محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1797069854
حقوق بشر دوستانه در آتش جهل و کینه
واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: مقدمه حقوق بشر دوستانه شاخه ای از حقوق بشر است که در زمان جنگ مورد استفاده قرار می گیرد و هدف آن، حمایت از افرادی است که مستقیما درگیر جنگ نیستند، مانند بیماران، مجروحان، اسیران و افراد غیرنظامی. در اسلام و سیره پیشوایان ارزش ذاتی انسان مورد توجه بوده و رنگ و نژاد و جنس و زبان و حتی دین افراد، این ارزش را تحت تأثیر قرار نداده است. قرآن کریم ارزش و تکریم را بر تمام فرزندان آدم اطلاق کرده، بنابراین نگرش جامع در تعالیم و احکام اسلام گویای این حقیقت است که در قرآن کرامت و حیثیت ذاتی انسان به صرف انسان بودنش مورد توجه قرار گرفته است و آنان که دارای عقیده باطل هم هستند از حقوق انسانی بهره مند می باشند، اگرچه میان عقیده حق و باطل فرق گذاشته است. بنابراین همه افراد انسانی باید این کرامت را به طور صریح و قاطع، برای همدیگر به عنوان یک حق بشناسند و رعایت این را بر خود تکلیف بدانند. حقوق بشر دوستانه اسلامی مفهوم اسلامی حقوق بشر دوستانه بین المللی یکی از عناصر ذاتی و اصول بنیادین نظام حقوقی اسلامی و مفهومی سنجیده و مستقل و جذاب است، از این لحاظ که ماحصل استدلال های قوی و صادقانه و جدی محسوب می شود. برای پی بردن به ارزش ذاتی مفهوم اسلامی حقوق بشردوستانه باید آن را در چارچوب حقیقی خود قرار داده، در چشم انداز تاریخی بررسی نمود، زیرا مشی اسلامی که ماهیتاً جهانی است و زمان و مکان را در می نوردد، تنها بر منازعات مسلحانه مبتنی نیست، بلکه بر اعتقادات مسلمانان و ماهیت نظام حقوقی اسلامی و برداشت آن از رابطه بین جهان اسلام و جهان خارج نیز متکی است. بنابراین، جهت روشن کردن و قابل درک کردن مفهوم مورد بحث باید مبانی عمده آن را مورد بررسی قرار دهیم و در عین حال عوامل لازم برای هرگونه تفکر پخته و منظم در نظر داشته باشیم. مبانی حقوق بشردوستانه اسلامی مهمترین مبانی حقوق بشردوستانه در اسلام آیات قرآن ـ به ویژه آیات ۱۹۴ ـ ۱۹۰ از سوره بقره و آیات ۱۰۵ ـ ۱۰۲ و ۱۱۰ ـ ۱۰۷ از سوره آل عمران ـ است که به گفتار و کردار پیامبر در دوران عدوات ها و دشمنی های تحمیل شده بر ایشان مربوط می شود، و همچنین قواعد استنباط شده از اصول اساسی پنجگانه نظام حقوقی اسلامی است که مقوم فرمان های صادر شده به سپاهیان اسلام بوده است. مفهوم حقوق بین الملل بشردوستانه اسلامی مفهوم حقوق بین الملل بشردوستانه در اسلام شامل برخی قواعد است که بنیادین محسوب می شوند و سراسر نظام حقوقی بشردوستانه اسلام متأثر از آن ها است. قبل از همه چیز باید توجه داشت که مفهوم اسلامی مورد نظر بین اقسام جنگ یا مخاصمات مسلحانه فرق نمی گذارد. خواه جنگ برای تبلیغ اسلام یا مطلع کردن مردم از آن باشد، و خواه جنبه تدافعی داشته، علیه کافران، دشمنان، منافقان، تفرقه افکنان، یاغیان و شورشیان باشد، قواعد کلانِ حاکم بر آن یکسان است. زیرا این قواعد منشا الهی دارند و باید به وسیله همه بدون تبعیض و تمایز مراعات گردند. لذا این قواعد تمامی منازعات مسلحانه را بدون توجه به ماهیت آن ها در بر می گیرند. همچنین است مورد جنگ دریایی و هوایی و حتی جنگ های هسته ای که تنها بعضی از اشکال جدید جنگ در دنیای امروز است. قواعد اسلامی مربوط به جنگ، مبتنی بر گذشت و رحم و همدردی است و ضامن اعتبارشان منشاء الهی آن ها است. وسعت عملکرد و اعمال آن ها، هر زمان و مکان و هر قسم مخاصمه مسلحانه را در بردارد و هر تعلیم و نظریه متمایز با آن ها، با اسلام بیگانه است. یکی از قواعد اساسی مفهوم حقوق بشردوستانه اسلامی، به مؤمنانی که در راه خدا با دشمنان می جنگند، امر می کند که هرگز از حدود عدالت و انصاف خارج نشوند و گام در طریق استبداد و ستمگری نگذارند. ۱ اگر این قاعده به زبان امروز بیان شود، آیا از ماده معروف به «اصل مارتنس» که در مقررات ۱۹۰۷ لاهه و نیز در ماده ۳۵ نخستین پروتکل الحاقی به کنوانسیون های ۱۹۴۹ گنجانده شده و مقرر می دارد که حق طرفین مخاصمه برای انتخاب روش ها و وسایل جنگی نامحدود نیست. قوی تر و سخت گیرانه تر نخواهد بود؟ توجه کنید که سیزده قرن فاصله بین این دو قاعده اساسی رفتار در مخاصمات مسلحانه وجود دارد. دیگر قاعده اساسی در مفهوم حقوق بشر دوستانه اسلامی مربوط به ارزش و کرامت انسان است و رسما مثله کردن و شکنجه و هر شکل دیگر از رفتار تحقیرآمیز با دشمن را منع می کند. در آن زمان، بریدن اعضای بدن از جمله قضیب۲ افراد دشمن که در نبرد کشته می شدند یا مثله کردن آن ها به شیوه های وحشیانه دیگر رایج و عادی بود، اما اسلام پیروان خود را از انجام این کارها منع کرده است. آیات قرآن و سنت پیامبر(ص) در این مورد صراحت دارند. برای مثال هنگامی که در یکی از نبردها تصمیم گرفته شد اسرا را برای مقابله به مثل مثله کنند. پیامبر(ص) که عمویش در همان زمان مثله شده بود، این دستور صریح را به مؤمنین صادر کرد که حتی یک سگ را هم مثله نکنید. فرماندهان همیشه در تعلیمات خود به سربازان مسلمان این دستور را می گنجانیده اند. از این قاعده اساسی که سیزده قرن قبل برای مبارزه با عملی رایج در آن زمان وضع شده می توان تمامی تضمینات اساسی کنوانسیون های ۱۹۴۹ ژنو را استنباط (اجتهاد) کرد. این استنباط که به نظر ما استنباطی منطقی است، کاملاً در چارچوب پنج اصل بنیادی قرآنی (عدالت، مساوات، شور، عمل متقابل با توجه به اخلاقیات و احترام به تعهدات قبلی) قابل توجیه است و باید اضافه کرد که کاملاً با احترام به حقوق بشر ملازمه دارد که نظام حقوقی اسلام نخستین نظامی بود که آن را بازشناخت و جایگاهی پراحترام به آن اختصاص داد. شرایط زندگی مردم در قرن های چهارم و پنجم میلادی از تاریک ترین و غم انگیزترین شرایط در تاریخ بشر و به خصوص در زمینه منازعات مسلحانه بوده و ویرانگری و وحشیگری و مثله کردن اجساد جزو کارهای عادی به شمار می رفته است. در آن دوران هیچ فرقی میان رزمندگان و غیرنظامیان گذاشته نمی شد و هیچ حمایتی از زنان، کودکان، پیران و بیماران وجود نداشت و به علاوه هیچ محدودیتی برای نابودی و ویرانی اهداف و اشیا از هر نوعی به چشم نمی خورد؛ اصول عمومی مندرج در مفهوم اسلام حقوق بشردوستانه در مورد حمایت از جمعیت و اهداف غیرنظامی، مستند به قرآن و سنت و اجتهاد است و در هر زمان و مکان لازم الاتباع بوده، همیشه صرف نظر از ماهیت مخاصمه مسلحانه در حال وقوع، قابل اعمال است. اصول مذکور در زمانی به وجود آمدند و به طور دقیق و معین بیان گردیدند که قاعده این بود: «ضرورت، هیچ قانونی نمی شناسد». اصول حقوق بشردوستانه اسلامی از آنچه گفته شد اصول کلی زیر را که ناظر بر حمایت از افراد و اهداف غیرنظامی است، می توان استنباط کرد: ۱٫ مطابق مفهوم اسلامی حقوق بشردوستانه و جنگ، این یک تکلیف است که بین دو دسته افراد، یعنی افراد نظامی و غیرنظامی، در منازعات مسلحانه با هر ماهیت و شکلی تفکیک شود. خصومت فقط بین نیروهای مسلح مجاز است. این یک قاعده بنیادین و لازم الاجرا در نظام حقوقی اسلام است. خداوند می گوید: «با کسانی بجنگید که با شما می جنگند.»۳ به اصطلاح امروزی، این آیه به این مفهوم است که عمل جنگی فقط به وسیله نیروهای مسلح مجاز است. ۲٫ در مفهوم اسلامی، افراد و جمعیت غیرنظامی از مصونیت عمومی نسبت به خطر مخاصمات و عملیات نظامی برخوردارند، مشروط بر این که به طور مستقیم در عملیات شرکت نداشته باشند و الا فاقد وصف غیرنظامی شده، نظامی محسوب می گردند. حمایت عمومی از غیرنظامیان طبیعتاً به این معنا است که هیچ گونه حمله و تهدید به خشونت و آزار متوجه آنان نخواهد بود. تمامی حملات کورو بدون تشخیص، و تهدید به ایجاد وحشت و ترور و نیز عملیات تلافی جویانه علیه غیرنظامیان و جمعیت غیرنظامی به صراحت در مفهوم اسلامی حقوق بشردوستانه ممنوع شده است. ۳٫ مفهوم اسلامی حقوق بشردوستانه، حمایت های ویژه ای از بعضی طبقات غیرنظامی مانند اطفال، زنان، پیران، افراد مریض و راهبان مقرر می دارد. تمامی دستورات پیامبر خدا(ص) و خلفا صراحتاً مشعرند که خصومت نباید علیه چنین افرادی صورت گیرد. بدیهی است مصداق ماده ۵۱ اولین پروتکل الحاقی به کنوانسیون ۱۹۴۹ ژنو و همچنین مواد ۴۷۱ و ۷۷ و ۷۸ همین گونه افرادند. ۴٫ تحت مفهوم حقوق بشردوستانه اسلامی، تکلیف به تفاوت قائل شدن بین اهداف نظامی و غیرنظامی به وضوح آمرانه است و استثنایی ندارد. از امام صادق(ع) نقل می کند که فرمود: پیامبر خدا(ص) هنگامی که تصمیم به اعزام سریه ای می گرفت و فرمانده ای را انتخاب می کرد آنها را بر پرهیزگاری امر می کرد و می فرمود: نخلی را آتش نزنید و به وسیله آب غرق نکنید. درخت ثمردهی را قطع ننمایید و زراعتی را آتش نزنید. (کافیر۵ر۲۹) عدم رعایت محدودیت زمانی جنگ توسط سپاه ابن زیاد قبل از ظهور اسلام، جنگ در ماه های رجب، ذیعقده، ذیحجه و محرم حرام بود، این سنت که سنتی عربی در دوران جاهلیت بود جنگ را در این ماه ها که به ماه های حرام موسوم بودند، حرام می د انست. اسلام نیز به علت ماهیت انسان دوستانه این سنت آن را مورد تأیید قرار داده است. طبق این اصل که اسلام جنگ را در این چهار ماه حرام و ممنوع اعلان کرده است، بر این مطلب قرآن کریم نیز به صراحت تأکید می کند و می فرماید: «یسئلونکعن الشهر الحرام قتال فیه قل قتال فیه کبیر» «ای پیامبر، مردم از تو درباره جنگ در ماه حرام می پرسند بگو که نبرد در آن گناهی بزرگ است»۴ خداوند در این آیه به طور صریح، جنگ در ماه های حرام را منع کرده و از این رهگذر به عنوان احترام به زمان مشخصی که در آن اعمال مقدسی انجام می گیرد فرصت زمانی نسبتاً طولانی مناسبی برای اندیشه صلح و همزیستی به وجود آورده است.۵ نکته قابل توجه این است که این محدودیت تا زمانی است که دشمنان حرمت این زمانها را نگه داشته باشند و در این ایام اقدام به جنگ ننمایند چانچه به تصریح خداوند در قرآن کریم می فرماید: زمانی که آنان جنگ را در ماه حرام شروع کردند شما نیز می توانید در مقابل عمل آنها در این ماه اقدام به جنگ نمایید. «ماه حرام در برابر ماه حرام است و اگر دشمنان احترام آن را شکستند و در آن با شما جنگیدند، شما نیز حق دارید مقابله به مثل کنید» محاصره امام و یارانش حقوق بشردوستانه اسلامی محاصره دشمن را عملی صحیح نمی داند، مگر در مورد کسانی که مستقیماً در جنگ شرکت داشته باشند، که اعمال این محاصره برای نظامیان شرکت کننده در جنگ نیز همراه با محدودیتهای فراوانی می باشد۶٫ چنانچه پیغمبراکرم(ص) زمانی که ثمانه بن آثال حنفی رئیس قبیله یمامه که به تازگی اسلام آورده بود، قبل از فتح مکه با صدور دستور محاصره قریشیان، مانع عبور کاروانهای حامل آذوقه به مکه شد، تا از این طرق اهالی مکه را وادار به پذیرش اسلام کند و پس از آنکه مکیان نامه خدمت پیامبر فرستادند، پیامبر بلافاصله به ثمانه پیغام فرستادند که از حمل آذوقه به مکه جلوگیری نکند. همچنین رسول خدا در جنگ خیبر از قطع آب بر دشمن نهی کرد و نیز علی(ع) در جنگ صفین بر آب مسلط شد و از معاویه آن را گرفت، برخی از مسلمانان قصد اقدام مقابله به مثل و ایجاد مضیقه در استفاده از آب را با لشکر معاویه داشتند، امیرالمؤمنین علی(ع) آنان را از این کار منع کرده و اجازه دادند لشکر معاویه از آن آب استفاده کنند و فرمودند: «خلوا بینهم و بین الماء فان الله نصرکم ببغیهم و ظلمهم.» (واقعه صفین، انتشارات کتابخانه آیت الله نجفی، قم، ۱۴۰۳ ق، ص۱۶۲) میان لشکر دشمن آب را رها کنید زیرا خداوند شما را با سرکشی و ظلم دشمن پیروز کرد. سیدبن طاوس و شیخ مفید می نویسد: کاروان امام حسین(ع) در منطقه ای به نام ذوحسم (در عراق) به جهت استراحت، توقف کردند. ساعتی نگذشت که لشکری هزار نفری به فرماندهی حربن یزید تمیمی سر رسید و امام را محاصره کرد. حر با لشکر خود، مقابل حضرت ایستادند و گرما به شدت اذیت می کرد. امام حسین(ع) رو به یارانش فرمودند: اسقوا القوم وارووهم من الماء و رشفوا الخیل ترشیفا این قوم (دشمن) مرا آب دهید. آب شیرین و گوارای خود را به گونه ای به آنها بدهید که سیر شوند و لذت ببرند. امام حسین نسبت به حیوانات دشمن نیز فرمودند: «به حیوانات آب بدهید آب دادنی که تشریف باشد یعنی با لذت و مطابق میلشان باشد.» این دستور اجرا شد و تمام آن لشکر و حیواناتشان آب آشامیدن ظرفهایشان را نیز پر آب کردند. این در حالی است که آن بزرگوار می دانست که در اندک زمانی بعد، توسط همین گروه از آب ممنوع خواهد شد. ولی در روز عاشورا… دعوت به صلح امام حسین در روز عاشورا در تعالیم بشردوستانه اسلامی، اصل اولیه این است، که در هنگام بروز درگیریها، تا حد ممکن باید شیوه هایی اتخاذ شود که از جنگ و کشتن انسانها جلوگیری شود، چنانچه خداوند متعال در ترغیب و تشویق مسلمانان به صلح می فرماید: «و ان جنحوا للسلم فاجنح لها و توکل علی الله». «چنانچه آنان (دشمنان) به صلح راغب باشند شما نیز صلح کنید و به خداوند توکل کنید»۷ و ان جنحوا للسلم فاجنح لها: اگر دشمن پیشنهاد صلح داد قبول نمایید.۸ در آیه دیگر، ضمن تأکید بر این اصل اساسی می فرماید: «فان اعتزلو کم فلم یقاتلو کم و القوا الیکم السلم، فما جعل الله لکم علیها سبیلا» «چنانچه آنان از شما اعراض کردند و دیگر با شما پیکار نکردند و پیشنهاد صلح کردند، در این صورت خداوند به شما اجازه جنگیدن با آنها را نمی دهد.»۹ امام حسین علیه السلام برای پیش گیری از نبرد و خون ریزی نیروهای دو طرف، تلاش زیای به عمل آورد و از هر راه ممکن می خواست از کشتار مسلمانان جلوگیری نماید و خون کسی بر زمین نریزد. ولی دشمن که مغرور از کثرت سپاه خود و قلت یاران امام علیه السلام بود، به هیچ صراطی مستقیم نبود و به هیچ پیشنهادی پاسخ مثبت و کارساز نمی داد و خواهان تعیین تکلیف از راه نبرد و خون ریزی بود. امام حسین علیه السلام در روز عاشورا، برخی از یاران خود را به نزد سپاه دشمن فرستاد تا با آنان گفت وگو کرده و با بیان حقایق و واقعیت ها، آنان را از شرارت و جنایت منصرف کنند. آن حضرت، خود نیز بارها برای اندرز سپاه دشمن، پا پیش نهاد و با بیان خطبه هایی روشن گر، آنان را به حفظ آرامش و عدم خون ریزی دعوت کرد و از جنگ و مبارزه بازداشت.۱۰ ولی جز تعداد اندکی به سپاه آن حضرت پیوستند، بقیه آنان بر آغاز جنگ اصرار می کردند. کشته شدن حضرت علی اصغر طبق اصول کلی حقوق بشردوستانه اسلام، این یک تکلیف است که بین دو دسته افراد، یعنی افراد نظامی و غیرنظامی، در منازعات مسلحانه با هر ماهیت و شکلی تفکیک شود و خصومت فقط بین نیروهای مسلح مجاز است و این نکته را به صراحت در قرآن اعلام کرده است که: «در راه خدا با کسانی که با شما می جنگد بجنگید و تجاوز مکنید زیرا که خدا تجاوزکاران را دوست نمی دارند»۱۱ پی نویس ها: ــــــــــــــــــــــــــــــ ۱ـ سوره بقره آیه ۱۰۹ به بعد. ۲ـ آلت تناسلی مردان. ۳ـ سوره بقره آیه ۱۹۰ ۴ـ سوره بقره آیه ۲۱۷ ۵ـ عمید زنجانی، عباسعلی، فقه سیاسی، مؤسسه انتشارات امیرکبیر، تهران، ۱۳۸۳، چاپ اول، ج۵، ص۱۵۹ ۶ـ فارسی، جلال الدین، حقوق بین المللی اسلام، تهران، شرکت سهامی انتشار، ۱۳۴۴، ص۳۵ ۷ـ سوره انفال آیه ۶۱ ۸ـ سوره نساء آیه ۶۱ ۹ـ سوره نساء آیه ۹۰ ۱۰ـ لهوف سید طاووس، ص ۱۱۴ ۱۱ـ سوره بقره آیه ۱۹۰ ادامه دارد
یکشنبه ، ۸آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]
صفحات پیشنهادی
کنگره سراسری مین از منظر حقوق بشردوستانه در کردستان برگزار می شود
کردانلاین- حسن خدابنده لو افزود استان کردستان یکی از استان های آلوده به مین است و بر همین اساس بر آن شدیم که کنگره ای سراسری با این عنوان و با شرکت جوانان سطح کشور به میزبانی استان برگزار کنیم وی گفت هم اکنون نیز پس از گذشت سال ها از جنگ مردم بسیاری از شهرها و روستاهای استاندیدبان حقوق بشر: عربستان سعودی جنایتکار جنگی است
سازمان دیدبان حقوق بشر در گزارش اخیر خود به موارد متعدد جنایات جنگی عربستان سعودی در یمن اذعان کرده است به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس سازمان دیدبان حقوق بشر امروز به جنایات جنگی عربستان سعودی در کشتار غیرنظامیان در یمن اذعان کرده است به گزارش خبرگزاری فرانسه AFP ایننیاز بیش ازیک میلیون کودک آفریقایی به کمک های بشردوستانه
خبرگزاری آریا- نماینده صندوق کودکان ملل متحد یونیسف در جمهوری افریقای مرکزی از نیاز بیش از یک میلیون کودک آفریقایی به کمک های بشردوستانه در این کشور خبر داد به گزارش خبرگزاری آریا "محمد فال" نماینده یونیسف در جمهوری افریقای مرکزی با بیان اینکه حدود یک میلیون کودک بر ابیانیه انگلیس درباره قطعنامه حقوق بشرسازمان ملل درباره ایران
سایت وزارت خارجه انگلیس در بیانیه ای از قطعنامه سازمان ملل علیه ایران و شماری دیگری از کشورها حمایت کرده است به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تحلیل ایران وب سایت وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد این کشور از صدور قطعنامه حقوق بشری در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل استقبال می کند این قبا ترکيه بر سر مباحث حقوق بشر سازش نکنيد
۸ آذر ۱۳۹۴ ۹ ۳۶ق ظ دو روزنامه نگار دستگير شده ترکيه از رهبران اروپا خواستند با ترکيه بر سر مباحث حقوق بشر سازش نکنيد موج - دو روزنامه نگار برجسته ترکيه که روز پنج شنبه بعد از افشاي اطلاعات در مورد روابط سازمان اطلاعات ترکيه و داعش دستگير شدند از اتحاديه اروپا خواستند در مواردسازمان دیدبان حقوق بشر: عربستان جنایتکار جنگی است
به گزارش خدمت سازمان دیدبان حقوق بشر امروز به جنایات جنگی عربستان سعودی در کشتار غیرنظامیان در یمن اذعان کرده است به گزارش خبرگزاری فرانسه AFP این سازمان در گزارش روز جمعه 27 نوامبر 6 آذر 94 از کشتار دستکم 309 نفر و جراحت 414 تن از غیرنظامیان یمنی در جریان 10 مورد از حملحقیقت پور:تحریم حقوق بشری وضع کنند، برجام را کنار می گذاریم
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکیدکرد اگر هر کدام از اعضای 1 5 بخواهند به هر بهانه ای اعم از حقوق بشر یا تروریسم پوشش تحریم برای ما ایجاد کنند برجام را می شوییم و کنار می گذاریم به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم منصور حقیقت پور در گفتگو با مهر با اشارهاعطای جایزه حقوق بشری به کنشگر ناراضی عربستان
ولید ابوالخیر وکیل مدافع و کنشگر حقوق بشری در عربستان که به دلیل فعالیت هایش زندانی است به دریافت جایزه حقوق بشر نایل شد به گزارش تحلیل ایران به نقل از پایگاه خبری الوعی نیوز جایزه لودویک تراریو توسط اتحادیه وکیلان اروپا به ابوالخیر اعطا شده است ابوالخیر که اکنون دوره حبس خودرئیس مجلس:حقوق بشر ، دستاویزی برای برخی از کشورها شده است
رئیس مجلس گفت الجزایر و کشورهای آفریقای شمالی زمینه های فراوان و مناسبی برای همکاری های اقتصادی و سیاسی دارند و بخش های خصوصی می توانند به گسترش این همکاری ها کمک کنند اما بازارهای تجاری الجزایر برای تجار ایرانی باید شناخته شود به گزارش خانه ملت دکترعلی لاریجانی دیروزدر دیداراستقبال انگلیس از قطعنامه حقوق بشری سازمان ملل علیه ایران
به گزارش گروه بین الملل پایگاه خبری علت پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه انگلیس اعلام کرد دولت این کشور از صدور قطعنامه حقوق بشری علیه ایران در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد استقبال کرد این قطعنامه درباره کشورهای میانمار ایران کره شمالی و سوریه صادر شد جویس آنلای معاو-
گوناگون
پربازدیدترینها