تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حق بزرگ‏تر خداوند اين است كه او را بپرستى و چيزى را با او شريك نسازى، كه اگر خال...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797835805




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از رونمایی «اوسیا» تا ورک شاپ «داک پرو» در تهران


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: از رونمایی «اوسیا» تا ورک شاپ «داک پرو» در تهران
پس از دو سال تحقیق و تولید، از فیلم مستند «اوسیا» در بخش مسابقه مستندهای نیمه‌بلند نهمین دوره جشنواره بین‌المللی مستند ایران «سینماحقیقت» رونمایی می‌شود.
آفتاب : علیرضا دهقان کارگردان فیلم مستند «اوسیا» در رابطه با موضوع این فیلم می‌گوید: «قنات زارچ یا کانال فاضلاب؟ مسئله این است! مدتهاست که گردشگران با در پلمپ شده قنات زارچ در مکان‌های مختلف روبه‌رو هستند. قنات بوی فاضلاب می‌دهد و در حومه شهر هم کشاورزان دیگر از آب آن برای آبیاری محصولات کشاورزی استفاده نمی‌کنند.»


وی ادامه داد: «استان یزد که یکی از کانون‌های مهد قنات در دنیا نام گرفته است، امروزه یکی از کهن‌ترین و طولانی‌ترین قنات‌های دنیا را در خود جای داده، اما این قنات 3000 ساله که آب شرب و کشاورزی بیش از 800 خانوار را فراهم می‌کرد، سال‌هاست که با فاضلاب و خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند!»


دهقان افزود: «از میزان 30 کیلومتری که قنات زارچ در زیر شهر یزد طی می‌کند، 2 نقطه در بافت تاریخی شهر یزد واقع شده که این مناطق فاقد فاضلاب‌کشی شهری هستند و به همین علت برخی از منازل مسکونی فاضلاب خود را به داخل قنات هدایت کرده‌اند. حتی فاضلاب بیمارستان قدیمی 70 ساله که از جمله وقفیات استان یزد است و حدود 6 متر پایین‌تر از سطح خیابان‌های اطراف و در گودی واقع شده هم به داخل این قنات قدیمی سرازیر می‌شود!»


به گفته کارگردان، قنات زارچ یکی از قنات‌هایی است که به مقاومت خود در برابر افت شدید سطح آب زیرزمینی و تکنولوژی مدرن ادامه داده است و یکی از کهن‌ترین شاهکارهای تمدن بشری در امر آبیاری و آبرسانی شهر یزد است؛ اما ریختن فاضلاب به چاه قنات سبب بروز بسیاری از بیماری‌ها شده و دیگر از آب قنات برای زمین‌های کشاورزی هم نمی‌توان استفاده کرد، چون عامل بسیاری از بیماری‌هاست.


به گزارش ایسنا، دهقان در ادامه گفت: «به طور قطع سابقه احداث این قنات از قدمت ابنیه‌ای که این قنات بر اساس مسیر آنها ایجاد شده، بیشتر است؛ به عنوان مثال آب‌انباری که در شهر زارچ بر روی قنات ساخته شده و قبله آن رو به بیت‌المقدس است و یا مسجد جامعی که در مسیر قنات زارچ احداث شده است.»


این مستندساز در پایان گفت: «از حدود 15 سال پیش تاکنون سازمان یونسکو بر آن شده تا قنات زارچ را به عنوان یک اثر تاریخی در فهرست آثار خود به ثبت برساند؛ اما بحران‌های به وجود آمده برای قنات و مجاورت آن در کنار مراکز صنعتی و بیمارستانی و محلات قدیمی و ورود پساب آنها به داخل قنات، آن را به یکی از خطرناک‌ترین منابع آب منطقه تبدیل کرده است.»


این فیلم مستند در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید شده و از عوامل دیگر فیلم می‌توان به بهروز بادروج (تصویربردار)، محمد صالحی (صدابردار)، طاهر پیشوایی (صداگذار)، مجتبی حبیبی (آهنگساز)، محمدرضا واحدی (مدیر تولید)، محمدرضا رضایی (دستیار کارگردان) اشاره کرد.


برپایی ورک‌شاپ تخصصی «داک پرو» در سینماحقیقت


مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت»، با همکاری شبکه مستند اروپا (EDN) دومین دوره ورک‌شاپ تخصصی «داک پرو» DocPro را برگزار می‌کند.


این ورک‌شاپ تخصصی همزمان با برپایی نهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت و طی روزهای 26 تا 28 آذرماه 94 در سالن همایش‌های فرهنگستان هنر برگزار خواهد شد.


شبکه مستند اروپا EDN در سال 1996 میلادی به منظور ارائه‌ی مشاوره و جذب حامیان مالی بین‌المللی برای تولید حرفه‌ای فیلم مستند و پخش تخصصی آثار در بازارهای بین‌المللی برای فیلم‌سازان، تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان شروع به کار کرد.


در این ورک‌شاپ تخصصی، نکات مهم و کلیدی برای راهیابی مستندهای ایرانی در جشنواره‌ها و بازارهای بین‌المللی با حضور کارشناسان خارجی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.


متقاضیان شرکت در این ورک‌شاپ حداکثر تا روز هفتم آذرماه 1394 فرصت دارند که به پایگاه اینترنتی جشنواره سینماحقیقت به نشانی www.irandocfest.ir مراجعه کرده و ضمن اطلاع از شرایط عمومی و اختصاصی شرکت در این کارگاه‌ تخصصی، اقدام به ثبت‌نام اینترنتی نمایند.


مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای 22 تا 28 آذرماه 1394 و با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در سینما فلسطین و سینما سپیده شهر تهران برگزار خواهد کرد.






تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن