تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بدانيد كه هر كس در راه حق از دنيا برود، به بهشت و هر كس در راه باطل از دنيا برود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797660163




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فطرت و ایمان به غیب مبانی حاکم بر معنویت اسلامی است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: محمدجواد رودگر:
فطرت و ایمان به غیب مبانی حاکم بر معنویت اسلامی است

محمدجواد رودگر


شناسهٔ خبر: 2939577 - سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها

دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در نشست «مفهوم معنویت در گفتمان انقلاب اسلامی» گفت: فطرت و ایمان به غیب از پایه‌های معنویت در گفتمان انقلاب اسلامی است. به گزارش خبرنگار مهر، نشست علمی «مفهوم معنویت در گفتمان انقلاب اسلامی» با حضور حجت‌الاسلام دکتر محمدجواد رودگر، دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به همت مرکز اخلاق و تربیت و با همکاری اداره همکاری‌های علمی و پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. در این نشست حجت‌الاسلام دکتر رودگر به تبیین مفهوم معنویت در گفتمان انقلاب اسلامی با توجه به گفتمان علامه طباطبائی، شهید آیت‌الله مطهری و حضرت امام خمینی (ره) پرداخت. حجت‌الاسلام رودگر در ابتدا با اشاره به اینکه تبیین مفهوم معنویت و الزامات آن مخصوصاً در قالب گفتمان انقلاب اسلامی نیازمند دقت مضاعف است، افزود: برای تبیین مفهوم معنویت به چهار بحث نیاز داریم که عبارت‌اند از تبیین اجمالی مفهوم معنویت، مبانی معنویت، مؤلفه‌های معنویت و کارکردهای معنویت. وی با اشاره به کثرت استعمال واژه معنویت اضافه کردند چه‌بسا همین کثرت استعمال در جامعه و عرف و استعمال در فرقه‌های مختلف ابهام این مفهوم را بیشتر کرده و تبیین آن را از نوع سهل ممتنع کرده است، هرچند که تبیین آن امری ضروری و تعیین‌کننده است. دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به نقش محوری و زیربنایی معنویت در هندسه معرفت دینی و نظام تعالی وجودی انسان افزود: در تبیین مفهوم معنویت بایستی رویکردهای وجودشناختی، انسان‌شناختی، معرفت‌شناختی، زبان‌شناختی و غایت‌شناختی را لحاظ کرد، هر چند این موارد در ارتباط با یکدیگر هستند و پیوندی دیالکتیکی با یکدیگر برقرار می‌کنند. حجت‌الاسلام رودگر در تبیین رویکرد وجود شناختی مفهوم معنویت در گفتمان انقلاب اسلامی گفت: معنویت به معنای اصالت عالم معنا یا عالم غیب در عین اهمیت جهان ماده و عالم حس و شهادت است. بنابراین غیبِ جهان و جهان غیب مفهوم مقوم معنویت خواهد بود؛ یعنی غیب گروی گفتمان حاکم بر معنویت اسلامی است. شهید مطهری و علامه طباطبایی تأکید کرده‌اند که اگر می‌خواهیم معنویت را بشناسیم باید در ارتباط با غیب بشناسیم نه با مباحث متافیزیکی که با هیپنوتیزم و روانکاوی و غیره ارتباط پیدا می‌کند. غیب گرانیگاه بحث معنویت است و اگر آن را در نظر نگیریم نمی‌توانیم تفسیر درستی از معنویت داشته باشیم. حجت‌الاسلام رودگر پیرامون رویکرد انسان‌شناسی در تبیین مفهوم معنویت در گفتمان انقلاب اسلامی فطرت را همچون غیب از جمله مباحثی دانستند که نمی‌توان معنویت را بدون آن طرح کرد. وی با اشاره به نظرات آیت‌الله شاه‌آبادی استاد حضرت امام (ره) در مورد فطرت افزود: آیت‌الله شاه‌آبادی سرسلسله طرح مباحث در مورد فطرت بوده است که پس از آن علامه طباطبائی زمینه‌ساز بحث‌های نظری در مورد فطرت شده است و در ادامه شهید مطهری پیرامون فطرت نظریه‌پردازی کرده است. حجت‌الاسلام رودگر در رویکرد معرف شناختی به تبیین معنویت گفت: رویگر معرفت‌شناختی علامه طباطبائی، شهید مطهری و امام خمینی (ره) به معنویت رویکرد خردگرایانه و عقلانی‌ای است که موافق با معنویت باطن گرایانه و شهودی است. وی در ادامه با اشاره به تشکیکی بودن معنویت در گفتمان انقلاب افزود: ما سه سطح معنویت فقهی، اخلاقی و عرفانی داریم. در معنویت فقهی که انسانی متعبد و متشرع تربیت می‌شود با سطح و قشر معنویت روبرو هستیم اما سطح و قشری که نبودش باعث نبود لایه‌های دیگر معنویت می‌شود. پس از معنویت فقهی به معنویت اخلاقی می‌رسیم که بر اساس اتصاف به فضائل و اجتناب از رذائل شکل می‌گیرد که یک معنویت فضیلت گرایانه خواهد بود. سپس معنویت عرفانی است که در ارتباط تنگاتنگ با معنویت اخلاقی است و پس از تجربه معنویت اخلاقی کسب می‌گردد. رودگر در پایان سخنانش بیان کرد: رویکرد زبان‌شناختی معنویت در گفتمان انقلاب اسلامی رویکرد تعامل و ترابط ظاهر و باطن یا عبارت و اشارتی است که در لایه‌های عمیق‌تر زبان تأویلی دارد و در رویکرد غایت شناختی علامه طباطبایی، شهید مطهری، امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری تأکید دارند که غایت معنویت قرب وجودی به حق و تخلق به اخلاق الهی است که فراتر از انجام کرامت یا مباحث همچون انرژی‌درمانی و ذهن‌خوانی است.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن