تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات دانش، آموزش به كسانى كه شايسته آن‏اند و كوشش در عمل به آن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797621198




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استاد خوشنویسی ایران خوشنویسی زیبنده‌ترین هنر اصیل انسانی و اسلامی است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: استاد خوشنویسی ایران
خوشنویسی زیبنده‌ترین هنر اصیل انسانی و اسلامی است
استاد برجسته خوشنویسی کشورمان گفت: هنر خوشنویسی یکی از هنرهای اصیل دارای ارزش و مبنای اعتقادی است که هیچ وقت زیبایی‌های آن از ذهن‌ها دور نمی‌شود.

خبرگزاری فارس: خوشنویسی زیبنده‌ترین هنر اصیل انسانی و اسلامی است



به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، هنر همواره محملی برای به تصویر کشیدن و تجلی تصورات انسان در طول تاریخ بوده و پیوند هنر با فرهنگ‌ها و تمدن‌ها چنان ناگسستنی و عمیق است که باید اذعان کرد هر فرهنگ و تمدنی که توجه بیشتری به هنر و هنرمند نشان داده در گذر زمان ماندگارتر، اثرگذارتر و عمیق‌تر ظاهر شده است. در این رهگذر، هنر خوشنویسی و خوشنویسان ایرانی اگر نگوییم بیشترین سهم را در پاسداشت و پرورش فرهنگ و اندیشه اسلامی داشته‌اند، لااقل می‌توان گفت سهم بسزا و چشمگیری در این باره ایفا کرده‌اند که البته باید ریشه‌های این اثرگذاری را در اصالت و جایگاه خط، نگارش و خوشنویسی در فرهنگ اسلامی جستجو کرد. آنچه پیش رو دارید گفت‌وگوی «تجلی» با هنرمند خوشنویس است که یکی از راویان منظومه بلند هنر، فرهنگ و فرزانگی ایران زمین است. با عرض تشکر از اینکه وقت ارزشمندتان را در اختیار ما قرار دادید، لطفاً پس از معرفی اجمالی خودتان بفرمایید خوشنویسی را از چه سالی شروع کردید و از محضر کدام یک از اساتید بهره بردید؟ سید نیما میر جوادی هستم، خوشنویسی را از سال 1370 شروع و در سال 1375 فارغ‌التحصیل دوره ممتاز و در سال 90 موفق به اخذ مدرک فوق ممتاز شدم و از سال 1377 به تدریس خط نستعلیق و ثلث مشغول شدم که این فعالیت آموزشی تاکنون ادامه دارد. خط نستعلیق را در ابتدا تا دوره ممتاز از محضر اساتید بزرگوار استاد دبستانی و استاد اسماعیل‌نسب و دوره فوق ممتاز را در محضر چهره ماندگار و استاد یگانه خط نستعلیق استاد امیر خانی، غلامی و شیرازی و در رشته خط ثلث از محضر استاد صمدی کسب فیض کرده‌ام. چرا و چطور شد که از بین هنرهای مختلف به خوشنویسی علاقمند شدید؟ از زمان کودکی به هنر به طور عام علاقمند بودم در بعضی شاخه‌های هنر نیز مانند نقاشی، تذهیب مدتی به شاگردی نشستم، اما آشنایی‌ام با خوشنویسی و فضای معنوی آن و تشویق‌های اساتید گرانقدر راه جدیدی در زندگی‌ هنری من گشوده و خوشنویسی را به طور جدی پیگیر شدم. به عقیده شما آیا خوشنویسی هنری ذاتی است یا اکتسابی؟ تعلیم چقدر در خوشنویس شدن یک فرد مؤثر است؟ ذوق هنری و استعداد می‌تواند ذاتی باشد که هر فردی به فراخور علاقمندی خود به یکی از رشته‌های هنری از این سرمایه خدادادی بهره می‌برد، اما در هر هنری از جمله خوشنویسی دریافت نکات فنی و آموزشی امری کاملاً اکتسابی است و به هیچ وجه نمی‌توان نقش تعلیم را در این رابطه نادیده گرفت. فارس: به طور متوسط روزی چند ساعت مشق خط می‌کنید؟ و از بین قالب‌های خوشنویسی (قطعه‌نویسی، چلیپا، سیاه مشق و ...) به کدام یک راغب‌تر هستید؟ با توجه به اینکه اشتغال بنده در فرودگاه اردبیل به عنوان مسئول روابط عمومی به مقوله خوشنویسی کم ارتباط نیست و برای بخش اجرایی در این زمینه از این هنر در بخش‌های مختلف استفاده می‌کنم به طور طبیعی روزانه حدود چهار، پنج ساعت از وقتم صرف نوشتن می‌شود اما زمانی را که بتوانم فارغ از بحث اداری برای خودم و در خلوت خودم به خوشنویسی اختصاص می‌دهم اما از میان انواع قالب‌های خوشنویسی سیاه مشق و کتیبه‌نویسی را بیشتر دوست دارم. فارس: «قدما صبر» در یادگیری و آموزش خوشنویسی را یکی از بارزترین ویژگی‌های این هنر برمی‌شمرند، آیا می‌توان از این نکته این بهره را برد که خوشنویسی در ذات خود حامل اخلاق و معنویت نیز هست؟ در بُعد عملی و اجرایی می‌توان گفت بدون صبوری و شکیبایی در این هنر مشکل و طاقت‌فرسا نتیجه‌ای حاصل و عاید نمی‌شود و تنها کسانی از این تجربه سربلند بیرون می‌آیند که صبر و شکیبایی را سرلوحه کار خود قرار دهند. توجه به این نکته که از تعالیم قرآن کریم نیز هست که (ان الله مع‌الصابرین) غیر از حصول نتیجه‌ای رضایت‌بخش انسان را در مسیر کمال‌جویی و سلوک اخلاقی نیز قرار می‌دهد؛ البته در خوشنویسی نکات بسیار زیادی وجود دارد که از مصادیق اخلاق و معنویت است، اما این مختصر در پاسخ به سئوال عرضه شد. فارس: به عنوان یک هنرمند خوشنویس که حتماً در طول روز با اشعار و کلمات بزرگان سر و کار زیادی دارید، رابطه میان ادبیات و هنر خوشنویسی را در فرهنگ ایرانی چطور ترسیم می‌کنید؟ اصولاً اگر ادب و ادبیات را از خوشنویسی بگیریم به نظر می‌رسد همه سرمایه‌اش را گرفته‌ایم، ارتباط بین ادبیات و خوشنویسی ارتباطی مستحکم و بنیادین است و اساساً این هنر فاخر را نمی‌شود جایی دیگر خرج کرد. خوشنویس خود را متعهد به انتقال پیام‌های اخلاقی، اجتماعی و انسانی حکما، عرفا و بزرگان دین و دانش می‌داند و این رسالت پیوندی جدانشدنی بین این دو مقوله برقرار کرده است. فارس: با توجه به اینکه شما در هر دو رشته نستعلیق و ثلث فعالیت می‌کنید، بفرمایید که چطور شد که به صورت حرفه‌ای و ویژه یک رشته را انتخاب نکردید؟ علاقه بسیار زیاد به خط نستعلیق و ارادت خاص به استاد غلامحسین امیرخانی این گوهر بی‌نظیر هنر، اخلاق و معرفت از یک سو و زندگی در فضای هنری و مشاهده کارها و فعالیت‌های دوستان و اساتید و همچنین احترام به استاد پیشکسوت خط استاد دبستانی و استاد اسماعیلی‌نسب که جزو اولین اساتید بنده در این رشته بودند، سبب شد که در رابطه با تجدید حیات خط و علاقه و عشقی که به این دو رشته از خط داشتم از سوی دیگر موجب شد که نتوانم بین دو زیبایی یکی را برگزینم و مصمم شدم در حد امکان در هر دو زمینه تلاش و فعالیت کنم. فارس: با توجه به اینکه نستعلیق را عروس خطوط اسلامی لقب داده‌اند و خطی در کمال اعتدال و توازن است، جایگاه خط ثلث را چطور می‌بینید؟ خط ثلث یکی از زیباترین رشته از خوشنویسی و قدمت زیادی دارد و از یک زاویه خاص هنری کاملاً مفهومی و نقوش مساجد و دور کتیبه‌نویسی‌های مرقد امامان و مساجد از این خط استفاده می‌شود که با توجه به استفاده از آیات قرآن در این زمینه می‌توان به معنویت و نوری که در این خط است، پی برد همچنان که اعتدال و توازن را از ویژگی‌های خط نستعلیق معرفی کردید در مورد خط ثلث به نوعی می‌توان به مفهوم وحدت، بالندگی و شور و شیدایی اشاره کرد. رهایی از بسیاری از قیود در عین قانونمندی از شاخصه‌های این خط زیباست که درک این رهایی و قانونمندی مستلزم شناخت ویژگی‌های فنی و تکنیکی آن است. فارس: برداشت‌تان از این جمله امام خمینی (ره) که فرمودند: «هنر دمیدن روح تعهد در انسان‌هاست» چیست؟ هر انسانی از بدو تولد صفات پیدا و پنهانی دارد که بخشی از خلقت او محسوب می‌شود و بروز و ظهور بعضی از آنها معلول پیوند و تعامل با پدیده‌های اجتماعی و فرهنگی است؛ از آنجا که هنر در ذات خود دارای ظرفیت‌های فراوانی است، می‌تواند در روح و جان انسان نفوذ کرده و تأثیرات مثبت و تغییرات بنیادی ایجاد کند، مفهوم این سخن روشن می‌شود، چراکه هنر فی نفسه دارای نظم و نظام خاص است که هنرمند را به حرکت در مسیر صحیح وا می‌‌دارد و او را مسئولیت‌پذیر بار می‌آورد و هنرمند خود عامل توزیع و انتقال این روحیه در میان انسان‌های دیگر و مخاطبانش می‌شود. فارس: در هنرهایی مثل موسیقی برخی از اساتید معتقدند تا هنرمند با ساز خود به وحدت نرسد، نمی‌تواند در حد کمال و بلوغ بنوازد، آیا می‌توان در خوشنویسی هم به چنین امری قائل بود؟ در هنرهای تجسمی و از جمله خوشنویسی که ابزار هنرمند به عنوان واسطه‌ای میان دست و احساس او ایفای نقش می‌کند خیلی بدیهی است که بین هنرمند و ابزار مورد استفاده‌اش باید نوعی وحدت و یگانگی ایجاد شود تا این هماهنگی سبب انتقال احساس هنرمند از طریق این ابزار به مخاطب شود، بنابراین نوع هنر تعیین‌کننده نیست و تجربه ثابت کرده در همه هنرها این ارتباط می‌تواند منشأ آثار بدیع و چشم‌نوازتری شود. فارس: رشد و پیشرفت روزافزون گرافیک و کامپیوتر چه نقشی در رشد یا عدم رشد هنر خوشنویسی می‌تواند داشته باشد؟ تکنولوژی امروز بدون تردید اگر با شناخت و به جا مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند سبب رشد و تعالی هنر شود، در هنر خوشنویسی که شرایط ویژه‌ای به لحاظ ابزار و نوع اجرا و حساسیت‌های فنی وجود دارد کامپیوتر و گرافیک در جهت ایجاد و خلق فضاهای دلپذیر کمک‌کننده هستند اما به لحاظ نمونه‌های اجرایی خوشنویسی که بروز و ظهور احساس هنرمند در اثر خلق شده حائز اهمیت است، کامپیوتر حرفی برای گفتن ندارد به این معنا که یک اثر حروف‌چینی شده توسط نرم‌افزارهای خوشنویسی موجود هرگز نمی‌تواند جایگزین اثری شود که از دستان هنرمند به صفحه منتقل می‌شود. فارس: آیا شما هم قائل به خاصیت‌های مفهومی ویژه‌ای برای حروف الفبا هستید؟ و به آنها از جنبه‌های نمادین نیز توجه می‌کنید؟ به نظر می‌رسد همچنان که در هنر نقاشی رنگ‌ها دارای زبان خاصی و مفهوم متفاوتی هستند، در خوشنویسی نیز اشکال می‌توانند همین خاصیت را داشته باشند. در مورد رنگ‌ها معمولاً رنگ سرخ و زرد به ترتیب نماد عشق و بیزاری هستند و هر یک از رنگ‌های دیگر نیز دارای این خاصیت نمادین هستند، در خوشنویسی که اصولاً رنگ مطرح نیست این اشکال حروف هستند که دارای این خاصیت هستند مثل الف که نماد استقامت است یا حرف (د) که نماد تواضع و حروف.... نماد انعطاف‌‌پذیری و نرمش هستند. فارس: به نظرتان شیوه‌های جدید خوشنویسی اعم از تغییراتی که در دانگ و دوایر، کشیده‌ها و یا نقطه‌ها به وجود آمده چه رابطه‌ای با تغییرات اجتماعی و ذهنی هنرمند امروز دارد؟ در این ارتباط یک نکته حائز اهمیت است و آن اینکه هر عصری و هر دوره‌ای شرایط خاصی داشته و وظیفه هنرمند این است که هنرش را متناسب با خواست مخاطبانش ارائه کند و به اصطلاح معروف هنرمند باید فرزند زمان خویشتن باشد و حرفی از جنس زمانه خودش بگوید. این نگرش سبب می‌شود که هنرمند معاصر به دنبال ارائه شیوه‌های جدیدی باشد که این تغییر و تجدید فرم دقیقاً با تغییرات اجتماعی مطابقت دارد، ذهن پویا و حساس هنرمند بیشتر تحت تأثیر شرایط اجتماعی است و لذا این تأثیرپذیری زمینه ایجاد و خلق شیوه‌های جدیدتری را فراهم می‌آورد. فارس: توصیه شما به هنرجویان جوان که تازه وارد این عرصه شده‌اند، چیست؟ آنچه که در این رابطه لازم به تأکید است و باید نصب‌العین جوانان باشد در قدم اول تمرین طلبگی و احترام به پیشکسوت است، امری که همیشه تاریخ مورد اهتمام بوده هنرجو حتی اگر در اجرای خوشنویسی از استاد خود نیز پیشی بگیرد اولین وظیفه‌اش حرمت‌گذاری است البته این موضوع به این معنی نیست که استادان دیگر مورد احترام نباشند. استادان و کسانی که به هر شکلی تقدم دارند باید مورد احترام باشند همه شرایط دیگر مانند قوت دست و آگاهی از رموز خط و اسباب کتابت و... در صورتی که با روحیه حرمت‌گذاری همراه نباشد به نتیجه مطلوب نمی‌رسد. اما گام دوم ورود با هدف به این حوزه است که به معنای واقعی کلمه صبر و شکیبایی هنرجو را طلب می‌کند هنرجویان و جوانان با سنجش جنبه‌های مختلف این انتخاب از تعجیل پرهیز و صبوری پیشه کنند تا مطلوب حقیقی آنها حاصل شود ضمناً مطالعه احوال و آثار متقدمان و معاصران را نیز جز برنامه‌های خود قرار دهند تا با آشنایی با بزرگان این خطه و الگو‌برداری از مشی و شیوه آنها انگیزه بهتری برای استمرار فعالیت پیدا کنند. فارس: به عنوان آخرین سئوال یکی از زیباترین اشعاری را که نوشته‌اید برای ما بخوانید؟ سنگ‌هایی که من از یاد تو بر سینه زدم کعبه‌ای می‌شد اگر خانه بنا می‌کردم انتهای پیام/62006/ذ40

94/06/11 - 19:03





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن