تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797096126




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تراژدی متن و فرامتن


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: نگاهی به فیلم «تراژدی» اثری که بتازگی در شبکه نمایش خانگی توزیع شده است
تراژدی متن و فرامتن

تاریخ انتشار : یکشنبه 8 شهریور 1394 ساعت 11:56 | شماره خبر : 2075116637188370207 تعداد بازدید: 4
پ پ









در بررسی هفتگی فیلم‌های ارائه شده در شبکه نمایش خانگی همواره نکته‌ای که بسیار قابل توجه و بررسی است متن و ایده‌هایی است که آثار بر مبنای آن شکل گرفته است.


قاسم سبزی‌کار در فیلم تراژدی به‌دلیل گرفتاری قصد دارد با صحنه‌سازی به وسیله تصادف حق دیه خود را برای خانواده‌اش گذاشته تا راحتی و آسایش آنها را فراهم کند. این ایده دو خطی در پشت جلد فیلم تراژدی به خودی خود داستانی غم‌انگیز و تلخ است که می‌توانست با گسترش داستان‌های فرعی و استفاده از مینی مال‌های جذاب به اثری اجتماعی و گزنده تبدیل شود، اما دقیقا در همان چند دقیقه اول قصه دچار لکنت می‌شود. اصلی‌ترین نکته در یک‌سوم ابتدایی فیلم مشخص نبودن شخصیت اصلی یا قهرمان قصه است، فیلم بین قاسم (مهدی هاشمی) و حبیب (بهرام رادان) معلق مانده و این سردرگمی تا پایان باقی می‌ماند. آنچه در عنوان‌بندی جالب توجه است وجود عوامل حرفه‌ای به‌عنوان بازیگر و فیلمنامه‌نویس است اما در اجرا این عوامل تکرار همان نقش‌های قبلی و همان متن‌های پیشین هستند. فیلم در پیشبرد خود قصد دارد یک تراژدی انسانی را در محیطی سرشار از فقر و کمبودها نمایش دهد. این کمبودها هم به لحاظ مالی و هم به لحاظ عاطفی انسان‌ها را درگیر و دچار دردسر می‌کند اما با وجود ایجاد یک فضای فقیرانه که بیشتر در طراحی صحنه اتفاق افتاده و نه درون قصه و منطق داستانی، فضا و روابط انسانی مبهم و دارای نقص است. روابط دو به دویی آدم‌ها مثل رابطه قاسم و حبیب، زینت و موسی و پژمان و نامادری جوانش ناقص و صرفا در حد گفته‌های خود کاراکترهاست و مخاطب درک کاملی از آنها پیدا نمی‌کند. به‌دلیل همین نقصان، فیلم بر مبنای فیلمنامه خود فقط سعی دارد با دیالوگ و گفتار قصه را جلو ‌برد که در بعضی از سکانس‌ها تکراری می‌نماید. به‌عنوان مثال صحنه‌های برخورد حبیب و پژمان را اگر از مقطعی به بعد جابه‌جا کنیم اتفاق خاصی نمی‌افتد و این دیدارها قصه را نه تنها جلو نمی‌برد، بلکه آن را به سکون می‌کشاند. توجه کنیم که برخی از روابط به‌دلیل نزدیک شدن به برخی خط قرمزهای اخلاقی فقط در حد یک سکانس منقطع با کل قصه باقی می‌ماند و حذف آن به روند فیلم آسیبی نمی‌زند. این سکانس‌ها با تکرار بی‌دلیل و خارج از منطق خود صرفا می‌خواهد فقر خانواده قاسم را نشان دهد یا نشان دهد که حبیب سعی دارد کلاهبرداری کند و با گفتن مرگ دروغین قاسم پول کلانی به جیب بزند. این تکرار باعث می‌شود قصه‌رو به جلو حرکت نکند و فقط در یک بستر نامشخص گسترده شود و در انتها هم به نتیجه نرسد. این اشکال عمده باعث می‌شود یکدستی بازی‌ها از میان برود و هر نقش صرفا برای خود اجرا شود. نکته مهم دیگر ریتم اجرای قصه است. به غیر از صحنه‌های ابتدایی که اجرایی قابل قبول و حرفه‌ای دارد، بقیه صحنه‌ها دارای ریتم کند و در برخی نقاط ساکنی است که باعث می‌شود مخاطب از جهان فیلم دور شود. البته این سکون به‌دلیل سوالات متعددی است که منطق ماجرا به آن پاسخی نمی‌دهد. به‌عنوان مثال داستان زندان رفتن پسر قاسم چیست و چه ربطی به قصه اصلی دارد؟ قصه تصادف پنج سال پیش چیست؟ استفاده موکد از ناتوانی جنسی قاسم چیست و چه کاربردی دارد؟ سوالات فراوان به این شکل باعث می‌شود مخاطب به جای همراه شدن و حرکت با قصه در جستجوی پاسخ برآید و این آسیب جدی به هدف نهایی فیلم است. البته تعداد زیاد شخصیت‌ها و ناتوانی در ارتباط منطقی آنها با هم از نکات مهم دیگر است. تراژدی، فیلمی است که میان روایت روشنفکرانه فقر یا ایجاد صحنه‌هایی با موضوعات دارای خط قرمز مانده است و با استفاده از قصه‌های تکراری که تا حدودی نخ‌نما شده است، نمی‌تواند نوآوری خاصی به وجود آورد و باوجود داشتن صحنه‌هایی اندک با دکوپاژ، دارای بازی‌هایی یکدست نیست و ضرباهنگ کندی داده و البته پایان قصه مطابق معمول اکثر آثار سینمایی داستانگوی داخلی دارای شتابزدگی است. متن و جهان برخاسته از آن در این فیلم تا حدود زیادی غیرواقعی است و به اراده مولف بستگی دارد تا منطق داستانی و برخاسته از متن جامعه که احتمالا نیم‌نگاهی به جشنواره‌ها نیز داشته و البته به نظر ناموفق مانده است. تراژدی بار دیگر این موضوع را ثابت می‌کند که اساسا اولین و مهم‌ترین رکن یک اثر سینمایی یک فیلمنامه با کمترین ابهام و سوال بی‌جواب است و ای کاش این تلاش قابل ستایش و احترام در اجرا اولین گام را محکم برمی‌داشت گامی که تمام موفقیت یک فیلم را تضمین می‌کند و به تراژدی ختم نمی‌شود. بهرنگ ملک‌محمدی - قاب کوچک


تاریخ انتشار : یکشنبه 8 شهریور 1394 ساعت 11:56 | شماره خبر : 2075116637188370207 تعداد بازدید: 4





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن