تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگر خداوند بوسیله تو یک نفر را هدایت کند برای تو بهتر است از دنیا و هر آنچه د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796983310




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سمن‌هاي بي‌پشتوانه كليد قفل‌هاي سياسي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: سمن‌هاي بي‌پشتوانه كليد قفل‌هاي سياسي
مدت‌هاست حوزه جوانان در كما فرو رفته است. ‌حالا و در آستانه تدوين برنامه ششم توسعه، معاون ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش و جوانان به جاي تلاش براي گنجاندن بندهاي كارشناسي شده و اجرايي براي حوزه جوانان، در اين برنامه طرح‌هاي زردي همچون «‌ازدواج سبز»‌را ارائه مي‌دهد...
نویسنده : زهرا چيذري 


مدت‌هاست حوزه جوانان در كما فرو رفته است. ‌حالا و در آستانه تدوين برنامه ششم توسعه، معاون ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش و جوانان به جاي تلاش براي گنجاندن بندهاي كارشناسي شده و اجرايي براي حوزه جوانان، در اين برنامه طرح‌هاي زردي همچون «‌ازدواج سبز»‌را ارائه مي‌دهد و در حالي كه هنوز بحث سمن‌ها در جامعه ما به پختگي لازم نرسيده و تعريف مناسبي از سازمان‌هاي مردم‌نهاد در جامعه ما وجود ندارد، ‌شعار حمايت از سمن‌ها را سر مي‌دهد.
اگر بخواهيم از چالش‌هاي نسل جوان جامعه كه همچنان حدود يك سوم تركيب جمعيتي كشور را شامل مي‌شوند، فهرستي تهيه كنيم، بي‌ترديد بي‌توجهي مديران جامعه به مسائل جوانان و نا‌آشنا بودن آنها با اين حوزه در رأس اين فهرست قرار مي‌گيرد و بقيه مشكلات را تحت‌الشعاع خود قرار مي‌دهد. شايد به همين خاطر است كه حالا با وجود دست به جيب شدن دولت و هزينه‌كرد بودجه 2 هزار و 750 ميلياردي براي وام خودرو و پيش‌بيني 10 ميليون وام 10 ميليوني خريد كالا، سر جوانان از ولخرجي‌هاي دولت بي‌كلاه ماند و در نهايت وام ازدواج همان 3 ميليون تومان باقي ماند. حالا هم معاونت ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش و جوانان پس از مدت‌ها بي‌خبري در اين حوزه حكايت تازه‌اي تحت عنوان ازدواج سبز را مطرح كرده است. وي درباره طرح‌هاي اين معاونت براي سال آينده موضوع حمايت از سمن‌ها را مطرح مي‌كند؛ طرحي كه هنوز در كشورمان چندان جا نيفتاده و كاركردهايش در حد افزايش مشاركت اجتماعي جوانان براي جامعه‌پذيري بهتر است. در برنامه‌هاي اين معاونت تدبیری براي بيش از 11 ميليون جواني كه در حال عبور از سن ازدواجند ديده نمي‌شود. اين در حالي است كه بنا به تعبير رستمي از 24 ميليون جوان 15 تا 29 ساله كمتر از 5 درصدشان ازدواج كرده‌اند و بيش از 95 درصد آنها همچنان مجردند.
 
زردترين طرح در حوزه جوانان
محمد‌رضا رستمي درباره ازدواج سبز اينگونه توضيح مي‌دهد: در این طرح قصد داریم شاخص‌هاي محيط‌زيستي و ازدواج را به عنوان دو امر اجتماعي و محيط زيستي تركيب و الگويي جديد با عنوان ازدواج سبز را براي جوانان ارائه كنيم؛ در اين الگو مواردي كه مي‌تواند كمك كننده محيط زيست باشد به عنوان ملاك و معيار قرار داديم. به گفته وي در اين شاخص‌ها موضوعاتي مانند مصرف آب در عروسي‌ها و ساير مراسم‌هاي مرتبط با ازدواج مديريت مي‌شوند. همچنين مسائلي از جمله استفاده از گل طبيعي و فرهنگ غلطي كه به عنوان شادي استفاده مي‌شود و آلودگي‌هاي زيست‌محيطي ايجاد مي‌كند مانند بوق زدن‌هاي مكرر در سطح خيابان و ايجاد ترافيك برداشته مي‌شود.
 
چانه‌زني براي افزايش بودجه جوانان
حالا هم رستمي در جلسه هم‌انديشي مديران كل ورزش و جوانان استان‌ها يك بار ديگر بر حمايت از سمن‌ها تأكيد كرد و افزود: در سال ۹۵ از ۳۱ طرح ملي جوانان حمايت مي‌كنيم و تأمين اعتبار آن به اين صورت است كه ۳۰درصد توسط معاونت ساماندهي امور جوانان،۳۰ درصد از محل اعتبارات استاني و ۴۰ درصد ديگر با مشاركت بخش خصوصي تأمين مي‌شود. به گفته وي، براي افزايش بودجه حوزه جوانان رايزني‌هاي گسترده‌اي داشتيم و مبلغ 250 ميليارد تومان درخواست بودجه داده‌ايم كه اميدواريم بخش عمده اين مبلغ تحقق پيدا كند. پيش از اين هم رستمي از حمايت ويژه اين وزارتخانه از تشكيل سمن‌هاي اقليت‌هاي ديني خبر داده بود. هر‌چند لزوم مشاركت‌هاي اجتماعي جوانان در قالب سازمان‌هاي مردم‌نهاد يك نياز ضروري در مسير ورود آنان به جامعه است اما جوانان در كنار فعاليت‌هاي عام‌المنفعه در سمن‌ها به اشتغال پايدار نيازمندند تا بتوانند در مسير تحصيل و ازدواج گام بردارند. هنوز تعريف مناسبي از سمن‌ها يا سازمان‌هاي مردم‌نهاد و فعاليت‌ آنها در كشور وجود ندارد و همين امر موجب شده سازمان‌هاي مردم‌نهاد موجود نتوانند به اهداف پيش‌بيني شده خود دست پيدا كنند و گاهي مورد سوء‌استفاده‌هاي سياسي قرار بگيرند.
 
پشت پرده سياست حمايت از سمن‌ها
حمايت از سمن‌ها سياستي است كه از سوي معاونت زنان رياست جمهوري هم پيگيري مي‌شود. نسرين كاظمي‌مقدم، مدير مدرسه علميه كريمه اهل‌بيت در گفت‌وگو با «جوان» به كمپين‌ها و «سمن‌»هايي اشاره مي‌كند كه در تمام كشور شكل گرفته و با حمايت معاونت زنان و خانواده مشغول انجام كارهاي انتخاباتي هستند و هر روز هم به تعداد اين سمن‌ها اضافه مي‌شود. به گفته وي، هم اكنون معاونت زنان و خانواده رياست‌جمهوري روي مباحث سياسي متمركز شده است و هم اكنون سمن‌ها و گروه‌هاي تحت حمايت اين معاونت براي فعاليت‌هاي سياسي برنامه جدي دارند.
شهروز افخمي، عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي هم درباره حمايت وزارت ورزش و جوانان از سمن‌ها به «جوان»‌مي گويد:‌اگر سمني هدف روشن، ‌مرامنامه و تحرك داشته باشد مي‌تواند در زمينه برداشتن مشكلات و اداره كشور هم مشاركت و كمك كند اما اين كاملاً به رفتار و سياست‌هايي بستگي دارد كه در قبال اين سمن‌ها اتخاذ مي‌شود، در غير اين صورت فعاليت سمن‌ها مي‌تواند حتي نگراني‌هايي را نيز ايجاد كند. محمد اسماعيل سعيدي، ديگر عضو خانه ملت نيز در ارتباط با چالش‌هاي سمن‌ها در كشور به «جوان» مي‌گويد: ما در حال حاضر با عدم نظارت حاكميتي در حوزه سمن‌ها مواجهيم. بايد شيوه نظارت روي سمن‌ها يك تعريف شفاف و مشخص داشته باشد. همچنين نبايد فضايي براي بهره‌برداري سياسي از سمن‌ها وجود داشته باشد. سمن‌ها سازمان‌هاي مردم‌نهادي هستند كه در جهت موضوعات خاص فرهنگي، ‌اجتماعي يا عام‌المنفعه فعاليت مي‌كنند، بنابراين اگر مورد بهره‌برداري سياسي قرار بگيرند، نمي‌توانند به اهداف خودشان دست يابند و موضوع بهره‌برداري سياسي از سمن‌ها در گذشته هم اتفاق افتاده بود.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن