تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797907346




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آثار سینمایی که بوی نان می دهند


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
آثار سینمایی که بوی نان می دهند




زمانی كه کیومرث پوراحمد در اوایل دهه 70 فیلم سینمایی «نان و شعر» را جلوی دوربین برد و مردم را پای قصه‌های ساده و عامیانه مجیدی نشاند که در نانوایی کار می‌کند و شعر می‌گوید، این قوت غالب بیشتر خودش را در هنر هفتم نشان داد.





وب سایت همشهری شش و هفت - علی سیف الهی: زمانی كه کیومرث پوراحمد در اوایل دهه 70 فیلم سینمایی «نان و شعر» را جلوی دوربین برد و مردم را پای قصه‌های ساده و عامیانه مجیدی نشاند که در نانوایی کار می‌کند و شعر می‌گوید، این قوت غالب بیشتر خودش را در هنر هفتم نشان داد. بعد از آن هم کمال تبریزی با «یک تکه نان» و ابوالحسن داوودی با «نان و عشق و موتور 1000» بیشتر و بیشتر بر این قضیه صحه گذاشتند كه نان در سینما است. در این صفحه می‌توانید نمونه‌های دیگری از نان‌هایی كه در سینماست را هم می‌توانید پیدا كنید.

کلاه قرمزی و پسرخاله


بوی نان در سالن سینما



کارگردان: ایرج طهماسب

- آقای مجری: درخواست‌مون رو می‌تونیم با یه کلمه قشنگ بگیم. مثلا یه لیوان آب بخوایم چی می‌گیم؟

- پسرخاله: خودمون می‌ریم آب می‌خوریم، برای بقیه هم میاریم.

- آقای مجری: نه، مثلا بخوایم بگیم این شیرینی رو به من بده ...

- پسرخاله: خودمون بلند می‌شیم برمی‌داریم، به بقیه هم تعارف می‌کنیم.

- آقای مجری: نه، یه کلمه‌ای بگو که محبت شما رو به من نشون بده.

- پسرخاله: می‌خوای برم نون بگیرم؟ می‌خوای برم نفت بگیرم؟ آب بیارم؟

پسرخاله همیشه همین طوری بود. محبت کردن برای او در «نان» و «نفت» گرفتن خلاصه می‌شد. او کودکی است که انگار کودکی نکرده و خیلی زود بزرگ شده. شاید یک دلیل بزرگش این است که او از کودکی کار می‌کرده. اگر خاطرتان باشد او در فیلم سینمایی «کلاه قرمزی و پسرخاله» به جای تحصیل، در یک نانوایی کار می‌کرد. او بیشتر اوقات هم تنهاست و برخلاف بقیه شخصیت‌های فیلم‌ها و سریال‌های «کلاه قرمزی» داستان خودش را دارد.


سه دونگ سه دونگ


بوی نان در سالن سینما



کارگردان: شاهد احمدلو

بازیگران: سیروس گرجستانی، محمد کاسبی، جواد عزتی، مرجانه گلچین و یوسف صیادی

سریال شب‌های ماه مبارک رمضان چهار سال پیش روی آنتن رفت. سال 1390. داستان سریال درباره مردی به نام نصرت عشقی است كه سال‌هاست در یكی از محلات تهران نانوایی سنگك دارد. او به اتفاق سه پسرش مسعود، محمود و منصور آنجا را اداره می‌كند. با آمدن پرویز شریك او در نانوایی ماجراهایی برای این خانواده پیش می‌آید. آنها تصمیم می‌گیرند به خارج از كشور مهاجرت كنند.پرویز10 سال قبل به ایتالیا رفته و حالا برای فروش سه دونگ از مغازه‌اش به ایران آمده است.بازیگر نقش اول سریال سیروس گرجستانی است كه نقش یك نانوا را بازی می‌كند.محمد كاسبی در نقش شریك این نانوا جلوی دوربین رفته است.


شیار 143


بوی نان در سالن سینما



نویسنده و کارگردان: نرگس آبیار

بازیگران: مریلا زارعی، مهران احمدی، گلاره عباسی و جواد عزتی

«شیار143» برداشت کاشت‌های سال‌های گذشته نرگس آبیار است. سال‌هایی که رمان‌ها و داستان‌هایی درباره جنگ و آدم‌های آن نوشته و فیلم‌های کوتاه و مستند ساخته. سال‌هایی که روبروی رزمنده‌ها و مادران و خانواده‌های آنها نشسته و از جنگ پرسیده. از مصائبی که بر آنها رفته و از راز شکوهمندی آنها. «شیار143» هم از دل یکی از داستان‌های او بیرون آمده.

از داستان‌های یکی از شخصیت‌های کتاب «چشم سوم». از داستان زنی که به «الفت» فیلم شبیه است. مادری که مرثیه‌هایی باشکوه و هول‌انگیز برای دوری پسرش دارد. مادری که چشم به راه فرزند رزمنده‌اش است. الفت «شیار 143» زنی کرمانی است که به سبک بقیه زنان کرمانی و اکثر شهرستان‌ها و روستاها در خانه‌اش تنور نانوایی دارد و خودش آرد و خمیر می‌سازد و قالب نان را به دیواره تنور می‌چسباند.

 صحنه‌های زیادی از فیلم که در حیاط خانه روستایی الفت می‌گذرد، نماهایی از نان‌پزی الفت تصویر می‌شود. گفت‌وگوهای او با دخترش –که مثال رادیوی دور کمرش، همدم تنهایی اوست- در اکثر صحنه‌ها در حال مهیا کردن بساط پخت نان روایت می‌شود و خواب‌ها و خیال‌هایی که الفت درباره پسرش دارد، کنار همین تنور خانگی نانوایی اتفاق می‌افتد.

نان پختن در این فیلم نمادی از سبک‌زندگی روستایی، زندگی خودکفا و تلاش زنان شهرستانی برای گرداندن زندگی خودشان است. از قرار معلوم مریلا زارعی هم که نقش ماندگار الفت را در «شیار 143» بازی می‌کند، مدت‌ها زیر نظر زنان روستایی چانه کردن خمیر، کار کردن با وردنه و مراحل پخت نان را یاد گرفته تا موقع بازی در فیلم، ظرافت‌های نان‌پزی را رعایت و اجرا کند. «شیار 143» مدت‌هاست به شبکه نمایش خانگی آمده و می‌توانید هنرنمایی آبیار، مریلا زارعی و یک داستان عاشقانه و مادرانه را به راحتی تماشا کنید.


نان، عشق و موتور هزار


بوی نان در سالن سینما



کارگردان: ابوالحسن داودی

بازیگران: اکبر عبدی، بهاره رهنما، گوهر خیراندیش، سروش صحت، ریما رامین‌فر و امیر جعفری

پیمان قاسم‌خانی این فیلمنامه را 14 سال پیش نوشته بود. سال 1380. داستان فیلم را اما احتمالا یادتان هست؛ «یارولی» عموی باران كه تنها قیم او است، پس از تعلل «باران» در مورد ازدواج، او را مجبور به تصمیم‌گیری و انتخاب همسر در مدتی معین می‌كند. باران هم كه در مدت تعیین شده موفق به انتخاب همسر نشده است. تماشای دوباره «نان، عشق و موتور هزار»  بعد از 14 سال حتما تجربه شیرینی خواهد بود.


پاتال و آرزوهای کوچک


بوی نان در سالن سینما



کارگردان: مسعود کرامتی

بازیگران: رضا کیانیان، مرحوم احمد آقالو

باید به 26 سال پیش برگردیم. به سال 1368. به سالی که یک فیلم کودک پرفروش روی پرده سینماها رفت. «پاتال و آرزوهای کوچک» داستان پسری بود که آرزوهایی ناممکن داشت. اما جالب است بدانید که این  اولین فیلم تاریخ سینمای ایران بود که تماشاچیان سینما در آن «ساندویچ با نان باگت» را دیدند! تا پیش از اواخر دهه ۶۰، همه ساندویچی‌های ایران از نان بلکی استفاده می‌کردند و بعد کم‌کم نان باگت مشتری پیدا کرد.


یک تکه نان


بوی نان در سالن سینما



کارگردان: کمال تبریزی

بازیگران: رضا کیانیان، هومن سیدی، مرحوم احمد آقالو، اسماعیل خلج و گلاب آدینه

داستان «یک تکه نان» در واقع چند داستان موازی است که در نقطه‌ای با هم تلاقی پیدا می‌کنند؛ در امامزاده روستایی کوهستانی، پیرزنی ادعای کرامت کرده و گفته به طرز معجزه‌آسایی همه قرآن کریم را در لحظه‌ای حفظ شده و شفا‌بخش است.حالا مردم دورش جمع شده‌اند تا از او شفا بگیرند. نیروی انتظامی نگران می‌شود که مبادا بلوایی به پا شود، پس یک گروهبان و یک سرباز راه می‌افتند تا مساله را بررسی کنند. «یک تکه نان» را که 11 سال پیش ساخته شده است، یکی از فیلم‌های معناگرای سینمای ایران می‌دانند.

 سینمایی که با نمادها و نشانه‌ها شناخته می‌شود و پشتِ شخصیت‌ها و رفتارها و نشانه‌ها، فلسفه‌هایی وجود دارد که تماشاگر باید آنها را کشف کند. یک تکه نان هم یکی از همان نشانه‌هاست. جایی از فیلم می‌بینیم که دخترك معلول، یك تكه نان را كه سرباز متبركش كرده است، می‌خورد و بعد شفا می‌گیرد و دنبال مرغ و خروس‌ها می‌دود. «یک تکه نان» هم در شبکه نمایش خانگی موجود است و تلویزیون هم به بهانه‌های مختلف آن را بازپخش می‌کند.


چک برگشتی


بوی نان در سالن سینما



کارگردان: سیروس مقدم

بازیگران: امیر جعفری، ریما رامین‌فر، بهاره رهنما، هومن برق‌نورد و هدایت هاشمی

سیروس مقدم مدیر کارخانه سریال‌سازی در تلویزیون است. او در  15 سال گذشته بیش از 20 سریال ساخته و با بیش از 500 قسمت و 20 هزار دقیقه سریال، آنتن تلویزیون را با هنرمندی از آن خودش کرده است. کارنامه‌ای که تصویرهای ماندگاری را هم در ذهن مخاطبان تلویزیونی ثبت و ضبط کرده است. سریال «چک برگشتی» هم یکی از آنهاست. لطیف مهریه زنش را هم با سکه‌های ماهانه پرداخت می‌کرد و همین ماجرا، دردسرهای او را دو برابر کرده بود.

او در این مدت که از دست طلبکارها فرار می‌کرد، در خانه شوهرخواهرش مستقر بود که خانه‌ای بود بالای یک نانوایی. این نانوایی در طول سریال کم‌کم کاراکتر پیدا کرد و مقدم با استفاده از ظرفیت‌های آن شوخی‌های شیرینی را طراحی و اجرا می‌کرد.

مثل صف نانوایی که همیشه از جلوی در خانه رد می‌شد و اهالی خانه برای رفتن داخل خانه باید از آدم‌های توی صف اجازه می‌گرفتند! دی‌وی‌دی‌های سریال «چک برگشتی» هم از سال 90 به شبکه نمایش خانگی آمده است.






تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن