تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بخشنده ترین شما پس از من کسی است که دانشی بیاموزد آنگاه دانش خود را بپراکند. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797751983




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لایحه‎ای که در بهارستان خاک می‎خورد/ حمایت از کودکان و نوجوانان به کجا رسید؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: لایحه‎ای که در بهارستان خاک می‎خورد/ "حمایت از کودکان و نوجوانان" به کجا رسید؟
"لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان" باوجود اهمیت بالایش همچنان بر میز کمیسیون قضایی خاک می‌خورد.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، کودکانه‌ها گاه از سر آگاهی و گاهی از روی ندانستن زیر رادیکا‌ل‌های رفتاری می‌رود،‌ از تراژدی شهر یا همان پدیده کودکان خیابانی گرفته تا خانه‌هایی که آبستن قهر و ناامنی می‌شوند، حرف از خشونت است.  واژه "خشونت علیه کودکان" از منظر کارشناسان حقوقی و روانشناسان به آن دسته از رفتارهای عمدی اطلاق می‌شود که سلامت کودک را هدف قرار داده و این در حالی است که کسی فکر نمی‌کند حتی تحقیر کردن، تمسخر و بی‌توجهی به نیازهای کودک هم خشونت محسوب می‌شود. خشونتی که گاهی لبه تیزش ریشه‌های نازک کودکی را نشانه می‌رود و گاهی سوهانی می‌شود برای تراشیدن روح لطیفش و این همه ماجرا نیست.

خشونت علیه کودکان از پیشگیری تا درمان

کاظمی عضو کمیته خشونت در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه از قول و قرارهای بین‌المللی که ایران در راستای حمایت از کودکان آن را به امضا رسانده سخن می‌گوید. از جمله این قوانین می‌توان به "پروتکل حمایت از کودکان در مقابل فروش، فحشا و هرزه‌نگاری" اشاره کرد که جمهوری اسلامی ایران هم در سال 1386 آن را امضا کرده است. اما کنوانسیون بعدی "پیمان‌نامه حقوق کودک" است که تاکنون 193 کشور آن را امضا کرده و در 140 کشور لازم‌الاجرا می‌باشد. کنوانسیونی که از آن به عنوان مقبول‌ترین سند حقوق‌بشر یاد می‌شود. از قول و قرارهای بین‌المللی که بگذریم بندها و تبصره‌های حمایت از حقوق کودکان در قوانین داخلی در چند مورد به صورت پراکنده به چشم می‌خورد به طور مثال اولین قانون مستقل در زمینه حمایت از کودکان، قانون "حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان" سال 1381 است. 

اما در فاصله بین آنچه هست و آنچه باید در حق کودکان قربانی خشونت ادا شود، نسخه‌های سه‌گانه‌ایست که برای درمان و البته برای پیشگیری وجود دارد. 



خشونت علیه کودکان از پیشگیری تا درمان

در ابتدا می‌توان به نسخه بهارستانی‌ها اشاره کرد که باوجود اهمیت بالایش همچنان بر میز کمیسیون قضایی و حقوقی خاک می‌خورد، حرف از "لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان" است. لایحه‌ای که در آن تمامی سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با حقوق کودک لحاظ شده از کودک‌آزاری و تکالیف والدین درباره حقوق کودکان گرفته تا تکالیف مربیان،‌ مسئولان،‌ پلیس و سازمان بهزیستی در قبال کودکان. محمد علی اسفنانی سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در این زمینه به باشگاه خبرنگاران می‎گوید: آنچه هم اکنون در رابطه با حقوق کودکان و نوجوانان داریم یک قانون 9 ماده‌ای است که طبیعتا پاسخگوی نیاز این قشر نیست این در حالی است که در لایحه حقوق کودکان و نوجوانان تعاریف جدیدی از مسائلی چون بزه دیدگی، کودک آزاری و تقسیم مفهوم آزار به چند بخش وجود دارد. وی می‎افزاید: آنچه در این لایحه بسیار شاخص است تشکیل شورای عالی است که قرار است حقوق کودک را سیاست‌گذاری کند و اگر به لطف خداوند در این مجلس به سرانجام برسد این شورا می‌تواند اثربخش باشد. 

خشونت علیه کودکان از پیشگیری تا درمان


اما نسخه بعدی تجویز دولتی‌ها از وزارت دادگستری است؛ مرجع ملی حمایت از حقوق کودک که به استناد اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در جلسه‌ای که روز 14 دی ماه سال 1390 در دولت دهم تشکیل شد، آیین‌نامه مربوط به فعالیت این مرجع به تصویب رسید. هدف اولیه تعریف شده برای این مرجع پیگیری جدی و عملیاتی نحوه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان برحسب کنوانسیون حقوق کودک و مقرراتی است که در آن مورد تصویب دولتها قرار گرفته است. ‌ماحصل نشست‌های علمی که با حضور کارشناسان، متخصصین و اساتید دانشگاه برگزار شده طرحی است که قرار است از سوی وزارت دادگستری به دولت ارائه شود و در قالب لایحه به مجلس تقدیم شود.آخرین نسخه هم پای پیشگیری قوه قضاییه را به میان می‌آورد.
محمدباقر الفت؛ معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در رابطه با تشکیل کمیته مقابله با خشونت در این معاونت اظهار داشت: کمیته پیشگیری از خشونت چند روز پیش با حضور اساتید محترم و قضات عالی در سطح بالایی تشکیل شد. وی عنوان کرد: خطوط اصلی کمیته تعریف شده و در جلسات آتی با قطعی شدن دستورالعمل و فعال شدن دبیرخانه فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی در این حوزه صورت می‌گیرد.

اگر خشونت علیه کودکان را پدیده‌ای آزاردهنده و غیر قابل انکار بدانیم باید منتظر ماند و دید که تا عملیاتی شدن هر آنچه تحت‌عنوان نسخه برای درمان و پیشگیری این معضل اجتماعی تجویز می‌شود چقدر زمان نیاز است.


گزارش از مریم پویان


انتهای پیام/



اشتراک گذاری




مطالب مرتبط

پنج نماینده مجلس خواستار اصلاح الگوی قراردادهای جدید نفتی شدند
کوثری: در صورت تصویب قانون "اخذ گواهینامه بدون گذراندن خدمت سربازی" نیروهای مسلح ملزم به اجرای آن می‌شوند





۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن