واضح آرشیو وب فارسی:اندیمشک جوان: خداوند عزوجل شیوه ی بیان صفات و مکارم محمد و آل محمد را با دیگر بندگان خاص خود از جمله پیامبران و اولیا و رسل، متمایز نموده است. یکی از این نقاط تمایز، اجر رسالت است. در قرآن می یابیم که هر یک از پیامبران بعد از ابلاغ رسالت خود، هرگونه اجری برای آن را […]خداوند عزوجل شیوه ی بیان صفات و مکارم محمد و آل محمد را با دیگر بندگان خاص خود از جمله پیامبران و اولیا و رسل، متمایز نموده است. یکی از این نقاط تمایز، اجر رسالت است. در قرآن می یابیم که هر یک از پیامبران بعد از ابلاغ رسالت خود، هرگونه اجری برای آن را طلب نکرده اند خداوند در سوره شعرا از زبان حضرت نوح علیه السلام، حضرت هود علیه السلام، حضرت صالح علیه السلام،حضرت لوط علیه السلام، حضرت شعیب علیه السلام می فرمایند: وَمَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِیَ إِلَّا عَلَىٰ رَبِّ الْعَالَمِینَ یعنی: ﻣﻦ ﻫﻴﭻ ﺍﺟﺮ ﻭ ﭘﺎﺩﺍﺷﻰ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺩﻋﻮﺕ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﻧﻤﻰ ﻃﻠﺒﻢ، ﺍﺟﺮ ﻭ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻣﻦ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺮ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻋﺎﻟﻤﻴﺎﻥ ﺍﺳﺖ. ولی این امر برای پیامبر اکرم ما صلی الله علیه و آله و سلم متمایز است آنگاه که خداوند می فرمایند: قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبَىٰ (٢٣/شوری) یعنی: ﺑﮕﻮ ﻣﻦ ﻫﻴﭻ ﭘﺎﺩﺍﺷﻰ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺑﺮ ﺭﺳﺎﻟﺘﻢ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻢ ﺟﺰ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﻧﺰﺩﻳﻜﺎﻧﻢ البته خداوند در آیه ی دیگر فواید و اثر این مسئله را برای خود ما می دانند و می فرمایند: قُلْ مَا سَأَلْتُکُم مِّنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَکُمْ یعنی: ﺑﮕﻮ ﻫﺮ ﺍﺟﺮ ﻭ ﭘﺎﺩﺍﺷﻰ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﺍم ﺑﺮﺍﻯ ﺧﻮﺩ ﺷﻤﺎﺳﺖ، وقتی به تفاسیر مسلمانان رجوع می کنیم مشاهد میکنیم که نزدیکان پیامبرمان اهل بیت هستند. مثلا سیوطی در تفسیر الدر المنثور خود از ابن عباس نقل میکند که هنگام نزول این آیه از پیامبر پرسیدند: یا رسول الله من قرابتک هؤلاء الذین و جبت علینا مودتهم ؟ قال : “علی و فاطمه و ولداهما “. یعنی نزدیکان شما چه کسانی هستند که مودت آنها بر ما واجب شده است? ایشان فرمودند: “علی و فاطمه و دو فرزند آنها” همچنان که حضرت آقا فرمودند، ترکیب «عشق و ایمان» و «عقل و عاطفه» از ویژگی های منحصر به فرد مکتب اهل بیت علیهم السلام است و این امر امروز متجلی در پیاده روی اربعین است. در حقیقت پیاده روی اربعین لبیک گفتن به الله و رسول الله صلی الله علیه و آله است. بی دلیل نیست اگر امام حسن عسکری علیه السلام آن را از علایم ایمان معرفی می کنند. آری اربعین فرصت ارتباط معنوی و عاشقانه با خاندان پیامبر اکرم(ص) را مهیا میکند. آری زیارت عنصری ممتاز، برجسته، نورانی و ملکوتی است و همانا از امتیازات تفکر شیعی میان فرق اسلامی به شمار می رود. اربعین از شعائر الله است. اربعین شعیره ای برای خدا و رسیدن به خدا است. در اربعین موازین تغییر میکند و همه چیز به حد اعلی می رسد… سختی، تلاش ، کوشش، ایمان ،مهمان نوازی،خدمت اهل بیت ، جمعیت، گنجایش حضور و.. همه چیز تغییر میکند… آری تغییر می کند که ولی امر مسلمین جهان می فرمایند: ما نیز از دور به حال زائران اربعین غبطه می خوریم و آرزو می کنیم ای کاش همراه شما بودیم. البته به ایشان خبر بدهیم که زائران بسیار قدر شناس هستند… ما که در عمود ١١٢٠ نجف کربلا یعنی ده کیلومتری کربلا مستقر هستیم هر لحظه شاهد عرض ارادت زائران از ملیت های مختلف به مقام معظم رهبری و دعای خیر برای ایشان و شریک نمودن ایشان در زیارت خود هستیم. خداراشکر که زائران فلسفه ی حضور خود در پیاده روی عظیم اربعین را معطوف به “لبیک یا امام خامنئی” و نصرت ولی خود می دانند. در آخر باید به این امر اشاره نمود و به ولی امر خود عرض کنیم که جمهوری اسلامی ما را قدرشناس بار آورده و زیارت به نیابت برای ولی امرمان کاری بسی کم درحق ایشان است، البته ما نیز آرزوی این را داریم که حضرتعالی را در مسیر کربلا همراهی کنیم. ان شاءالله نزدیک باشد… خادم الحسین علیه السلام/ محمد امین سواری عمود ١١٢٠ نجف کربلا ، ده کیلومتری کربلای معلی
چهارشنبه ، ۱۱آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: اندیمشک جوان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 6]