تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 30 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ایمان یک درجه بالاتر از اسلام است, و تقوا یک درجه بالاتر از ایمان است و به فـرزنـد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796705618




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روستایی که همه به زبان اشاره تکلم میکنند


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
روستایی که همه به زبان اشاره تکلم میکنند




همه ی ساکنین یک روستای دورافتاده در جزیره ی بالی به نام بنکالا (Bengkala)، به یک زبان اشاره به نام کاتا کولوک (Kata Kolok) تسلط کامل دارند و با کمال احترام با ناشنوایان رفتار می کنند.





برترین ها: همه ی ساکنین یک روستای دورافتاده در جزیره ی بالی به نام بنکالا (Bengkala)، به یک زبان اشاره به نام کاتا کولوک (Kata Kolok) تسلط کامل دارند و با کمال احترام با ناشنوایان رفتار می کنند.

اینکه بیش از سه هزار نفر به خود زحمت یادگیری زبان اشاره را بدهند کمی عجیب به نظر می رسد ولی پشت این رسم منحصر به فرد، دلیل خوبی وجود دارد. تعداد ناشنوایان در بنکالا تقریبا پانزده برابر میانگین جهانی است و در گذشته حتی بالاتر از این بوده، به همین خاطر است که به مرور زمان حرکات بدن جای کلمات را گرفته و روستاییان زبان اشاره ی خاص خود را به وجود آورده اند که برای قرن هاست که به نسل بعد منتقل می شود.


روستای ناشنوایان



این آمار بالای ناشنوایی ظاهرا به خاطر تمرکز جغرافیایی دریافت ژن DFNB3 برای هفت نسل در این روستاست. پدر و مادری با شنوایی مناسب ممکن است فرزندی ناشنوا داشته باشند و یا پدر و مادر ناشنوایی ممکن است فرزندی با شنوایی کاملا خوب به دنیا بیاوردند. به هر حال به نظر می رسد تفاوتی برای روستاییان نداشته و آنها مدت هاست که آموخته اند تا بدون هیچ گونه تبعیضی  با همه یکسان رفتار کنند.

بعضی در این روستا حتی ناشنوایی را یک نقص ندانسته و آن را هدیه ای از طرف دوا کولوک (Dewa Kolok) خدای ناشنوا می دانند. باور بر این است که او در قبرستان محلی زندگی می کند، در حالی که نظاره گر و محافظ مردمش است. طبق یک افسانه ی محلی دیگر، ناشنوایی یک نفرین است، آیدا ماردانا (Ida mardana) بزرگ روستا می گوید:" این داستان معروف است که دونفر که قدرت جادویی داشتند با هم جنگیدند و همدیگر را به ناشنوایی نفرین کردند" او هم چنین می افزاید:" بنکالا یعنی جایی برای مخفی شدن"


روستای ناشنوایان



امروزه 42 نفر ناشنوای این روستا تشکیل یک اقلیت به نام کولوک (Kolok) می دهند که سرپرستی آنها را نایومن سانتیا  (Nyoman Santiya) برعهده دارد. به جای نگاه تبعیض آمیز و یا ترحم آمیز، آنها به عنوان کسانی که از نظر فیزیکی قوی تر،انعطاف پذیرتر، صادق تر و وفادار تر هستند در روستا شناخته می شوند. ویژگی های آنها در بالی آن قدر مشهور است که گاهی اقلیت های دیگر در زمان های سخت به آنها پناه می آوردند. به خاطر این ویژگی های شاخص، آنها معمولا به عنوان نگهبان به خدمت گرفته می شوند.

طبق گفته ی یکی از مقامات این روستا، نگهبانان کولوک بسیار بانظم تر و موثرتر از دیگر نگهبانان هستند. او می گوید:" اگر از آنها بخواهیم هفت صبح سرکار حاضر شوند، آنها معمولا کمی زودتر می آیند، همچنین آنها حافظه ی خوبی از تاریخ روستای ما دارند" او هم چنین می افزاید که کولوک ها با دیدن بی عدالتی سریعا خشمگین می شوند." اگر کسی در جنگ خروس ها تقلب کند، کولوک ها بدون لحظه ای تردید او را کتک می زنند، اگر آنها یک دزد را بگیرند، به طرز بدی او را خواهند زد، چرا که فریادهایش را نمی شنوند."


روستای ناشنوایان



البته او توضیح می دهد که این بدترین حالت ماجراست. کولوک ها معمولا انسان های صبور و مهربانی هستند." اگر کسی سر به سر آنها بگذارد، آنها واکنشی نشان نمی دهند. گاهی اوقات ما برای صدا کردن به شانه ی آنها می زنیم، به نظر نمی آید که از این کار ناراحت شده باشند." با اینکه تعداد آنها کم است، بقیه ی اهالی روستا به آسانی با آنها ارتباط برقرار می کنند، چرا که آنها کاملا به کاتا کولوک مسلط هستند و بدون مشکل با آنها معاشرت می کنند. اهالی بنکالا حتما کاتا کولوک را به عنوان زبان دوم یا سوم به فرزندان خود آموزش می دهند، تا این رسم هیچ گاه از بین نرود.

ماردانا می گوید:" دانش آموزان ناشنوا و دانش آموزان شنوا در کنار هم آموزش می بینند، معلم زبان اشاره و گفتاری را هم زمان با هم استفاده می کند."

طبق گفته ی نویسنده ی مجله ی وایس (VICE) آقای مت السویچ (Matt Alesevic) " نسل جوان تر ناشنوایان در بنکالا، به روش های جدیدی برای ارتباط مثل اسمارت فون ها، فضای مجازی و زبان اشاره بین المللی روی آورده اند." بعضی از آنها حتی در مدارس ناشنوایان نزدیک محل زندگی شان ثبت نام کرده اند، جایی که آنها زبان اشاره ی اندونزیایی یاد می گیرند و با ناشنوایان بیشتری ارتباط برقرار می کنند. با این همه تعداد ناشنوایان با سواد در روستای بنکالا 5 نفر است، حقیقتی که ماردانا می خواهد تغییر دهد.


روستای ناشنوایان



او می گوید" کولوک ها می خواهند آدم های بهتری باشند، من می خواهم آنها ارتباط بیشتری با مردم داشته باشند، تا بتوانند درآمد بهتری کسب کنند."

طی سالها بنکالا بازدید کنندگان بسیاری به خود دیده، جامعه شناسان و حتی گردشگران ناشنوایی که برای مطالعه و یا دیدن این جامعه ی منحصر به فرد، به این روستا سفر کرده اند. بزرگترین جاذبه ی این روستا جنگر کولوک (janger kolok) یا رقص ناشنواست. نوعی از رقص که مخصوص کولوک ها به حساب می آید. طی سی سال گذشته 16 رقصنده ی جنگر کولوک هر سه ماه یک بار به روی صحنه رفته تا رقص هماهنگی را اجرا کنند. آنها کاملا بی نقص پاهایشان را هم زمان حرکت می دهند، در حالی که تنها از طریق چشم وزن موسیقی را حفظ می کنند.

رقصنده ها یک دفعه در یک دانشگاه محلی در شمال بالی اجرا داشته اند. ماردانا می گوید درآمد این چنین برنامه هایی به رقصنده ها داده می شود تا آنها به این کار ادامه داده و در نهایت جاذبه ی گردشگری این روستا را تقویت کنند.

همان طور که السویچ گزارش می دهد:" روستا می خواهد تا درآمد ناشنوایان را افزایش دهد، ولی آنها هم چنین می خواهند که گردشگر بیشتری به این روستا بیاید تا "یگانگی" بین شنوا و ناشنوا در بنکالا بر دیگران آشکار گردد.








تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سرگرمی
uyt


پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن