محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1797971038
چگونه حیات علمی مساجد توسط امامان شیعه استمرار یافت؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
مسجد دانشگاه بزرگ؛
چگونه حیات علمی مساجد توسط امامان شیعه استمرار یافت؟
مسجد نه تنها عبادتگاه است بلکه دانشگاهی بزرگ به حساب می آید که شور و نشاط علمی و فرهنگی را پی ریزی کرد. بر متولیان مسجد است که این مکان را به پایگاه علم و دانش تبدیل کنند.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، مساجد به لحاظ فرهنگی و تربیتی کارکردهای مهمی در ابعاد مختلف و متنوع داشته اند. برخی از کارکردهای مسجد به شرح زیر است.
الف) آموزشی
یکی از ابعاد مهم نقش های مسجد، جنبه تعلیم و تعلم بوده است. مساجد توانسته اند در صدر اسلام نقش آموزش و تعلیم را به خوبی ایفا کنند زیرا که قرآن کریم برای علم و فراگیری دانش اهمیت و جایگاه بالایی قائل بود. اولین آیه قرآن که بر پیامبر(ص) نازل شد وی را به خواندن دعوت نمود و در ادامه سخن از تعلیم خدا و تعلم انسان سخن به میان آورد. قران کریم پیوسته پیامبر(ص) را مامور آموزش دادن انسان ها معرفی می کند و از او می خواهد این رسالت مهم را بر دوش گیرد.
«هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ»
«اوست خدايی که به ميان مردمی بی کتاب پيامبری از خودشان مبعوث داشت تا، آياتش را بر آنها بخواند و کتاب و حکمتشان بياموزد اگر چه پيش ازآن در گمراهی آشکار بودند. »
از سوی دیگر احادیث بی شماری در ارتباط با فراگیری علم در هر زمان در هر جا و بر هر فرد وجود دارد که مسلمانان را به تعلیم و تعلم فرا می خواند. هرگاه پیامبر(ص) جمعی را می دید که در مسجد تشکیل شده مشغول درس بودند کنار آنها می نشست و می فرمود: من به این امر مامور شده ام.
اول) مسجد الحرام
مسجد الحرام از دیر باز محل اجتماع مردم بود. مشرکان قریش، بازرگانان و مسافران به این مکان می آمدند و برای طواف یا پرستش بت ها در مسجد الحرام حضور می یافتند. پیامبر(ص) بارها در کنار حجر اسماعیل می ایستاد و به تلاوت قرآن می پرداخت و مردم را به اسلام دعوت می نمود. رسول خدا در مسجد الحرام برای یاران خویش از معارف قرآن سخن می گفت، واجبات و محرمات را برای آنها آموزش می داد و به سوالات مسلمانان پاسخ می داد. سخنان پیامبر(ص) نه تنها کسل کننده نبود بلکه برای یاران بسیار پرجاذبه و با طراوت بود. این جلسات هر روز برگزار نمی شد تا مبادا شنوندگان خسته شوند. نوشته اند که برگزاری جلسات سخنرانی بعد از نماز صبح و شام منقعد می شد.
دوم) مسجد النبی
اولین معلم مسجد النبی، پیامبر(ص) بود. یاران آن حضرت همچون شاگردانی با وفا آن حضرت را چون نگینی در بر می گرفتند و با آن حضرت به بحث و گفتگو می نشستند. تاریخ نشان می داد که شاگردان این مدرسه در سراسر بلاد اسلامی پراکنده شدند و اسلام رابه اقصی نقاط قلمرو آیین محمدی رساندند.
معاذ بن جبل جوان انصاری بود و در فراگیری قرآن تلاش زیادی کرده بود و بعد از فتح مکه رسول خدا(ص) او را برای تعلیم قرآن به اهل مکه گذاشت و خود به سوی حنین رهسپار شد هنگام رحلت رسول اکرم(ص) همین معاذ در یمن مشغول ترویج اسلام بود و بعد از رحلت پیامبر(ص) به سوی شام رفت و در آن جا برای مردم فقه و قرآن می گفت. شخصی به نام ابو بحریه می گوید: وارد مسجد حمص شدم، جوانی را دیدم که مردم اطرافش نشسته اند و او سخن می گوید مثل اینکه از دهانش نور خارج می شود. بالاخره معاذ در سال هجده هجری در سن سی و پنج سالگی براثر طاعون در شام در گذشت.
هر چند محور فعالیت های فرهنگی و آموزشی در مسجد النبی، شخص پیامبر(ص) بود اما زمان عدم حضور آن حضرت اقدامات آموزشی و دینی تعطیل نمی شد. دراین شرایط افراد از سوی پیامبر(ص) نصب می شدند و به این امر خطیر گمارده می شدند.
برگزاری این جلسات سخنرانی و کلاس های آموزشی بعد از پیامبر(ص) استمرار یافت و در مساجد دیگر نیز برقرار می شد. مکان هایی چون مسجد الاقصی، مسجد بصره، جامع اموی دمشق، جامع منصور بغداد و مساجد مصر از جمله مساجدی بودند که کانون فرهنگی و آموزشی به حساب می آمدند.
سوم) استمرار حیات علمی مساجد توسط امامان شیعه
کلاس های که در مسجد الحرام و مسجد النبی تشکیل می شد تنها توسط پیامبر(ص) اداره نمی شد. گاهی امام علی(ع) به فرمان پیامبر(ص) از منبر آن حضرت بالا می رفت و یک پله پایین تر از مکان رسول خدا(ص) می نشست و برای مردم سخن می گفت، همگان حدیث پیامبر(ص) را شنیده بودند که رسول خدا(ص) شهر علم است و دروازه اش علی(ع) لذا اصحاب پیامبر(ص) از دروازه علم رسول خدا(ص) وارد می شدند و از محضر علی(ع) فیض می بردند. حضرت علی(ع) از هیچ سوالی روی گردان نبود و هرگاه کسی از آن امام(ع) سوالی می کرد، بی جواب باز نمی گشت. ابن ابی الحدید از عمر نقل می کند که می گفت خدا روزی را نیاورد که معضلی پیش آید و ابوالحسن پیش ما نباشد. همچنین عمر دائم می گفت: هرگاه علی(ع) در مسجد است کسی جز او حق فتوا ندارد.
بعد از امیر مومنان(ع)، امام حسن(ع) به سرنوشت پدر دچار شد و از صحنه سیاست کناره گیری کرد اما حرکت حضرت علی(ع) را استمرار بخشید. بلاذری نقل میکند که امام حسن(ع) وقتی نماز صبح را در مسجد النبی به جای آورد تا طلوع آفتاب مشغول ذکر می شود. آن گاه به یکی از ستون های مسجد تکیه می دهد و می نشیند. هرکس مسجد باشد، می آید و از او استفاده می کند تا اینکه که آفتاب بالا می آید، پس او برمی خیزد و دو رکعت نماز می خواند و به خانه های همسران پیامبر(ص) می رود و از احوال آنان جویا می شود و بعد به منزل خود رهسپار می شود. دوباره هنگام عصر به مسجد می رود و برنامه نماز و رجوع مردم به او تکرار می شود.
شکوفایی دانش اسلامی در عهد امام صادق(ع) به اوج رسید. در زمان آن حضرت، مسجد النبی بسان زمان پیامبر(ص) چونان خورشیدی درخشید و به کانون نشر معارف دینی تبدیل شد. در عصر امام صادق(ع) معارف اسلامی تدریس می شد و دانش پژوهان و دانشمندان گردا گرد آن جلسات درس امام صادق(ع) تا چهار هزار نفر برآورد شده اند. آن حضرت شاگردان ممتاز خویش را برای تدریس و مناظره در رشته های مختلف علمی آموزش می داد. در آن زمان بازار علم و فرهنگ چنان رونق گرفت که دیگر مساجد نیز جایگاه فرهنگی خویش را به دست آورند. امام رضا(ع) درباره جلسات درس خویش در مسجد النبی فرمود: من در مسجد پیامبر(ص) می نشستم، با آنکه که شمار عالمان در مدینه زیاد بود. ولی هرگاه در مسئله ای با مشکل مواجه می شدند، همگان معتقد بودند که بایستی مسئله را با من درمیان بگذارند. آنان که مسایل و مشکلات علمی خویش را به سوی من می فرستادند و من بدانها پاسخ می گفتم.
حاصل آنکه مسجد نقش مهمی در برگزاری جلسات درس و آموزش داشت. گسترش مراکز آموزشی و فرهنگی مرهون ساختار مسجد است. مسلمانان بسیاری از این دانش ها و آگاهی های خویش را در مساجد فرا گرفتند و از حضور در این مکان مقدس بدست آوردند. مسجد نه تنها عبادتگاه است بلکه دانشگاهی بزرگ به حساب می آید که شور و نشاط علمی و فرهنگی را پی ریزی کرد. برمتولیان مسجد است که این مکان را به پایگاه علم و دانش تبدیل کنند و در آنجا این مسیر لازم است. معارف دینی ومباحث اعتقادی اولویت یابند و سکان داران فرهنگی مساجد مباحثی نو و با زبانی مخاطب فهم، عقاید دینی و دانش های اسلامی را برای قشرهای مختلف طراحی و ارایه کنند تاجان تشنگان از زلال معارف قرآن سیراب گردد. گرمی بازار علم دینی باید در مساجد باشد، جایگاه ارتقای رشد اخلاقی جامعه مسجد است و در این مکان باید فضایل اخلاقی ترویج و و برجسته شوند. امروزه خوشبختانه شاهدیم که بسیاری از درس ها در حوزه های علمیه در مساجد برگزار می شود. ضروری است که مسئله آموزش و فرهنگ را در مساجد جدی گرفت و آن را به یکی از ابعاد اصلی مسجد تبدیل کرد. رسول خدا فرمود: هرکس همواره به مسجد رفت و آمد کند، این هشت خصلت را به دست می آورد: نشانی استوار، فریضه ای برای انجام یافته، سنتی به پا داشته شده، علمی جدید، دوستی مفید، سخنی که او را به راه راست هدایت کند یا از هلاکت برهاند و نیز ترک گناه به جهت بیم از خدا یا شرم از مردم.
مبالغه آمیز نیست اگر بگوییم قرآن کریم سنگ بنای سواد آموزی برای مسلمانان اولیه بود. از همان ابتدا، مسلمانانی که خواندن و نوشتن می دانستند، افتخار ثبت و ضبط مطالب وحی را پیدا کردند. قرآن در اوائل نزول برای مسلمانان زبان رسمی و متن معتبر به حساب می آمد. قرآن اولین کتابی بود که در دسترس تمام مسلمان ها قرار گرفت. جالب اینکه بدانیم واژه قران به معنای خواندن است. گذشته از اینکه کتاب آسمانی بیشترین مشوق برای کسب علم توسط مسلمانان بوده است. بر این اساس آموزش علوم مختلف قرآن، تدبر در آیات و فهم عمیق مضامین وحی باید در مساجد توسعه فراوانی یابد، به گونه ای که قرآن اصلی ترین موضوع در مساجد باشد.
برگرفته از کتاب مسجد و سبک زندگی
۱۰/۰۶/۱۳۹۴ - ۱۸:۲۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]
صفحات پیشنهادی
چگونه در زندگی خودمان در خدمت امام زمان(عج) باشیم؟
انتظار چگونه در زندگی خودمان در خدمت امام زمان عج باشیم این انتظار فرج است كه بهترین اعمال و بهترین عبادت است و چنین منتظرى مقامى عالى دارد و هر گاه در زمان غیبت از دنیا برود به منزله كسانى است كه پس از ظهور حضرت حجت عج زنده و تحت فرمان او در راه خدا جهاد مى كنند به گزارشرئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان خبر داد ثبت نام 392 هزار مرزنشین برای دریافت کارت الکترون
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت سیستان و بلوچستان خبر دادثبت نام 392 هزار مرزنشین برای دریافت کارت الکترونیک مبادلات مرزی واردات 71 قلم کالا توسط مرزنشینانرئیس سازمان صنعت معدن و تجارت سیستان و بلوچستان از ثبتنام 392 هزار مرزنشین برای دریافت کارت الکترونیک مبادلات مربازآموزی اساتید دانشگاه علمی کاربردی توسط جهاد دانشگاهی
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی از انعقاد تفاهم نامه بین این دانشگاه و جهاددانشگاهی برای بازآموزی و نوآموزی مدرسان علمی کاربردی خبر داد دکتر محمدعلی اخباری در گفت و گو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا با بیان اینکه مرکز تربیت مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی ازاختلاف بین شیعه و سنی حیات بخش داعش است
یک روزنامه چاپ ترکیه با اشاره به بهره برداری داعش از اختلاف بین شیعه و سنی و نیز میل این گروهک به شیعه کشی تصریح کرد بقای داعش در اختلاف شیعه و سنی است به گزارش فارس روزنامه تودی زمان چاپ ترکیه امروز شنبه در یادداشتی تحت عنوان بیزاری شیعه و سنی از هم نیروی حیات بخش داعش استحجت الاسلام آقایی؛ معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد : امام رضا(ع) شیعه را جهانی کرد
لیلا جان قربان- شاید برای شما هم سفر امام رضا ع به سمت خراسان تقدیری به نظر برسد که در این شهر رقم خورده است اما در پس این تقدیر تدبیری نهفته است که به دنبال جهانی کردن تشیع است در گفتگو با حجت الاسلام آقایی معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد و پژوهشگر دینی به بررسی این سلعن و تکذیب اهل فلسفه توسط ائمه (ع)!
بررسی یک ادعا لعن و تکذیب اهل فلسفه توسط ائمه ع حدیثی از امام صادق علیه السلام در کتاب بحار الانوار علیه اهل فلسفه آمده است که خیلی خلاصه و ساده آنرا بررسی می کنیم به گزارش سرویس دینی جام نیوز حدیثی از امام صادق علیه السلام در کتاب بحار الانوار علیه اهل فلسفه آمده است که خیرییس کل بانک مرکزی: استمرار تولید ،اولویت نخست دریافت تسهیلات است
به گزارش ایرنا ولی الله سیف پنجشنبه شب در نشست با استاندار بوشهر افزود منابع نظام بانکی محدود است لذا باید با بررسی های دقیق نقدینگی به بخش هایی از تولید تزریق شود که بیشترین کارایی و اثربخشی را دارند وی یادآورشد انباشت مطالبات معوق بانکی ناشی از اعطای تسهیلات به بنگاه های تواعتراف زن قمه زن به ارتباط با جریان شیعه انگلیسی
جریان شیعه انگلیسی اعتراف زن قمه زن به ارتباط با جریان شیعه انگلیسی زن پوشینه پوش قمه زن پس از دستگیری به ارتباط با جریان تشیع لندنی اعتراف کرد به گزارش سرویس دینی جام نیوز چندی پیش سیدمسعود جزایری معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه متأسفانه درجامعترین کتاب در موضوع وقف به بازار نشر راه یافت
با گردآوری و ارائه ۶ هزار مدرک جامعترین کتاب در موضوع وقف به بازار نشر راه یافت شناسهٔ خبر 2900926 - سهشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰ ۱۱ دین و اندیشه > سایر کتاب مأخذشناسی وقف که دربرگیرنده اطلاعات آثار منتشر شده در موضوع وقف است توسط موسسه خانه کتاب منتشر شد به گزارش خبرگزاردریافت نشان خدمت و محیط بان نمونه کشوری شدن توسط محمد علی آتشکار محیط بان اداره محیط زیست زابل
پایگاه خبری هامون پرس از محیط بانان نمونه استانی و کشوری همزمان با هفته دولت با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست و حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی یادگار بنیانگذار انقلاب اسلامی در حرم امام راحل تقدیر شد به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست در این مراسم ۶۳ م-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها