تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797089058




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امکانات حداقلی حوزه هنری حداکثری در اختیار هنرمندان است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: رییس حوزه هنری استان فارس: امکانات حداقلی حوزه هنری حداکثری در اختیار هنرمندان است رییس حوزه هنری استان فارس با اشاره به اینکه امکانات حوزه حداقلی است اما به شکل حداکثری آن را در اختیار هنرمندان قرار می دهیم گفت: تئاتر باید در استان فارس به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.
۱۳۹۴ چهارشنبه ۴ آذر ساعت 13:16

خبرگزاری پانا+

به گزارش خبرنگار پانا از فارس، محمد کرم اللهی در نشست نقد و بررسی نمایش شهر زخمی در جمه اهالی تئاتر اظهار داشت: حوزه تئاتر تنها نیازمند به مکان اجرا نیست بلکه نیازمند یک پاتوق است که ما شاهد باشیم چراغ تئاتر روشن است و مکانی برای اصحاب تئاتر وجود دارد که به تبادل اندیشه و انتقال تجربه بپردازند، مکانی که جوانان بتوانند پیشکسوت خود را ببینند و اگر پیشکسوتی خواست یک روز سری به فضای تئاتر شهرش بزند بداند که خانه ای برای این کار وجود دارد.
رییس حوزه هنری استان فارس تاکید کرد: ما در حوزه هنری استان آماده هستیم این فضا را در اختیار اهالی تئاتر قرار دهیم و از سوی دیگر در راستای معیارها و ارزش های حوزه هنری نیز اگر کاری خواست تولید شود از آن پروژه حمایت کنیم.
وی بیان کرد: اصحاب تئاتر باید بدانند که تنها برای ارضای خود به این هنر فاخر گام نگذاشتند بلکه هدف اصلی باید رضایت عمومی و نقش پذیری در عرصه حیات فرهنگی و اجتماعی جغرافیای زیست آن هنرمند باشد.
کرم اللهی تصریح کرد: اگر در نتوانیم در چرخه حیات فرهنگی و اجتماعی خود تاثیر مثبت بگذاریم در واقع دین خود را مطابق وظیفه ذاتی و رسالت اجتماعی خود ادا نکرده ایم .
وی خاطر نشان کرد: تئاتر باید برای ادامه حیات خود به یک مطالبه عمومی تبدیل شود و این مهم زمانی اتفاق می افتد که هنرمندان تئاتر رسالت اجتماعی خود را به خوبی انجام دهند و تئاتر را به هنر و رسانه ای برای ارتقا حیات فرهنگی جامعه خود تبدیل کنند.
رییس حوزه هنری استان فارس ادامه داد:کار مدیر فرهنگی لیدری نیست بلکه مدیر فرهنگی باید ضمن هماهنگی و هدایت نظارت و پشتیبانی کند و حقی برای لیدری و رهبری ندارد ، هنرمند نیز جز آنکه در یک فضای تسهیل شده بتواند در مسیر ارتباط با مخاطب قرار بگیرد مطالبه دیگری ندارد.
این هنرمند تئاتر یادآور شد: در عرصه علم مدیریت فرهنگی نیز عنوانی برای مدیریت مانند سایر علوم قائل نیستیم بلکه در عرصه فرهنگ مدیر کارش تسهیل گری و هماهنگی است.
کرم اللهی تاکید کرد: البته در حوزه کار فرهنگی طبیعتا هر دستگاهی اولویت های خاص و روش های کاری خاص خود را دارد چرا که در یک دامنه گسترده نمی تواند پاسخگوی همه نیازها باشد .
وی افزود: چرخه حیات فرهنگی چرخه مدیریت جزیره های نا متجانس نیست و همه ارگان ها باید کمک کنند تا هنر در فارس به جایگه تاریخی خود برسد و البته هنرمندان نیز باید رسالت خود را در فرهنگ سازی و ارتقا ذائقه هنری و رشد اندیشه مخاطب جدی بگیرند.
وی عنوان کرد: امروز حوزه هایی مانند فرهنگ شهر و حقوق شهروندی روی زمین است و اگر هنرمندان برای حل معضلات فرهنگی و اجتماعی گامی برندارند هیچکس دیگر نمی تواند کاری کند.

شهر شادی ها امروزبا معضل شهروند غمگین مواجه است

کرم اللهی در ادامه سخنان خود ابراز داشت: شیراز که شهر شادی ها بود امروز دچار غمگینی شده است و خطر اندوهگینی ، عصبانیت و افسردگی مردم شهری را تهدید می کند که در طول تاریخ به شادی ، نشاط و طراوت شهره بوده است.
رییس حوزه هنری استان فارس اظهار داشت: حتی اگر هیچ دستگاهی کمک نکند خود ما که باید به خودمان کمک کنیم و اجرای نمایش شهر زخمی در راستای ارتقا فرهنگ شهروندی از اقدامات خوبی است که معنای همین کمک کردن به خود را به جامعه ما انتقال می دهد.
وی گفت: جز را به کل تعمیم دادن کار بسیار آسانی است اما تعمیم یک ارزش و رفتار و بسترسازی یک فرهنگ کاری دشوار است که نیازمند اهتمام هنرمندان است .
مکان برای اجرا تئاتر داریم اما همدلی و هم زبانی نه
استاد رحیم هودی پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون نیز در این نشست در سخنانی ابراز داشت: مژده ایجاد پاتوق برای هنرمندان تئاتر استان فارس که امروز توسط ریاست حوزه هنری استان فارس مطرح شد یک نوید خوشایند برای اهالی نمایش در فارس است.
این استاد بازیگری تاکید کرد: ایجاد این پاتوق یک نیاز و ضرورت جدی است چرا که هنر تئاتر یک هنر جمعی و یک کار گروهی است و شاید برخی هنرها را بتوان در تنهایی و در خلوت خلق کرد اما هنر نمایش نیازمند یک فرآیند جمعی است.
وی گفت: یک هنرمند تئاتر نمی تواند برای خودش بنویسد و برای خودش بازی کند چراکه این هنر در فرآیند حضورمخاطب چرخه خود را تکمیل شده می بیبند.
هودی ادامه داد: در تئاتر تک روی نداریم بلکه هنر نمایش هنر همدلی، هم زبانی و همفکری است و وقتی ما یک پاتوق و اخانه قدرتمند داشته باشیم متولیان و مسئولان نیز نگاهشان نسبت به این صنف تغیر می کند.
پیشکسوت تئاتر فارس یادآور شد: تئاتر از شبستان مسجد تا در خیابان را می تواند به عنوان مکان اجرا انتخاب کند ، لذا معتقدم ما مکان تئاتر داریم اما همدلی و هم زبانی را از دست داده ایم.
وی ابراز داشت: این همه مکان و این همه مخاطب تشنه تئاتر در استان فارس وجود دارد اما حیف است که نتوانیم یک قطره تئاتر در سبد خانوار خانواده فارسی قرار ندهیم.
هودی اظهار داشت: مشخص است که رییس حوزه هنری تک تک سلول هایش تئاتری است و حضور اینگونه مدیری غنیمت است .

هنر می تواند شهروندان را در مقابل آسیب های روانی ایمن کند
کارگردان نمایش شهر زخمی نیز در این راستا ابراز داشت: هنر تا اندازه اى می تواند شهروندان را در مقابل آسیب های روانی ایمن کند همچنین هنر مى تواند در ساخت روحیه شهروندى نقش موثرى بازى كند.
یوسف آفرینی در این نشست ضمن تقدیر از رویکرد شهردارى شیراز به خصوص مهندس زحمت کش معاون محترم شهردار شیراز و مهندس دبیری مدیر عامل سازمان پایانه های شهرداری شیراز و فرماندهی انتظامی و راهنمایی و رانندگی شهرستان شیراز برای اجرای این نمایش گفت: مدتی است که شهرداری تصمیم گرفته است با زبان هنر مفاهیم، وظایف و حقوق شهروندی را به مخاطبان انتقال دهد، در این راستا برگزاری روز بدون خودرو در خیابان عفیف آباد با اجرای تئاتر و موسیقی ، اجرای چندین نمایش در هفت چهار راه شهر برای انتقال مفاهیم ترافیکی و اجرای نمایش شهر زخمی در خیابان خلدبرین توسط اینجانب به عنوان مشاور هنری شهردارى در حوزه حمل و نقل ، تعریف و اجرا شد.
مدیر گروه نمایش موسسه آموزش عالی هنر شیراز تاکید کرد: داستان این برنامه ها از زمانی آغاز شد که جناب مهندس زحمت كش معاون محترم شهردار بنده را به عنوان مشاور هنرى خود در نظر گرفتند. آفرینى گفت: در جلسات متعددى عنوان کردم شهرداری در کنار اقدامات خوب عمرانی و فراهم كردن امكانات شهرى نسبت به آرامش ذهنى و روانى شهروندان نیز مسئولیت دارد.
وی در خصوص اجراى نمایش شهر زخمى گفت: طرحى را براى اجراى تاتر خیابانى در ذهن داشتم كه تركیبى از اجراى بازیگران تاتر ، اجراى موسیقى زنده و نمایش فیلم بر روى تلویزیونهاى بزرگ شهرى بود، تاتر خیابانى در ابعاد بزرگ. یوسف شكوهى و محمد بیژنى در ساخت این تاتر كوشیدند و نتیجه آن شد كه دیدید.
آفرینی ادامه داد: براى اجراى تاتر مى بایست کسی از ابتدا سیاستگذاری های اجرایی را تعریف کند ؛ یعنی مشخص کند تئاتر در کجا و برای چه کسی و با چه هدفى اجرا خواهد شد و بازدهی اقتصادی آن را نیز مشخص کند، من سعی کردم در نمایش شهر زخمی این كار را انجام دهم كه این از وظایف دراماتورژ در تاتر است.
این پژوهشگر حوزه تئاتر بیان کرد: در اجراى این اثر در کنار مباحث فنی مسایل اقتصادی را نیز پیگیری کردم چرا كه معتقدم شان و جایگاه هنرمند و هنر تئاتر باید حفظ شود.
وی ابراز داشت: معتقدم که هنر می تواند روحیه مردم را تلطیف كند و به لحاظ روانی شهروندان را تا حدى از آسیب های روانی در امان نگه دارد و در این راستا هر تلاشی که لازم باشد انجام خواهیم داد.
آفرینی افزود: هنر می تواند سطح فرهنگی شهروندان را ارتقاء بخشد و طبیعی است که باید در آثار هنری مباحث زیبا شناسی نیز مد نظر باشد تا شاهد اتفاقات هنرى و فرهنگی خوبی براى شهرمان باشیم.
جایگاه هنر در خیابان های شهر باید رعایت شود
مهدی پارسایی معاون فرهنگی حوزه هنری استان فارس نیز در این نشست در سخنانی اظهار داشت: جایگاه هنر و هنرمند در شهر نیازمند یک بازتعریفی تازه دارد تا مسئولین به اهمیت موضوع هنر و تاثیر آن در شکل گیری مباحث فرهنگی و اجتماعی بیش از گذشته پی ببرند.
وی بیان کرد: امروز مسئولین شهر را مانند یک روزنامه می بینند که هر جای آن خالی است یک اثر هنری نیز در آن مکان جانمایی می شود.
معاون فرهنگی حوزه هنری استان فارس یادآور شد: در حالی که این صفحه صفحه آرایی شده است و یا به عبارت دیگر ساختار شهر و خیابان بندی آن انجام شده است و بعد یادمان می افتد که شهر به اثر هنری نیز نیاز دارد.
وی افزود: در حالی که نباید خیابان را تنها محل گذر بدانیم بلکه شهر مکانی برای زندگی است و بدون هنر نمی توان مدعی ایجاد فضا و روحی فرهنگی برای این محل زندگی باشیم.
پارسایی عنوان کرد: خیابان خودش یک ساحت و آدابی خاص دارد و عمده فعالیت های مهم اجتماعی ما در خیابان ها شکل گرفته است و باید زیبایی معنوی این مکان را به عنوان یک ضرورت در اولویت برنامه ریزی شهری قرار دهیم.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: همانطور که انسان در مراسم ها برای پوشش خود یک آداب خاص دارند خیابان نیز برای پوشش خود باید یک آداب خاص را رعایت کند کما اینکه ما در خیابان های اصلی شهر شیراز شاهد یک هم سانی پوشش و هماهنگی آداب نیستیم.

شهر را باید یک موجود هوشمند دانست
محمد شعله سعدی ، مدرس دانشگاه نیز در این نشست در سخنانی ابراز داشت: جامعه شناسی شهری سه رویکرد و تعریف از شهر دارد که عبارتند از شهر به عنوان موجودی بی جان،شهر به عنوان شهر همچون موجود جاندار و شهر همچون موجود هوشمند.
وی ادامه داد:شهر به عنوان موجود بی جان یعنی اینکه هر جا دوست داریم پروژه عمرانی تعریف کنیم یا هر جا خواستیم جایی از شهر را خراب کنیم و یا مکانی تازه تعریف کنیم که طبیعتا نگاه درستی نیست.
شعله سعدی تاکید کرد: رویکرد دیگر شهر جاندار بود که این موضوع هم عوارض خاص خود را داشت مثلا زمانی شهر نا امن بود و بخشنامه کردند که طلافروشی ها در ساعت مشخص تعطیل کنند.
این مدرس دانشگاه یادآور شد: اما رویکرد صحیح این است که شهر یک موجود هوشمند است که در کنار نیازهای اولیه و مادی به مسایل معنوی نیز نیازمند است.
وی افزود: اینکه شهرداری به یک متخصص هنر روی آورده است یک اتفاق خوب است اما این اتفاق باید زودتر رخ می دهد.
شعله سعدی گفت: اتفاق خوب این است که فهمیده شده که شهر نیاز معنوی دارد و باید این نیاز با زبان هنر برای شهروندان بر طرف شود.
وی عنوان کرد: هنر اهل خطاب مستقیم نیست و این ویژگی هنر که اهل خطاب مستقیم نیست و کارکردش لذت بخشی است سبب می شود که دامنه تاثیر و جلب توجه اش بیشتر باشد لذا تبدیل به زبانی گویا برای ارتقا فرهنگ و بستر ساز و تعمیم بخش رفتارهای صحیح می شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن