تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر چیز دارای سیماست ، سیمای دین شما نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797078894




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیا سر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری بعدی خلوت خواهد بود؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: آیا سر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری بعدی خلوت خواهد بود؟
هرگاه چراغ بردارید و به صورت سیاست بندازید با چهره ای متفاوت روبرو می شوید و آنچه ارائه شده، چینش سیاسی این روزهاست که برای حضور چهره های سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری 96 می توان متصور بود.
به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دوازدهم مرداد ماه 92 بود که حکم ریاست جمهوری حسن روحانی تنفیذ شد، حالا با گذشت بیش از دو سال دولت روحانی در نیمه دوم عمر کاری خود به سر می‌برد. جدا از آن چه گذشته و این که چه میزان از وعده‌های انتخاباتی رئیس دولت تدبیر وامید انجام شده باشد، آنچه تا کمتر از دو سال دیگر پیش روست، انتخابات ریاست جمهوری دولت دوازدهم است.


آیا سر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری بعدی خلوت خواهد بود؟




در انتخابات ریاست جمهوری که روحانی از آن برآمد و به صندلی ساختمان پاستور تکیه زد 7 نفر دیگر آمده بودند که دو نفر از آنها پیش از شروع فرآیند اخذ رای انصراف دادند اما در هر صورت پس از پایان فرآیند انتخابات هر کدامشان مشغول به فعالیت های کاری خود شدند که در روزها و ماه های پس از انتخابات هم ادامه داشته و خواهد داشت. در مورد آینده حضور این افراد و همچنین سایر فعالین سیاسی در عرصه های مختلف کشور بویژه انتخابات ریاست جمهوری، تحلیل و حرف و حدیث‌های مختلفی وجود دارد که در نوشتار پیشرو به برخی از آنها می پردازیم.کسی نمی تواند به راحتی پیش بینی کند اما آنچه در آیینه سیاست متبلور شده تا حدودی آرایش سیاسی برای ماه های آینده را به تصویر می کشد و البته فرض اولیه در تهیه این گزارش آن است که روحانی برای انتخابات ریاست جمهوری سال 96 نیز کاندیدا خواهد بود.


سرلشکر...

محسن رضایی در سه دوره انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شد و اصطلاحاً او را پای ثابت انتخابات‌های اخیر می‌نامند. او در 14 اسفند 91 و در جمع مردم شهر دیواندره استان کردستان، به طور رسمی کاندیداتوری خود را برای ریاست جمهوری یازدهم اعلام کرد. رضایی در جمع مردم دیواندره اظهار داشت: پیشنهاد شده بود در تهران کاندیداتوری خود را اعلام، تا از امکانات وسیع رسانه‌ای استفاده کنم اما با اعلام کاندیداتوری در این شهر، بر رویکردم نسبت به پیشرفت و توسعه همه‌جانبه کشور و حل مشکلات مردم تأکید می‌کنم.


محسن رضایی، از اولین نظامی های بعد از انقلاب اسلامی بود که لباس نظامی را کنار گذاشت و وارد دنیای سیاست شد، او رسانه و حزب تاسیس کرد و با استراتژی ایجاد جریان سوم میان دو جناح کشور وارد فضای سیاسی-رسانه ای کشور شد.



آیا سر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری بعدی خلوت خواهد بود؟




محسن رضایی که 18 سال است به سمت دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شده و ریاست کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت را بر عهده دارد، مدتی است دوباره لباس‌های نظامی‌اش را بر تن کرده و می‌گوید در انتخابات‌ها شرکت نخواهد کرد.(اینجا بخوانید)


برای تمام فصول...

علی اکبر ولایتی؛ او یک روز پس از انتخابات در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت داشته است و بعد هم به کارهای مربوط به تالیف کتابش پرداخته است. سیاستمدار 70 ساله متولد شمیران مدرک دکترای تخصصی کودکان را از دانشگاه جان هاپکینز اخذ کرده و هم‌اکنون رئیس بیمارستان مسیح دانشوری تهران می‌باشد. او وزیر امور خارجه ایران در سالهای 1360 تا 1376 (16 سال) بوده‌ و هم اکنون مشاور امور بین‌الملل رهبر انقلاب و رئیس فعلی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام است.



آیا سر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری بعدی خلوت خواهد بود؟




ولایتی در خردادماه سال 1376 از کاندیداتوری علی‌اکبر ناطق نوری حمایت کرد. در سال 1384 او تصمیم گرفت خودش کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شود ولی به محض نامزد شدن اکبر هاشمی رفسنجانی او به نفع اکبر هاشمی رفسنجانی کناره‌گیری کرد.


در سال 1392 در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری او نیز نامزد انتخابات شد و با کسب حدود 6 درصد آرا در میان شش نامزد حاضر در این انتخابات در رتبه پنجم قرار گرفت. در این انتخابات ولایتی بهمراه محمدباقر قالیباف و غلامعلی حداد عادل ائتلافی موسوم به ائتلاف 2+1 تشکیل داده بودند که فقط غلامعلی حداد عادل کنار رفت و در نتیجه ولایتی و محمدباقر قالیباف باقی ماندند.


برخی علی اکبر ولایتی را کاندیدای بالقوه انتخابات ها می دانند، کسی که بواسطه حضور خوب در میان مدیران حوزه سلامت و شناخت از مناسبات دیپلماتیک، طرفداران خاص خود را دارد که این موضوعات امکان شرکت او در انتخابات ها به عنوان کاندیدا را همچنان مطرح نگه می دارد.


کاندیدایی متفاوت...

سید محمد غرضی برای نسل سومی‌ها و چهارمی‌ها، چهره کمتر شناخته‌شده‌ای بود. آنها او را با انتخابات سال 92 به یاد می‌آورند با حرف‌ها‌ وشنیده‌های متفاوت‌اش در مقابل دیگر نامزد‌ها. شاید حتی خیلی ها یادشان نبود که او در دور اول انتخابات شورای شهر به عنوان نماینده مردم تهران انتخاب شد، چه برسد به اینکه دوران حضور او در وزارتخانه‌های نفت و پست و تلگراف و تلفن را به یاد بیاورند.



آیا سر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری بعدی خلوت خواهد بود؟




سید محمد غرضی با حضور در ساختمان وزارت کشور برای کاندیداتوری در انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد.او جزو 8 افرادی بود که صلاحیت آنها برای انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری، روز 31 اردیبهشت 1392 از سوی شورای نگهبان تأیید شد. غرضی با شعار دولت ضدتورم در انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 نامزد گردید و با کسب حدود پانصد هزار رأی نفر ششم شد. او که هم اکنون مسئول هیئت مدیره و مدیر یکی از شرکت های بزرگ مشاور وزارت نیرو است می گوید هزار مهندس دارد که کارهای بزرگی انجام می دهند. مهندس 74 ساله اصفهانی نشان داده که چندان قابل پیش بینی نیست و اگر قانونی از لحاظ سنی دست او را برای شرکت در انتخابات نبندد ممکن است بار دیگر برای ثبت نام در انتخابات راهی ساختمان وزارت کشور شود. 


فلسفه،ادبیات،انتخابات...

غلام‌علی حداد عادل سیاستمدار 70 ساله، پنجمین رئیس مجلس شورای اسلامی ایران و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی است. او اولین رئیس غیر روحانی مجلس شورای اسلامی بود و اردیبهشت 92 کاندیدای ریاست جمهوری شد و به کارزار فعالیت های انتخاباتی آمد.



آیا سر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری بعدی خلوت خواهد بود؟




او خود را موافق تنش‌زدایی در سیاست خارجی و مخالفِ انحلالِ سازمانی برنامه و بودجه(که در زمانِ ریاست وی در مجلس از طرف دولت صورت گرفت) معرفی کرد اما 2 روز قبل از انتخابات انصراف خود را اعلام کرد.او بعدها در گفتگویی در مورد انصرافش گفت: انصراف من 2 روز پس از آخرین مناظره بود زیرا حضور خود را در مناظره‌ها و تبلیغات لازم دیدم و فکر نمی‌کنم کسی منکر این قضیه باشد.من اگر زودتر انصراف می‌دادم فرصت خود را از دست می‌دادم ماندم تا سیاه نمایی نکرده باشم. ماندم تا برای آموزش مار به جای نوشتن آن نقاشی نکشم -کاری که برخی انجام دادند- من ماندم تا حرف نظام و انقلاب را بزنم.در هر صورت ما قراری داشتیم اگر بین بنده و ولایتی و قالیباف یکی رای بیشتری داشت ائتلاف کرده بودیم که 2 نفر دیگر کنار برود و ما نباید می‌ماندیم. کنار رفتن ما از انتخابات از روز اول متحمل بود و نظرسنجی‌ها حکایت می‌کرد که فرد دیگری از من جلوتر است بنابراین کار معقولی انجام دادم.


به نظر می رسد حدادعادل برای ورود به جریان انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم ملاحظه خاصی ندارد و حتی حضورش در انتخابات مجلس نیز نمی تواند مسیر او را تغییر دهد اگرچه او نشان داده موافق اتحاد در جریان اصولگرایی است و اگر فرد دیگری احتمالا رای بیشتری داشته باشد، اصراری برای حضور در انتخابات ندارد.


میز مذاکره، تریبون مناظره...


در مهر 1386، غلامحسین الهام، سخنگوی دولت محمود احمدی‌نژاد، با اعلام خبر استعفای علی لاریجانی، سعید جلیلی را به‌عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد. پس از آن، در تاریخ هشتم تیرماه 1387، طی حکمی، سعید جلیلی به عنوان نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی معرفی شد.سعید جلیلی که از سال 1368 در وزارت خارجه مشغول شده بود و معاون اروپا و آمریکای این وزارت خانه هم بوده است، از 21 شهریور 92 به عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت می کند.

جلیلی در آخرین روز ثبت نام انتخابات ریاست‌جمهوری 1392، با حضور در وزارت کشور، به‌منظور کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت نام کرد اما پس از ثبت نام در جلسه مطبوعاتی شرکت نکرد.شعار او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ حیات طیبه بود.


آیا سر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری بعدی خلوت خواهد بود؟



در آستانه انتخابات دهم ریاست جمهوری و در سومین مناظره تلویزیونی ولایتی خطاب به جلیلی و در انتقاد از عملکرد او گفت: دیپلماسی این نیست که در داخل کشور بگوییم ما اصولگراییم و انعطااف نداریم. دیپلماسی خشونت و سرسختی نشان دادن نیست. دیپلماسی تعامل و بده بستان است. نمیشود که آنها هرچه که ما می خواهیم بدهند و ما هیچ کاری نکنیم! دیپلماسی بیانیه صادر کردن پشت تریبون نیست!
جلیلی هم در پاسخ به ولایتی گفت: اگر اطلاعات دیگرتان هم مثل اخبار شما درباره آلماتی باشد، واویلا است!

سعید جلیلی نهایتا پس از حسن روحانی و محمدباقر قالیباف در انتخابات سوم شد.

جلیلی اخیرا و در واکنش به حضور در انتخابات سال 96 اینگونه پاسخ داد: "هرگونه اعلام نظر درباره حضورم در عرصه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بسیار زود است." همین یک جمله کافی است تا گمانه زنی پیرامون کاندیداتوری او در انتخابات 96 فعلا کار راحتی نباشد.


آن شهردار آمد...


محمدباقر قالیباف ، سیاستمدار 54 ساله و شهردار کنونی تهران است. او پیش از این در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص)، نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی سمت فرماندهی داشته است.

قالیباف 21 اردیبهشت 1392 در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت نام کرد. او در سخنان خود گفت: «پای دو چیز ایستاده‌ام که به طور جدی به آنها توجه کنم؛ نخست اجرای قانون اساسی و دوم حفظ حرمت محکومان و زندانیان.»



آیا سر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری بعدی خلوت خواهد بود؟


محمدباقر قالیباف اما به نظر می‌رسد هنوز یک رقیب جدی است. برخی انتقادهای او به دولت را که کنار بگذاریم او همچنان خود را یک مدیر اجرایی می‌داند، قالیباف که یکی از طراحان و مجریان طرح زوج و فرد در تهران بوده، مشتری دوره‌های فرد انتخابات‌های ریاست جمهوری است و نشان داده که تمایلی ندارد در دوره‌های میانی وارد گود انتخابات شود. او یک بار سال 84 با لباس خلبانی و البته یک تاکسی زرد وارد انتخابات شد اما رأی نیاورد و 8 سال بعد هم نتوانست از خیابان بهشت راهی پاستور شود او شاید عزمش را جزم کرده باشد و بخواهد در سال 1400 و در سن 60 سالگی، در سومین تلاشش جامه ریاست جمهوری را بر تن کند.

موسپید اصلاحات...

محمدرضا عارف به عنوان سیاست‌مدار 64 ساله اصلاح‌طلب این روزها بیشتر از هر فرد دیگری صحبت از کاندیداتوری‌اش مطرح است اما نه برای ریاست جمهوری، بلکه انتخابات اسفندماه مجلس. او در سال 92 حضورش در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم را منوط به نظر برخی بزرگان اصلاح‌طلب کرده بود و در نهایت در روز چهارم ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور اعلام کاندیداتوری کرد اما علی رغم شرکت در مناظره ها و انجام سفرهای تبلیغاتی در نیمه شب 20 خرداد از طریق سایت اینترنتی اش با عنوان تمکین از اجماع اعلام انصراف کرد.


آیا سر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری بعدی خلوت خواهد بود؟



 پس از اعلام نتایج انتخابات و به مسند رسیدن روحانی بسیاری به دنبال تعیین سهم او از دولت تدبیر و امید بودند تا رأی‌هایی که  به سبد روحانی آمده بود از کابینه دولت خارج شود، همزمان گفته می شد روحانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را به عارف پیشنهاد داده ولی عارف نپذیرفته است. این روزها اما صحبت از سرلیستی عارف در انتخابات مجلس است.برخی می گویند اگر مهندس مو سپید اصلاح‌طلب‌ها وارد مجلس شود حضورش در انتخابات 96 دور از ذهن خواهد بود. (بیشتر بخوانید)


معتدل، کمی تا قسمتی پیش بینی ناپذیر...



علی لاریجانی؛ شرایط برای او کمی پیچیده‌تر است. پس از تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی برخی‌ها حمایت او را حرکت یک مهره در شطرنج اعتدالیون دانستند تا شاید راه‌ها برای ادامه ریاست لاریجانی بر پارلمان باز شود اگر چه برخی اصلاح‌طلبان او را ترجیح اول خود نمی‌دانند، در این میان اصول‌گرایان اما با تلاش رهروان ولایت و تمرکز بر شخصیت لاریجانی توانستند رابطه خوبی با دولت فراهم کنند و همچنان علی لاریجانی را گزینه اول خود برای انتخابات مجلس دهم می‌دانند. برخی بر این باورند اگر او به هر طریق وارد صحن سبز رنگ بهارستان شود و بر صندلی ریاست تکه بزند احتمال‌ها برای حضور او در دوره بعدی انتخابات ریاست جمهوری کاهش می‌یابد.


آیا سر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری بعدی خلوت خواهد بود؟




شاید وقتی دیگر...

اما از هر چه بگذریم سخن گفتن از حضور یافتن یا نیافتن محمود احمدی نژاد و یار همیشگی اش اسفندیار رحیم مشایی در انتخابات 96 کاری بس دشوار به نظر می رسد. هرچند که احتمال حضور احمدی نژاد یا مشایی در انتخابات 7 اسفند سال جاری کمرنگ به نظر می رسد، حضور رئیس دولت های نهم و دهم در انتخابات سال 96 محتمل تر است. بسیاری از تحلیل گران نیز معتقدند که احمدی نژاد به جای برنامه ریزی برای انتخابات مجلس دهم بیشتر باید افق دید خود را به سوی انتخابات دور دوازدهم ریاست جمهوری تنظیم نماید اگرچه احتمال حضور مشایی به عنوان نفر اول تیم احمدی نژاد باتوجه به گفته اخیر علی اکبر جوانفکر که صراحتا اعلام کرد مشایی دو سال پیش از سیاست خداحافظی کرده است(بیشتر بخوانید) نزدیک به صفر شده و به نظر می رسد پس از رویدادهای انتخابات سال 92 دیگر سرمایه گذاری بر حضور مشایی جدی نیست. در صورت حضور احمدی نژاد در انتخابات 96 می توانیم شاهد دوقطبی احمدی نژاد - روحانی باشیم. دو قطبی ای که هر نتیجه ای می تواند به دنبال داشته باشد. شاید پیروزی روحانی؛ شاید پیروزی احمدی نژاد!


آیا سر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری بعدی خلوت خواهد بود؟





دیپلماسی و دیگر هیچ...

"محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان در قاموس یک دیپلمات کارکشته، برای کمتر کسی ناشناخته است و پس از توافق هسته ای برخی که قبل تر او را به مصدق تشبیه می کردند از او به عنوان یکی از گزینه های کاندیداتوری در انتخابات سال 1400 یاد می‌کردند اما چندی پیش وی در پاسخ به سوالی مبنی بر کاندیداتوری اش در انتخابات سال 1400 گفت: به ضرس قاطع می گویم، خیر! وقتی ظریف اینقدر جدی و بی تعارف از بی میلی اش برای حضور در انتخابات 1400 صحبت می کند بنابراین تحلیل درباره حضور نماینده اسبق ایران در سازمان ملل در انتخابات 96 تلاشی بی فایده است و برای برخی که مدل پوتین-مدودف را با روحانی-ظریف پیش بینی می کردند معادلات تغییر کرده، اگرچه دیپلماسی انواع مختلف دارد و یکی از آنها دیپلماسی کلامی است!




آیا سر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری بعدی خلوت خواهد بود؟



هرگاه چراغ بردارید و به صورت سیاست بندازید با چهره ای متفاوت روبرو می شوید، آنچه از نظر شما گذشت چینش سیاسی این روزهاست و صدالبته که هنوز دستخوش اتفاقات و هیجانات نشده ، انتخابات می تواند با تغییراتی جدی رقم بخورد و همواره با جذابیت های خاص خود همراه بوده است.

انتهای پیام/



















اشتراک گذاری




مطالب مرتبط

از رأی‌آوری با روش مشایی تا فروکش کردن عصبانیت خرازی با لیوان آب رسایی
هادی خامنه‌ای: دولت نباید از مسئله رکود غافل شود
محمدرضا خاتمی: "مشارکت" تجدیدپذیر نیست
انتظار داشتیم در تدوین قانون احزاب از صاحبان آن نظرخواهی می‌شد





۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن