محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1797548873
علم سرشار از گزارههای فلسفی است/ فلسفه و متافیزیک نمیمیرد
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گفتگوی اختصاصی مهر با هیلاری پاتنم:
علم سرشار از گزارههای فلسفی است/ فلسفه و متافیزیک نمیمیرد
شناسهٔ خبر: 2913188 - چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۱
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
پروفسور هيلاري پاتنم، فيلسوف تحليلي معاصر و استاد بازنشسته دانشگاه هاروارد معتقد است علم نه تنها نمی تواند جایگزین فلسفه و متافیزیک شود بلکه خود علم دارای گزاره های فلسفی است. به گزارش خبرنگار مهر، برخی دانشمندان علومتجربی بر این باورند که پاسخ به پرسشهای بنیادین بشر از حیطه فلسفه و الهیات خارج شده و علم فیزیک با توجه به پیشرفتهای چشمگیری که داشتهاست، برای پرسشهایی که پیشتر فلسفی به شمار میرفت جوابگو شده یا پاسخی برای آنها خواهد یافت. برای نمونه علمگرایی(scientism) دیدگاهی فلسفی است که روشهای علومطبیعی را برتر از تمامی روشهای جستوجویی انسانی میداند. علمگرایی، تنها روشهای تجربی را جهت توضیح تمامی ابعاد فیزیکی، اجتماعی، فرهنگی و روانی قابلقبول میشمارد. این دیدگاه، متأثر از تجربیگرایی غالب در دوران روشنگری است و همچنین همبسته با پوزیتیویسم «آگوستکنت» دانستهمیشود. کنت معتقد بود که دانش حقیقی تنها از راه تجربهحسی بهدست میآید. برای بررسی دقیقتر این موضوع، گفتگویی با پروفسور «هیلاری پاتنم»، فیلسوف شهیر معاصر و استاد دانشگاه هاروارد انجام شده است که در ادامه از نظر می گذرد؛ هيلاری وايتهال پاتنم، فيلسوف و رياضيدان امريکايی است که بيشتر به خاطر فعاليت هايش در حوزه فلسفه تحليلی به ويژه فلسفه ذهن، فلسفه زبان و فلسفه علم مشهور است. وی در سال ۱۹۲۶ در شيکاگو ايلينويز چشم به جهان گشود و تا ۱۹۳۴ که با خانواده اش به امريکا بازگشت در فرانسه زندگی می کرد. پاتنم در سال ۱۹۴۸ موفق به اخذ مدرک کارشناسی در فلسفه و رياضيات از دانشگاه پنسيلوانيا شد. سپس تحصيلات تکميلی اش را ابتدا در دانشگاه هاروارد و سپس در دانشگاه يو سی ال ای گذراند و در سال ۱۹۵۱ فارغ التحصيل شد. استادان او هانس رايشنباخ و رودلف کارنپ هر دو از پوزيتيويست های منطقی بودند، يعنی همان مکتبی که رد ديدگاه های آن، از تلاش های اصلی پاتنم بود. وي سال هايی را هم به آموزش فلسفه علم در موسسه فناوری ماساچوست گذراند و از آن پس تا هنگام بازنشستگی به تدريس در مقام استاد فلسفه در دانشگاه هاروارد مشغول فعاليت بود. *چرا به مطالعه فلسفه نیاز داریم؟ در واقع اینکه چرا به فلسفه نیاز داریم خود یک پرسش جالب است. پاسخی که معمولاً به این پرسش داده می شود این است که فلسفه از مدتهای مدید و از قرون میانه(وسطی) تا پایان قرن نوزدهم در واقع درگیر دو پرسش هستی شناختی در حوزه الهیات بوده است. یکی از این پرسشها ایده «خدا» بوده است. البته باید توجه داشت که خدایی که مورد توجه فلسفه است با آن خدایی که مردم در کوچه و خیابان از آن سخن می گویند تفاوت دارد. موضوع دیگری که فلسفه از قرون وسطی تا پایان قرن نوزدهم درگیر آن بوده مسأله مادی نبودن روح است. باید توجه داشت که دانشمندان علم قرن نوزدهم افرادی بودند که کلیسا می رفتند (church-goers) و باورهای دینی داشتند اگر چه در قرن بیستم علم ماهیت سکولار پیدا کرده است و در قرن ۲۱ هم علم این جنبه سکولار بودن خود را حفظ کرده است. حتی فلسفه تحلیلی هم گرایشی سکولار دارد. البته منظور من این نیست که دانشمندان علم و فیلسوفان تحلیلی مذهبی وجود ندارند. منظور این است که در علم و فلسفه کنونی این ایده که وجود خدا را فرض گیرد و جهان طبیعی را بر پایه آن بنا سازد و آن را بنیانی برای اخلاق قرار دهد دیگر مورد پذیرش گسترده و فراگیر دانشمندان علم نیست. حتی برخی فیلسوفان مذهبی نیر به اخلاق سکولار معتقد هستند. در خصوص غیر مادی بودن روح هم دانشمندان علم این فرض را زیر سوال می برند. بسیاری از دانشمندان علوم طبیعی دشمن فلسفه هستند. در مجموع می توان گفت اگر علم و موفقیتهای علمی بزرگ مخاطره ای برای جایگاه علوم انسانی به عنوان یک حوزه مطالعاتی مهم نباشد اما برخی مسائل و موضوعات مطرح در آن را به چالش می گیرند. البته این به معنای این نیست که علم جای فلسفه و متافیزیک را خواهد گرفت. *برخی علم گرایان معتقد هستند که پیشرفت علم باعث خواهد شد تا فلسفه و متافیزیک از بین بروند. برخی چون «استفن هاوکینگ» حتی سخن از مرگ فلسفه به میان آورده اند. آیا شما موافق این دیدگاه هستید؟ خیر به هیچ وجه. در پاسخ به پرسش قبلی اشاره کردم حتی اگر علم برخی مسائل متافیزیکی و فلسفی را به چالش بگیرد جایگزین آن نخواهد بود. *آیا تصور می کنید که علم (science) و فلسفه دو حوزه مجزا از یکدیگر هستند و یا خیر، توسعه و پیشرفت یک حوزه بر دیگری تأثیر می گذارد؟
علم و فلسفه دو حوزه مجزا نیستند. در واقع علم و فلسفه دو حوزه متأثر از یکدیگر بوده و هستند و تغییر در یک حوزه بر دیگری تأثیر می گذارد. در واقع پیشرفت و توسعه یکی بر دیگری تأثیرگذار خواهد بود. *آیا توسعه و پیشرفت علم آنگونه که هاوکینگ معتقد است باعث پاسخگویی به تمام پرسشهای فلسفی و متافیزیکی خواهد شد؟ خیر چنین نیست. پیشرفت علم باعث نمی شود تا تمام پرسشهای فلسفی و متافیزیکی پاسخ خود را از علم بگیرند. باید توجه داشت که در خود علم ما با مسائل فلسفی مواجه هستیم. یعنی اینکه تمام آنچه در علم هست و علم آنرا بیان می کند علمی نیستند. برای نمونه در فیزیک کوانتوم ما با پدیده های فلسفی مواجه هستیم که اصلاً علمی نیستند. در واقع فیزیک کوانتوم تماماً علم نیست و دارای جنبه های فلسفی است. در حوزه اخترشناسی هم ما با پیش بینی هایی مواجه هستیم که به هیچ وجه علمی نیستند بلکه فلسفی هستند. *در دوره اخیر چه جریانی تقابل جدی با متافیزیک داشته است؟ از پوزیتیویسم منطقی در این خصوص می توان نام برد. پوزیتیویسم منطقی از آثار و کارهای فیزیکدان بزرگ «ارنست ماخ» ( Ernst Mach) و نسخه تجربه گرایی او و باور و کارهای «برتراند راسل» که با همکاری «وایتهد» در حوزه «منطق» بسط و گسترش یافت متأثر است. در واقع این جریان به دنبال این بود تا مسائل و پرسشهای سنتی را یکبار و برای همیشه حل و فصل کند. «کارنپ» از اعضای این جریان فکری معتقد است که تمام عبارتهای متافیزیکی و اخلاقی چون قابل آزمون تجربی نیستند لذا علمی نیستند. در این عبارت کارنپ می توان جوهر و اساس پوزیتیویسم منطقی و نوع نگرش به متافیزیک از سوی آنها را دریافت. در بیان پوزیتیویسم منطقی «بی معنا بودن» یعنی اینکه نتوان آنرا به آزمون و تجربه درآورد. بر این اساس شاخه های فلسفه سنتی چون متافیزیک، اخلاق و حتی معرفت شناسی باید به کنار نهاده شوند چرا که از نظر پوزیتیویسم منطقی «بی معنا» هستند. اگر فرض کنیم که پوزیتیویسم منطقی درست می گوید و این موضوعات را از فلسفه سنتی کنار بگذاریم در این صورت این پرسش مطرح است که فلسفه به چه چیزی بپردازد؟! با این وجود در دانشکده های فلسفه چه چیزی آموزش داده می شود و نشریات فلسفی چه چیزی منتشر خواهند کرد؟! البته خود «کارنپ» در سال ۱۹۳۵ میلادی به این پرسش جواب می دهد و می گوید ما در واقع به آن مسائل و چیزهای سنتی که اسم «فلسفه» بر خود نهاده هرگز نخواهیم پرداخت و خود را درگیر «منطق علم» (logic of science) خواهیم کرد. بر این اساس باید انتظار داشت که «کارنپ» کارها و آثاری را تحت این عنوان (منطق علم) باید انجام داده باشد. اما اگر چنین فرض کنیم سخت در اشتباه خواهیم بود. در واقع کارهایی که او انجام داد به هیچ وجه امروز از آن به عنوان «منطق علم» اسم برده نمی شود. او تلاش کرد تا اصطلاحات و مفاهیم مشاهده ناپذیری در علم چون اتم، ژن و نیروی گرانش را به اصطلاحات مشاهده پذیر تقلیل دهد. تلاشی که کاملاً اشتباده بود. برخی فیلسوفان سعی کردند تا وجهه تئوریک و نظری به فلسفه بدهند و برخی دیگر در تلاش بودند تا وجهه ای اخلاقی از آن ارائه کنند. آنچه باید توجه داشت این است که «فلسفه» فلسفه است و تعهدی فکری است که می تواند هر دو جنبه را دربر بگیرد. گفتگو: جلال حیراننیا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]
صفحات پیشنهادی
هدف غرب از دست یابی به علم و تکنولوژی، سلطه طلبی است
آیت الله جوادی آملی هدف غرب از دست یابی به علم و تکنولوژی سلطه طلبی است شناسهٔ خبر 2933099 - سهشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷ ۰۷ دین و اندیشه > اندیشمندان آیت الله جوادی آملی در دیدار با رئیس شورای عالی فضای مجازی گفت هدف غرب از دست یابی به علم و تکنولوژی تنها سلطه طلبی است علم حعلمای واقعی و شبه علما از نظر ملاصدرا
چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶ ۴۸ یک عضو هیئت علمی گروه فلسفه اسلامی دانشگاه اصفهان گفت از نظر ملاصدرا علمای واقعی طرفدار مردم هستند و در برابر استبداد میایستند اما شبه علما نمیگذارند مردم نگاهی به واقعیت داشته باشند و استبداد ایجاد میکنند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایراامام هادی علیه السلام و حلّ مشکلی علمی که دستاویز ظالمان بود
اثبات ناتوانى برای خداوند یعنی نفى قدرت و انكار خداوندى او و این مستلزم بطلان امر و نهى و پاداش و مجازات است امام هادی علیه السلامترویج و گسترش مکتب جبرگرایی توسط متوکل و دیگر حکام هم عصر امام هادی علیه السلام حضرت را بر آن داشت تا به هدف زدودن شبهات و حفظ و صیانت از افکار و آمواظهار نظر علمای روسيه در مورد فاجعه منا
تقبيح عمل دولت عربستان اظهار نظر علمای روسيه در مورد فاجعه منا در فاجعه منا نزدیک پنج هزار زائر از کشورهای مختلف در مسیر رمی جمرات جان جان باختند به گزارش سرويس ديني جام نيوز رهبران بلندپایه مسلمان روسیه امروز یکشنبه در مراسمی با گرامیداشت یاد حجاج جانباخته در منا خودداری دوکتاب فلسفه عرفان منتشر شد/ مأخذ و مسائل فلسفه عرفان نظری
توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی کتاب فلسفه عرفان منتشر شد مأخذ و مسائل فلسفه عرفان نظری شناسهٔ خبر 2929298 - جمعه ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۹ دین و اندیشه > سایر به همت گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی کتاب فلسفه عرفان منتشر شد به گزارش خبرشماره ۷۴ فصلنامه علمی پژوهشی«قبسات» منتشر شد
شماره ۷۴ فصلنامه علمی پژوهشی قبسات منتشر شد شناسهٔ خبر 2933149 - سهشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۹ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی فصلنامه قبسات با صاحب امتیازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و سردبیری دکتر محمد محمدرضایی به شماره هفتاد و چهارم خود رسید به گزارش خبرگزاریجشنواره کشوری «علمدار کربلا» برگزار میشود
چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷ ۰۰ مسئول دبیرخانه کانونهای فرهنگی و هنری مساجد استان ایلام گفت جشنواره کشوری علمدار کربلا برای دومین سال متوالی به میزبانی استان ایلام همزمان با ایام محرم عاشورای حسینی و در آستانه اربعین حسینی برگزار میشود حجتالاسلاموالمسلمین علی چراغیپور در گف350 مدرسه علمیه خواهران در حال احداث است
پنجشنبه ۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۱۳ مدیر حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور گفت 350 مدرسه علمیه خواهران در حال احداث است که 170 مدرسه تاکنون به بهره برداری رسیده است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجت الاسلام محمود رضا جمشیدی در مراسم افتتاحیه اولین و بزرگترینپاسخ «آیتالله صافی» به نامه یک معلم
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۰۵ آیتالله صافیگلپایگانی در پاسخ به نامه یک معلم گفت معلم چنان که خدای ناکرده متعهّد نباشد و سلامتی اخلاقی و عقیدتی نداشته باشد در هر رشتهای که تدریس کند ممکن است بر افکار و عقاید و اخلاق دانشآموز اثر سوء بگذارد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاریآیتالله علمالهدی: نقطه هدف دشمنان داخلی و خارجی غدیر است/انقلاب اسلامی منطبق با فلسفه غدیر شکل گرفت
آیتالله علمالهدی نقطه هدف دشمنان داخلی و خارجی غدیر است انقلاب اسلامی منطبق با فلسفه غدیر شکل گرفتامام جمعه مشهد با بیان اینکه نقطه هدف دشمنان داخلی و خارجی غدیر است گفت انقلاب اسلامی منطبق با فلسفه غدیر شکل گرفت به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی مجتمع اسل-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها