تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):چیزى را بر زبان نیاورید که از ارزش شما بکاهد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797056026




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

موکبی که غذای روح پخش میکند / آقا فرمودند هر وقت احساس نیاز می‌کنم به جمکران می آیم


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
موکبی که غذای روح پخش میکند / آقا فرمودند هر وقت احساس نیاز می‌کنم به جمکران می آیم
تکرار: معاون فرهنگی مسجد جمکران:
موکبی که غذای روح پخش میکند / آقا فرمودند هر وقت احساس نیاز می‌کنم به جمکران می آیم من شخصاً از تولیت محترم جمکران سؤال کردم فاصله آمدن‌های آقا چگونه است؟ ایشان فرمودند مشخص نیست، گاهی نزدیک به هم و گاهی فاصله‌دار است. ایشان به آقا عرض کردند چرا منظم نیمایید؟ آقا فرمودند هر وقت احساس نیاز می‌کنم میایم.


به گزارش فرهنگ نیوز ، حجت الاسلام تکیه ای معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران و مسئول موکب جمکران (عمود 285) در پیاده روی اربعین در گفتگو با خبرنگار فرهنگ نیوز با بیان مفاهیم مهدویت و انتظار گفت : قال اللهُ الحکیمُ فی کتابِه الکریم: هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ.

آیات قرآن جهان‌شمول شدن دین را قطعی می‌داند و در جای‌جای قرآن همانند این آیه می‌فرماید ذات اقدس احدی پیامبرش را بر حق فرستاده برای هدایت تا دین را بر سر جهان سایه‌افکن کند. و تمامیت عالم را تحت مدیریت دین درآورد. ولو اینکه کافران و مشرکان نمی‌پسندند ولی علی‌رغم نظر آن‌ها این اتفاق خواهد افتاد.

سؤال اول من این است؛ آیا این اتفاق از صدر اسلام تاکنون افتاده است؟ کسی می‌تواند بگوید دوره چهار سال و نیم حکومت امام علی (ع) جهان‌شمول بوده؟ یا بخشی از عالم یعنی در خاور و بخشی از آسیا و کمی از آفریقا و اروپا را شامل می‌شده؟ و ضمن اینکه عالم‌گیر نبوده، موقت نیز بوده است. پس این آیه قرآن محقق نشده است.

سؤال دوم: آیا محقق می‌شود یا نه؟ هرکسی که ذره ای ایمان دارد پاسخ می‌دهد که اگر محقق نشود ضعف خداست و ضعف خدا هم که محال است پس حتماً محقق می‌شود.

سؤال سوم: تحقق آن به دست کیست؟ کسی که می‌خواهد دینش را در عالم گسترده کند آن را به دست اهلش می‌دهد و خداوند در قرآن فرموده: إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُکُمْ أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَی أَهْلِهَا. پس اگر بناست به اهلش داده شود، اهلش جز فرزندان فاطمه (س) و فرزندان رسول خدا (ص) چه کسانی هستند؟ اطِیعُواْ اللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ مِنکُمْ

با این سه سؤال قطعاً این اتفاق باید بیافتد و غیرازاین نخواهد شد. مسلماً برای تحقق این اتفاق بزرگ مقدمه ای لازم است و باید فضای عمومی جهان آن‌قدر آراسته شود که به استقبال برود. و لذا امام حسین (ع) در آخرین سخنانشان می‌فرمایند: "هَل مِن ناصر یَنصُرنی" همه تحلیلگران معتقدند اگر چندین نفر هم به امام حسین (ع) می‌پیوستند نمی‌توانستند جلوی شهادت امام را بگیرند پس دریافت این مفهوم را به دست تاریخ سپرده‌اند که امام صادق (ع) در زیارت مخصوص امام حسین (ع) جملات بسیار بلندی دارند:" إِنْ کَانَ لَمْ یُجِبْکَ بَدَنِی عِنْدَ اسْتِغَاثَتِکَ وَ لِسَانِی عِنْدَ اسْتِنْصَارِکَ فَقَدْ أَجَابَکَ قَلْبِی وَ سَمْعِی وَ بَصَرِی" یعنی به ما آموزش می‌دهند که به امام حسین (ع) بگوییم اگر من آن روز نبودم تا بدنم را سپر بلای شما کنم و زبانم را درراه همراهی شما استفاده کنم و مکتب شمارا تکرار کنم، الآن با این فاصله زمانی و مکانی می‌گویم لبیک و قلبم برای شما می‌تپد و گوشم به سمت شما حساس است و چشمم اشارت شمارا رصد می‌کند.

زمان‌هایی مثل عاشورا و نیمه شعبان و شب قدر و مکان‌هایی مثل کعبه و مسجدالحرام و مسجد کوفه و بالاخره مسجد جمکران دارند عالم را برای این اتفاق بزرگ آماده می‌کنند.

موکبی از طرف مسجد جمکران به عنوان پایگاه عظیم جهان تشییعفرهنگ نیوز: چرایی و هدف مسجد جمکران از حضور در فضای راهپیمایی اربعین و خدمت‌رسانی به زائران امام حسین (ع) را تبیین بفرمایید.اما زمان (عج) در سال ۳۷۳ شخصی به نام حسن بن مثله جمکرانی را فراخواندند و این قطعه زمین را مشخص کرده دورش زنجیر کشیدند و دستور دادند بزرگ قم بیاید و این زمین را ترخیص کند و گوسفند معینی را هم فرمودند قربانی کنند و این مسجد را تأسیس کردند. که امروز به فرموده مقام معظم رهبری مسجد جمکران پایگاه عظیم  تشیع است. رویکرد مردم به این پایگاه طبق آمار هفته ای به‌طور میانگین بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر و با محاسبه ایام خاص مثل نیمه شعبان در طول سال بین ۵۰۰ هزارتا ۲۰ میلیون زائر است. مقام معظم رهبری در سفری که به قم داشتند و به مسجد تشریف آوردند به تولیت جدید مسجد فرمودند ظرفیت مسجد را هفته ای یک‌میلیون نفر می‌بینم. یعنی برای گسترش این امر تلاش کنید. بحمدالله الآن نه‌فقط شبکه‌های ایران اسلامی بلکه شبکه‌های جهانی هم که بخواهند از امام زمان و مهدویت یادی کنند به‌طور طبیعی تصویر مسجد جمکران را کار می‌کنند. و این پایگاه عظیم رقم خورده است.

بنابراین حضور مسجد جمکران در این فضا بسیار طبیعی است و اگر این پایگاه صلواتی اینجا حضور نداشت جای سؤال بود. مگر مسجد جمکران پایگاه عظیم تشیع نیست؟ و چه اتفاقی بزرگ‌تر از عزاداری اربعین و پیاده‌روی به‌طرف حرم قدس حسینی داریم که این جمعیت ۲۰ الی ۳۰ میلیونی را رغم بزند؟ پس جمکران باید حضورداشته باشد. و ازنظر من این فضای مسجد جمکران در عمود ۲۸۵ مسیر نجف – کربلا خیلی کم است، اگر این مسیر 70 کیلومتر است 70 پایگاه لازم است تا مردم به‌طور منظم دریافت‌های مهدوی داشته باشند. مگر عالم بر محور مهدویت نیست؟ مگر در روایات و ادعیه ما نمی‌آمده: "به یمنه رزق الوراء". مردم در این مسیر پذیرایی می‌شوند و این‌یکی از نقاط عطف برنامه اربعین است اما ما صبح و ظهر و شام بر سر سفره امام زمان (عج) هستیم. پذیرایی گسترده حسینی در فصل اربعین است ولی پذیرایی امام زمان شب و روز است. و جالب است که نه‌تنها انسان‌ها بلکه تمام موجودات عالم سر سفره حضرت ارتزاق می‌کنند.

بنابراین بیش از این باید اقدام کنیم و هرچه بیشتر تلاش کنیم راه ظهور بیشتر هموار می‌شود. مگر نفرموده‌اند "بیشتر برای فرج من دعا کنید  زیرا فرج شما در فرج من است" عالم باید به استقبال حضرت برود اما من و شما که شیعه اهل‌بیت علیهم‌السلام هستیم چقدر معرفت داریم؟ اگر واقعاً علاقه ما یک علاقه مثال‌زدنی است آیا این‌گونه است که خطایی را به خاطر امام زمان مرتکب نشویم؟ و از کنار کار خیری به خاطر اینکه امام زمان ناظر به اعمال ماست بی‌تفاوت عبور نکنیم؟ وقتی من و شما این‌گونه نیستیم دیگران هم به‌طریق‌اولی...

برای اینکه این معرفت به عمق جان مردم بنشیند کار فرهنگی لازم است که البته کار فرهنگی کار یک روز و دو روز و برای ساعت و در جای معین  و بر روی افراد مشخصی نیست بلکه کار در تمامیت آفرینش است. همه آفرینش سر سفره حضرت‌اند پس باید کاری کنیم تا همه بامعرفت بر سر این سفره بنشینند. امیدوارم این فضا گسترده‌تر شود و نه‌فقط در اربعین که در همه فضاها و در همه جهان این فرصت فراهم شود تا مردم مظلوم و مستضعف و عاشق حقیقت راه خود را پیدا کنند. امیدوارم این نقطه شروع نقطه پایان کار ما نباشد.

موکبی که غذای روح پخش میکندفرهنگ نیوز: جنس موکب مسجد جمکران با جنس موکب‌های دیگر خیلی متفاوت است. خیلی جاها در بحث اطعام و اسکان زائران فعالیت می‌کنند اما مسجد جمکران بیشتر به‌صورت محتوایی و معنوی ظاهرشده. مبلغانی هم حضور دارند که به زبان عربی مسلط‌اند. در مورد تفاوت فضای این موکب هم توضیحاتی بفرمایید. و برنامه‌ریزی مسجد جمکران برای شرکت در این بزرگ‌ترین تجمع عالم در سال‌های آینده به چه صورت خواهد بود؟خداوند تبارک‌وتعالی را شاکریم که ما را هدایت نمود و لَئِن شَکَرْتُمْ لأَزِیدَنَّکُمْ.

در این پایگاه از نمایشگاه سیره اهل‌بیت و روحانیون محترم پاسخگو به شبهات و مسائل شرعی و معارف دینی گرفته تا بروشورهای محتوایی با موضوع مهدویت به زبان‌های مختلف و سخنرانی و عرض ارادت و نوحه‌سرایی فضای عمومی که با حضور هزاران نفر به‌طور منظم برگزار می‌شود و سایر موارد فرهنگی، ازجمله رویکرد بچه‌هاست. در سایر موکب‌ها برای ماساژ پای مردم و حال دادن به جسم مردم تلاش خوبی می‌شود اما اینجا بااخلاق زیبایشان باید حال روحانی به مردم بدهند. امسال بااینکه سال اول است پایگاه با این توفیقات الحمدالله توانسته خود را مطرح کند. انشاالله از تجربیات امسال برای فرصت‌های بعدی استفاده خواهد شد. و البته لازم نیست بگویم چه برنامه‌هایی برای سال‌های بعد داریم زیرا "وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا" آدمی در طریقی که قرار مگیرد اگر آن مسیر را برای رضای خدا رفته باشد خدا خودش به او کمک می‌کند و تأثیرگذاری و تنوع را هم برایش پیش می‌آورد. ما فقط باید سعی کنیم در نیت خالص باشیم و در همت تنبلی نکنیم و در بهره‌مندی از فرصت‌هایی که پروردگار در اختیار ما قرار داده حسن استفاده را بکنیم بقیه‌اش به دست خدا اوست.

خیلی هم نباید خودمان را به اعداد و ارقام مشغول کنیم. چه‌بسا صدها نفر را در یک فضای موعظه‌آمیز بنشانند و یکی هم بهره نبرد و از طرف دیگر بتوان یک نفر را جذب کرد و او منشأ اثر باشد و بتواند در قبیله و منطقه و یا در کلاس درس یا از طریق کتاب تأثیر گذار شود. مثل جورج جرداق مسیحی که وقتی جذب مولای متقیان شد بااینکه تا آخر مسیحی ماند و اخیراً هم به رحمت خدا رفت اما در تأثیرپذیری از نهج‌البلاغه کتابی چهارجلدی با عنوان صوت العدالة الانسانیة را نوشت. و چه‌بسا این کیفیت بیشتر از آن کمیت به چشم آید. البته اسلام هم کمیت و هم کیفیت را در نظر می‌گیرد و می‌فرماید: وَاعْتَصِمُواْ به حبل اللّهِ جَمِیعًا یعنی همه فرد فرد و نه مجموعاً به این ریسمان چنگ زنند و واجب کفایی نیست که اگر گروهی بدان پرداختند وظیفه از بقیه برداشته شود. اما راه‌های تسخیر همه افراد همین کیفیت کار است.

حضور امسال را به فال نیک می‌گیریم و به نسبت اینکه سال اول بود و در کمتر از 10 روز ایجادشده می‌بینیم که تأثیر فوق‌العاده‌ای دارد و انشاءلله آقایان از تجربیات امسال بهره‌گیری کنند و برای آینده با فکری عمیق‌تر و وسیع‌تر حضور یابند. بخشی از برنامه‌های فرهنگی در پشت فضای معبر است ولی بااین‌حال جمعیت بااینکه در طول روز در حرکت‌اند و معمولاً نمی‌ایستند اما حسینیه مرتب پر از جمعیت می‌شود. یعنی جذبه مهدوی بالاست و تکلیف ما هم سنگین است.

آقا فرمودند هر وقت احساس نیاز می‌کنم به جمکران می آیمفرهنگ نیوز: مقام معظم رهبری به مسجد جمکران نگاه ویژه ای دارند، چه به‌صورت علنی و چه غیرعلنی به آنجا تشریف می‌آورند. در مورد توصیه‌های ایشان به متولیان مسجد جمکران بفرمایید.

اولاً عرض کنم که حضرت آقا به مسجد جمکران یک دیدگاه اعتقادی دارند. آن فرمایش امام زمان (عج) که: "وقل للناس لیرغبوا إلی هذا الموضع ویعزّروه" یعنی به مردم بگو به اینجا توجه و رغبت کنند و اینجا را عزیز بدارند و در ادامه فرمودند: "فمن صلاّها فکأنّما صلّی فی البیت العتیق" یعنی نمازخواندن در اینجا مطابق ثواب نماز در دل کعبه است.

و این دیدگاه اعتقادی در مقام معظم رهبری وجود دارد و آقا در این نظر تنها نیستند، در این بروشورهایی که داریم نظر 10 تن از مراجع را آوردیم که از مراجع معظم مثل آیت‌الله‌العظمی بروجردی تا مراجع زمان خود ما که نسبت به مسجد جمکران نظر مبارکی دارند و این مورد اتحاد علمای اسلام است.

اما نظر مبارک حضرت آقا به مسجد جمکران دریافتی است. من شخصاً از تولیت محترم جمکران سؤال کردم فاصله آمدن‌های آقا چگونه است؟ ایشان فرمودند مشخص نیست، گاهی نزدیک به هم و گاهی فاصله‌دار است. ایشان به آقا عرض کردند چرا منظم نیمایید؟ آقا فرمودند هر وقت احساس نیاز می‌کنم میایم.

در ملاقاتی که خدمت آیت‌الله جوادی آملی رسیدیم ایشان به من فرمودند خوشا به حالت که به مسجد جمکران رفتی، در جای خوبی قرار گرفتی. بعد به من فرمودند که ببینید ظرفیت جمکران چقدر ارزشمند است که بزرگ‌ترین شخصیت شیعه که سنگین‌ترین مسئولیت عالم اسلام را به دوش دارند یعنی مقام معظم رهبری موقع نیاز به اینجا پناه می‌برند. و ازاینجا استمداد می‌جویند.

تقاضا می‌کنم آن‌هایی که به دنبال مراد خود هستند و فراتر از حاجت، چون حاجت در مواقع گرفتاری بشر است اما این نفَس انسان است، حیات انسان است، برای اینکه نفَس زیبا و حیات زیبایی داشته باشند و از زندگی حظ ببرند راهشان را گم نکنند، بیشتر سراغ امام زمان (عج) را بگیرند. و به این حالت غیبت و زمزمه امام زمان داشتن بسنده نکنند که کم‌کم ممکن است عادت و لقلقه زبان بشود. باید به دنبال این باشند که حضرت را پیدا کنند و موانع ظهور را برطرف کنند. بدانیم که گناهان ما ظهور را عقب می‌اندازد و کارهای خیر ما ظهور را جلو می‌اندازد. یک قسمت عظیم جریان ظهور به دست مرم است.

مولای متقیان در نهج‌البلاغه می‌فرماید اگر این‌طور نبود که خدا از ولی مسلمین تعهد گرفته که وقتی مردم درصحنه هستند آن‌ها را مدیریت کند، افسار مرکب ریاست را رها می‌کردم. این میثاق الهی است که از علمای بزرگ و در راستای امام معصوم گرفته‌شده که وقتی مردم پای‌کار هستند باید مدیریت صحیح بشوند. پس نباید فقط به حدیث فراق خواندن در زمان غیبت اکتفا کنیم بلکه باید شرایط ظهور را فراهم کنیم به استقبال ظهور حضرت برویم و خود را ملتزم به اوامر امام زمان (عج) کنیم و خود را به رنگ حضرت درآوریم. در سخنی دیگر از مولای متقیان آمده عین ما نمی‌توانید بشوید اما ما را به همراهی خودتان کمک کنید و از ما فاصله نگیرید.

امیدوارم این فضاها خود را بیشتر دمساز امام زمان کنند و این‌طور نباشد که فقط مسجد جمکران از امام زمان بگوید. موکبی هم که خرما و غذایی می‌دهد بگوید برای سلامتی امام زمان، بنویسد یا مهدی ادرکنی و... این‌ها باید گفته شود تا فرهنگ‌سازی شود و شرایط افول استکبار تحت مدیریت امام زمان فراهم شود. همان‌گونه که روزی امام خمینی (ره) آمدند و با لبیک مردم به ایشان بساط طاغوت جمع شد و نائب امام زمان مدار امور را به دست گرفت، با استقبال از ظهور هم انشاءلله فضا برای امامت حضوری حضرت فراهم شود.

فرهنگ نیوز: به‌عنوان سخن آخر، در حق خادمانی که در این مسیر زحمت می‌کشند، زائرانی که در اینجا حضور دارند و خیلی‌ها که دوست داشتد در این تجمع عظیم حضورداشته باشند اما نیستند دعا بفرمایید.

من چه قابل باشم که دعا کنم، دعای حضرت را ابلاغ می‌کنم؛

 إِنّا لا ناسینَ لِذِکْرِکُمْ یعنی ما از ذکر و یاد شما غافل نیستیم. این فضاها همه زیر سایه دعای حضرت و بهره‌مند از دعای خیر ایشان است. امیدوارم همگی جز یاوران و سربازان آقا باشیم. محضرشان را درک کنیم و دست‌بوس و در کنارشان باشیم.




93/9/19 - 12:27 - 2014-12-10 12:27:12





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن