محبوبترینها
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
تفاوت ها و شباهت های بالابر ، وینج و جرثقیل زنجیری کدامند ؟
سامانه نوبل فارم مرجع تخصصی آنلاین در صنایع دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1793402466
چرا با وجود عقل باید تقلید کرد؟
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: کسب علم و آگاهی و تخصص در همه مسایل ممکن نیست. بنابراین انسانها براى رفع نیازها و ادامه زندگى خویش مطابق سیره عقلا، آیات قرآن کریم، روایات امامان(ع) و حکم عقل باید به کارشناسان هر علم رجوع کرده و از آنان پیروى کنند.
تقلید کردن تقلید در مسائل دینی در مذهب شیعه از همان عصر امامان معصوم(ع) آغاز شد. علت این امر در آن برهه، فاصله زیاد میان شهرها، فراهم نبودن امکانات ضروری برای مسافرت مردم و در نتیجه دشواری دسترسی به امام بود. امامان معصوم(ع) همانگونه که برخی از اصحاب خاص خود را به حضور در مساجد و مراکز عمومی برای فتوا دادن و ارشاد مردم تشویق میکردند،(1) سایر پیروانشان را نیز برای فراگیری مسایل شرعی به راویان حدیث(2) یا یاران نزدیک خود مانند زراره بن اعین، یونس بن عبدالرحمان، ابان بن تغلب، زکریا بن آدم، محمد بن مسلم و ابوبصیر ارجاع میدادند.(3) در عصر غیبت کبری نیز مسأله تقلید همواره در میان شیعیان مطرح بوده و در دورههای گوناگون کمتر در مورد ضرورت داشتن آن تردید شده است.(4)
با این وجود امروزه برخی افراد که خود را تحصیل کرده میدانند، مسأله تقلید و پیروی از مراجع و آیات عظام تقلید را زیر سؤال برده و میگویند در دنیای امروز که علم و دانش پیشرفت چشمگیری کرده، نیازی به تقلید کردن از دیگران احساس نمیشود. تقلید کار جاهلان و بیسوادان است؛ مگر ما بیسوادیم که از دیگری تقلید کنیم؟ امروزه همه افراد میتوانند با مراجعه به قرآن احکام دینی خودشان را به دست بیاورند و نیازی به تقلید کردن نیست.مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم در یادداشتی به این پرسش پاسخ میدهد:انسان نیازهاى فراوانى در زندگى دارد و برای ارضای کامل این نیازها به کسب شناخت و آگاهی نیاز دارد؛ کسب علم و آگاهی و تخصص در همه مسایل ممکن نیست. بنابراین، انسانها و جوامع انسانى براى رفع نیازها و ادامه زندگى خویش مطابق سیره عقلا، آیات قرآن کریم، روایات امامان معصوم(ع) و حکم عقل باید به کارشناسان هر علم رجوع کرده و از آنان پیروى کنند.مقدمه
ذهن پرسشگر هر مسلمانی، در جست و جوی فلسفه احکام شرعی است، شاید اهمیت آگاهی از فلسفه تقلید، نسبت به دیگر احکام بیشتر باشد؛ زیرا اگر مکلف چرایی بایستگی تقلید را دریابد، باب استفاده از فتاوای مجتهد، به روی او باز میشود.تعریف، ضرورت و بایستگی تقلیدتقلید به معناى پیروى از دیگرى و در اصطلاح فقه، عمل به دستور مجتهد است.(5) انسان نیازهاى فراوانى در زندگى دارد؛ ارضای کامل این نیازها نیاز به کسب شناخت و آگاهی دارد؛ آگاهى به تمامى علوم و کسب تخصّص در همهی زمینهها برای وی ممکن نیست و خود انسان به تنهایی و بدون همکاری و استفاده از تجارب، علم و تخصص دیگران نمیتواند تمام این نیازها را برآورده کند. بنابراین، انسانها و جوامع انسانى براى رفع کامل نیازها و ادامه زندگى خویش در زمینههایی که آگاهی و تخصص ندارند، باید به کارشناسان هر علمى رجوع و از آنان پیروى کنند.دلایل و چرایی تقلید از مجتهد در احکام و مسایل شرعی1. فطرت و سیره عقلا
مهمترین دلیل تقلید از فقها سیره و روش عقلا در طول تاریخ است، سیره و روش عقلا این است که در هر مسألهاى به اهل فن آن مراجعه مىکنند و بارزترین علامت آن، وجود صدها شغل فنى در جامعه انسانى است، کسى که دستگاه گرانقیمتى دارد، در صورت خرابى آن، هرگز خودش به تعمیر آن نمىپردازد، بلکه آن را به متخصص آن دستگاه مىسپارد. بنابراین، چگونه ممکن است در مورد دین که سرنوشت دنیا و آخرت انسان به آن بستگى دارد، بىمبالاتى صورت گرفته و به متخصص آن مراجعه نشود و عنان دین رها شود.در واقع مسأله لزوم تقلید جاهل از عالم و رجوع غیر متخصص به متخصص از مسائل روشن و بدیهی بوده و قیاسش را به همراه خود دارد. از این رو میبینیم انسان جاهل از کسی که میداند و یا حتی احتمال دانستن در او میرود سؤال میکند، بچهها از بزرگترها، پسر از پدر، جوان از پیر، کارگر از مهندس و مریض از طبیب، میپرسد و از او پیروی میکند. این پرسش و تقلید، که به طور طبیعی و به دور از هرگونه گرایشها در درون شخص است، از جایگاه عمیق آن در وجود انسان خبر میدهد.2. آیات قرآن
قرآن کریم میفرماید: «وَ ما کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا کَافَّةً فَلَوْلا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَة مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّین وَ لِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَیْهِم لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ»؛[6] سزاوار نیست که همهى مؤمنان (به جهاد) رهسپار شوند، پس چرا از هر گروهى از ایشان دستهاى کوچ نمىکنند تا در دین فقیه شوند و هنگامى که به سوى قوم خویش بازگشتند، آنان را بیم دهند تا شاید آنان (از گناه و طغیان) حذر کنند.گروهى از علماى اسلامى به آیه فوق بر مسأله جواز تقلید استدلال کردهاند؛ زیرا فراگیرى مسایل دینی و آموزههای اسلامی و رساندن آن به دیگران و لزوم پیروى شنوندگان از آنها همان تقلید است.[7]در آیهای دیگر آمده است: «...فاسئلوا أهْلَ الذِّکْرِ إنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ»؛[8] اگر نمىدانید از اهل ذکر بپرسید.دلالت این آیه بر وجوب تقلید، از آیه قبلى بیشتر است؛ زیرا در این آیه وظیفه مقلد بیان شده است.3. روایات
- احادیثی که در آنها امامان معصوم(ع) بر جواز تقلید از کسانی که بر طبق ضوابط شرعی فتوا میدهند، توصیه و سفارش کردهاند.[9]- احادیثی که در آنها، امامان معصوم(ع)، شیعیان را به راویان حدیث ارجاع دادهاند، مانند توقیع امام دوازدهم.[10]- احادیثی که طبق آنها، امامان معصوم(ع) به اشخاص معینی با ذکر نام، ارجاع دادهاند.[11]این روایات بیانگر لزوم تقلید و سؤال از مسایل شرعی و انجام واجبات و تکالیف دینی با پیروی از عالمان دینی است.[12]امام صادق(ع) میفرماید: «و امّا من کان من الفقهاء صائنا لنفسه حافظاً لدینه، مخالفاً لهواه مطیعاً لامر مولاه فللعوام ان یقلدوه»؛[13] از بین فقها آنان که نگهدارنده نفس خویش و حافظ دین خود است و خود را از گناه و آلودگى حفظ مىکند و با هواهاى نفسانىاش مبارزه مىکند و مطیع اوامر الهى و جانشینان اوست، بر همه لازم است که از او تقلید کند.4. عقل
در شریعت اسلام، واجبات و محرماتی وجود دارد که خدای حکیم، آنها را برای سعادت دنیا و آخرت انسان تشریع کرده است. اگر انسان از این دستورات اطاعت کند، به سعادت مطلوب میرسد و گرنه از عذاب سرپیچی آن در امان نیست! از سوی دیگر، هر مسلمانی نمیتواند به آسانی، احکام شرعی را از قرآن و روایات و یا از عقل خود دریابد. قرآن مانند یک مجموعه قوانین یا رساله عملیه نیست که احکام شرعی را به طور مدون و تفصیلی و با وضوح و صراحت کامل و ذکر همه خصوصیات و جزئیات، بیان کرده باشد. عقل ناورزیده و غیر متخصص، هرگز نمیتواند همه احکام مورد نیاز را با مراجعه مستقیم به قرآن و روایات دریابد؛ زیرا برای شناخت احکام شرعی، آگاهیهای فراوانی، از جمله آشنایی با منطق فهم آیات و روایات، شناخت حدیث صحیح از غیر صحیح، کیفیت ترکیب و جمع بین روایات و آیات و دهها مسأله دیگر لازم است که آموختن آنها، نیازمند سالها تلاش جدی است. در چنین حالتی، مکلف خود را در برابر سه راه میبیند:راه تحصیل این علم را انتخاب کرده، در این زمینه به سطح اجتهاد برسد.در هر کاری آرای فقیهان را مطالعه کرده و به گونهای عمل کند که طبق همه آنها، عمل او صحیح باشد (احتیاط کند).از رأی کسی که این علوم را آموخته و در شناخت احکام شرعی متخصص است، بهره جوید.بیشک، اگر شخص به اجتهاد برسد، کارشناس احکام شرعی شده و از دو راه دیگر بینیاز خواهد شد؛ اما تا رسیدن به درجه اجتهاد چارهای جز تقلید ندارد. راه دوم نیازمند اطلاعات کافی از آرای موجود در هر مسأله و روشهای احتیاط آمیز است. این رویکرد در بسیاری از موارد، به دلیل سختیهای احتیاط، زندگی عادی انسان را مختل میکند. بنابراین راه سوم، کاربرد رایج و غالب و معقول بین مردم است.[14]فارس مطالب مرتبط:آیا تقلید کردن که یک امر واجب استنظر مراجع محترم تقلید درباره انگشتر زناننظر مراجع تقلید درباره طواف در سازههای جدید اطراف کعبه
دوشنبه 9 شهریور 1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 357]
صفحات پیشنهادی
پرسش و پاسخ دینی/ چرا با وجود برخورداری از عقل باید تقلید کرد
پرسش و پاسخ دینی چرا با وجود برخورداری از عقل باید تقلید کردکسب علم و آگاهی و تخصص در همه مسایل ممکن نیست بنابراین انسانها براى رفع نیازها و ادامه زندگى خویش مطابق سیره عقلا آیات قرآن کریم روایات امامان ع و حکم عقل باید به کارشناسان هر علم رجوع کرده و از آنان پیروى کنند بهچرا با وجود برخورداری از عقل باید تقلید کرد
به گزارش دولت بهار به نقل از فارس تقلید در مسائل دینی در مذهب شیعه از همان عصر امامان معصوم ع آغاز شد علت این امر در آن برهه فاصله زیاد میان شهرها فراهم نبودن امکانات ضروری برای مسافرت مردم و در نتیجه دشواری دسترسی به امام بود امامان معصوم ع همان گونه که برخی از اصحاب خاصچرا قرآن به زبان های مختلف نازل نشد؟
با ویژگی های منطقه حجاز و عربستان و خصوصیات بارز زبان عربی در می یابیم كه بهترین مكان نزول قرآن و بهترین زبان برای كلام قرآن در نظر گرفته شده است تا تعالیم نورانی قرآن كریم به سایر نقاط جهان انتقال یابد بدون این كه از محتوا و مضمون آن كاسته شود نزول قرانتعبیر عربی بودن كه در قرآنفلسفه اسلامی به ظرافت عقل را با وحی پیوند داد/ بازگشت متافیزیک
عضو انجمن فیلسوفان آمریکا در گفتگو با مهر فلسفه اسلامی به ظرافت عقل را با وحی پیوند داد بازگشت متافیزیک شناسهٔ خبر 2890571 - شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸ ۴۳ دین و اندیشه > اندیشمندان استاد فلسفه کالج سنت اولاف در مینهسوتای آمریکا معتقد است فلسفه اسلامی پیچیده است و سنتی فلسفیاهل حدیث چگونه به وجود آمده و چه عقایدی دارند؟
پرسش و پاسخ به سؤالات دینی اهل حدیث چگونه به وجود آمده و چه عقایدی دارند شناسهٔ خبر 2898139 - دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۳ ۱۶ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی اگر بخواهیم تاریخ پیدایش و تحولات فکرى گروهى را که اکنون سلفیه خوانده میشوند به چند مرحله زمانى تقسیم کنیمچرا تبلیغات رسانهای موجود در رابطه با خشکسالی، نتوانسته از درد کمآبی بکاهد؟ سادهسازی مساله بحران آب در کمپی
چرا تبلیغات رسانهای موجود در رابطه با خشکسالی نتوانسته از درد کمآبی بکاهد سادهسازی مساله بحران آب در کمپینهای تبلیغاتیتوصیه به مدیریت مصرف خود به خود پسندیده است و راه انداختن کمپینهایی که از اعضای خود میخواهد دستکم دو لیوان کمتر از حد معمول خود در روز آب مصرف کنند اقدامشایعه وجود امامزاده بیژن و امامزاده سیار
شایعه شایعه وجود امامزاده بیژن و امامزاده سیار درحالی که امامزاده ها باید از نسل ائمه باشند و نام های عربی داشته باشند اخیرا عکسی از امامزاده بیژن در فضای مجازی پخش شده است که به بررسی آن پرداخته ایم به گزارش سرویس دینی جام نیوز درحالی که امامزاده ها باید از نسل ائمه باشند و&بین گناهکردن و بیماری رابطه مستقیمی وجود دارد
شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸ ۰۹ امام جمعه پیرانشهر گفت برخی از گناهان هستند که رابطه مستقیمی با سلامت جسم و جان دارند حجتالاسلام محمد نظری در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه لرستان افزود رابطه مستقیمی بین گناهان و سلامتی وجود دارد و پیشگیری مسئله مهمی اسدر پاسخ به مخاطبین جام/فلسفه تقلید
پرسمانغ در پاسخ به مخاطبین جام فلسفه تقلید علم دارای رشتههای متعدّدی است و ممکن است یک فرد در عین حال که در یک رشته مهارت فوق العادهای دارد از رشته دیگر اطّلاعی نداشته باشد به گزارش سرویس دینی جام نیوز در پی درج نظری ذیل مطلب «ارواح کافران در برهوت» توسطکارخانهای در سوال از وزیر کار در صحن علنی مجلس: چرا با وجود بهای سنگین تربیت نیروی انسانی برنامهای برای به ک
کارخانهای در سوال از وزیر کار در صحن علنی مجلس چرا با وجود بهای سنگین تربیت نیروی انسانی برنامهای برای به کارگیری آنها وجود ندارد حل بیکاری در راس برنامه وزارتخانهها نیستنماینده مردم همدان گفت با اشاره به بهای سنگینی که دولت برای تربیت نیروی انسانی پرداخت میکند گفت چرا ب-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها