تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):مؤمن نيازمند سه چيز است: توفيقى از پروردگار، پند دهنده اى از درون خويش و پذيرش از نصيح...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797894062




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سینمای مستند از «خام‌دستی» رنج می‌برد


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: پنجشنبه ۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۱



نشست نقد و بررسی فیلم‌های مستند "مدار صفر درجه" و "ملف گند" از ساخته‌های محمود رحمانی پس از نمایش آن‌ها در شهر اهواز برگزار شد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، در این نشست مازیار فکری‌ارشاد - منتقد سینما - گفت: در سینمای مستند، ایده‌ها و موضوعات خوب کم می‌بینیم، اما محمود رحمانی دنبال سوژه‌هایی می‌رود که به آن‌ها پرداخته شده و این یعنی یک فیلمساز، جهان‌بینی شخصی داشته باشد. این موضوع در سینما و بویژه در دو دهه اخیر کم دیده شده است. او ادامه داد: این دو فیلم‌، دیدگاه خاصی دارند و به دور از حمایت دولتی با یک نگاه خاص و با کلیشه‌زدایی در مفهوم جنگ در حوزه مستند ساخته شده‌اند. "مدار صفر درجه" ایده درخشانی دارد؛ مرد عربی در خرمشهر که شایعه کشتن زن و بچه‌اش به دست او برای این‌که دست دشمنان نیفتند، در منطقه وجود دارد. فکری‌ارشاد بیان کرد: از ویژگی فیلم‌های رحمانی وارد کردن دراماتیک کنش و واکنش در فیلم است و به‌تدریج گره کورتری می‌خورد و مخاطب را کنجکاوتر برای دیدن فیلم می‌کند. در فیلم "مدار صفر درجه" حرفی می‌شنویم که صحت و سقم آن را نمی‌دانیم و برای شنیدن درستی آن کنجکاو می‌شویم. فیلم‌های رحمانی اطلاعات ما را از منطقه خوزستان و این زادبوم بالا می‌برد. این منتقد سینما همچنین گفت: "ملف گند" فرمالیستی‌ترین فیلم رحمانی است. همین روشن کردن دوربین در مقابل یک نفر، فرم است. این فیلم یکی از جالب‌ترین و تأثیرگذارترین فیلم‌های مستند است. رحمانی فیلمی درباره تبعات جنگ ساخت، اما بدون ادعا، شلوغ‌بازی و حرف‌های ریاکارانه مستندسازان و دست به حقیقت نزده است. "ملف گند" فیلم ساده‌ای است که کار ده‌ها مستند را کرده و درباره جنگ حق مطلب را ادا کرده است. در این فیلم نشان داده شد که جنگ کثیف است و کودکی یک نفر را از بین برده است. این کودک شاید اگر در جنگ نبود، یک نویسنده بزرگ می‌شد؛ اما کودکی‌اش نابود شد و در عین حال کودک درونش پویا و فعال است. در ادامه این نشست که پنجم آذرماه برگزار شد، محمود رحمانی - سازنده این دو فیلم - گفت: اگر اکنون این فیلم‌ها را می‌ساختم، این کارها را نمی‌کردم، چون این شیوه و بازسازی در مستند منسوخ شده، اما استفاده من از آن به‌دلیل این بود که مخاطب در این بازسازی قضاوت کند. تمام فیلم‌های مستند شبیه هم بودند. مستندسازی کاری دشوار است و همیشه سعی کردم مستندسازی وفادار به موضوع نباشم. اگر به زمان قبل برگشتم این بازی‌های فرمی را در "مدار صفر درجه" کمتر می‌کردم. وی اظهار کرد: همیشه بیان برای من مهم بوده، اما مشکل بیان برای من مهم‌تر بوده است. من جوان بودم و دغدغه روایت داشتم. سینمای مستند از این خام‌دستی رنج می‌برد. اگر دو فریم عکس داشته باشم برای آن‌ها هم داستان درست می‌کنم و با آن‌ها یک پیام انسانی از یک وضعیت بغرنج می‌سازم، چون واقعیت متکثر است و به اندازه آدم‌های سینما می‌تواند باشد. رحمانی یادآوری کرد: مردم عرب خوزستان قومی هستند که از جنگ، آسیب جدی دیده‌اند. بنابراین باید بخشی از آن‌ها را می‌گفتم. چگونه می‌توان از مسأله بزرگ قومی مانند جنگ گذشت؟ سعی کردم با در نظر گرفتن یک خانواده، وضعیت اسف‌بار آن لحظه را بیان کنم. هیچ کدام ما درک نمی‌کنیم در جنگ چه بر مردم گذشت. او گفت: در این فیلم‌ها از تم‌های مختلف سینمای مستند استفاده کردم؛ اما با حفظ ریتم، یک‌دستی کار و بدون تغییر در کار. در زمان فیلم‌برداری مشخص نکردم که چه کار کنم؛ اما روی کاغذ این نوع ساختار را نوشتم و یک‌دست کردم و وقتی شروع به کار کردم به این فکر می‌کردم که چگونه به یک سمبل دست پیدا کنم؟ این مستندساز توضیح داد: درام زمانی در فیلم شکل می‌گیرد که بین یک کنش و واکنش قرار می‌گیریم و زمان‌هایی را به کار می‌بریم که دراماتیک باشند و نگاه جهان‌بینی خودمان را که برآمده از فکر ما باشد، نشان دهیم. اگرچه این شعار است، اما همواره انسانیت برای ما ملاک است. هیچ فیلم‌سازی مانند یک فیلم‌ساز خوزستانی نمی‌تواند به جنگ نگاه کند و این به‌خاطر زیست در شرایط است. رحمانی اظهار کرد: فیلم‌های من برآمده از نگاه و درک من هستند. زمانی که برای جنگ فیلم می‌سازید باید درک عمیق از جنگ داشته باشید. اگر نگاه ما ایدئولوژیک باشد خطرناک است. اگر مخاطب شما را پس بزد، باید بدانید اشتباه کرده‌اید، چون حرفی که از دل برآید لاجرم بر دل نشیند. مستندسازی موفق است که فیلم‌اش واقعیت افزوده داشته باشد. هیچ‌یک از ما این حقیقت را باور نمی‌کند. او همچنین با اشاره به فیلم دیگر خود بیان کرد: "ملف گند" مال چند سال پیش است و همیشه تازگی دارد. من این فیلم را مدیون موقعیت و شرایطی می‌دانم که شخصیت فیلم ایجاد کرده است. باید به‌عنوان یک فیلم‌ساز پیش از آن‌که به دنبال تکنیک باشیم، دنبال این باشیم که چه جهانی را به تصویر بکشیم و چه حرفی بزنیم. رحمانی گفت: من فیلمی ساختم که از قبل، منتقدان به من فحش دادند و توهین کردند. فیلم من در جشنواره سینما حقیقت رد شد. هیات انتخاب می‌گفت این‌ها که فرستادی فیلم نیست، "راش" است. این فیلم در جشن خانه سینما هم رد شد. به فیلمسازان می‌گویم پای کاری که می‌کنید، بایستید. همکارانم در اهواز به من فحش می‌دادند، اما من پای این فیلم ایستادم و آن‌قدر که در خارج از کشور نمایش داده شد در هنر و تجربه نمایش داده نشد. سپس محمد غدیرزاده- تک بازیگر فیلم "ملف گند" - گفت: همه کسانی که سن‌شان به بمباران اهواز می‌رسد نقطه مشترک‌شان جنگ است. جنگ کاری کرد که بدترین و بهترین خاطره‌های ما دباره جنگ است. جنگ در عین ویرانگری و نابودی به لحاظ عاطفی، روحی و روانی کاری می‌کند که فراموش نمی‌شود. وی افزود: در آن لحظه، خاطرات من شخم زده شد و دچار هراس شدم. هر کسی که در جنگ باشد حتی آن سرداری که پیروزمندانه از جنگ برمی‌گردد در تعریف جنگ دچار مشکل می‌شود. خواسته یا ناخواسته جنگ ما را ویران کرده است. ارتباط من با زندگی عادی دچار مشکل شده است. من بچه‌ام را پس می‌زنم چون کودکی نکردم. ما از هفت سالگی به 15 سالگی پرت شدیم. من در خلق شخصیت کودکی در داستان‌هایم دچار مشکل می‌شوم، چون کودکی نکردم. انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن