تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):از به زبان آوردن سخنان زشت بر حذر باش. زیرا فرومایگان را گرد تو جمع می کند و گرانم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797912116




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در برزخ عاشقی و روشنفکری


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: نقدی بر فیلم «خداحافظی طولانی»، ساخته فرزاد موتمن
در برزخ عاشقی و روشنفکری

تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 مرداد 1394 ساعت 10:48 | شماره خبر : 2036901653007058929 تعداد بازدید: 0
پ پ









ژانر عاطفی در سینمای امروز ما یک گونه بشدت آسیب‌دیده است. داستان‌های نخ‌نما، شعاری و کپی‌برداری مطلق از چند انگاره خاص نظیر استفاده از بازیگران خوش‌سیما و داستانک‌های پر‌اشک و آه، ژانر عاشقانه را تحلیل برده است.


خداحافظی طولانی نیز یک فیلم عاطفی و عاشقانه است، اما روایتی کلاسیک دارد و متعلق به قشر فرودست است. در کارنامه سینمایی فرزاد موتمن پیش از این هشت فیلم دیگر نیز دیده می‌شود. دو فیلم او یعنی «شب‌های روشن» و «صداها» احتمالا بهترین کارهای او به شمار می‌آیند و در واقع شب‌های روشن به نوعی موتمن را در سینمای داستانی ایران تثبیت کرد. در آخرین ساخته‌اش او داستان مردی را روایت می‌کند که از اتهام یک قتل تبرئه شده، ولی هنوز داغ ننگ را بر پیشانی خود دارد. دوست و غریبه او را گناهکار می‌دانند و در همین گیرودار مرد بخت برگشته تمام همت خود را مصروف دستیابی به عشق حقیقی‌اش می‌کند... . به لحاظ هنری نیز فیلم «خداحافظی طولانی» در بخش مسابقه و هنر و تجربه سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و در هشت بخش، نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد. این فیلم توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی سعید آقاخانی و بهترین طراحی لباس و دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه جشنواره فیلم فجر سی و سوم را به دست آورد. کارنامه موتمن سرشار از تغییر ژانر است، اما به هرحال او اگر به همان فیلمساز شب‌های روشن تبدیل شود به اصل خود بازگشته. خداحافظی طولانی ضرباهنگ کشدار و به ازای آن ناچارا بازی‌ها و گفتارهای طولانی دارد و در سایه همین کاستی، زیبایی‌هایش نیز گم می‌شوند. برای بیننده، قصه خداحافظی طولانی بسیار ملموس جلوه‌گری می‌کند. با این همه این فیلم بدون بازیگرانش و بازی خوب آنان و موسیقی تاثیرگذارش حقیقتا چیزی ندارد. لحن فیلم موتمن مرموزانه است. شخصیت یحیی با بازی درونگرایانه سعید آقاخانی و بازی ساره بیات دقیقا در قد و قواره هنرپیشه‌هاست و برای تماشاگر عام جالب توجه. همین لحن مرموزانه و دو به شک نیز باعث می‌شود همین تماشاگر ششدانگ حواسش را به خاتمه کار بدهد. اما در کل خداحافظی طولانی با این روش کارگردانی و پرداخت حیف شده است. در فیلم عاطفی و عاشقانه وقتی با طبقه فرودست سروکار داریم یا اگر با قشر مرفه روبه‌رو هستیم، اولین چیز دریافت فرهنگ این گروه‌های جامعه است. آن چیزی که در جامعه درباره این اقشار نهادینه و عرف و شایع است باید در داستانک‌ها تزریق شده باشد اما در خداحافظی طولانی همه چیز حول محور کاراکتر است، نه محیط او. در واقع هرچه یحیی انجام دهد بزرگ به نظر می‌رسد، اما در مواجهه با دیگران این گل‌درشتی تبدیل به نقطه می‌شود. سکانس‌های دعوا و درگیری و بزن بزن‌ها را به یاد بیاورید. آنقدر باسمه‌ای است که قابل خندیدن نیز نیست، اما نماهای مرتبط به خانه یحیی و دیالوگ او را مرور کنید. همه چیز متفاوت است. در واقع وقتی فیلمی بدون این‌که مجبور باشد بازیگرمحور می‌گردد نتیجه‌اش در نهایت ریسک‌پذیر‌تر می‌شود. در خداحافظی طولانی با یحیی سروکار داریم، کارگری که دست و پا می‌زند از مشکلات زندگی بیرون بیاید. او هم برای آبرویش باید بجنگد هم برای لقمه نانی و هم برای عشق خود. تماشاگر در این زمینه چگونه باید با این یحیی همذات‌پنداری و باورش کند؟ طبیعی است که باید موتمن تماشاگر را به داخل زندگی یحیی ببرد و او را با این مرد بخت‌برگشته آشنا کند. اما چنان این روند کشدار و طولانی است که باعث می‌شود فقط رگه‌هایی از یحیی مابه‌ازای اجتماعی پیدا کند. خداحافظی طولانی با این همه فیلم محترمی است که سعی کرده نمادین هم که شده یک قصه کلاسیک عاشقانه روایت کند. مهدی تهرانی - قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)


تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 مرداد 1394 ساعت 10:48 | شماره خبر : 2036901653007058929 تعداد بازدید: 0





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن