" كه برخوردار از معیار صحیح است، دوستی های خطرناك قرار دارند؛ دوستی هایی كه بر اساس هواهای نفسانی و آرزوهای زودگذر مادی وبعضاً با هدف استثمار و سوءاستفاده از دیگران شكل می گیرند. در این گونه دوستی ها افراد در تلاش اند با انواع فریب كاری دیگران را به دام انداخته و به منافع مادی خود برسند. یعنی این دوستی ها پل ارتباطی جهت رسیدن به اهداف آنها است و البته تا زمانی كه این پل ارتباطی لازم باشد، ممكن است شما رابرای چند روزی به بعضی خواهش های نفسانی برسانند ؛ اما مطمئن باشید كه این حالت موقتی است و دیر یا زود به محض این كه احساس كنند به شما نیاز ندارند، شما را به آسانی رها می كنند.نقش دوست در زندگیبدون شك عوامل مختلفی در ساختن شخصیت انسان مؤثر هستند كه از مهم ترین آنها مسئله همنشینی و دوستی و معاشرت است. این عامل از چنان اهمیتی برخوردار است كه اسلام فرموده:المَرْءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلْینْظُرْ أَحدُكُم مَنْ یُخالِل( بحارالانوار ، ج 74 ، ص 192 )آدمی بر دین و روش همنشین خود است پس باید ببیند كه باچه كسی دوست می شود.روشن است كه انسان خواه ناخواه از دیگران تأثیر می پذیرد و بخش مهمی از افكار و صفات اخلاقی خود را از طریق دوستانش كسب می كند. این مطلب هم از نظر عقل و هم از طریق تجربه به اثبات رسیده است. ما به وسیله مشاهدات حسی خود و نیز با بازنگری به تاریخ، در می یابیم كه چه بسیار افرادی كه از راه دوست به سعادت ابدی و یا شقاوت ابدی رسیده اند. نقش دوست در زندگی به قدری زیاد و برجسته است كه حضرت علی علیه السلام می فرماید:هر گاه وضع كسی برای شما نامعلوم بود و دین او را نشناختید، به دوستانش نظر كنید . پس اگر آنها اهل دین و آیین خدا باشند ، او نیز پیرو آیین خداست و اگر بر آیین خدا نباشند او نیز بهره ای از آیین حق ندارد.تو اول بگو با كیان زیستی پس آنگاه بگویم كه تو كیستیابن مسكویه دانشمند مشهور اسلامی و استاد بوعلی سینا گوید:" تمام سعادت انسان نزد دیگران و دوستان یافت می شود. سعادتمند كسی است كه دوستان واقعی برای خود به دست آورد و در دوستی با آنان از هیچ فداكاری و از خودگذشتگی دریغ ننماید تا هم او از آنان فضائل اخلاقی كسب كند و هم آنان از وی بهره اخلاقی برگیرند".یك روان شناس معروف می گوید: این جمله را در ذهن خود، به خود تلقین كنید: " نیك بختی من، شادی من، عواید من ، بستگی به هیچ چیز ندارد مگر به مهارتی كه در شیوه معاشرت با مردمان به كار می برم."آری انسان در سایه دوستان وفادار و صمیمی است كه می تواند پلكان ترقی و تعالی را یكی پس از دیگری طی نماید و این دوست است كه گاه بشر را تا اوج افتخار و عظمت رهنمون می شود و منشأ خیرات وبركات اجتماعی می گردد. همچنین در سایه همزیستی و همدلی است كه استعدادها شكوفا شده و بشر می تواند اختراعات و اكتشافات وآثار ماندگار از خود بر جای بگذارد كه جامعه از آنها سود ببرد.از سوی دیگر دوستان ناشایست و شرور هستند كه بشر را به منجلاب فساد انداخته و او را تا سر حد فنا و نیستی پیش می برند. سقراط گوید: " هر یك از مردم آرزویی دارد، یكی مال می خواهد، یكی جمال و دیگری افتخار؛ ولی به عقیده من یك دوست خوب از همه مهم تر است. "رسول گرامی اسلام، نقش دوست و اهمیت دوستی را چنین یادآور شده است:مؤمن چنان است كه با دیگران انس و الفت گرفته و دیگران با او انس دارند و كسی كه نه الفت پذیر است و نه الفت می گیرد در او خیری نیست.اگر تاریخ را ورق بزنید، خواهید دید كه نه تنها بیشتر اختراعات و اكتشافات، حاصل همكاری و همیاری بشر با دیگران بوده ، بلكه اكثر موفقیت های اجتماعی و پژوهش ها و تحقیقات علمی نیز در سایه همفكری و همیاری و روابط دوستانه صحیح انجام گرفته است؛ دوستانی كه با تلاش جمعی و با كمك فكر و اندیشه دیگران توانسته اند دستاوردهای بزرگ علمی را برای تاریخ به ارمغان آورند.نقل یك نمونه از حوادث تاریخ معاصر در اینجا خالی از لطف نیست :جرجی زیدان( متوفای 1332 ق) تاریخدان و ادب شناس بزرگ مصری كه بسیاری از آثارش از جمله رمان های تاریخی او، به زبان فارسی ترجمه شده، كتاب مفصلی درموضوع تاریخ ادبیات عرب نوشته و در بخشی از آن مدعی گردیده است كه شیعیان، آثار مكتوب قابل توجهی در تاریخ عرضه نكرده اند و نقش مؤثری در پیشرفت علوم اسلامی نداشته اند.در برابراین سخن نسنجیده و وهن آمیز، سه دوست جوان كه از دانش آموختگان حوزه علمیه نجف و تربیت یافته فرهنگ شیعه بودند و عمیقاً جریان فرهنگی شیعه را می شناختند و این ادعا را خلاف واقع می دانستند ، با یكدیگر هم پیمان شدند و تصمیم گرفتند تا هر كدام به گونه ای به آن پاسخ دهند و زیدان را متوجه خطای بزرگ تاریخی اش بنمایند.یكی از آن سه تن، علامه شیخ محمد حسن كاشف الغطاء ( 1374 ق) بود كه به نقد روش تحقیق این كتاب پرداخت و خطاهای متعدد آن را برشمرد و محصول كار خود را به صورت كتابی به نام " نقدها و پاسخ ها" منتشر ساخت و در طی آن پاسخ های خود را در كمال استحكام و وضوح مطرح نمود. این كتاب خیلی زود در محافل علمی جای خود را باز كرد و نشان داد كه چگونه كاری عالمانه می تواند ادعاهای نادرست و گزاف را بی اثر كند. دوست دیگر او علامه سید حسن صدر( 1364 ه. ق ) نقش شیعیان را در پایه گذاری علوم اسلامی نشان داد وثابت كرد كه بسیاری از این علوم بدون حضور شیعیان هیچ گاه شكل امروزین خود را نمی یافتند و به این ترتیب تأثیر شیعه در پیدایش آنها انكار ناپذیر است. این تحقیق به نام " شیعه وبنیانگذاری علوم اسلامی" منتشر شد و محققان را متوجه جنبه های ناگفته تاریخ علوم اسلامی نمود.اما سومین دوست كه علامه شیخ آقا بزرگ تهرانی ( م 1389 ق) بود ، با كوششی بی مانند كتابخانه های سراسر كشورهای اسلامی را كاوید و از میان كتاب های آنها نزدیك به شصت هزار كتاب شیعی را شناسایی كرد و بدین ترتیب توانست كتابشناسی بزرگ شیعه را از آغاز تاریخ اسلام تا عصرخویش تدوین كند.این كتابشناسی كه نگاهی به هزار و سیصد سال فعالیت علمی شیعه دارد در حدود سی جلد و با عنوان " الذریعة الی تصانیف الشیعة" ( راهنمایی آثار مكتوب شیعه) است ، پاسخ محكمی بود به ادعای نابجای جرجی زیدان. این كتاب بعدها خود منشأ تحقیقات تازه ای در باب مكتوبات شیعه شد . به راستی این سه اثر گرانبها و ارزشمند و ماندگار كه در دفاع از حریم تشیع بر جای مانده وسالیان متمادی است كه مرجع اهل تحقیق و تدوین می باشد چگونه سامان یافته است؟ شك نیست كه این خدمت بزرگ به جامعه تشیع دراثر دوستی صمیمانه و همفكری و هم پیمانی این دوستان بوده است و این تنها یك نمونه از نقش مثبت و ارزشمند دوستی در جامعه است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 6035]
صفحات پیشنهادی
موش شجاع (قسمت دوم)
موش شجاع (قسمت دوم) ... جلو رفت گفت: این چیز به این بلند و محکمی چیست؟ اندکی تحمل کرد. گمان می کرد حتماً همین هیولا است. کمی از آن فاصله گرفت ولی ناگهان ...
موش شجاع (قسمت دوم) ... جلو رفت گفت: این چیز به این بلند و محکمی چیست؟ اندکی تحمل کرد. گمان می کرد حتماً همین هیولا است. کمی از آن فاصله گرفت ولی ناگهان ...
از موسیقی تا جادو ؛شیطان پرستی در ایران (1)
این موسیقی در ابتدا پیامآور صلح و دوستی بوده است. موسیقی متال خود دارای زیرسبكهای مهمی مانند هویمتال، .... نمایش تصادفی مطالب. افسردگی چیست ؟ ( قسمت دوم ) ...
این موسیقی در ابتدا پیامآور صلح و دوستی بوده است. موسیقی متال خود دارای زیرسبكهای مهمی مانند هویمتال، .... نمایش تصادفی مطالب. افسردگی چیست ؟ ( قسمت دوم ) ...
خیابان جای مناسبی برای یافتن شریك زندگی نیست
دختر جوان و آسیبخورده پس از یك تجربه دوستی خیابانی، برای همیشه درس عبرت می گیرد؛ به .... توصیه شما به نسل جوان ایرانی چیست؟سوء استفاده از جاذبه جنسی عاملی برای ... ویژگی ها و شرایط لازم دختر و پسر برای ازدواج ( قسمت اول ) ، ( قسمت دوم ) ...
دختر جوان و آسیبخورده پس از یك تجربه دوستی خیابانی، برای همیشه درس عبرت می گیرد؛ به .... توصیه شما به نسل جوان ایرانی چیست؟سوء استفاده از جاذبه جنسی عاملی برای ... ویژگی ها و شرایط لازم دختر و پسر برای ازدواج ( قسمت اول ) ، ( قسمت دوم ) ...
مراحل تربیت:آقا ، مطیع ، وزیر
قسمت اول(شأنی پس از شأن خدا)قسمت دوم(عوامل انسانی موثردر تربیت) در ابتدا به ذكر ... از محمد حسین پرسیدند: به نظر شما مهمترین عامل تربیت كودك چیست؟ ... علیه و آله و سلم :« احفظ ود ابیك لا تقطعه فیطفی الله نورك» دوستی پدر خود را حفظ كن و ...
قسمت اول(شأنی پس از شأن خدا)قسمت دوم(عوامل انسانی موثردر تربیت) در ابتدا به ذكر ... از محمد حسین پرسیدند: به نظر شما مهمترین عامل تربیت كودك چیست؟ ... علیه و آله و سلم :« احفظ ود ابیك لا تقطعه فیطفی الله نورك» دوستی پدر خود را حفظ كن و ...
محسن یگانه از ازدواج، دوستی و موسیقی میگوید!
محسن یگانه از ازدواج، دوستی و موسیقی میگوید! ... شده و اگر بخواهم آلبوم دوم را سطحی تولید كنم اتفاقی كه برای خیلی از دوستان افتاد برای من هم رخ دهد. ... مجوزی كه برای قسمت تالیف صادر میشود كمی پیچیده است. .... و تعریفت از خوشبختی چیست؟ به نظرم خوشبختی چیز عجیبی نیست، خوشبختی مجسمه نیست كه بخواهی هر روز آن را ببینی. ...
محسن یگانه از ازدواج، دوستی و موسیقی میگوید! ... شده و اگر بخواهم آلبوم دوم را سطحی تولید كنم اتفاقی كه برای خیلی از دوستان افتاد برای من هم رخ دهد. ... مجوزی كه برای قسمت تالیف صادر میشود كمی پیچیده است. .... و تعریفت از خوشبختی چیست؟ به نظرم خوشبختی چیز عجیبی نیست، خوشبختی مجسمه نیست كه بخواهی هر روز آن را ببینی. ...
گفتگوی خواندنی با یوسف تیموری
در قسمت های اول در تیتراژ اسم شما به عنوان چهارمین بازیگر نوشته شده بود ولی ... تازگی ها خیلی کم کار شدید، دلیلش چیست؟ چند ماهی ایران نبودم و درست بعد از ... من هم دیدم که کار ضعیف است از بازی در سری دوم اجتناب کردم تازه بنا به دوستی و ...
در قسمت های اول در تیتراژ اسم شما به عنوان چهارمین بازیگر نوشته شده بود ولی ... تازگی ها خیلی کم کار شدید، دلیلش چیست؟ چند ماهی ایران نبودم و درست بعد از ... من هم دیدم که کار ضعیف است از بازی در سری دوم اجتناب کردم تازه بنا به دوستی و ...
وطن دوستی منافاتی با مذهب ندارد
وطن دوستی منافاتی با مذهب ندارد. ... دیدگاه دوم معتقد است که دولت صفویه فاقد ویژگی¬های دولت ملی بود. ... تفاوت بنیادین ناسیونالیسم مدنی مصدق با ناسیونالیسم سرزمینی تقی زاده چیست؟ ... متفکران عرب با استناد به این قسمت از این آیه، ناسیونالیسم را می پذیرند و با استناد به " ان اکرمکم عند الله اتقیکم "، شکل افراطی ...
وطن دوستی منافاتی با مذهب ندارد. ... دیدگاه دوم معتقد است که دولت صفویه فاقد ویژگی¬های دولت ملی بود. ... تفاوت بنیادین ناسیونالیسم مدنی مصدق با ناسیونالیسم سرزمینی تقی زاده چیست؟ ... متفکران عرب با استناد به این قسمت از این آیه، ناسیونالیسم را می پذیرند و با استناد به " ان اکرمکم عند الله اتقیکم "، شکل افراطی ...
فرهنگ غنی ایرانی چیست ؟ (1)
فرهنگ غنی ایرانی چیست ؟ (1) ... شود و زندگی صنعتی و ماشینی جایگزین مهر و انسان دوستی و عشق ایرانی میگردد . ..... ( وندیداد , فرگرد سوم , قسمت یکم , فقره 5 ) پادشاهان بزرگ ایران احترام و جایگاه والایی را برای طبیعت و کشاورزی قائل بودند . ... ( Herodottus 8:31 ) اردشیر دوم هخامنشی نیز حکایتی بسیار زییا و در خور تامل ...
فرهنگ غنی ایرانی چیست ؟ (1) ... شود و زندگی صنعتی و ماشینی جایگزین مهر و انسان دوستی و عشق ایرانی میگردد . ..... ( وندیداد , فرگرد سوم , قسمت یکم , فقره 5 ) پادشاهان بزرگ ایران احترام و جایگاه والایی را برای طبیعت و کشاورزی قائل بودند . ... ( Herodottus 8:31 ) اردشیر دوم هخامنشی نیز حکایتی بسیار زییا و در خور تامل ...
رسانه ملی وطن دوستی را ترویج کند
رسانه ملی وطن دوستی را ترویج کند. ... یا شوروی در دوران جنگ جهانی دوم 162 کیلومتر از خاک کشورمان را ضمیمه خاک خود کند. ... شما نگاه خاصی نسبت به تاریخ و تارخ سازان دارید عده ای هم این نگاه شما را بر نمی تابند دلیل این اصرار شما چیست؟ ... به نظر شما کدام قسمت تاریخ تا به امروز گفته نشده و برای آن برنامه سازی صورت ...
رسانه ملی وطن دوستی را ترویج کند. ... یا شوروی در دوران جنگ جهانی دوم 162 کیلومتر از خاک کشورمان را ضمیمه خاک خود کند. ... شما نگاه خاصی نسبت به تاریخ و تارخ سازان دارید عده ای هم این نگاه شما را بر نمی تابند دلیل این اصرار شما چیست؟ ... به نظر شما کدام قسمت تاریخ تا به امروز گفته نشده و برای آن برنامه سازی صورت ...
باور کنید دوست ندارم طنز بازي كنم
براي ما هم فيلمنامه كاملا آماده نبود و در كل هفت ـ هشت قسمت از فيلمنامه آماده بود، اما اينگونه هم نبود كه ندانيم داستان چيست و آخر قصه چه خواهد شد. ... متأسفانه با توجه به پيشنهادهايي كه از شبكههاي دوم، سوم و شبكه تهران داشتم ـ نتوانستم ... بودم بازيگر نميشوم، چراكه در اين رشته، نه آشنا داشتم، نه پارتي و نه دوستي. ...
براي ما هم فيلمنامه كاملا آماده نبود و در كل هفت ـ هشت قسمت از فيلمنامه آماده بود، اما اينگونه هم نبود كه ندانيم داستان چيست و آخر قصه چه خواهد شد. ... متأسفانه با توجه به پيشنهادهايي كه از شبكههاي دوم، سوم و شبكه تهران داشتم ـ نتوانستم ... بودم بازيگر نميشوم، چراكه در اين رشته، نه آشنا داشتم، نه پارتي و نه دوستي. ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها