تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد، هر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797113028




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

واکاوی آثار سردبیر ایسنای فارس


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه اطلاعات نشریات کشور: دبیر سلسله نشست های روزنامه نگار در زوم در بررسی آثار "علی محمد پشوتن"، سردبیر ایسنای فارس گفت: پشوتن آنچه را می بیند و می شنود ، هنرمندانه بازسازی می کند و به واقعیت ها نگاهی خلاقانه دارد، به واژه ها جان می دهد و به زیبایی تصویرسازی می کند، گاه قلمش روایت گر حاشیه نشینان است و گاه راوی یک هنرمند. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، فرزاد صدری در سومین نشست از سلسله نشست های روزنامه نگار در زوم که به واکاوی آثار علی محمد پشوتن، سردبیر خبرگزاری ایسنای منطقه فارس اختصاص داشت، اظهار کرد: ذات روزنامه نگاری توام با نقد است، لذا گمان می کنم روزنامه نگاران و خبرنگاران باید همواره از نقد و نقادی استقبال کند. وی اعتقاد دارد، نقد و نقادی در فضای رسانه، اگرچه در دوران انقلاب اسلامی با رونق همراه بود اما نمی توان فراز و فرودهای آن را نادیده گرفت، فضایی که در دوره های دولت کنونی، شاهد رونق آن بیش از دیگر دوره ها بوده ایم. صدری با یادآوری اینکه طی این سال ها کمتر از برگزاری سلسله نشست های نقد روزنامه نگاران و خبرنگاران در کشور شنیده یا خوانده ایم، گفت: بارها نقد شعر و داستان دیده ام و خوانده ام، بارها نقد رفتارهای مختلف سیاسی و فرهنگی را در سطوح مختلف تجربه کرده ام اما جایی نشنیده و نخوانده ام که نشست های نقد روزنامه نگاران برگزار شود. برپایی چنین نشست هایی در نوع خود کم نظیر است اما در تعجب هستم که چرا تاکنون روزنامه نگاران و خبرنگاران از آن استقبال نکرده اند. وی ادامه داد: خبرنگاران و عکاسان در روز جلسات مختلف را پوشش می دهند، جا دارد صنوف و سازمان هایی که خبرنگان مدام اخبار و گزارش های آنان را تهیه و منتشر می کنند، حداقل نماینده ای در این جلسه ها داشته باشند و کاش این دوستان هم ماهیانه یک ساعت را به حضور در چنین جلساتی اختصاص می دادند. وی، یکی از تخصص های پشوتن را نوشتن گزارش از شخص، عنوان و اضافه کرد: برای او تفاوتی ندارد که شخص قهرمان سیرک باشد یا یک نقره کار شیرازی. صدری در عین حال نزدیک شدن گزارش های پشوتن به قصه نویسی و تحت الشعاع قرار گرفتن گزارش به این واسطه را یک نقد وارد به آثار او دانست و تاکید کرد: اعتقاد دارم که پشوتن نیاز دارد دایره واژگانی خود را وسیع تر کند زیرا گاه واژه ها در گزارش او تکرار می شود. او باید بیشتر از پیش داستان بخواند و گزارش های دیگران را بخواند و بر دانش خود در دنیای واژگان بیفزاید. به اعتقاد این روزنامه نگار، نادیده گرفته شدن ارزش های خبری در گزارش های پشوتن یکی از نقدهایی است که می توان به آثار او وارد دانست، به گونه ای که آثار او گاه به سمت احساس می رود و همه چیز فدای توصیف می شود. صدری معتقد است که در مصاحبه ها کمتر نشانی از خلاقیت پشوتن می توان دید، اگرچه مقدمه های مصاحبه هایش بسیار خوب است، اما این مصاحبه ها گاه به سمت تبلیغ پیش می رود حال آنکه همواره باید اصل بی طرفی در گزارش و مصاحبه و خبر رعایت شود. سیروس رومی، روزنامه نگار، نویسنده و پژوهشگر تاریخ مطبوعات نیز در این نشست، گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری مطبوعات و رسانه و فعالیت در این عرصه نیازمند آسیب شناسی است. رومی با طرح این ادعا که روزنامه نگاری در دوره قاجار به مراتب بهتر از امروز بوده است، گفت: مشکلات عرصه روزنامه نگاری مختص به فارس و شیراز نیست، یک معضل موجود در سراسر کشور است و ما به شدت نیازمند آسیب شناسی برای یافتن علل این مشکلات و رفع آنها هستیم. وی با بیان اینکه هنوز هم روزنامه نگاران در استان فارس و شیراز حرف اول را در کشور می زنند، ادامه داد: ما نیازمند بازنگری در فعالیت های رسانه ای هستیم و نباید بی تفاوت به این عرصه باشیم. رومی در نقد و واکاوی آثار پشوتن گفت: به نظرم گزارش تنها جایی است که قصه وارد روزنامه نگاری می شود و فضا این امکان را به گزارشگر می دهد که به قصه گویی بپردازد زیرا تنها ورود به قصه گویی است که بسیاری مسائل را حل می کند. وی تصریح کرد: یکی از ویژگی های آثار پشوتن آن است که یک نثر عمومی در گزارش هایش دیده نمی شود، زمانی که از درخت و باغ می گوید نثرش شاعرانه می شود و آن احساسات پاک را نشان می دهد اما زمانی که از وقوع یک آتش سوزی در یک مدرسه می نویسد، نوشته هایش یک فریاد است، عصبانیت را در واژه ها می ریزد و می نویسد. وقتی هم می خواهد مسائل اجتماعی و اقتصادی را بیان کند، زبان نه فریادگونه است و نه شاعرانه و تغزلی، بلکه زبان تکنیکی برجسته می شود، اما مشکل کار در گستردگی موضوع ها است، اینکه از اقتصاد، ادبیات، سیاست و فرهنگ باید نوشت، بنابراین هرچقدر تلاش کنیم، کیفیت کار افت خواهد داشت. اگر کار تخصصی می شد، قطعا شاهد رشد کیفی بسیار بهتری در همه فعالیت های روزنامه نگاری بودیم. یکی از روزنامه نگاران شیرازی نیز گفت: پشوتن از معدود خبرنگارانی است که در زندان خبر نویسی نماند و تنها به کسب مهارت تجربی اکتفا نکرد و دانش روزنامه نگاری را به شکل آکادمیک هم آموخت. گاهی جسارت کار دستش می داد و تندتر از آنچه باید حرکت می کرد و کار به دعوا می کشید. سعید نظری گفت: پشوتن گاه در خبرنویسی دوستی ها و دشمنی ها را اعمال می کند، گاه قلمش آنقدر بر علیه موضوعی تند می شود که نیش قلم او را به راحتی می توان حس کرد، نیشی که گاه از نیش عقرب هم دردناک تر و قوی تر است. وی اضافه کرد: با وجود آنکه پشوتن مدعی است که فردی سیاسی نیست اما من بر این اعتقاد نیستم. او در فضاهای فکری متعدد کار کرده است، روزنامه ها و خبرگزاری های مختلف را تجربه کرده است، رسانه هایی که به لحاظ حوزه فکری هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند. فعالیت در فضاهای فکری متفاوت رسانه ای دشوار است. نمی دانم این یک نقطه ضعف است یا قوت، اما فعالیت رسانه ای، کار در مجموعه ای است که یکی از کارکردهایش واکاوی افکار و اندیشه ها به شمار می رود، لذا اینکه پشوتن از فارس به ایسنا می رسد، آنهم با نحله های فکری بسیار متفاوت، جای سئوال دارد. نظری اعتقاد دارد که همکاری پشوتن با بعضی از روابط عمومی ها به عنوان یک شغل دوم، در مواردی روی آثار و نوشته هایش تاثیر گذاشته و به آنها رنگ روابط عمومی بخشیده است تا یک اثر گزارشی عمیق و تاثیرگذار. وی همچنین نقدی را نیز به ادبیات نگارشی پشوتن وارد دانست و توصیه کرد که رسانه ها، حتما نیازمند حضور ویراستارانی حرفه ای هستند تا نثرهای مطلوب تر و خالی از اشتباهات دستوری و انشائی و املایی داشته باشند. نظری معتقد است، نوشته های پشوتن دارای نثر تکراری نیست و خلاقیت در آنها به خوبی احساس می شود. حوزه تخصصی کار او اجتماعی است اما بیشتر یک واکنش گر بوده تا یک کنش گر، پشوتن به کنش های اجتماعی، واکنش نشان می دهد و هیچ اتفاقی ایجاد نمی کند، حال آنکه قلم او می توانست بسیار تاثیرگذار باشد. این روزنامه نگار خاطرنشان کرد: نثر و گزارش های پشوتن تاثیرگذار است اما به نتیجه و راهکار ختم نمی شود، او بسیاری اوقات تنها یک راوی است، شاید مشکل در ارتباط او با طبقه کارشناسی در حوزه اجتماعی باشد. البته منظور از طبقه کارشناسی مسئولان و مدیران سازمان ها نیست. نظری همچنین گفت: در بسیاری از گزارش ها، مطلب بیش از آنکه واقعیت باشد، مدیون ذهن خلاق پشوتن است، کافی است موضوع رویدادی را برای او تعریف کنیم یا او از کنار رویدادی بگذرد، با مددگیری از ذهن خلاقش، آن را توصیف و روایت می کند. وی با بیان اینکه پشوتن در گزارش نویسی بی طرفی را رعایت نمی کند، گفت: به نظر من اگر روزی پشوتن دست به قلم ببرد و داستان بنویسد، به هیچ عنوان کمتر از داستان نویسان امروز نخواهد بود و نوشته هایش با استقبال فراوانی روبرو می شود. نظری اضافه کرد: این همه جا رفتن و همه اخبار را پوشش دادن، ذهن خلاق و خلاقیت های ذهنی را می کشد و دست ما را از رسیدن به آنچه باید، کوتاه می کند. استاد دانشکده خبر شیراز نیز در این نشست، با تاکید براینکه او به دنبال طرح نظراتی کلی و تئوریک در خصوص شیوه های نگارشی و لزوم نقد است، گفت: امروز جریان مسلط روزنامه نگاری ایران، تهیه خبر بر اساس هرم وارونه است، ساختاری که بر اساس خطوط غرب شکل گرفته و به سرعت به یک الگوی کار در ایران تبدیل شده است. دکترسید باقر احمدی ادامه داد: این شیوه کار خلاقیت را از روزنامه نگار و خبرنگار می گیرد، اما چنان در جامعه خبری نفوذ کرده که کیفیت خبر تنها وابسته به شکل خبر شده است نه محتوای آن. وی با اشاره به نظریه های بارت و گودمن، تصریح کرد: به اعتقاد من تهیه و تنظیم خبر و گزارش باید از شیوه ای چندضلعی تبعیت کند نه شیوه ای خطی و سفید و سیاه، باید دست خبرنگار و روزنامه نگار در تنظیم خبر و شیوه های نگارشی باز باشد. ما وقتی از یک سبک خبری اروپایی استفاده می کنیم که آزادی عمل را از ما می گیرد، در واقع خلاقیت را از بین برده ایم و این سبک به نوعی انتخاب های ایدئولوژیکی را به ما تحمیل می کند. وی با اشاره به سبک روزنامه نگاری انتقادی و مشابهت های این سبک به شیوه نرم نویسی، خاطرنشان کرد: بخشی از انتقادات مطرح شده در خصوص گزارش ها و خبرهای پشوتن، معطوف به پشوتن نیست، به ساختار باز می گردد، باید ساختار کار تغییر کند تا این ایرادهاوجود نداشته باشد. احمدی تصریح کرد: من از منتقدان جدی سبک هرم وارونه در خبرنویسی هستم و تاکید می کنم که اگر به سمت روزنامه نگاری انتقادی به عنوان یک سبک آلترناتیو حرکت کنیم، می توانیم شاهد آن روزنامه نگاری پویایی باشیم که در دوره قاجار وجود داشت. در سبک انتقادی، بیشتر چرایی و چگونگی مسائل مد نظر است، خبرنگار در آن دست به افشاگری می زند و به همین دلیل گفتمان روابط عمومی با آن میانه ای ندارد. وی با بیان اینکه در سبک انتقادی، نوشته ها به احساسات مردم نزدیک تر است، گفت: یکی از نمونه های استفاده از سبک انتقادی را می توان در اخبار ساعت 20:30 مشاهده کرد، اگرچه به آن هم انتقاداتی وارد است. احمدی با اشاره به نقد مطرح شده در خصوص قصه گونه بودن بعضی گزارش های پشوتن، گفت: قصه گویی گزارشگر، هم نقصان است، هم یک مزیت. در سبک انتقادی این یک مزیت است زیرا مردم را با خود همراه می کند، تصویرپردازی ها و استفاده از صفت ها در این شیوه کاربرد دارد. وی بیان کرد: زمانی تاکید می شد که از صفت ها نباید در خبر استفاده شود، اما در سبک انتقادی بر استفاده از صفت، منعی گذاشته نشده است. این استاد دانشگاه با بیان اینکه سبک انتقادی تا حد زیادی با نرم خبر مطابقت می کند اما نرم خبر نیست، لزوم توجه به سبک های جدید در خبرنویسی و گزارش نویسی را مورد تاکید قرار داد. تحمل پائین، محاکمه کردن مصاحبه شوندگان، عجول بودن در تصمیم گیری ها و کم کاری در عرصه گزارش نویسی، از انتقاداتی بود که این خبرنگاران و روزنامه نگاران نسبت به علی محمد پشوتن مطرح کردند. مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس نیز گفت: اگر تنها حاصل برگزاری این نشست ها، دید و بازدیدی ماهیانه هم باشد، یک توفیق است، لذا این جلسات تداوم خواهد داشت. کورش کمالی سروستانی گفت: علی محمد پشوتن از نسل روزنامه نگارانی است که در دوران انقلاب قلم به دست گرفت و به عرصه آمد، با خط قرمزهای انقلاب آشنا شد و در گفتمان های سازندگی، اصلاحات، ارزشی و تدبیر و امید زندگی کرد و قلم زد و البته یاد گرفت که در این حوزه خط قرمزهای جدی وجود دارد. او با بیان اینکه روزنامه نگاران و فعالان رسانه در جامعه با خطوط قرمز مختلفی مواجه هستند، یکی از این خطوط قرمز را مسائل و مصالح کلان دانست و اضافه کرد: مشکل اما وقتی است که خط قرمزهای ملی، استانی می شود، آنقدر که گاه یک روابط عمومی یا مدیر آن می شود خط قرمز و گاه چنان خط و نشانی برای روزنامه نگار و خبرنگار می کشد که دیگران تا آن زمان نکشیده اند! کمالی گفت: اما خط قرمز بعدی روزنامه نگاران ما مدیران مسئول و سردبیران هستند که هرکدام از موضع خود به مسائل نگاه می کنند و پشوتن هم از روزنامه نگارانی است که رنج تعویض مدیر مسئول و سردبیر را بارها دیده است. مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، خانواده را خط قرمز دیگر روزنامه نگاران دانست و گفت: قلم زدن در این وادی حتی برای یک روزنامه نگار بسیار خوب، سخت و طاقت فرسا است. وی با بیان اینکه در چنین فضایی بخش اعظمی از اخبار و گزارش های منتشر شده در رسانه های ما خبرهای خوب است و فاقد عناصر نقد و تحلیلی است، ادامه داد: ما تعارف می کنیم اگر بگوییم این فضای رسانه ای باز جان می گیرد. کمالی سروستانی همچنین با مغتنم دانستن حضور نایب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، گفت: در عرصه روزنامه نگاری، شیراز را تنها با تهران می توان قیاس کرد اما در شهرداری تهران روزنامه ای به نام همشهری وجود دارد که از آن درآمد کسب می کند و حاصل کار در شیراز هم نشریه ای است به نام شهر راز که اگر دبیرستانی های ما آن را منتشر می کردند هم به لحاظ محتوا و هم به لحاظ ساختاری، بسیار مطلوب تر بود. مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس گفت: شاید دوستان نمی دانند که ابتدا باید مخاطب ایجاد کرد بعد نشریه ای سامان یابد و منتشر کرد، اینکه مطلبی را خودمان بنویسم، خودمان چاپ کنیم و خودمان بخوانیم و تعریف کنیم، روزنامه نگاری محسوب نمی شود. عضو شورای اسلامی شهر شیراز نیز گفت: شهر راز نشریه ای است که اعضای شورا و مجموعه شهرداری روی آن تعصب دارند. سید کمال پاک فطرت با پذیرش نواقص موجود در تهیه و انتشار این نشریه، از برگزاری جلساتی برای رفع نواقص موجود خبر داد و گفت: امیدواریم که با همراهی و همدلی اعضای شورا، زمینه تحولی اساسی در این نشریه فراهم شود. به گزارش ایسنا، در خاتمه این نشست، مدیرمرکز اسناد و کتابخانه ملی و مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس، با اهدای لوح و هدایایی از علی محمد پشوتن به واسطه دو دهه فعالیت رسانه ای، قدردانی کردند.


یکشنبه ، ۱۲مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه اطلاعات نشریات کشور]
[مشاهده در: www.magiran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 7]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن