محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1797618752
درباره نمایش «فصل شکار بادبادکها» / زنی تنها، در آستانه فصلی سرد
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
درباره نمایش «فصل شکار بادبادکها» / زنی تنها، در آستانه فصلی سرد فرهنگ > تئاتر - بهنوش طباطبایی که در سالهای اخیر مثل یک هنرجوی سختکوش در تئاتر تلاش کرده با «فصل شکار بادبادکها» نشان میدهد قابلیت دارد بدون لکنت و اشتباه بیش از یک ساعت روی صحنه باشد.
محدثه واعظیپور: نمایش «فصل شکار بادبادکها» به کارگردانی جلال تهرانی چندی است که در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر روی صحنه رفته است. در ادامه نگاهی به این نمایش میشود: نمایشهایی از جنس «فصل شکار بادبادکها» که متکی به حضور یک بازیگر هستند، معمولا با دو نوع واکنش از سوی تماشاگران روبرو میشوند. این نمایشها ممکن است تماشاگر را خسته و اسیر ملال کنند، اما گاهی عکس این اتفاق میافتد و مخاطب با اثر همراه شده، تا انتها کنجکاوانه و مشتاقانه سرنوشت شخصیت اصلی و قصه را دنبال میکند. «فصل شکار بادبادکها» ظرفیتی دارد که آن را به اثری دیدنی تبدیل کرده است. قلابی که تماشاگر را به نمایش وصل میکند، در وهله اول بهنوش طباطبایی است. پیش از آنکه پیچیدگیهای روایت و مهارت نویسنده برای بیان قصه آشکار شود، این حضور بازیگر نمایش است که ما را به «فصل شکار بادبادکها» گره میزند و ترغیبمان میکند به حرفهای زنی گوش کنیم که روزگارش به سر آمده و باد او را با خود برده است. زنی که خاطراتش از دوران کودکی و جوانی، در عین شیرینی همراه با حسی غمگنانه و آشناست. زن قصه خود را میگوید و تماشاگر پازل ذهنیاش را از یک محله و دوره سپری شده میسازد. دورانی که در آن میتوان ردپای انقلاب، جنگ و بسیاری از تحولات اجتماعی و خانوادگی را دید. بهنوش طباطبایی که در سالهای اخیر مثل یک هنرجوی سختکوش در تئاتر تلاش و ممارست کرده با «فصل شکار بادبادکها» نشان میدهد قابلیت این را دارد تا بدون لکنت و اشتباه بیش از یک ساعت روی صحنه باشد و به تنهایی، آن هم در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر توجه تماشاگر را نه به خود، که بیش از آن به زیر و بمهای یک شخصیت پیچیده جلب کند. بیانصافی است اگر یکدستی بازی او را در طول نمایش، نادیده بگیریم و از درک درستی که از نقش داشته به سادگی عبور کنیم. «فصل شکار بادبادکها» در صحنه ای اجرا میشود که سازهای دو تکه اساس آن را تشکیل داده. حرکت بازیگر در این سازه، از یک سو حس نامتعادل بودن شخصیت اصلی و وضعیت او را آشکار میکند و از سویی تداعی کننده پشت بامی است که روحی بیقرار میتواند از بالای آن، هم محله قدیمی اش را ببینید، هم تهران بزرگ و برج مشهورش را. در فصلهایی که زن خاطرههایش با حسن را روایت میکند، همین سازه کمک میکند تا در کنار میزانسنی که کارگردان داده، زن در موقعیتی برتر از حسن قرار بگیرد و مکالمه آنها اشارهای به رابطه ارباب و رعیتی پیشین داشته باشد. اما زن در رابطه با نسرین یا موسی این حالت را ندارد. با آنها از یک جنس است و در فضایی برابر قرار دارد. بازی با نور و استفاده از سایه مادر یا موسی روی دیوار، تمهیدی است برای فرار از یکنواختی که معمولا بر نمایشهای تک بازیگر حاکم است. در «فصل شکار بادبادکها» این تمهید میتوانست بیشتر ادامه یابد تا پای شخصیتهای دیگر هم به ذهنیت تماشاگر باز شود و همه در پس تعریف و خاطره زن باقی نمانند. هر چند اختصاص سایه به شخصیت موسی با توجه به رابطه عاطفی ویژه او و زن، موقعیتی خاص است که کارگردان در اختیار این شخصیت قرار داده و البته وضعیت مبهم سرنوشت او برای زن را هم موکد میکند. آنچه بر موسی و بسیاری از همنسلانش در کوران تحولات اجتماعی و سیاسی گذشت، طوفانی بود که همه آنها را برد و تنها سایهای کمرنگ از آنها باقی گذاشت. راوی «فصل شکاربادبادکها» از دنیایی دیگر آمده، در موقعیتهای داستانی مشابه نویسنده برای پیشبرد داستان به تمهیدهایی تکراری متوسل میشود. روایت در نمایش تازه جلال تهرانی به صورت اول شخص اتفاق میافتد، در صحنه اکسسواری وجود ندارد که تمرکز بیننده را از حرفهای راوی دور کند، بنابراین همه چیز در بازیگر و سازهای خلاصه میشود که تنها امکان قدم زدن، نشستن یا دراز کشیدن روی آن برای بازیگر فراهم است و این تماشاگر است که باید جهان اثر را در ذهنش بسازد. این ویژگی تا اندازهای فرصت تغییر و ایجاد تحول در صحنه و میزانسن را از کارگردان و بازیگر گرفته و باعث یکنواختی شده است. تلاش طباطبایی و انرژی که برای اجرای این متن پیچیده و مونولوگ طولانی و نفسگیر گذاشته باعث میشود تماشاگر به دنبال کردن روایت علاقمند شود. آنچه پس از تماشای «فصل شکار بادبادکها» در ذهن میماند، تصویر زنی است که از فراز تهران، به زندگی هر روز ما نگاه میکند. زنی که خانواده، گذشته و عشقش را گم کرده. به سفری ناخواسته میرود و اسیر تنهایی تازهای میشود. زنی که هنوز مرگ را باور نکرده و سرسختانه به روزهای جوانی و سرخوشی میاندیشد. «فصل شکار بادبادکها» قصه سفر به دنیایی ناشناخته و گذشتن از خاطرههایی است که هویت ما را میسازند و بدون آنها، همه ما همچون راوی نمایش، خود را گم شده و سرگردان حس خواهیم کرد. 5858
کلید واژه ها: تئاتر - تئاتر شهر -
یکشنبه 11 مرداد 1394 - 15:53:32
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]
صفحات پیشنهادی
مراسم فرش قرمز ایرانی در تئاتر شهر برای «فصل شکار بادبادکها»
مراسم فرش قرمز ایرانی در تئاتر شهر برای فصل شکار بادبادکهاتئاتر فصل شکار بادبادکها به کارگردانی جلال تهرانی در اجرای ویژه هنرمندان خود اقدام به برگزاری مراسم فرش قرمز ایرانی میکند به گزارش خبرگزاری فارس این مراسم روز دوشنبه پنجم مرداد ماه با همکاری مکتب تهران مرکز ملی فرش ایفتوای مقام معظم رهبری برای شورا حکم قانون است همه چیز درباره روند صدور پراونه نمایش «رستاخیز» از زبا
فتوای مقام معظم رهبری برای شورا حکم قانون استهمه چیز درباره روند صدور پراونه نمایش رستاخیز از زبان حجت الاسلام مرقاتیحجت الاسلام مرقاتی عضو شورای پروانه نمایش وزارت ارشاد درباره اکران فیلم رستاخیز توضیح داد در آئین نامه آمده است که فیلم نباید خلاف مبانی دین اسلام باشد و واقعیت ایگفتوگوی فارس با کارگردان مستند «عزیزِ بلد» مردم عراق شهید تقویفر را ناجی خود میدانند/ مستندی دربا
گفتوگوی فارس با کارگردان مستند عزیزِ بلدمردم عراق شهید تقویفر را ناجی خود میدانند مستندی درباره سرداری که کشاورزی میکردکارگردان مستند عزیزِ بلد گفت برای ساخت مستند از زندگی شهید حمید تقویفر به عراق رفتیم عکسهای حاج حمید در بلوارها و میدان شهرهای مختلف بغداد کردستان وجهان در روزی که گذشت از اظهارات داوود اوغلو درباره ایجاد «منطقه امن» در سوریه تا سفر کری به مصر و کش
جهان در روزی که گذشتاز اظهارات داوود اوغلو درباره ایجاد منطقه امن در سوریه تا سفر کری به مصر و کشورهای خلیج فارس برای رایزنی درباره ایراناظهارات داوود اوغلو درباره ایجاد منطقه امن در سوریه تأکید اتحادیه اروپا بر لزوم اجرای همه بندهای توافق هستهای با ایران و سفر وزیر خارجه آمریکشجاعیطباطبایی در گفتوگو با فارس: برپایی نمایشگاه کاریکاتور «توصیهای به سربازان آمریکایی»/ نمایش
شجاعیطباطبایی در گفتوگو با فارس برپایی نمایشگاه کاریکاتور توصیهای به سربازان آمریکایی نمایش عکسهای کربلای یک در خرمآبادسیدمسعود شجاعیطباطبایی از برپایی نمایشگاه طرحهای طنزآمیز توصیهای به سربازان آمریکایی و عکسهای مربوط به عملیات کربلای یک در استان لرستان خبر داد سیدمسنمایشگاه «بهشت بقیع» برپا میشود رونمایی از اسناد جدیدی از تخریب مزار ائمه بقیع (ع)
نمایشگاه بهشت بقیع برپا میشودرونمایی از اسناد جدیدی از تخریب مزار ائمه بقیع ع نمایشگاه تصاویر منحصر به فرد و منتشر نشدهای از حرم ائمه بقیع علیهم السلام با رونمایی از اسنادی در خصوص تخریب این بقاع متبرک برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس ستاد مدافعان حرم با همکاری موسسه فرهبهنوش طباطبایی و همسرش مهدی پاکدل در افتتاحیه نمایش فصل شکار بادبادک ها + تصاویر
بهنوش طباطبایی در افتتاحیه نمایش فصل شکار بادبادک ها بهنوش طباطبایی و همسرش مهدی پاکدل بهنوش طباطبایی و همسرش مهدی پاکدلافتتاحیه نمایش فصل شکار بادبادک هابهنوش طباطبایی و همسرش مهدی پاکدلبهنوش طباطبایی و همسرش مهدی پاکدلافتتاحیه نمایش فصل شکار بادبادک هابهنوش طباطباییاخبار مرتبطدر گفتوگو با فارس مظلومی: «سیگنال موجود است» به شبکه نمایش خانگی رسید/ تعداد قسمتها کمتر شده است
در گفتوگو با فارسمظلومی سیگنال موجود است به شبکه نمایش خانگی رسید تعداد قسمتها کمتر شده استکارگردان مجموعه تلویزیونی سیگنال موجود است گفت بنا بر توافقی که بین تهیه کننده و مدیران شبکه سه صورت گرفته است تصمیم بر آن شده تا سریال سیگنال موجود است از شبکه نمایش خانگی پخش شود مهدر گفتوگو با فارس اطراقچی: فضای رسمی بر «سینمایش» حاکم نیست/ موزه سینما و سینماهای کشور، استودیوهای
در گفتوگو با فارساطراقچی فضای رسمی بر سینمایش حاکم نیست موزه سینما و سینماهای کشور استودیوهای برنامه هستنداطراقچی گفت برای فضایی که در برنامه سینمایش با مهمانها صحبت میکنیم نمیخواهیم فضایی رسمی بر برنامه حاکم باشد و هدفمان بیشتر یک گپ صمیمی با عوامل فیلمها است «احمپنج نکته درباره زندگی بازیگر زنی که پس از تمشک طلایی، اسکار گرفت
پنج نکته درباره زندگی بازیگر زنی که پس از تمشک طلایی اسکار گرفت فرهنگ > سینما - ساندرا بولاک بازیگری است که توانایی حضور در طیف وسیعی از نقشها را دارد یک سایت خبری به تازگی پنج نکته درباره زندگی این بازیگر مشهور منتشر کرده است به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین انگاهی دیگر به مصاحبه رئیس سازمان سینمایی با وال استریت ژورنال آقای دیپلمات شما مدیر سینمای انقلاب هستید نه هر
نگاهی دیگر به مصاحبه رئیس سازمان سینمایی با وال استریت ژورنالآقای دیپلمات شما مدیر سینمای انقلاب هستید نه هر فیلم و فیلمسازی تابحال فصل کرگدن را دیدهاید رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخیرا در مصاحبهای با روزنامه وال استریت ژورنال به بهانه تاثیر رفع تحریمها بحاشیههایی یک اظهار نظر نسنجیده آقای ایوبی «فصل کرگدن» را دیدهاید؟/«موظف نیستم به همه سوالهای
حاشیههایی یک اظهار نظر نسنجیدهآقای ایوبی فصل کرگدن را دیدهاید موظف نیستم به همه سوالهای شما پاسخ دهم بعد از پایان سومین دوره از جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی طبق روال همیشه به سراغ رییس سازمان سینمایی رفتیم و در مورد مصاحبه بحث برانگیز وی با مجله آمریکایی وال استریت ژورناجدیدترین آمار فروش گیشه سینماها «دوران عاشقی» با 2 روز نمایش 115 میلیونی شد/عبور «گینس» از
جدیدترین آمار فروش گیشه سینماهادوران عاشقی با 2 روز نمایش 115 میلیونی شد عبور گینس از 2 میلیارد و 500 میلیوناز روز چهارشنبه دو فیلم اجتماعی به ترکیب اکران فیلم های عید فطر اضافه شدند که دوران عاشقی ساخته علیرضا رئیسیان ظرف 2 روز نمایش توانست 115 میلیون تومان از گیشه کسب کند به گگزارش فارس از نشست رسانهای نمایش «سعادت لرزان مردان تیره روز» این نمایش یک باز تولید نیست/مطبوعات
گزارش فارس از نشست رسانهای نمایش سعادت لرزان مردان تیره روزاین نمایش یک باز تولید نیست مطبوعات مدیران را از اعمال سلیقه شخصی باز دارندمحسن علیخانی گفت نمایش سعادت لرزان مردان تیره روز اصلاً قرار نیست باز تولید همین نمایش در سال 79 باشد اگرچه شباهتهایی دارد که با زمان بیشتر ماز 15 مردادماه آغاز میشود پیشفروش اینترنتی نمایش «پینوکیا»/ حضور چهره پرداز سینما در نمایش «پ
از 15 مردادماه آغاز میشودپیشفروش اینترنتی نمایش پینوکیا حضور چهره پرداز سینما در نمایش پینوکیوپیشفروش اینترنتی نمایش پینوکیا به نویسندگی استفانو بننی و کارگردانی شهره سلطانی از جمعه نه مردادماه آغاز میشود به گزارش خبرگزاری فارس سعید ملکان به عنوان تهیه کننده و طراح چهره پرپخش سریال «بچه های کوه آتشفشان» از شبکه نمایش
پخش سریال بچه های کوه آتشفشان از شبکه نمایشدر ادامه پخش سریال های قدیمی از شبکه نمایش به زودی سریال بچه های کوه آتشفشان از روز پنجشنبه 15 مرداد هر شب از شبکه نمایش پخش می شود به گزارش خبرگزاری فارس در ادامه پخش سریال های قدیمی از شبکه نمایش به زودی سریال «بچه های کوه آتشفصالح پور در گفت و گو با فارس مطرح کرد کمیلی از فضای تعلیق و سردرگمی نمایش لذت برد/ فیزیک بدنی کمیلی شکسته شد
صالح پور در گفت و گو با فارس مطرح کردکمیلی از فضای تعلیق و سردرگمی نمایش لذت برد فیزیک بدنی کمیلی شکسته شدصالحپور با اشاره به اجرای نمایش اتاق 498 از 4 مردادماه در سالن حافظ گفت حامد کمیلی مدت هاست از فضای تئاتر دور بود برایش فضای نمایشنامه مهم بود ایشان از متن نمایش پیچیدگی-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها