تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعایی که بیشتر امید اجابت آن می رود و زودتر به اجابت می رسد،‌ دعا ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796793851




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تئاتر ایران فقط تئاترشهر نیست


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: درباره تماشاخانه‌های متعدد پایتخت
تئاتر ایران فقط تئاترشهر نیست

تاریخ انتشار : یکشنبه 8 شهریور 1394 ساعت 12:57 | شماره خبر : 2075168381562766413 تعداد بازدید: 1
پ پ









«باران، مشایخی، سه نقطه، آو...» نام بخشی از سالن‌های خصوصی‌ است که چند سالی است با عنوان تماشاخانه‌ آنها را می‌شناسیم و اگرچه در ابتدای کار ساز و کار مناسبی برای چگونگی فعالیت آنها اندیشیده نشده بود، در ادامه وضع بهتر شد.


روزگاری مدیر یکی از این سالن‌ها درباره سختی‌های نخستین روزهای این سالن‌ها گفته بود: «در آن آغاز چون این تجربه وجود نداشت، ما حتی اجازه فروش بلیت نداشتیم. مرکز هنرهای نمایشی به شرط مجانی بودن اجراها به ما مجوز سالن داد و ما مثلا برای درآمدزایی بروشور‌های خود را می‌فروختیم.» اما با گذشت زمان، اوضاع به گونه‌ای پیش رفت که مخاطبان این تماشاخانه‌ها را بیشتر باور کردند و کار به شکلی جلو رفت تا این ذهنیت که نبض تئاتر روز ایران (و البته بیشتر تئاتر پایتخت) تنها و تنها در سالن‌های تئاترشهر و ایرانشهر می‌زند، اصلاح شود و پای آدم‌های چهره و کارهای بزرگ به این سالن‌ها باز شود. به گونه‌ای که امروزه می‌توانیم چشم‌هایمان را ببندیم و کارهای ماندگاری را که در این تماشاخانه‌ها دیده‌ایم، در ذهن‌مان شماره کنیم و به یاد بیاوریم. با این همه و با وجود گذشت پنج، شش سال از ظهور و رواج گسترده این تماشاخانه‌ها، دیدگاه‌های غالب درباره این سالن‌ها حول و حوش یکی از این دو منظر می‌گردد؛ دیدگاهی که معتقد است رشد این تماشاخانه‌ها تاثیر شگفتی در مسیر توسعه تئاتر کشورمان دارد و دیدگاه دیگری که اعتقاد دارد این رواج هم مثل رایج شدن بسیاری از چیزهای دیگر، دچار یک تب تند و فراگیر است و احتمالا دیر یا زود این تب فرو خواهد نشست. به راستی ظن غالب در این میانه کدام است؟ شکی نیست که دیدگاه دوم، دیدگاه بدبینانه‌ای است که می‌تواند به راحتی مورد نقد قرار بگیرد. زیرا روند رواج تماشاخانه‌ها که با گذشت پنج، شش سال نه‌تنها کند نشده، بلکه رواج یافته و رفته‌رفته برای اعتلای آن هم سازوکارهایی اندیشیده‌اند، نمی‌تواند یک تب تند سراسری و روشنفکرانه باشد که فرو خواهد نشست. زیرا اگر بنا بود این‌گونه باشد، روند گسترش سالن‌های خصوصی در این سال‌ها کم‌کم از نفس می‌افتاد و شعله نوپای این حرکت، به سردی می‌گرایید و نام و نشانی از آن باقی نمی‌ماند، اما می‌بینیم که این‌گونه نشده است. از این رو دیدگاه دوم، تقریبا مردود است. درباره دیدگاه اول اما وضع به گونه دیگری است. درباره این موضوع ‌که رشد این تماشاخانه‌ها تاثیر شگفتی در مسیر توسعه تئاتر کشورمان دارد، غالبا اتفاق نظر وجود دارد و موافقان این دیدگاه، عمدتا دلایلی نظیر مرتفع شدن مشکل کمبود سالن‌ها، فرصت یافتن جوان‌ترها برای اثبات خودشان، کوتاه‌تر شدن صف‌های اجرا، تمرکززدایی از سالن‌های رسمی و... دارند که به نوبه خود قابل پذیرش‌اند و به دلایل برشمرده فوق، می‌توان دلایل متعدد دیگری را نیز در تائید این دیدگاه افزود، اما نکات چندی را نیز باید لحاظ کرد تا یکجانبه به قاضی نرفته باشیم که از این بین، مشارکت دادن نهادهایی نظیر شهرداری در اقدامات این چنینی بخش خصوصی است. طبیعی است وقتی آنها را برای استمرار بخشیدن به این حرکت خوب فرهنگی مشارکت دهیم، سبب خواهد شد تا این طفل در آستانه رشد از پا درنیاید. زیرا اگر بنا باشد صرفا بخش‌های خصوصی متولی چنین حرکتی باشند، وجه سوددهی فعالیت‌هایی که در این سالن‌ها انجام می‌گیرد. بر جنبه‌های هنری کارها غلبه خواهد کرد و این اتفاق هر چقدر تاسفبار باشد، غیرمنطقی نیست. چرا که ذات سرمایه این را می‌طلبد. در بخش خصوصی شما نمی‌بینید سیاست‌ها مدام تغییر کنند. این کمتر تغییر یافتن، یک ثبات را برای گروه‌های نمایشی به همراه دارد و چون بخش خصوصی مایل به درآمدزایی است، سعی می‌کند با دقت کارها را انتخاب کند. به اعتقاد بسیاری حتی وسواس این بخش، به دلایل یاد شده بیشتر از جاهای دیگر است و برای بقا مجبور است به جزئیات توجه کند. در بخش خصوصی به دلیل همین نگرانی از به خطر افتادن سرمایه خط قرمزها هم سخت‌تر رعایت می‌شود؛ بر عکس چیزی که غالبا از بیرون به نظر می‌رسد. مهرداد نصرتی - قاب کوچک


تاریخ انتشار : یکشنبه 8 شهریور 1394 ساعت 12:57 | شماره خبر : 2075168381562766413 تعداد بازدید: 1





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن