محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1797576540
سرنوشت این مجسمهها چه میشود؟
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۶
سرنوشت مجسمههای شهری، توجه به هنر تعاملی و جایگاه مجسمهها در فضای شهر مباحث بودند که در همایش یک روزه هفتمین سمپوزیوم مجسمهسازی تهران مطرح شدند. به گزارش ایسنا، همایش یک روزه هفتمین سمپوزیوم بینالمللی مجسمهسازی تهران 14 مهرماه در برج میلاد تهران و با حضور امیر سقراطی، سعید رفیعیمنفرد، جواد ارسنجانی، کیانوش معتقدی و مجسمهسازان بخش دانشجویی برگزار شد. هنر تعاملی، ارزشی است که هنر معاصر به انسان میدهد در این نشست که به معرفی سه مقاله از مقالات رسیده به بخش پژوهشی این دوره از سمپوزیوم مجسمه اختصاص داشت، ابتدا سعید رفیعیمنفرد، نویسنده مقاله «هنر تعاملی و عمومی و فقدان آن در فضای شهر» دربارهی پروژهی خود گفت: زمان طولانی نیست که واژه «هنر تعاملی» به عرصه هنرهای تجسمی وارد شده است. شاید بتوان عمر آن را به شکلگیری هنر معاصر مربوط دانست. در واقع هنر تعاملی ارزش و جایگاهی است که هنر معاصر به انسان میدهد و او را از موقعیت مخاطب و مصرفکننده اثر هنری به موقعیتی فعال ارتقا میدهد و مخاطب میتواند ادامهدهنده یا کاملکننده اثر هنری باشد. او ادامه داد: این عرصه مبادله نقشی فعال را از طرف مخاطب طلب میکند. به همین دلیل است که بُعد سرگرمکننده هنر تعاملی گاه بیشتر از عرصههای دیگر هنرهای تجسمی است. شاید سادهترین تعریف برای هنر تعاملی این است که هنر تعاملی با مخاطب کامل میشود و به مخاطب اجازه بروز و تغییر میدهد. هنر تعاملی گسترده، پذیرنده و عرصه امکانهای بیشمار در متریال و ایده و محتوی است. این پژوهشگر اظهار کرد: آنچه میخواهم به شکل متمرکز دربارهی آن صحبت کنم، پدیدهای در هنر شهری است که میان مجسمهسازی و معماری میایستد و در اصطلاح به آن «فولی» گفته میشود. فولیها پروژههای ساختوسازی هستند که تحت تأثیر معماری انجام میشوند، اما معماری نیستند و در اصطلاح میتوان به آنها «معماری انتزاعی» گفت. آنها از فرم و فضابندی و متریال معماری استفاده میکنند، اما فضای معمارانه تولید نمیکنند. آنها کمک میکنند که ما برای مخاطب احساسات و تجربههای خاص و جدیدی را از معماری درک کنیم. رفیعی همچنین افزود: یکی از چیزهایی که در هنر تعاملی مهم است گستردگی و پذیرندگی آن است. بخشی از هنر تعاملی از سادهترین متریال ساخته شده و بعضی دیگر از تکنولوژیهای پیچیدهای استفاده میکنند. سختترین بخش کار در هنر معاصر بخش تولید ایده است. بعضی از این آثار با وجود آنکه متریال سادهای دارند ایدههای بسیار خوبی دارند و همین ایدههاست که آنها را دارای اهمیت کرده است. وی با اشاره به اینکه «سیا ارمجانی» را با وجود ایرانیالاصل بودن جزو هنرمندان ایرانی محسوب نمیکند، اظهار کرد: ایده و تولید محتوی سیا ارمجانی ایرانی نیست و با فرهنگ ما نسبتی ندارد و البته هنرمند بسیار مهمی در هنر معاصر است. او نیز در زمینه معماری انتزاعی فعال است و آثار او در موزهها و فضاهای شهری مختلف اروپا وجود دارد. این پژوهشگر با بیان اینکه سابق هنر تعاملی در ایران به مجسمههای مفصلی محسن وزیریمقدم بازمیگردد، گفت: وزیریمقدم در دهه 50 کار روی این پروژه را آغاز کرد و از نقاشی به این مجموعه رسید. ایدههای او در آن زمان پیگیری نشد و پس از انقلاب هم بهدلیل اینکه هنر معاصر چندان مطرح نبود و از اواخر دهه 70 با تغییر فضای سیاسی - اجتماعی هنرمندان دست به تجربههایی در زمینه هنر معاصر زدند؛ اما در دو دهه بعد من دو پروژه را انتخاب کردم که جنبه تعاملی دارند؛ نخست اجرای تعاملی با عنوان «سلف سرویس» اثر ندا رضویپور که در گالری «طراحان آزاد» برگزار شد و در آن مخاطبان حق داشتند فرشهایی که در گالری بود را با قیچی تکه تکه کنند و با خود ببرند. این کار نوعی کنش جمعی برای تخریب و تصاحب بود. اتفاقی که افتاد این بود که ابتدا افراد در مقابل بریدن فرشها مقاومت کردند و با نخستین برش از سوی اولین فرد، دیگران به این کار اقدام کردند. او افزود: کار دیگر، اثری از امیر معبد بود که هنرمند در آن، خود را هدف گلولههای ساچمهای قرار میدهد. در این اثر هنرمند میخواست با بازتولید هدفمند خشونت، کراهت اعمال خشونت در حق دیگران را نشان دهد. نکتهای که درباره کار در ایران مهم است، این است که مردم باید روحیه مشارکتی داشته باشند که به ورود در چنین پروژههایی تمایل نشان دهند. در نهایت، فقط کارهای محسن وزیریمقدم در میان آثار هنرمندان ایرانی است که جنبه شهری شدن دارند، وگرنه اتفاقی در عرصه هنر تعاملی در هنر معاصر ایران نیفتاده است. سرنوشت این مجسمهها چه میشود؟ در ادامهی این نشست، جواد ارسنجانی، نویسنده مقاله «نقد مجسمه برای رفتارشناسی فضای مجسمهسازی شهری» دربارهی مجسمه شهری در ایران و موضوع سرنوشت مجسمههای شهری، گفت: دغدغه من برای نوشتن این مقاله آن چیزی است که مایلم در این نشست مطرح کنم. میخواهم دربارهی اثری از یک مجسمهساز ایتالیایی که در سمپوزیم نخست مجسمهسازی تهران ساخته شد و اکنون در محوطه تئاتر شهر نصب شده است، صحبت کنم. از سال 85 تا امسال که سال 94 است شاهد سرگذشت این مجسمه بودم. برای من سرگذشت اثر، بعد از تولید آن بسیار مهم است. بخشی از این سرنوشت به تفسیر مخاطبان از اثر باز میگردد، مخاطبانی که میتوانند برجستهترین آثار را به سرگرمیهای دمدستی تبدیل کنند. بخش دیگری از سرنوشت این مجسمه به مکان نصب نامناسب یا بازی طبیعت مربوط میشود. او ادامه داد: این مجسمه در سال 85 در یک فضای بازتر قرار داشت، اما از سال 88 سیاستهایی در محوطه تئاتر شهر اجرا شد که برپا کردن انواع غرفهها و ساخت مترو از جملهی آنهاست. در برپایی غرفه، این مجسمه گاه بهعنوان پل یا ستون برای ثابت نگه داشتن استفاده شد. در سال 89 تا 90 در یک اتفاق عجیب این مجسمه از روی پایه برداشته شد. به مدت سهماه این مجسمه پایه نداشت و ترک برداشته بود. پس از این مدت، شهرداری این مجسمه را ترمیم کرد، اما با افتتاح خط مترو چهارراه ولیعصر و قرار گفتن انواع و اقسام متریال ساخت ایستگاه، این مجسمه کاملا از نظرها دور شد و در شرایطی قرار گرفت که چنارهای خیابان ولیعصر بیشتر دیده میشدند. این پژوهشگر با بیان اینکه این مجسمه در سالهای بعد بهعنوان عنصری زائد در مکان خود شد، اظهار کرد: این مجسمه هیچ وزنی در مقابل ساختمان تئاتر شهر ندارد و تعاملی با فضا، نه در جهت انسجام و نه در جهت تضاد ندارد. ارسنجانی با اشاره به اثر دیگری از سمپوزیوم نخست که محمدرضا ذبیحزاد آن را ساخته است، گفت: این مجسمه با آنکه آسیب ندید، اما در محیطی نامناسب نصب شده است. دستاندرکاران نصب این مجسمه به تعامل مجسمه و اقلیم یا تعامل مجسمه و پیرامون، هیچ توجهی نداشتهاند. این مجسمه با خشونت اکسپرسیوی که در متریال و فرمهای تیزی که دارد در چمنهای پارک نیاوران نصب شد. متأسفانه به مرور دچار زنگ آهن شد و به مرور زمان با کاجهایی که در این پارک قرار دارد تفاوتی ندارد. وی افزود: اینکه چرا چنین اتفاقی برای مجسمههای شهر تهران رخ میدهد، سوالی است که برای من مطرح بود. یکی از دلایل این موضوع این است که هنرمندان ما به تولید مجسمه فکر میکنند، اما به سرنوشت مجسمهای که خلق کردهاند، کاری ندارند. من رفتارشناسی مجسمه را در مقاله خودم به همان معنایی که در رفتارشناسی حیوانات به کار میرود مد نظر داشتهام. این نگاه به این دلیل برای من مهم بود که رفتارشناسی فضا به ما هشدار میدهد که اگر یک مجسمه قرار است در فضای شهری قرار بگیرد، پیش از آنکه به متریال آن فکر کنیم به این نکته بیندیشیم که مجسمه قرار است در کجا نصب شود و آیا میتواند با فضا تعامل داشته باشد؟ مجسمهها در اروپا در نقاط طلایی شهر هستند در بخش دیگری از این نشست، کیانوش معتقدی، نویسنده مقاله «دغدغههای معاصر بودن در مجسمههای شهری با نگاهی به مجسمهسازی اروپا» دربارهی مقاله خود در این جلسه، گفت: مجسمههای شهری در اروپا به پیشینه این هنر در اروپا، از دوره باستان تا امروز، وابسته است. مجسمههای شهری در اروپا دو بخش هستند؛ یکی مجسمههای کلاسیک و دیگری مجسمههایی که از سال 1900 به بعد شکل گرفت. هنرمندان از چشماندازهای مختلف به این موضوع نگاه کردهاند. در پایتختهای اروپا در نقاط طلایی شهرها با ساختارهای درست مجسمهها در بهترین شکل قرار گرفتهاند تا به خوبی از سوی مخاطبان دیده شوند و مورد توجه قرار گیرند. وی ادامه داد: یادمانها، سردیسها و تندیسها که به افراد مهم اختصاص دارند و از جمله آثار کلاسیک محسوب میشوند، از انواع مجسمههای شهری اروپا هستند. نوع دیگر مجسمهها که در شهرهای اروپا دیده میشوند مجسمههایی با رویکرد معاصر هستند که متعلق به هنرمندان برجسته و بزرگ تاریخ هنر مثل پیکاسو، دالی، چیلیدا، تاپییس، خوان میرو و ... هستند که با آمدن به فضای شهر ایجاد یک فضای جدید میکنند. اتفاقی که در تهران متأسفانه بهجز در باغ - موزه معاصر در سایر نقاط شهر وجود ندارد. به گزارش ایسنا، امسال در بخش پژوهشی هفتمین سمپوزیوم بینالمللی مجسمهسازی تهران 22 مقاله انتخاب شده است که این آثار در کتابی با 550 صفحه از سوی سمپوزیوم منتشر خواهد شد. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]
صفحات پیشنهادی
سرنوشت یک فیلم پس از 17 سال مشخص شد / بازگشت کیمیایی روی پردهی سینما
سرنوشت یک فیلم پس از 17 سال مشخص شد بازگشت کیمیایی روی پردهی سینما فرهنگ > سینما - گروه هنر و تجربه اعلام کرده که سر نوشت فیلم ایران سرای من است ساخته پرویز کیمیاوی و تهیه کنندگی مرحوم محمد رضا سرهنگی پس از17سال مشخص شد و این فیلم قرار است به زودی در گروه هنر وسرنوشت یک فیلم پس از 17 سال
سرنوشت یک فیلم پس از 17 سال گروه هنر و تجربه اعلام کرده که سر نوشت فیلم ایران سرای من است ساخته پرویز کیمیاوی و تهیه کنندگی مرحوم محمد رضا سرهنگی پس از17سال مشخص شد و این فیلم قرار است به زودی در گروه هنر و تجربه اکران شود خبرآنلاین گروه هنر و تجربه اعلام کرده که سر نوشت فیلمچهره رسانه ای جهان عرب در جشنواره الغدیر مطرح کرد عربستان باید شبکه های تندرو را ببندد/روایت سرنوشت کسانی که ب
چهره رسانه ای جهان عرب در جشنواره الغدیر مطرح کردعربستان باید شبکه های تندرو را ببندد روایت سرنوشت کسانی که به دنبال سی ان ان عرب در قطر و عربستان بودندکوثر البشراوی چهره رسانه ای جهان عرب در جشنواره الغدیر خواستار فشار بر عربستان برای بستن شبکه های تندرو شد و گفت اینها شبکه هاینگاهی به نمایش «دریادلان» مظلومیت در سال سرنوشت
نگاهی به نمایش دریادلانمظلومیت در سال سرنوشتپرهیز از زیادهگویی و قبض و بسط بدون دلیل داستانهای اینچنینی همواره یکی از آفتهای تئاتر مقاومت بوده و هست و نکته دیگر دوری جستن بسیار هوشمندانه از هرگونه شعار زدگی که با کمال تاسف بخش عظیمی از آثار حوزه مقاومت را به سمت و سوی سفارشی بودبیرخانه شورای نظارت بر نصب مجسمهها تشکیل میشود
سهشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۰۷ جلسه شورای نظارت بر انتخاب ساخت و نصب مجسمه و یادمان در میادین و مکانهای عمومی در دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد به گزارش ایسنا این جلسه با حضور مجید ملانوروزی مدیرکل هنرهای تجسمی حسین فخیمی نماینده فرهنگستان هنر غلامراگر به مخابرات توجه نکنید سرنوشتی بدتر از سایپا و ایرانخودرو خواهد داشت
اگر به مخابرات توجه نکنید سرنوشتی بدتر از سایپا و ایرانخودرو خواهد داشت طی دو سال گذشته تاکنون 161 میلیارد تومان فقط در شرکت مخابرات گیلان سرمایهگذاری شده است که در هیچ استانی سابقه نداشته است به گزارش نامه نیوز رئیس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران تاکید کرد از مسئولان و نمای25 سال دیگر، سرنوشت فلسطین در دستان کودکان امروزش خواهد افتاد/سکوت سرد مجامع بین المللی در برابر کودک کشی صهیو
نزدیک است که وعده مقام معظم رهبری برای نابودی کامل اسرائیل در 25 سال آینده محقق شود و فلسطین توسط کودکان امروزش که صاحبان آینده سرزمینشان هستند از چنگال به خون آغشته صهیونیست آزاد شود به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از رودآور امروز نهم مهر ماه سالروز شهادت "محمدقدم زدن کنار دستشویی سازمان ملل برای دست دادن با اوباما مهمتر از پیگیری سرنوشت صدها ایرانی بود؟
علاوه بر صدها کشته و مفقود ایرانی فاجعه منا در میان مفقودین این حادثه اسامی چند کارمند عالیرتبه وزارت امور خارجه نیز دیده می شود اما آقای ظریف تاکنون حتی برای برای کارمندان خود نیز قدمی جدی بر نداشته است به گزارش نگاه آزاد در حالی که انتظار می رفت ظریف از همان روز اول سفر خود رنویسنده عرب: ایران حق دارد از سرنوشت حجاج و دلایل فاجعه منا با خبر شود
تراز پایگاه خبری تحلیلی ایلاف در مقالهای درخواستهای ایران برای اطلاع از سرنوشت حجاج خود و نیز دلایل وقوع فاجعه منا را مشروع و حق این کشور عنوان کرد به گزارش تراز پایگاه خبری «ایلاف» در مقالهای به قلم صالح السید باقر با اشاره به درخواستهای ایرانامام جمعه رشت: واقعه غدیر سرنوشت مسلمانان را روشن ساخت
جمعه ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶ ۴۸ امام جمعه رشت با اشاره به بیعت مسلمانان حاضر در غدیر خم با حضرت علی ع به عنوان جانشین رسول خدا گفت واقعه غدیر خم سرنوشت مسلمانان اعم از شیعه و سنی را بعد از پیامبر ص روشن ساخت به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه گیلان آیتالله زینالعابد-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها