محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1797744334
اصل هدف از دعا چیست؟
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: پاسخ به سوالات دینی؛
اصل هدف از دعا چیست؟
شناسهٔ خبر: 2901088 - چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
دعا کردن همیشه بدین معنا نیست که از خدا چیزی بخواهیم. گاه دعا یعنی از خدا خود او را خواستن و این والاترین و با شکوه ترین مرتبه دعا است. به گزارش خبرگزاری مهر، این نوشتار به موضوع دعا و نیایش می پردازد و به این سوال که هدف از دعا کردن چیست پاسخ می دهد؛برای روشن شدن هدف و فلسفه دعا توجه به نکات زیر ضروری به نظر می رسد.الف-دعا توجه انسان به سرچشمه وجود و پروردگار هستی است. در میان همه عبادت ها عبادتی نیست که چون دعا این رابطه فرخنده را به شایستگی تحقق بخشد و آن را مداوم و جاودانه گرداند. دعا یک فرصت برتر و بدل ناپذیر است که خدای تعالی به بندگانش عطا کرده تا آنان با سود جستن از آن به حضور یگانه هستی بخش خود بار یابند و از حضرتش برای پیمودن طریق کمال و سعادت و سربلندی روح مدد خواهند. دعا چاره ساز دردها و گرفتاری های روانی و جسمانی است.ب-شناخت انسان از نیازهای بی حد و مرز خود و بی نیازی مطلق پروردگارش و این که او مبدا هر خوبی و کمالی است، با روی آوردن وی به دعا رابطه مستقیم دارد. در این میان هر چه نیازهای او بزرگ تر و دردهایش جانکاه تر باشد، نیایش و تضرع کردنش به درگاه خداوند شدت و گرمای بیش تر خواهد یافت. سر تاکید و توجه ویژه ای که در سنت و سیره پیامبران و پیشوایان الاهی بر دعا و پرداختن به آن شده است و نیز راز اشتیاق بسیار آن بزرگان به دعا در این واقعیت نهفته است. [۱] پیامبر گرامی اسلام (ص) هم خود اهل دعا و راز و نیاز بود و هم دیگران را به حاجت خواستن از پروردگار یکتا سفارش می فرمود و ترک آن را جایز نمی دانست. [۲]امام صادق (ع) درباره امام علی (ع) فرموده است: «امیر مؤمنان(ع) دعاه (بسیار دعا کننده) بود. [۳]دیگر پیشوایان ما نیز به دعا عنایت ویژه داشتند و از خود دعاهای گران بها و پرمحتوایی به یادگر گذارده اند. این بخش از میراث آن پاکان در مجموعه هایی با عنوان «صحیفه» گردآوری و تدوین شده است؛ به عنوان نمونه می توان به «صحیفه سجادیه» «صحیفه صادقیه»، «صحیفه کاظمیه» و «صحیفه رضویه» اشاره کرد.ج-با دقت در این صحیفه ها و دیگر متون معتبر دعا درمی یابیم که بالاترین مرتبه نیازخواهی نزد امامان معصوم (ع)، ابراز عشق پرشور و بی منتها به معبود یگانه و ستایش پروردگار و یادکرد شکوه و بزرگی او است؛ یعنی انسان به چنان رشد معنوی و بالندگی روحی دست پیدا کند و تا آن جا به خدای متعال نزدیک شود که عشق تابناک و حیات بخش الاهی بر همه وجودش پرتو افکند و هر اندیشه و خاطری جز اندیشه معشوق ازل و ابد را از دلش بزداید و چنان شود که انسان راه یافته به حریم دوست جز دوست نخواهد و جز او را طلب نکند.پس دعا کردن همیشه بدین معنا نیست که از خدا چیزی بخواهیم. گاه دعا یعنی از خدا خود او را خواستن و این والاترین و با شکوه ترین مرتبه دعا است که بیش از هر جا و در عالی ترین شکل خود، در نیایش های رسیده از معصومان (ع) یافت می شود. از این رو است که پیامبر (ص) به هنگام دعا خواستار عشق شورمند الاهی است و این که این عشق برترین، لذت بخش ترین عشق ها گردد: اللهم انی اسالک حبک و حب من یحبک، و العمل الذی یبلغنی حبک. اللهم اجعل حبک احب الی من نفسی و اهلی و من الماء البارد؛ [۴] خدایا، من از تو عشق تو را خواهانم و عشق به دوست دارانت را و این که در پی کار می روم که مرا به عشق تو پیوند دهد. خدایا، آن کن که دوستی تو پیش من از خودم و خانواده ام و آب خوش گوار محبوب تر باشد.د- دعا در اندیشه اسلامی، افزون بر این که وسیله ابراز عشق به خدا است، روشی مهم و تاثیر گذار برای تعلیم و تربیت و تعالی بخشیدن به روح آدمی در ساحت های فردی و اجتماعی است.مجموعه تعالیم دینی و آموزه های تربیتی و دانش های الاهی که در متون دعایی مطرح گردیده، در جهت پرداختن به دو اصل مهم «تربیت» و «تعلیم» و آموختن دانش و بینش براساس باورهای اسلامی است.بی تردید، دعا کردن و دست نیاز به سوی خداوند بی نیاز برآوردن، تنها ویژه تعالیم اسلامی نیست، بلکه در همه ادیان و مذاهب دعاها و کلماتی برای مناجات با پروردگار وجود دارد. با این همه آنچه دعاهای اسلامی را از دعاهای دیگر متمایز می سازد، مایه ور بودن محتوا و اثر بخشی بسیار دعا در همه ابعاد زندگی انسان است. به دیگر سخن، «دعا در اسلام - جز دعاهای قرآنی که عین وحی است - بیان دیگری از آموزه های فرد ساز و جامعه پرداز وحی است؛ یعنی همان درس های قرآنی است که خداوند مهربان برای تربیت انسان، به وسیله آیات آسمانی فرستاده است. ادعیه خود به گونه ای تفسیر قرآن کریم اند و شرح معارف آسمانی اند و یادآور تربیت های قرآنی و تکرار و تاکید و تشریح آموزه های وحیانی».[۵] راستی چه فرقی می توان نهاد میان قرآن کریم و متن دعایی صحیفه سجادیه، که هر دو از جهت محتوا و تنوع مضمون و نیز هدف تعلیمی و تربیتی هم داستانند و به یک نقطه چشم دوخته اند، جز این که یکی «قرآن نازل» و معجزه ماندگار پروردگار است و دیگری نمونه کامل «قرآن صاعد» و املای امام زین العابدین (ع)؟هـ-حال، با توجه به جایگاه بلند دعا در اندیشه اسلامی و نقش بزرگ آن در سازندگی فردی و اجتماعی و پیوند ناگسستنی اش با وحی الاهی، جای این گله گزاری و سخن دردمندانه است که بگوییم برخورد جامعه اسلامی (عامه مردم و عالمان و روشنفکران) با این میراث گران سنگ تزکیه و تعلیم برخوردی اصولی و مبتنی بر شناخت تمام عیار حقیقت دعا نبوده است و در میان متون مقدس دینی، بیش از همه این چهره فروغ گستر متون دعایی است که زیر خروارها غبار غربت و بی اعتنایی پوشیده مانده است.سبب چه می تواند باشد جز ناآگاهی مردمان و نادانی مدعیان فضل و آگاهی در طول تاریخ نسبت به نقش سازنده دعا که خود باعث گردیده بسیاری از ما یا با دعا احساس بی گانگی کرده، آن را از صحنه زندگی خود حذف کنیم و یا بی توجه به فلسفه عمیق نیایش با آن برخوردی از سر کسب و سودجویی داشته باشیم؛ خود را با خواندن دعا سرگرم می کنیم بی آن که معنای آن را بفهمیم و پیام های ژرف و گوناگونش را دریابیم؛ تنها برای خواستن نیازهای حقیر و کم ارج یا برای بردن ثواب و گاه جهت رفع بی کاری و توجیه کاستی ها و سستی ورزیدن ها؛ و این بدترین و سطحی ترین گونه برخورد با ادعیه است که بی شک در آنها هدفی بس والاتر و حیاتی تر مورد توجه بوده است؛ یعنی جهت دادن به حیات دنیایی انسان در همه عرصه ها و تربیت او بر اساس فضیلت ها و راه نمودن وی به بهشت خشنودی خدا.و- پایان بخش سخن، بخشی از دعای امام سجاد (ع) در پنجاه و دومین نیایش در «صحیفه سجادیه» است که هم راز و نیاز وی با پروردگار هستی ها است و هم به ما می آموزد که راه و شیوه دعا گزاری کدام است و به هنگام نیایش، از خدا چه چیزها باید خواست:«معبود من، از تو می خواهم که به حق خود که بر همه آفریدگانت لازم گردانده ای و به نام بزرگ خود که به پیامبرت فرموده ای با آن به تسبیح تو پردازد و به بزرگی ذات بزرگوارت که نه کهنگی می پذیرد و نه دگرگون می شود و نه تغییر حالت می دهد و نه از میان می رود، بر محمد و خاندانش درود فرستی و مرا با عبادت خود از هر چیز بی نیاز کنی و با ترس از خود، محبت دنیا را از دلم بزدایی، و به رحمت خود مرا با دستی پر از کرامت بازگردانی؛ زیرا من تنها به سوی تو می گریزم و تنها از تو می ترسم و تنها از تو فریادرس می خواهم و تنها به تو امیدوارم و تنها تو را می خوانم و تنها به درگاه تو پناه می آورم، و اعتمادم تنها به تو است و تنها از تو یاری می جویم و تنها به تو ایمان دارم و تنها بر تو توکل می کنم و اتکای من تنها به جود و بخشش تو است».[۶]، [۷]......................................پی نوشتها؛
[۱] کلینی، اصول کافی، ج ۲، ص ۴۶۸.[۲] رسول خدا (ص) فرمود: «ترک دعا، گناه است»، تنبیه الخواطر، ج ۲، ص ۱۵۴.[۳] اصول کافی، ج ۲، ص ۴۶۸.[۴] کنزالعمال، ح ۳۶۴۸.[۵] جامعه سازی قرآنی، ص ۱۹۳.[۶] صحیفه سجادیه.[۷] اقتباس از دانشنامه حوزه، با دخل و تصرف.منبع: اسلام کوئست
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]
صفحات پیشنهادی
هدف عرفانهای نوظهور بدل سازی دین است/ دل پاک باشریعت حاصل میشود
عضو هیأت علمی بنیاد اسراء هدف عرفانهای نوظهور بدل سازی دین است دل پاک باشریعت حاصل میشود شناسهٔ خبر 2900970 - سهشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲ ۳۱ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها حجت الاسلام گریوانی در نشست بررسی شبه عرفان های نوظهور در فرهنگسرای امام ره گفت هدف عرفان هایدکترین مهدویت: چیستی، خاستگاه، ضرورت ها و راهکارها - بخش اول وحدت نظر فِرَق اسلامی در اصل مهدویت
دکترین مهدویت چیستی خاستگاه ضرورت ها و راهکارها - بخش اولوحدت نظر فِرَق اسلامی در اصل مهدویتآنچه تا کنون عامل اصلی انزوای دین از عرصه زندگی بوده است غفلت و انحراف مدعیان دین داری بوده است نه عدم کارایی دین اشاره عنوان دکترین مهدویت از جمله قالب های نوینی است که در عرصههدف اصلی پس از تحریم چیست؟
عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس گفت توجه به تولید داخلی پس از نهایی شدن توافق از محور های مهم شرایط پس ازتحریم خواهد بود محمدصالح جوکار در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایلنا با تأکید بر اینکه باید به دوران پس ازتحریم در کشور توجه جدی داشت افزود توجه به تولید داخلی پس اهاشمی:تفکراتی با ادعای حمایت از ولایت، رأی مردم را زینت میدانند و میخواهند بین مردم و عمود خیمه انقلاب فاصله
هاشمی تفکراتی با ادعای حمایت از ولایت رأی مردم را زینت میدانند و میخواهند بین مردم و عمود خیمه انقلاب فاصله اندازند آیتالله خامنهای یکی از نزدیکترین افراد به امام بود آیتالله هاشمی رفسنجانی با تبریک مجدد میلاد حضرت ثامن الحجج ع گفت خداوند با عنایت خاص خویش سهمی از بهرهدر گزارش های قبلی مشرق (اینجا و اینجا)، از حلقه رسانه ای ضدانقلاب و خبرنگاران و چهره های شناخته شده ای گفتیم ک
به گزارش "منبری ها" این بیانیه با عنوان "آفتاب خلافت و بازگشت دینار طلایی" مدعی است که با به کارگیری واحد پول جدید اسلامی دلار از بین خواهد رفت و اقتصاد کفر جهانی نیز نابود خواهد شد داعش در بیانیه 54 دقیقه ای خود ادعا می کند که اعلام خلافت بعد از تحکیم شریعتاصلاحات عبادی نباید حزب یا جریان خاصی را هدف قرار دهد
"صالح العیساوی" رئیس شبکه الفرات عراق در گفت وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری تسنیم در پاسخ به سؤالی درباره روند اجرای اصلاحات حیدر العبادی نخست وزیر عراق و نظر مرجعیت درباره این اصلاحات گفت همانگونه که می دانید مرجعیت دینی عراق در خطبه های نماز جمعه در بیان مواضع خبخشنامه به فرمانداران استان یزد؛ هدف اصلی دولت، صیانت از آرای مردم است
بخشنامه به فرمانداران استان یزد هدف اصلی دولت صیانت از آرای مردم است استانها > یزد - رئیس ستاد انتخابات استان یزد تعامل و همکاری بین عوامل اجرایی و نظارت انتخابات را یکی از عوامل مهم در تحقق برگزاری انتخاباتی سالم باشکوه وحماسی توأم با حفظ و صیانت از آرای مردم دحجّت خداوند بر خلق چیست؟
پرسمان حجّت خداوند بر خلق چیست حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی به پرسشی درباره حجّت خداوند بر خلق پاسخ دادند به گزارش سرویس دینی جام نیوز حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی به پرسشی درباره حجّت خداوند بر خلق پاسخ دادند متن پرسش مطرح شده وپاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرحداورزنی: هدف اصلی المپیک است/ اکبری هم راستا با سیاستهای فدراسیون عمل کرد
یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۹ رئیس فدراسیون والیبال گفت هدف اصلی والیبال ایران صعود به المپیک و سپس تلاس برای کسب سکو دراین مسابقات است به گزارش ایسنا پس از عدم راهیابی تیم ملی زیر 23 سال ایران به چهار تیم برتر مسابقات جهانی زیر 23 سال جهان محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبادعای یک اصلاح طلب در مورد نقش حزب اتحاد ملت
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب Entekhab ir عبدالله رمضان زاده فعال سیاسی اصلاح طلب با انتشار یادداشتی کوتاه و اعلام اینکه حزب اتحاد ملت نه مشارکت است و نه ادامه مشارکت یادآور شد که این حزب مجوز خود را از کمیسیون ماده 10 احزاب دریافت کرده است متن این یادداشت کوتاه که در صفحه فیس ب-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها