تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797041808




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیا هیچ نوری برای رستگاری نیست؟!


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:

فیلم «میهمان داریم» به تازگی از شبکه یک پخش شده است آیا هیچ نوری برای رستگاری نیست؟! شاید در طول سی و اندی سال گذشته فیلمی چنین تلخ همچون «میهمان داریم» از محمدمهدی عسگرپور در موضوع اجتماعی پیوست به جنگ، ساخته نشده است.
 

میهمان داریم از دریچه تلخ نگری مفرط اگزیستانسیالیستی، اثری یگانه است. تلخی مرارت بار فیلم در صدها کندوی عسل تطهیر نمی شود؛ تلخی مرارت باری که هضم قضاوت های فردی مولف، در لایه های سطحی اثر جاری است. از سوی دیگر فیلم از دریچه ای بسیار تلخ، دری می گشاید به سوی مفهوم ایثار و با لحن تلخ و گزنده ای، چنین مفهومی را در ترازوی شرایط عرفی زندگی قرار می دهد.
قضاوت گری مولف با نمایش کنش های سطحی و عمیق دو کاراکتر پدر و پسر آغاز می شود. رضا در نقش پسر با ایفای بهروز شعیبی، در همان ابتدای اثرنشان می دهد ایثاری که روزگاری بدان مبتلا بود صرفا یک ابتلای زمانی و مقطعی است و حتی به درستی این مفهوم را نمی شناسد. دشواری و تلخی رفتار رضا می رساند، از چه روی در دایره مرگ و هستی سیر می کند و به شکل اغراق آمیزی، رفتارش از دایره طاقت خارج شده است. فیلم با شخصت پدر آغاز می شود و با پدر تمام می شود. ابراهیم (پرویز پرستویی) در این چرخ گردون، خانه مخروبه ای نصیبش شده و سه فرزندش حسین، عباس و زینب (سهیلا گلستانی) در جنگ کشته شده اند و تنها بازمانده اش رضا (بهروز شعیبی) است. رضا مجروح بازمانده ای در بیمارستان معلولان و مجروحان، طاقت چنان طاق کرده که می خواهد به خانه بازگردد. در کنار خانه فخری و ابراهیم، خانه ای می سازند که در اثر فشارهای ساختمانی لوله های گازکشی خانه ابراهیم آسیب می بیند و نشت گاز پدید می آید. با نشت گاز، ابراهیم و خانواده اش در فضای دوباره مرگ و زندگی معلق می شوند و در رویایی میان مرگ و زندگی، فرزندان ابراهیم از عالم مرگ رجعت می کنند به جهان زندگان. ژان پل سارتر، فیلسوف نامدار فرانسوی جمله ای به یادگار از خودش باقی گذاشته است که در تحلیل فیلم میهمان داریم می تواند دستمایه ارزیابی و خط کش خوبی برای سنجش ارزش های اعتباری فیلم باشد. اصل ناامیدی سارتر متوجه انسان هایی است که بدون پشتوانه عملی خود، نگاهی عاری از هر گونه شوق حرکت به شرایط دارند. سارتر که عمیقا هر نگرش الهی را منکر است می گوید: «من در دایره امکان ها قرار دارم، اما تا جایی می توانم به امکان ها امیدوار باشم که به طور دقیق، این امکان ها در حیطه عملی من باشند. ولی از لحظه ای که مسلم شود امکان هایی که در برابر من قرار دارند، به تمامی در حیطه عملی من نیستند، باید از آنها قطع امید کنم.» ابراهیم، نگاهی عاری از شوق به زندگی هیچ دارد و از مرگ نیز هراسان است. امید در زندگی او معنایی ندارد. از دریچه نگاه ابراهیم ترس در دور افتادگی از خانواده معنا پیدا می کند و در موقعیت کاملا واقع گرای ابتدایی کلیت اهل خانواده، در نقطه صفر سیاه افتاده اند. سیاهی در تارو پود زندگی ابراهیم، نقش بسته و هر کنش ابراهیم توام با پوچی و تباهی است. سرانجام ازلی و ابدی ابراهیم سیاه است و از همین دریچه، فرم فیلم شبیه محتوا می شود، شبیه فرم سیاه. فرم سیاه بر تمام کنش های فیلم سایه افکنده؛ در محدوده خانه آدم هایی که برای نجات یک ملت آستین بالا زده اند و عاقبت در مرداب سیاه گرفتار می شوند. در چنین فضایی که نگره اگزیستانسیالیستی مانع بروز جریان وجود می شود و دوربین و دکوپاژ هر دو قضاوت گرند، مخاطب اراده هیچ قضاوت و انتخابی نخواهد داشت. خالق فرم سعی می کند نگره های خود را به مخاطب القا کند و برای فرار از اتهام یک سویه نگری انتخاب فضای سوررئال فرصت کاملا مناسبی است. در پایان فیلم، باید از مولف پرسید آیا هیچ نوری برای رستگاری نیست؟! علیرضا پورصباغ جام جم



 


یکشنبه 12 مهر 1394 ساعت 02:30





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن