تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 4 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797595431




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پاسخ امیرالمومنین(ع) به سوالی در مورد قضا و قدر الهى


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
امیرالمومنین پاسخ امیرالمومنین(ع) به سوالی در مورد قضا و قدر الهى

مناقب امیرالمومنین(ع)؛
پاسخ امیرالمومنین(ع) به سوالی در مورد قضا و قدر الهى
توئى آن امامى كه در روز قيامت به خاطر اطاعت از او از خداى مهربان، اميد آمرزش داريم كه در مورد امر دين آنچه را مشكل بود، براى ما روشن نمودى، خداوند در برابر اين احسان، جزاى نيك به تو بدهد.



به گزارش سرویس دینی جام نیوز، سال 36 هجرى بود، اميرالمؤمنان على عليه السلام همراه سپاه خود، براى سركوبى سپاه معاويه به سرزمين «صفين» رهسپار شدند و جنگ صفين در گرفت و 18 ماه طول كشيد، تا اينكه جنگ به پايان رسيد و به كوفه باز گشتند.


روزى پيرمردى به حضور على عليه السلام (در كوفه) آمد و پرسيد:«اى اميرالمؤمنان! آيا رفتن ما به جبهه صفين و جنگيدن با اهل شام به قضاوقدر الهى بود؟».

امام على: آرى اى پير مرد! بر هيچ فرازى بالا نرفتيم، و بر هيچ نشيبى فرود نيامديم مگر به قضا و قدر خدا.


پيرمرد(كه از اين سخن امام، برداشت ناصحيح كرده بود و خيال مى كرد يعنى ما به اجبار الهى رفتيم، و بشر در زندگى محكوم به جبر الهى است) گفت:

بنابراين من اين رنجى را كه در اين سفر كشيدم، مى توانم به حساب خدا بگذارم؟ (و بگويم خدا مرا به اين رنج، مجبور ساخته بود پس من اجرى ندارم).


امام على: اى پيرمرد خاموش باش و چنين سخنى نگو، بلكه به خدا سوگند، خداوند پاداش بزرگى براى رفتن شما به صفين، و اقامت در آنجا، و بازگشت از آنجا، به شما داده است، و شما در هيچيك از اعمال خود مجبور نبوده ايد.


پيرمرد: اگر ما در رفتن به سوى صفين، آزاد و با اختيار بوديم، پس چرا بازگشت ما به قضاوقدر خدا باشد؟.
 

امام على: گويا گمان مى كنى كه منظور از «قضاوقدر»، قضاى حتمى الهى، و قدر ناگزير او بوده است (كه مجبور بوده اى) اگر چنان ثواب و عقاب وامر و نهى و باز داشت خدا، بيهوده خواهد شد، و مژده و تهديد انسان، بى معنى است، و ديگر نيكوكار سزاوار تحسين، و گنهكار سزاوار سرزنش نيست، و نيكوكار از گنهكار، شايسته تر به تشويق نخواهد بود، و گنهكار از نيكوكار، سزاوارتر به سرزنش نيست، چنين سخن، همان سخن بت پرستان و دشمنان خدا، و حزب شيطان و اهل قدر و مجوس اين امت است.
 
 
خداوند متعال، تكليف را بر اساس اختيار بشر، (و نيز) بازداشتن را بر اساس اختيار بشر نموده (تا آنها از روى اختيار، به راه فساد نروند) و براى اعمال نيك اندك، پاداش بسار داده، و اطاعت نكردن از خدا، پيروزى بر او نيست، و اطاعت از او، از روى زور و اجبار نمى باشد، و به مردم آنچنان اختيار كامل نداده كه همه چيز را به آنها واگذار كرده باشد(كه اهل تفويض مى گويند)، آسمانها، زمين و فضا را بيهوده نيافريده، و پيامبران را بى جهت به عنوان بشير ونذير (مژده دهنده و ترساننده) نفرستاده است، كه اين عقيده كافران است، واى بر آنها از آتش دوزخ.
 

بيان شيوا او مستدل امام على عليه السلام آنچنان آن پيرمرد را قانع و خشنود ساخت و تحت تاثير قرار داد كه در مدح على عليه السلام اين دو شعر را خواند:

    انت الامام الذى نرجو بطاعته اوضحت من امرنا ما كان ملتبسا

    يوم النجاة من الرحمان عفرانا جزاك ربك بالاحسان احسانا

توئى آن امامى كه در روز قيامت به خاطر اطاعت از او از خداى مهربان، اميد آمرزش داريم كه در مورد امر دين آنچه را مشكل بود، براى ما روشن نمودى، خداوند در برابر اين احسان، جزاى نيك به تو بدهد.
 
 
 
 
داستانهای اصول کافی / محمد محمدی اشتهاردی
 




۱۲/۰۵/۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن