تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداوند روزه را واجب كرد تا به وسيله آن اخلاص خلق را بيازمايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797937208




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تراژدی یک جنین مرده


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: شاید ابتدا به نظر برسد کارگردان در یک فضای شبه‌روشنفکرانه یک نوع ادا و اطوارهای انتزاعی را روایت می‌کند، اما با رویکردی فردگرایانه‌تر می‌توان به تاویل روانشناختی قصه دست زد.


تصویر تراژدی یک جنین مرده


درواقع اگر قصه را بر مبنای منطق سینمایی و مبانی دراماتیکش در نظر بگیریم ممکن است یا به حفره‌های تهی بربخوریم یا برای چفت و بست برخی موقعیت‌ها، منطق کافی نداشته باشیم. اما باید فراتر از صورت فرمیک قصه کمی به لایه‌های نمادین اثر نظر انداخت تا از کاستی‌های متعارف آن فراتر رفت. آنچه را می‌خواهم در پایان و با مقدمه‌چینی‌های نقادانه بگویم همین ابتدا می‌گویم‌. این‌که «پریدن از ارتفاع کم» یک روایت روان/ جامعه‌شناسی از انسان متوسط در جامعه معاصر ماست. انسان متوسط بودن لزوما به معنای طبقاتی/ اجتماعی آن نیست و هر آدمی از هر طبقه اجتماعی می‌تواند انسان متوسط باشد. انسان متوسطی که میل به پریدن و جهش و کمال در درونش موج می‌زند، اما جسارت پریدن و تغییر و رسیدن به آنچه می‌خواهد را ندارد. فیلم قصه افسردگی مزمن اجتماعی است که سال‌هاست بسیاری از آدمیان متوسط با آن دست به گریبان هستند. شاید از طریق برقراری یک رابطه دیالکتیک وار بین صورت و باطن قصه به درک موقعیت روانشناختی آن دست یافت. ظاهر قصه این است که فیلم داستان زنی به نام نهال است که چهار ماهه حامله است و ناگهان می‌فهمد جنین در شکمش مرده است. سکوت می‌کند و تصمیم می‌گیرد از این ماجرا به کسی چیزی نگوید. سکوت او اگرچه ظاهرا برآمده از یک شوک و بحران عاطفی ـ روانی است، اما رفتارشناسی نهال (نگار جواهریان) در ادامه نشان می‌دهد که او دچار یک نوع روان رنجوری فلسفی است و چه‌بسا آن جنین مرده همان خود ایده‌آل و مطلوبی است که او طی سال‌ها زندگی در فضایی که مجبور به سرکوب خواسته‌ها، نیازها و آرزوهایش بوده. گویی پنهان کردن جنین مرده و میل به نگهداری آن برساخته همان عادت‌وارگی‌هایی است که ما به درد و رنج‌های درونی خویش داریم. به‌راستی اگر این جنین را به آرزوها و رویاهای درونی خویش نسبت دهیم چند درصد از ما در درون خود این جنین‌های مرده را نگهداری می‌کنیم. میل به سقط و دفن آن نیست، چون هویت خویش را با آن پیوند زده‌ایم و گمان می‌کنیم شاید بدون آن دچار بحران شخصیتی می‌شویم دریغ از آن‌که گاهی همین نگه‌داشتن و دور نریختن تصورات و رویاهای مرده در درون فکر و ذهن و ضمیرمان مانع از پریدن و تعالی ما می‌شود. نهال گویی چون خود آن جنین را پرورانده تاب دل کندن از آن را دارد و در نهایت چون شرایط زندگی و دیگرانی را که در زندگی‌اش حضور داشته‌اند مسبب این اتفاق می‌داند علیه آنها می‌شورد و طغیان می‌کند. اگر با روا‌ن‌شناسی آدم‌های از جنس نهال آشنا باشیم سکوت و در خود فرورفتگی او که تقریبا در نیم ساعت اول فیلم می‌بینیم کدها و نشانه‌هایی است که مبین همین نکته است. شاید از حیث سینمایی فیلم فاقد رمزگذاری‌های دراماتیک باشد، اما برای مخاطبان آشنا به روان‌شناسی همه این نشانه‌ها به‌راحتی قابل رمزگشایی است. طغیان او علیه محیط اطراف از جمله همسرش (رامبد جوان) در درون همین موقعیت روانی قابل فهم است. همسری که مخاطب به‌تدریج با شخصیت ضعیف و محافظه کار و ترسویش آشنا می‌شود. او حتی زمانی که نهال در حضور دوستش از علاقه درونی همسرش به دوستش می‌گوید قدرت دفاع حتی متظاهرانه از خود را ندارد. اوج این طغیانگری را می‌توان در خانه جدید و نوع پذیرایی از مهمانان و اقوام ردیابی کرد که انگار دارد تجربه دردناک نهیلیست را به صورت دیگران می‌زند و هیچ ابایی ندارد که آنها چه قضاوتی درباره او می‌کنند. هر چند این سکانس برای مخاطبی که منطق رئالیستی قصه را دنبال می‌کند کمی اغراق‌آمیز و حتی بی‌منطق جلوه می‌دهد. گویی همه امید نهال به تغییر و دگردیسی در زندگی و تجربه فصلی تازه در زندگی‌اش در تولد فرزندش بود و حالا که تقدیر این تولد، مرگ بود از درون آن یک طغیان مرگ‌اندیشانه متولد می‌شود. این واکنش روانی را البته می‌توان از منظر روانشناختی دیگری نیز تحلیل کرد. تحلیلی مبتنی بر نظریه ناکامی ـ پرخاشگری که مبین آن است که ناکامی و سرخوردگی‌های مدام در آدمی موجب برانگیختن پرخاشگری و خشم در او می‌شود و جالب این‌که در روان‌شناسی افسردگی نوعی خشم است. منتها خشم بر علیه خود! البته نهال هر دو گونه این پرخاشگری را تجربه می‌کند؛ ابتدا به شکل خشم بر علیه خویش و افسردگی و دوم از طریق پریدن به دیگران. او حتی روان‌شناس و مشاور خود را نیز مورد عتاب قرار می‌دهد و تلاش می‌کند او را از حیث منطقی در موضع منفعلانه‌ای قرار دهد. البته این اولین تجربه بلند حامد رجبی است و باید با کمی اغماض به آن نگریست. به نظر می‌رسد مشکل اصلی فیلم او کاستی و ضعف‌هایی در پیوند زدن بین منطق روانشناختی شخصیت‌ها با ساختار و زبان سینمایی قصه است و اگر این همنشینی بین زبان سینمایی و زبان روانشناختی در بستر درام صورت‌بندی می‌شد حتما با فیلم کم‌نقص‌تر و شسته رفته‌تری مواجه می‌شدیم. سیدرضا صائمی - ضمیمه قاب کوچک


شنبه 7 آذر 1394 ساعت 17:30





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن