تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 4 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بار خدايا! حسن و حسين را دوست بدار و دوستداران آن دو را نيز دوست بدار.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797610318




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

با این عملکرد مسئولان اگر خبر بمب گذاری منتشر نشود عجیب است!


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: با این عملکرد مسئولان اگر خبر بمب گذاری منتشر نشود عجیب است!
ساعاتی پیش اخباری در شبکه های اجتماعی به سرعت دست به دست می‌شد که حکایت از وقوع اتفاقی ترسناک در تهران داشت و به دلایلی باور پذیر به نظر می‌رسید؛ خبر تخلیه یکی از ایستگاه های متروی تهران به دلیل بمب گذاری احتمالی که با توجه به حضور ماموران انتظامی در مبادی مترو در روزهای گذشته، واقعی به نظر می‌رسید.
کد خبر: ۵۵۱۴۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۷ - 01 December 2015


هرچند از ظهور پدیده شومی به نام داعش چندسالی می‌گذرد و در تمامی این مدت هیچ خطری از بابت این تروریست ها در کشورمان احساس نشده، اما به تازگی اهالی پایتخت شاهد فعل و انفعالاتی بوده‌اند که امروز نگرانی هایی پدید آورد؛ اتفاقاتی که به نوعی مسئولان در رقم زدنش سهم به سزایی داشتند!

به گزارش «تابناک»، ساعاتی پیش اخباری در شبکه های اجتماعی به سرعت دست به دست می‌شد که حکایت از وقوع اتفاقی ترسناک در تهران داشت و به دلایلی باور پذیر به نظر می‌رسید؛ خبر تخلیه مسافران از یکی از ایستگاه های متروی تهران به دلیل بمب گذاری احتمالی که با توجه به حضور ماموران انتظامی در مبادی مترو در روزهای گذشته، ریشه داشتن آن در واقعیت محتمل ب نظر می‌رسید و از این رو نگران کننده بود.

شایعات به قدری قدرتمند بود که به رسانه ها نیز راه یافت و حتی روی خروجی یکی از خبرگزاری بزرگ نیز قرار گرفت تا بازنشر گسترده آن در شبکه های مجازی و در جامعه به شدت سرعت گرفته و خاطر بسیاری از مردم را مشوش کند، به ویژه آنکه به تازگی وقوع و احتمال وقوع حوادث تروریستی در برخی کشورهای اروپایی، نگرانی ها در این باره را افزایش داده است.

این حساسیت ها موجب شد که به سرعت مقامات انتظامی دست به کار شده و با صدور تکذیبیه ای، به بازار داغ این شایعات خاتمه دهند. تکذیبیه ای که مرکز اطلاع رسانی پلیس تهران بزرگ آن را صادر و اعلام کرد «موضوعی به نام بمب گذاری در ایستگاه متروی حقانی و هیچ‌یک از ایستگاه‌های متروی پایتخت رخ نداده و آنچه که در شبکه‌های اجتماعی و مجازی میان کاربران دست به دست می شود خبری کذب و بی پایه است.»

اطلاعیه فوق در حالی صادر می‌شد که با توجه به حساسیت های موضوع، سردار حسین ساجدی نیا، رییس پلیس پایتخت نیز ترجیح داده بود در گفت‌وگو با یک خبرگزاری، بار دیگر درباره دلایل حضور ماموران انتظامی در سطح شهر اظهار نظر کرده و علت افزایش ماموران پلیس در سطح معابر را مانوری عملیاتی، با هدف آمادگی پلیس در برابر تهدیدات احتمالی دانسته و تاکید کند که امنیت پایتخت برقرار است.

با این حساب جا دارد که از نیروی انتظامی بابت این موضع گیری سریع تقدیر به عمل آورده و با تکیه بر این توضیحات، از مردم بخواهیم که نسبت به چنین اخباری بسیار هوشمندانه تر عمل کنند چراکه می‌دانیم اگر در سایه انتشار چنین شایعه هایی فضای رعب و وحشت –ولو برای ساعاتی- در جامعه حاکم شود، فرصت بزرگی در اختیار دشمنان قرار خواهد گرفت که می‌تواند عواقب شومی برای جامعه به همراه داشته باشد.

اما جدای تقدیر از مسئولان انتظامی، جا دارد که به زوایای دیگری از انتشار گسترده این شایعه در جامعه هم بپردازیم و کمی در چرایی باورپذیرساختن این اخبار کذب تامل کنیم. با این رویکرد، پی خواهیم برد که از جمله دلایل باورپذیر شدن این شایعه برای بسیاری از مردم، اخباری است که در چند وقت اخیر در این باره در کشورمان منتشر شده است.

امثال اخباری که حکایت از شناسایی، دستگیری و انهدام باندهای تروریستی در ماه های اخیر در کشورمان دارند و این ظن را تقویت می‌کنند که خطر در کمین همگی مان است. خطری که می‌تواند بمب گذاری در مترو تهران باشد یا هر اتفاق دیگری در هر نقطه از کشورمان.

جدای آن، جالب است که بدانیم در روزهای اخیر یکی از مسئولان، از انهدام چندین گروه تروریستی در کشورمان خبر داده بود و این خبر نیز تکذیب شده بود اما نه مسئولی از تحت پیگرد قرار گرفتن آن شایعه سازان (که از جمله مقامات بوده) سخن به میان آورده بود و نه توضیح یا عذرخواهی ای در این باره منتشر شده بود.

با این حساب آیا نمی‌توان از امثال مقامات انتظامی پرسید که چرا آن شایعه سازان را تحت تعقیب قضایی قرار نداده و تلاش نکرده‌اند مانع از انتشار چنین اخبار کذبی در آینده شوند؟ آیا غیر از این است که در مقام مقایسه، تفاوتی میان سازندگان شایعه بمب گذاری امروز و مقاماتی که اخبار ارائه شده توسط ایشان پیشتر تکذیب شده بود وجود ندارد و اگر هم داشته باشد، می‌بایست در برخورد شدیدتر با شایعات ارائه شده مسئولان، شدت عمل بیشتری به خرج داد؟

علاوه بر این، جا دار بپرسیم وقتی به ناگاه فضای پایتخت امنیتی شده و مردم با استقرار ماموران انتظامی و یگان ویژه در مبادی ورودی مترو مواجه می‌شوند و ساعت های متمادی و حتی یکی دو روز طول می‌کشد تا از زبان مقامات در این باره توضیحی بشنوند، آیا انتشار شایعه هایی از این دست عجیب است؟

به عبارت بهتر، وقتی امثال فرمانده انتظامی پایتخت با تاخیر فراوان درباره حضور پررنگ و چشمگیر یگان های ویژه در معابر شهر سخن می‌گوید و آن را اقدامی در راستای برگزاری یک مانور می‌داند، آیا عجیب است که ببینیم برخی از کم اطلاعی و بی اطلاعی مردم بهره گرفته و داستانی موجه برای پیش برد اهداف ناخوب خود می‌سازند و نشر می‌دهند؟

مگر غیر از این است که شایعه در بستر کمبود آگاهی ها پدیدار شده و رشد می‌کند؟ با این حساب آیا بی انصافی است که بگوییم که مسئولان هم در پدید آمدن و گسترش شایعه بمب گذاری امروز مترو نقش داشته‌اند؟!


















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن