واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:
۱۶ مهر ۱۳۹۴ (۰:۳۱ق.ظ)
صلح آرامشي که در درون و باطن ما است/صلح فرهنگ است و مفهومي انتزاعي و مجرد نيست موج - پژوهشگر و مددکار اجتماعي، درباره صلح، گفت: صلح؛ يعني آرامشي که در درون و باطن ما است. بنابراين با اين تعريف نميتوان به راحتي و به اين زودي صلح را به فرزندانمان آموزش داد؛ زيرا در ابتدا بايد بتوانيم تعارضات دروني خود را حل کنيم.
به گزارش خبرگزاري موج، انجمن دوستداران کودک پويش با همکاري شبکه ياري کودکان کار و خيابان و شرکت انتشارات فني ايران نشستي را در دفتر شرکت انتشارات فني ايران با عنوان «آموزش صلح، چالشها و راهکارها»، شامگاه سه شنبه برگزار کردند.
در ابتداي اين نشست بهجت واعظي، دبير شوراي گسترش فرهنگ صلح افزود: براي کودکان وقتي از صلح صحبت ميکنيم، بهطور معمول صلح در برابر جنگ قرار ميگيرد و سالهاي زيادي است که سازمانها و افراد مختلف با برگزاري سمينارها و برنامههايي تلاش ميکنند تا قدري فرهنگ صلح را تعريف و ترويج کنند.
در ادامه رضا ببري، پژوهشگر و مددکار اجتماعي، از منظر ديگري به تعريف و مساله آموزش صلح را مطرح کرد و گفت: صلح يعني آرامشي که در درون و باطن ما است. بنابراين با اين تعريف نميتوان به راحتي و به اين زودي صلح را به فرزندانمان آموزش داد زيرا در ابتدا بايد بتوانيم تعارضات دروني خود را حل کنيم.
سپس مهناز کارکن، مدرس ارشد کاوش حقوق، اظهار داشت: بهتر است به جاي آموزش صلح، از تعبير کاوش صلح استفاده کنيم. بايد کودکان را با شيوههاي کاوشي به سمتي سوق دهيم تا خودشان مهرباني و دوستي و صلح را انتخاب کنند.
مريم آشور، جامعهشناس و مسوول کميته توانمندسازي انجمن پويش، اظهار داشت: صحبت درباره چيستي صلح مجال بيشتري ميطلبد. با اين حال، صلح از تصميم ما براي يادگيري و آموختن از ديگران شروع ميشود و احترام به ديگران.
وي ادامه داد: يکي از مهمترين کارهايي که ميتوان در راستاي ترويج و نهادينه کردن صلح در خانوادهها انجام داد، با توجه به نقشي که مادران و زنان ايفا ميکنند، ايجاد فرصتهايي است که کودکان بتوانند خود را بيابند.
در ادامه محمد لطفي، حقوقدان و مسوول کميته حقوقي جمعيت دفاع از کودکان کار و خيابان، با اشاره به اينکه فانتزيهاي بسياري پيرامون مفهوم صلح ايجاد شده است اعلام کردند که مفهوم صلح امري پيچيده است و نميتوان با سادهانگاري با اين مفهوم روبرو شد.
وي با اشاره به اعلاميه مدارا و تعريف مفهوم آن مبني بر پيش فرض ضروري مدارا براي صلح، تصريح کرد: نبايد اين دو مفهوم را يکسان به کار ببريم. صلح مرحلهاي بعد از مدارا است. ماده يک اعلاميه مدارا در تعريف مدارا چنين ميگويد که مدارا همانا احترام، پذيرفتن و ارج نهادن به تنوع غني فرهنگهاي جهان ما، شيوههاي ابراز و راههاي گوناگون انسان بودن است. رشد آن با آگاهي و صراحت، ارتباط، آزادي بيان وجدان و عقيده انجام ميشود. مدارا هماهنگي در اختلاف است.
وحيد محمدي پاي اندر، نويسنده و مربي فلسفه، گفت: براي کودکان هر نظريه و آموزهاي بايد بر پايه نتايجي که از آن به دست ميآيد، سنجيده شود. به اعتبار اين تعريف تنها شيوه فلسفه براي کودکان ميتواند راه نجاتي براي سرگرداني نظام آموزشي باشد؛ چرا که اين شيوه تحول بنيادي در شيوه آموزش را الزامي ميداند. غير از اين شيوه، هر روش ديگر تکرار مکرراتي است که منجر به تضادهاي اجتماعي ميشود.
در ادامه اين نشست پرسشهايي از جانب شرکتکنندگان مطرح شد که هرکدام از سخنرانان پاسخهايي را از ديدگاههاي گوناگون ارائه کردند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]