محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1797182882
نزدیک اجتمـاع خشمگین
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: نگاهی به «خداحافظی طولانی» آخرین ساخته فرزاد موتمن
نزدیک اجتمـاع خشمگین
تاریخ انتشار : یکشنبه 11 مرداد 1394 ساعت 01:30 | شماره خبر : 2039695823495598836 تعداد بازدید: 2
پ پ
در عرصه درامنویسی و ادبیات داستانی و نمایشی، کشمکشها و تقابلها عنصر اصلی درام را شکل میدهند و محرک قصه هستند. تقابل فرد با خود، فرد با طبیعت، فرد با سرنوشت، فرد با فرد، فرد با اجتماع و اجتماع با اجتماع، شش کشمکشی هستند که در آثار مختلف ادبی و نمایشی، درام را پیش برده و مهمترین رخدادها و حوادث داستانها را رقم زدهاند.
فیلم «خداحافظی طولانی» برای روایت قصهاش از کشمکش و تقابل فرد با اجتماع بهره میبرد و قهرمانش را عریان و بیپناه به بیرحمانهترین شکل با جامعه پیرامونش روبهرو میکند. یحیی، شخصیت اصلی فیلم بابازی سعید آقاخانی کارگری است که پس از یک سال حبس، از اتهام قتل همسر بیمارش تبرئه میشود و به کارخانه ریسندگی که قبلا در آن کار میکرد، برمیگردد، اما باید خودش را برای نگاههای سنگین و طعنهدار و انگشت اتهام دیگر کارگران و جامعه آماده کند. تلخی و سنگینی این وضعیت آنجایی بیشتر نمایان میشود که بدانیم کسانی از او رو برمیگردانند که زمانی نزدیکترین و صمیمیترین افراد زندگیاش بودهاند. بازگشت قهرمان مهمترین امتیاز اولیه فیلم موتمن وجود یک قهرمان است؛ قهرمان به معنای کلاسیک آن که مدتهاست به واسطه گستردهتر شدن سیطره سینمای مدرن و پسامدرن و التقاط ژانرها و شکسته شدن تعاریف، قاعدهها و اصول سنتی، رنگ باخته یا کمرنگتر شده است. یحیی یک قهرمان آشنای قدیمی است که میخواهد بجنگد و دوام بیاورد و مقاومت کند. شروع فیلم اصلا با بازگشت یحیی به کارخانه است؛ یعنی جایی که تقریبا همه علیه او شهادت دادهاند. پس او عزم خود را برای مبارزهای ـ شاید هم دفاع و مقاومتی ـ جانانه جزم میکند. برخی از مهمترین سکانسهای فیلم به دعواهای فیزیکی او با افراد پیرامونش اختصاص دارد که همچنان او را خطاکار میپندارند. اگر بخواهیم شمایلی از یحیی ترسیم کنیم تا بعدها او را با آن به یاد بیاوریم، باید مردی 50 ساله، کارگر، زمخت و زخمخورده از خودی و غریبه را تصور کنیم که مشتهایی همواره گره کرده برای دفع حملات دارد. توجه به طبقه کارگر امتیاز دیگر فیلم، فضاسازی متفاوتی است که اثر را متشخص و باهویت میکند و آن را از بسیاری از فیلمهای کنونی سینمای ایران متمایز میسازد. این وجه افتراق که جنبه برتری دارد، مهمترین امتیازش را از طبقه قهرمانش میگیرد. از آنجا که سینمای ما ویری و موجی عمل میکند و عموم فیلمسازان از روی چشم و همچشمی و عقب نماندن از قافله، میکوشند همواره در مسیر رودخانه شنا کنند، کمتر شاهد تنوع ژانر و ساخت فیلمهایی درباره اقشار مختلف جامعه هستیم. زمانی فیلمسازان همه تمرکزشان را روی طبقه فرودست جامعه گذاشتند و از قِبَلِ نمایش فقر، پولها به جیب زدند و کسب اعتبار کردند و در زمان دیگری به طور جمعی و گروهی، تغییر ذائقه دادند و پول و دستیابی به فروش بیشتر در گیشه سینماها را در جیب طبقه مرفه جامعه و ساخت فیلمهایی شیک و در محدوده زندگی از ما بهتران جستجو کردند، اما در چند سال اخیر شاهد هجوم دستهجمعی فیلمسازان به طبقه متوسط جامعه هستیم. درواقع کمتر پیش آمده فیلمسازان در یک زمان به همه طبقات اجتماع توجهی ویژه و نمایشی نشان دهند. در چنین شرایطی که فیلمسازان بر موج زندگی طبقه متوسط و متوسط به بالا سوار هستند، پرداختن به طبقه کارگر فرودست و حاشیهنشین جامعه به خودی خود جلب توجه میکند، چه رسد به اینکه فیلمسازی آگاه و توانا در این مراجعه، به استانداردها دستکم در حوزه تصویر، رنگ صدا، موسیقی، تدوین و بازی احترام بگذارد و فضایی سینمایی و جذاب خلق کند. با این حال مسیر روایت قصه و شیوه بیان آن، انتظاری را که خود فیلم در بدو امر به وجود آورده بود، برآورده نمیکند و در نهایت به جای اینکه با فیلمی لذتبخش، جذاب و ماندگار روبهرو شویم، با اثری فقط قابل احترام و شریف روبهروییم که سازندگانش سعی کردهاند، عاشقانه خوبی بسازند. تغییر لحن و تردید در انتخاب یک مسیر مشخص، اثر را از یکپارچگی دور میکند و باعث میشود تماشاگر در ادامه و در پایان با حسرت و افسوس از گلهایی که فیلمساز و فیلمنامهنویس ـ اصغر عبداللهی ـ میتوانستند بزنند و نزدند یاد کند. فیلم کمی از سینمای کلاسیک آمریکا بخصوص فضای ژانر وسترن و کمی از سینمای مدرن اروپا و تعلیق هیچکاکی و همان قهرمانهای تحت اتهام و مظنون سینمای او را در خود دارد که این در نگاه اول چیز بدی نیست، اما چینش و استفاده از آنها به جای اینکه در امتداد و امتزاج یکدیگر باشد به تداخل و پراکندهگویی منجر شده است. فیلمساز میتوانست همان خط اصلی قصه را بگیرد و روی اتهام و نگاه سنگین و مرگبار اجتماع مانور دهد و با تقویت مواجهه چالشبرانگیز او با اجتماع به پیشواز پایانی جنایی و عاشقانه برود، اما در عوض از جایی به بعد میفهمیم فریب شخصیت متوهم و نه رویابین یحیی را خوردهایم و او در خیال با زن مردهاش زندگی میکند، در حالی که این توهم را فقط در خلوت خانه دارد و ما در کارخانه و محیط بیرون نشانی از توهم و فکر و خیال در او نمیبینیم. خارج شدن قطار فیلم از خط سرسری گرفتن و اجرای سطحی برخی موارد در فیلم هم ضربات جدی به آن زده است. از مهمترین نمونه در این زمینه یعنی سکانس مرگ ماهرو بگیرید تا برخورد مامور پروندهای که برای بستن موضوع قتل، دوره میافتد تا مظنون او را با پاسخی قانع کند! تاکیدی که فیلمساز روی قرارهای ایستگاه قطار و نشانههای مبتنی بر خودکشی میکند، ذهن را به این سمت میبرد که یا یحیی، همسر بیمار رو به موتش را در یکی از روزهای خدا زیر یکی از قطارهای عبوری هل میدهد تا او را از درد و رنج زندگی خلاص کند یا با تسلیم شدن و کم آوردن در مقابل جامعه، خودش را در پایان در همان ایستگاه کذایی و متروکه قطار، زیر یکی از قطارها بیندازد، اما قتل دلسوزانه یا دستکم تلاش یحیی برای رهایی زنش از دردها در جایی اتفاق میافتد که کنش دراماتیکی ندارد. حضورهای برادر داغدار ماهرو هم بجز یکی دو سکانس، سنخیتی با این فیلم ندارد بویژه از فیلمسازی مثل موتمن بعید بود چنین پایانی به لحاظ بصری نازیبا برای اثرش در نظر بگیرد و فیلم را با پرسه زدن یک جوانک که جذابیت و تاثیرگذاری برای مخاطب ندارد، تمام کند. رفتارهای طلعت هم گرچه با توجه به نیاز مالی خانوادهاش، برای پیدا کردن سرپناه و همسری پایبند به زندگی، موجه به نظر میرسد، اما افراط در این مساله و لوسبازیها و لهجه تهرانی میترا حجار که قرار است دختری شهرستانی باشد، ماجرا را لوث میکند. با این همه «خداحافظی طولانی» فیلمی نیست که ما را به فکر فرو نبرد و آن را فراموش کنیم. کفشهای سفید ماهرو و بعدها طلعت، همین ایستگاه قطار، کارخانه ریسندگی، آن مینیبوس آبی، قبرستان و رد قاب عکس ماهرو روی دیواری قدیمی و خاک گرفته از جمله چیزهایی است که از یاد نمیبریمشان. کارگردانی فهیم و با دانش سینمایی فرزاد موتمن،کارگردانی تحلیلگر و صاحب اندیشه است و ترکیب پشتوانه آکادمیکش در زمینه سینما و اشراف و علاقهاش به سینمای جهان، باعث شده فیلمهایی بسازد که در آن نشانه فراوان و محسوسی از این علاقه و گرایش به چشم میخورد، البته گاهی این بخت را مییابد که این ابراز علاقه و درک و دانش سینمایی، به اقتباسی درخشان و وطنی از «شبهای روشن» اثر داستایوفسکی روس تبدیل شود و گاهی هم این وسواسها به دلایل متعدد خروجی مناسبی ندارد و به فیلمهایی شکست خورده بدل میشود. با این حال او در «خداحافظی طولانی» این فرصت را پیدا کرده که بار دیگر علایق و دانش سینماییاش را محک بزند و هر آنچه را براساس تحصیل و تجربه از سینما آموخته، به تصویر بکشد. این تلاش ارزشمند از جنبههایی به بار نشسته و در بخشهایی هم نمره قبولی نگرفته و انتظارات را برآورده نکرده است. دانستن ایده و خلاصه قصه اولیه و مردی که از اتهام قتل همسرش تبرئه میشود، اما همچنان جامعه به چشم یک گناهکار به او نگاه میکند، در ذات خود کنجکاوی برانگیز است و هر تماشاگر علاقهمند به سینما را برای دیدن قلقلک میدهد. علی رستگـار فرهنگ و هنر
تاریخ انتشار : یکشنبه 11 مرداد 1394 ساعت 01:30 | شماره خبر : 2039695823495598836 تعداد بازدید: 2
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]
صفحات پیشنهادی
در گفتوگو با فارس مهرانفر: پسرخاله تنابنده که مابهازای ارسطوست را از نزدیک ندیدم/ ارسطو ۴ طراح لباس دارد
در گفتوگو با فارسمهرانفر پسرخاله تنابنده که مابهازای ارسطوست را از نزدیک ندیدم ارسطو ۴ طراح لباس دارداحمد مهرانفر گفت محسن تنابنده در گفتوگوهایش اعلام کرده شخصیت ارسطو ما به ازای بیرونی پسرخاله خودم است اما من تا به حال هیچ گاه ایشان را از نزدیک ندیدم و ارسطویی که من بهاستفاده از ظروف یکبارمصرف؛ سرطان در همین نزدیکی
استفاده از ظروف یکبارمصرف سرطان در همین نزدیکی روزنامه سیستان و بلوچستان ضمیمه روزنامه خراسان مطلبی با عنوان استفاده از ظروف یکبارمصرف سرطان در همین نزدیکی منتشر کرده است در این مطلب آمده است دنیای پر هیاهوی امروز انسان ها را به سمت بی تحرکی و راحت طلبی سوق داده است از طرف«پنهلوپه»ها به ایران نزدیک میشوند
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۵ زمان نمایش سه مجسمه پنهلوپه نزدیک است و معاون میراث فرهنگی در سفر به ایتالیا اقدامات مورد نیاز برای بازگشت این مجسمهها را انجام میدهد به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا نمایشگاه پنهلوپه ها از اردیبهشت در ایتالیا برپا شده و تا یک ماه دیگر قرانزديک ترين فرد به انسان کامل در شهرری / عبدالعظيم حسنی ٬ مشتاق حضور در حکومت جهانی امام عصر
به مناسبت وفات حضرت عبد العظيم حسنی ع نزديک ترين فرد به انسان کامل در شهرری عبدالعظيم حسنی ٬ مشتاق حضور در حکومت جهانی امام عصر حضرت عبدالعظیم علیهالسلام نقل میکند خدمت مولای خود امام هادی علیهالسلام رسیدم وگفتم ای پسر رسول خدا مایلم دینم را به شما عرضه کنم اگر موردپسحجتالاسلام خاموشی به فارس خبر داد اهتمام ویژه سازمان تبلیغات به ارتقای فعالیتهای قرآنی/ ارتباط نزدیک با هسته
حجتالاسلام خاموشی به فارس خبر داداهتمام ویژه سازمان تبلیغات به ارتقای فعالیتهای قرآنی ارتباط نزدیک با هستههای مردمیرئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به لزوم مشارکت مؤسسات مردمنهاد برای توسعه امور قرآنی گفت سازمان تبلیغات از همان ابتدا یعنی از صدر انقلاب اسلامی تاکنون باخودروسازان آلمانی به خرید نقشه نوکیا نزدیک شدند
گروهی از خودروسازان آلمان برای خرید سرویس نقشه نوکیا موافقت کردند بیش از 2 5 میلیارد یورو برای دستیابی به این فناوری مناسب خودروهای خودران پرداخت کنند به گزارش ایسنا وال استریت ژورنال به نقل از یک منبع آگاه نوشت خودروسازان لوکس آلمانی شامل آئودی که برند فولکس واگن است دایملر کیادداشت میهمان تئاتر نزدیک است...
یادداشت میهمانتئاتر نزدیک است روزی را در نظر بگیرید که تماشاخانه و تئاتری میزبان رییس دولت باشد چقدر نام تئاتر آن روز و روزهای بعد زمزمه میشود را شما محاسبه کنید به گزارش خبرگزاری فارس تئاتر شروع اندیشیدن است و این اندیشه درست از لحظهای که تئاتر به پایان میرسد شداعش جرأت نزدیکشدن به مرزهای ایران را ندارد |اخبار ایران و جهان
داعش جرأت نزدیکشدن به مرزهای ایران را ندارد فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت نیروهای مرزبانی با اشراف اطلاعاتی که در مرزبانی وجود دارد به تمام حرکات و فعالیت گروهها اشرافیت دارند کد خبر ۵۱۹۰۶۰ تاریخ انتشار ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۲۱ ۲۴ - 22 July 2015 فرمانده مرزبازی با لهستان حساس و سنگین خواهد بود/ بازی شیلی را از نزدیک ندیدهام
وکیلی مطرح کرد بازی با لهستان حساس و سنگین خواهد بود بازی شیلی را از نزدیک ندیدهام ایلنا سرمربی تیم ملی والیبال نوجوانان گفت کسب مدال و کاپ عادی شده و کادر فنی در بازی های تدارکاتی آلمان و ایتالیا به دنبال اهداف مهمتری بودند به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی فدراسیون وال۲ پلیس ترکیه در نزدیکی مرز سوریه کشته شدند
۲ پلیس ترکیه در نزدیکی مرز سوریه کشته شدند مقامهای دولت ترکیه امروز - چهارشنبه - از کشته شدن دو پلیس این کشور در نزدیک مرز سوریه خبر دادند به گزارش ایلنا به نقل از رادیو اروپای آزاد تلویزیون دولتی ترکیه به نقل از فرماندار منطقه «شانلی اورفا» گزارش داده که مشخص نیستتجاوز بیشرمانه 3 توریست به دختر 18 ساله در کافیشاپ/ متهمان:قربانی خودش به ما نزدیک شد
تجاوز بیشرمانه 3 توریست به دختر 18 ساله در کافیشاپ متهمان قربانی خودش به ما نزدیک شد 3 مرد اهل استرالیا به عنوان توریست در اسپلیت کروآتیا به یک خانم 18 ساله حمله و به او تجاوز کردند به گزارش خبرنگار حوزه حوادث گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان در پیداعش جرأت نزدیکشدن به مرزهای ایران را ندارد
داعش جرأت نزدیکشدن به مرزهای ایران را نداردتاریخ انتشار چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۲۳ ۵۵ فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت نیروهای مرزبانی با اشراف اطلاعاتی که در مرزبانی وجود دارد به تمام حرکات و فعالیت گروهها اشرافیت دارند به گزارش فارس سردار قاسمکشته شدن 2 پلیس ترکیهای نزدیک سوریه
گزارش العالم کشته شدن 2 پلیس ترکیهای نزدیک سوریه حقیقات اولیه حاکی است این دو پلیس در همان منزلی که جسد آنها یافته شده است کشته شدند به گزارش سرویس بین الملل جام نیوز به نقل از"العالم" فرماندار "شانلی اورفه" از یافتن جسد 2 پلیس ترکیهای در یکی از منهاموند: قصد همکاری نزدیک با ایران را در نبرد علیه داعش داریم
هاموند قصد همکاری نزدیک با ایران را در نبرد علیه داعش داریمتاریخ انتشار چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۸ ۰۹ رئیس دستگاه دیپلماسی انگلیس در سخنانی اظهار داشت توافق با ایران امکان گشایش گفتوگوهای سازنده بیشتر با این کشور را فراهم کرده و این امر با توجه به وقایع کنونی منمحمد احمدزاده: رفتم نزدیک داعش!
محمد احمدزاده رفتم نزدیک داعش احمدزاده که سال 1329 در انزلی به دنیا آمد فوتبال در سال 1354 و در سن 15 سالگی با تیم نوجوانان ملوان آغاز کرد و در سال 57 به عضویت تیم بزرگسالان ملوان درآمد همشهری تماشاگر احمدزاده که سال 1329 در انزلی به دنیا آمد فوتبال دربمبگذاری در نزدیکی ساختمان حزب عدالت و توسعه در آنکارا خنثی شد
بمبگذاری در نزدیکی ساختمان حزب عدالت و توسعه در آنکارا خنثی شد ایلنا منابع خبری محلی اعلام کردند که نیروهای امنیتی ترکیه موفق شدند بمبگذاری در نزدیکی ساختمان حزب عدالت و توسعه در آنکارا را خنثی کنند به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه حریت این بمب که در یک صندوق جاسازی شده بودفیلیپ هاموند: قصد همکاری نزدیک با ایران را در نبرد علیه داعش داریم/ نباید اشتباه مرتکب شده در عراق را در سوریه
فیلیپ هاموند قصد همکاری نزدیک با ایران را در نبرد علیه داعش داریم نباید اشتباه مرتکب شده در عراق را در سوریه نیز تکرار کنیمرییس دستگاه دیپلماسی انگلیس در سخنانی اظهار داشت توافق با ایران امکان گشایش گفتوگوهای سازنده بیشتر با این کشور را فراهم کرده و این امر با توجه به وقایع کن-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها