محبوبترینها
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
تفاوت ها و شباهت های بالابر ، وینج و جرثقیل زنجیری کدامند ؟
سامانه نوبل فارم مرجع تخصصی آنلاین در صنایع دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1793359414
علامه طباطبایی؛ فیلسوفِ عارف
واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: جمعه ها با نامداران ایران علامه طباطبایی؛ فیلسوفِ عارف تهران- ایرنا-علامه «سید محمد حسین طباطبایی» فیلسوف و اندیشمندی وارسته در زمینه تفسیر، حکمت و اخلاق بود. وی آثار فراوانی را نگاشت و شاگردان برجسته یی را تربیت کرد.
علامه طباطبایی به سال 1281 خورشیدی در شهر تبریز دیده به جهان گشود. در سن پنج سالگی مادر و در سن 9 سالگی پدر خود را از دست داد. طباطبایی از سال1290 تا 1296 به مدت 6 سال پس از آموزش قرآن که در روش درسی آن روزها قبل از هر چیز تدریس می شد آثاری چون گلستان و بوستان سعدی را فراگرفت. وی علاوه بر آموختن ادبیات، زیر نظر «علینقی خطاط» به یادگیری هنر خوشنویسی پرداخت. تحصیل ابتدایی نتوانست به ذوق سرشار و علاقه ی وافر وی پاسخ گوید از این جهت به مدرسه ی «طالبیه» تبریز وارد شد و به فراگیری ادبیات عرب، علوم نقلی، فقه و اصول پرداخت. همچنین از سال 1297 تا 1304 مشغول فراگیری دانش های مختلف اسلامی شد. طباطبایی در 25 سالگی به همراه برادرش به نجف اشرف سفر کرد و 10 سال در این شهر مشغول تحصیل شد. وی علوم ریاضی را در نجف اشرف نزد «سید ابوالقاسم خوانساری» که از ریاضی دانان مشهور آن زمان بود فراگرفت. دروس فقه و اصول را نزد استادان برجسته یی چون آیت الله نائینی و آیت الله اصفهانی آموخت. طباطبایی فلسفه را از «سید حسین باد کوبه ای» و معارف الهی و اخلاق را از محضر عارف برجسته آیت الله «سید علی آقا قاضی طباطبایی» آموخت. وی به علت سختی معاش و مشکل های مادی مجبور شد به ایران بازگردد و به کشاورزی و زراعت بپردازد. البته این امر موجب نشد که طباطبایی تحصیل و تحقیق علمی خود را به کناری وانهد. اوضاع زندگی طباطبایی پس از 10سال تا حدودی سامان گرفت و همین امر موجب شد تا وی تصمیم بگیرد که به قم مهاجرت کند. از شاگردان طباطبایی که در محضر وی تربیت شدند می توان از «مرتضی مطهری»، «سیدمحمد حسین بهشتی»، آیت الله حسن زاده آملی و آیت الله جوادی آملی نام برد. وی عاشق علم و دانش بود و بر این اساس در زمینه های مختلف علمی صاحب نظر بود تا جایی که در توسعه و گسترش علومی مانند فقه، اصول، جبر، هندسه فضایی، حساب استدلالی، ادبیات عرب، معانی و بیان سهمی بسزا ایفا کرد.این عالم برجسته روز بیست و چهارم آبان 1360 خورشیدی در سن 81 سالگی در شهر قم دیده از جهان فرو بست.***آثار علامه آثاری همچون «رساله در توحید»، «رساله در اسماء الله»، «رساله در افعال الله»، «الانسان قبل الدنیا»، «الانسان فی الدنیا»، «الانسان بعد الدنیا»، «رساله النبوة و الامامه»، «رساله وسائط» و «رسالة الولایه» را به زبان عربی نگاشت. کتاب های همچون «شیعه در اسلام»، «قرآن در اسلام»، «وحی یا شعور مرموز»، «اسلام و انسان معاصر»، «حکومت در اسلام»، «سنن النبی»، «علی و فلسفه الهی»، «خلاصه تعالیم اسلام» و «رساله در حکومت اسلامی» را به زبان فارسی نوشت.با این حال در میان آثار طباطبایی 2 اثر دارای ویژگی ها و برجستگی های فراوانی هستند. نخست کتاب اش در زمینه تفسیر با عنوان «تفسیر المیزان» در 20جلد است که در آن از روش «تفسیر قرآن به قرآن» استفاده کرده است. اثر مهم دیگر وی «اصول فلسفه و روش رئالیسم» است. این کتاب شامل ۱۴ مقاله ی فلسفی است، که طی دهه های ۲۰ و ۳۰ خورشیدی تالیف شده و شهید مطهری آن را با رویکرد فلسفه ی تطبیقی شرح داده است. این کتاب نخستین و یکی از مهمترین کتاب هایی است که به بررسی مباحث فلسفی با توجه به رویکردهای حکمت فلسفی اسلامی و فلسفه ی جدید غربی پرداخته است. ***تفسیر قرآنبی شک تفسیر المیزان یکی از مهمترین تفسیرهای قرآن کریم است. علامه طباطبایی در این کتاب بیست جلدی علاوه بر تفسیر آیات و بحث های لغوی در بخش هایی جداگانه با توجه به موضوع آیات مباحث روایی، تاریخی، کلامی، فلسفی و اجتماعی را نیز مطرح کرده است.توجه به دنیای امروز، نقش جامعه در تربیت دینی، نقد و بررسی جایگاه علوم جدید در تفسیر قرآن و نقد گسترده ی آرای تفسیری مفسران قدیم و جدید، از جمله مولفه های تفسیری المیزان است. در این تفسیر احادیث و روایات مرتبط با آیات مورد نظر از منابع حدیثی و کتاب های معتبر عالمان شیعه و سنی نقل شده است. در واقع اگرچه راز مهم و درخشندگی پرشکوه تفسیر المیزان بهره بردن از شیوه ی تفسیر قرآن به قرآن است اما این امتیاز ارزنده هرگز علامه را از نگرش عمیق و تتبع دقیق در روایات و سنت معصومین(ع) باز نداشته است. (1)***فلسفه نوصدرایی علامه طباطبایی پس از ملاصدرا دنباله ی «حکمت متعالیه» را پی گرفت. وی در دیدگاه برخی از پژوهشگران فلسفه، یک فیلسوف تمام عیار پس از «صدرالدین شیرازی» است. علامه توانست در نگرش فلسفی حکمت متعالیه صدرایی یک دگرگونی را ایجاد کند بر این اساس می توان وی را صاحب فلسفه نوصدرایی دانست.(2)در واقع فلسفه ی نوصدرایی به نوعی بازسازی و نوسازی فلسفه ی صدرایی است که مبتنی بر نگرش های فلسفی ملاصدرا است.درباره ی جایگاه علامه طباطبایی در فلسفه اسلامی بایستی گفت که وی از تنها فیلسوفانی است که پس از ملاصدرا توانست در برخی موارد با ملاصدرا هماوردی کند. وی توانست در زمینه ی «ادراکات اعتباری» نظامی نو بسازد در حالی که هیچ فیلسوفی پیش از علامه به چنین نظامی دست پیدا نکرده بود. در واقع ادراکات اعتباری با ساحت ها و روابط اجتماعی در پیوند است.(3)*** اخلاق و عرفان علم اخلاق علم شناخت ارزش ها و ایجاد دگرگونی در زندگی انسان است به نحوی که زندگی انسان را توام با فضیلت کند. در واقع علم اخلاق حد واسط میان علم عقاید و علم احکام است که میان این 2 نوع معرفت ارتباط برقرار می کند. به گونه یی که رفتارهای اجتماعی، ظهور و بروز اخلاق و عقاید انسان است چرا که خلقیات هر فـرد، ظهـور عقایـد و آرمان های اوست.علامه طباطبایی اخلاق را دارای مراتب می داند و به سه نوع «اخلاق عرفی»، «اخلاق عقلی» و «اخلاق عرفانی» باور دارد. اخلاق عرفی به «عقل اجتماعی» پایبندی دارد، اخلاق عقلی بر «عقل برهـانی» تکیه دارد و اخلاق عرفانی بر «شهود» بنا می شود. حرکت و سیر حیات اخلاقی هر فرد از اخلاق عرفی شروع می شـود و می تواند به مرحله ی اخلاق عقلی و عرفانی ارتقاء پیدا کند.(4) این سه مرتبه از اخلاق درجه های متفاوت از یک حقیقت واحدند و با یکدیگر قابل جمع اند و نسبت به هم در حکم ظاهر و باطن هستند. همچنین درک عرفی آشکارترین درجه فهم فـضیلت، درک عقلانی درجه میانی آن و درک عرفانی عـالی ترین مرتبـه ی فهـم انـسان از اخلاق است.(5)علامه طباطبایی در زمینه ی اخلاق عملی و عرفان شخصیتی برجسته است چرا که همراه با تسلط عمیق بر مباحث نظری اخلاق و عرفان خود عارفی وارسته است. در واقع علامه طباطبایی از نظر عرفان علمی و عملی در درجه ی بسیار ممتازی قرار دارد.وی کتاب های مهم عرفان نظری همچون «تمهیدالقواعد» اثر «ابن ترکه» و «فتوحات مکیّه» اثر «محییالدین عربی» و«شرح فصوصالحکم» اثر «علامه قیصری» را به دقت خوانده و هضم کرده بود. علاوه بر این، زیر نظر استاد بزرگی مانند سیدعلی آقای قاضی به سیر و سلوک پرداخته بود. (6)*** بررسی اندیشه و میراثعلامه طباطبایی از نظر اخلاق علمی دارای ویژگی های برجسته یی بود که می توان از حقیقتطلبی، کنجکاوی و حساسیت نسبت به مسایل علمی، توجه و استفاده از منابع و اندیشههای متفکران غیر مسلمان و انصاف علمی نام برد.(7)اخلاق علمی و عملی علامه بسیاری را شیفته خود کرد و بی اغراق بسیاری از متفکران مطرح معاصر ایرانی به ویژه در زمینه ی فلسفه و عرفان از شاگردان وی هستند. جالب این است که شاگردان و شیفتگان ساحت اندیشه ی وی تنها ایرانیان نبودند بلکه اندیشمندان برجسته ی غرب نیز از محضر علمی علامه بهره ها بردند. «هانری کربن» اندیشمند برجسته ی فرانسوی وقتی آوازه ی عرفان و فلسفه علامه طباطبایی را شنید، شیفته عظمت علمی، کمالات معنوی و فضایل این حکیم وارسته شد. از این رو به منظور شناخت تشیع سالی چند ماه به ایران می آمد و در این سرزمین به پژوهش در مورد مذهب شیعه می پرداخت. وی از محضر علامه طباطبایی تقاضا نمود که به وی کمک کند. طباطبایی که از فعالیت های علمی و اشتیاق معنوی این محقق با خبر بود، خواسته اش را اجابت کرد و با وجود کهن سالی و ضعف مزاج، هر دو هفته یک بار از قم به تهران می آمد تا در جلسه ای علمی به سؤالات کربن پاسخ دهد و معارف و حقایق گرانبهای تشیع را در اختیار او و عده ای از استادان دانشگاه قرار دهد و بدین وسیله شناخت صحیح شیعه برای جهان غرب توسط هانری کربن هموار گردید.(8)*پی نوشت ها: 1- داودی غلامرضا، شیوهها و سبکهای تفسیری علامه طباطبایی در تفسیر المیزان اثری برجسته و برتر، تارنمای مرکز فرهنگ و معارف قرآن، قابل دسترس به نشانی: http://maarefquran.org/index.php/page,viewArticle/LinkID,72582- زارع حامد، علامه ای برای حکمت متعالیه، ماهنامه مهرنامه، شماره 11،اردیبهشت13903- پور حسن قاسم، جایگاه علامه طباطبایی در فلسفه اسلامی، تارنمای خبرگزاری مهر قابل دسترس به نشانی: http://www.mehrnews.com/news/29659974- افشار کرمانی عزیزالله، مراتب فضیلت و اخلاق از منظر علامه طباطبایی، مجله پژوهش نامه قرآن و حدیث، زمستان 1389 شماره 8، ص615- منبع پیشین، ص776- امید مسعود، قرآن و عرفان از نگاه علامه طباطبایی، تارنمای پرتال جامع علوم انسانی7-منبع پیشین8- هانری کربن به روایت علامه طباطبایی، تارنمای خبرگزاری ایرنا قابل دسترس به نشانی: http://www.irna.ir/fa/News/81339776*گروه پژوهش و تحلیل خبری پژوهشم**458**2054
29/08/1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]
صفحات پیشنهادی
برگزاری دوازدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن در دارالقران علامه طباطبایی
برگزاری دوازدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن در دارالقران علامه طباطبایی در سي و پنجمين سالگرد ارتحال حضرت آيت الله علامه طباطبائي صاحب تفسير گرانقدر الميزان دوازدهمين همايش اساتيد تفسير قرآن با حضور مراجع عظام تقليد حضرات آيات عظام نوري همداني جوادي آملي جعفر سبحاني و اساتيدآیتی در گفتوگوی تفصیلی با فارس: روحانی نسبت به عارف بیمهری کرد/انحلال شورای شهر اول کار صوابی بود/شعار اعتد
آیتی در گفتوگوی تفصیلی با فارس روحانی نسبت به عارف بیمهری کرد انحلال شورای شهر اول کار صوابی بود شعار اعتدال همان حرفهای قالیباف است دولت تدبیر امید تبدیل به دولت رکود و خودروسازان شدهنماینده اصلاحطلب مجلس ششم گفت انحلال شورای شهر اول به دستور آقای خاتمی کار صوابی در جهت متصاویر/ آئین تودیع ومعارفه فرماندار گلوگاه
آئین تودیع ومعارفه فرماندار گلوگاه صبح امروز با حضور معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران در سالن فجر اداره ارشاد گلوگاه برگزار شد به گزارش بلاغ به نقل از گلوگاه ما یکشنبه ۱آذر۱۳۹۴تودیع و معارفه رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان بوشهر+تصاویر
اتحادخبر رئیس جدید بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان بوشهر با حضور رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس کشور استاندار بوشهر و جمعی از مسئولان استان امروز یکشنبه اول آذر ماه معارفه شد به گزارش خبرنگار اتحادخبر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس کشاستاندار جدید سمنان معارفه شد/ خیز خباز به سوی خدمت
مهر گزارش میدهد استاندار جدید سمنان معارفه شد خیز خباز به سوی خدمت شناسهٔ خبر 2974940 - یکشنبه ۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹ ۳۵ استانها > سمنان سمنان - آئین تودیع و معارفه استانداران سابق و فعلی استان سمنان با حضور معاون وزیر کشور رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و تنی چند از مسئوفارس گزارش میدهد معارفه استاندار جدید سمنان به روایت تصویر
فارس گزارش میدهدمعارفه استاندار جدید سمنان به روایت تصویرمعارفه استاندار جدید سمنان صحنههای جالب توجهی داشت که مشاهده آن از منظر دوربینهای عکاسان خبری خالی از لطف نیست به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان عصر امروز در آیینی که با حضور معاون و قائم مقام وزیر کشور در امور سیاسی نتمام حرکات و رفتار علامه طباطبایی درس آموز بود
به گزارش خبرنگار مهر آیت الله حسن ممدوحی پنجشنبه شب در اختتامیه دوازدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن کریم که در دارالقرآن الکریم علامه طباطبایی برگزار شد با بیان اینکه همه رفتارها و برخوردهای علامه طباطبایی خاطره بود اظهار داشت ایشان به همان میزان که عزم و تلاش می کردند خضوع وروایت تصویری از مراسم تودیع و معارفه فرماندار رستم
مراسم تودیع و معارفه فرماندار رستم در سالن سمیه شهر مصیری برگزار شد تا فایز چراغ سحر تودیع و اسفندیار احمدی منش به عنوان فرماندار جدید شهرستان معرفی شد منبع نورآنلاینیکشنبه ۱آذر۱۳۹۴نگاه علامه طباطبائی به انقلاب در گفتگو با آیت الله دوست محمدی
عین این جمله را علامه طباطبایی به من فرمودند پس از آزادی رفتم منزلشان و هیچ کس نبود اولاً دعا فرمودند که شماها مأجور هستید و اسلام فقط این نیست که ما منبر برویم و تصریح کردند به این که فقط ما مسائل عادی مردم را بگوییم اسلام امر به معروف دارد نهی از منکر دارد دعا کرد و اگزارش تصویری - مراسم تودیع استاندار سابق و معارفه استاندار جدید سمنان
مراسم تودیع استاندار سابق و معارفه استاندار جدید سمنان در این مراسم از زحمات مهندس محمد وکیلی تقدیر و دکتر محمد رضا خباز به عنوان استاندار جدید سمنان معرفی شد عکس مسعود محقق - ایسنا یکشنبه ۱ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱ ۳۰-
اجتماع و خانواده
پربازدیدترینها