محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1797849188
فیلمساز در سرزمین عجایب!
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
فیلمساز در سرزمین عجایب!
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 مرداد 1394 ساعت 11:40 | شماره خبر : 2034484876672204905 تعداد بازدید: 2
پ پ
فیلمهای تخیلی، یکی از ژانرهای عمده و جذابی هستند که در عرصه سینما و حتی تلویزیون ساخته میشوند. سرگرمی، تنها مزیت این محصولات نیست، بلکه در لایههای زیرین آن میتوان پیامهای مفید فراوانی گنجاند که بر رفتار و کردار مخاطب مؤثر باشد. در حال حاضر، رسانه ملی چه رویکردی در این زمینه دارد؟
وقتی میگوییم: «پاییز زیباست» عبارتی توصیفی و خالی از خلاقیت ساختهایم. هنر از زمانی آغاز میشود که ـ فیالمثل ـ بگوییم: «برگهای پاییزی پرواز کردند.» در این جمله، برگهای پاییزی به پرندگانی تشبیه شدهاند که از درخت پر کشیدهاند. توانایی خلق چنین تصاویری «تخیل» یا «تخییل» نامیده میشود. دایره تخیل، به نظر نامحدود است، اما در واقع چنین نیست. تخیل، ریشه در واقعیت دارد تا جایی که واقعیت بتواند بستری برای رشد تخیل شود، محدودیتی در کار نیست. سریال تلویزیونی «میشل استروگف» (تلویزیون آلمان/ ژان پیر دوکور/ 1976 که براساس نوشتههای ژول ورن تنظیم و تولید شده است) نمونهای است از رابطه تخیل و واقعیت عینی. یک مامور مخفی روسی، باید پیام مهمی را به سرزمینهای آشوبزده شرق روسیه برساند؛ جایی که آماج حملات قبایل وحشی است. واقعیت: آشوب و شورش قبایل بیابانگرد در قرن هجدهم. تخیل: تمام شخصیتهای اصلی داستان و حوادث مربوط به این ماموریت. داستانهای ژول ورن نمونه خوبی برای تبیین نسبت تخیل و واقعیت هستند. بیست هزار فرسنگ زیر دریا (تخیل زیردریایی)، سفر به اعماق زمین (وجود حیات در لایههای زیرین زمین). دیگر آثار او نیز از این قابلیت بخوبی بهره بردهاند. واقعیت، تبدیل به مادهای میشود که با عنصر تخیل، ابعاد فراواقعی و حتی غیرواقعی پیدا میکند. استفاده از تخیل را در فیلمسازی میتوان به نهایت رساند. سریال «گمشده»(2014 ـ2010) تلویزیون ایالات متحده و سریال «بازی پادشاهان»(2011) نمونههای درخشانی هستند که به نحوی تام و تمام از عنصر تخیل بهره بردهاند. سریال بازی پادشاهان، از اساطیر، ادیان، فرهنگهای قومی و محلی و بسیاری از نمادهای انسانی برای خلق منظومه خود بهره برده ، اما سرتاپا تخیلی است. مرزهای واقعیت را به اشکال دیگری میتوان شکست. فانتزی (fantasy) یکی از ابزارهای کارآمد است که به کمک آن میشود هرگونه رابطهای را با واقعیت قطع کرد و جهان، موجودات و حوادثی را خلق کرد که هرگز در عالم واقع وجود ندارند. بیبیسی مجموعهای را تولید و پخش میکند به نام دکتر «هو». دو نکته برجسته را درباره این سریال میشود مطرح کرد؛ اول اینکه تمام وقایع داستان، فانتزی است. یک موجود فضایی که با ماشین زمان خود سفر میکند؛ ماشینی که شبیه یک باجه تلفن است. نکته دوم اینکه سریال با هیچ ساخته شده! با تکنیکهای رایج رایانهای. بدون استفاده از تاسیسات سنگین و عظیم. در نتیجه سریالی بسیار ارزان درآمده، اما همین سریال ناچیز، تبدیل به نمادی جریانساز شده! توریستها سراسر لندن را جستجو میکنند، چون شهرداری لندن، هر روز، باجهای را در گوشهای از شهر قرار میدهد که مشهور است ماشین زمان دکتر است! در دهههای اخیر، تولید آثار تخیلی و فانتزی در رسانه ملی بازار گرمی داشت. سریالهای «قصههای تابهتا» 1375 و «آب پریا» (1391) ساخته مرضیه برومند، سریال «مجید دلبندم» ساخته رضا عطاران و مسافران رامبد جوان از جمله تولیداتی هستند که مرزهای واقعیت را درنوردیدند و موفقیت بالایی هم داشتند. اما تعداد اینگونه آثار در سالهای اخیر بشدت افت کرده که کمترین تاثیر آن بر کنداکتور رسانه ملی، کاهش تنوع ساختههای داستانی است. فیلمنامههای تلویزیونی، عمدتا فاقد عنصر تخیل و فانتزی هستند و بیشتر به مکانیزمی تکیه دارند که آن را «قرارداد» داستانی مینامیم: یکی بود یکی نبود... بر این اساس، کارگردان با مخاطب قرار میگذارد که اگر ـ فیالمثل ـ شخصیتهای معرفی شده را در شغل، زمان و مکان موجود در داستان بپذیرد، با یک رشته حوادث جذاب و دیدنی روبهرو خواهد شد. اغلب فیلمهای تلویزیونی و سریالها بر این قاعده استوارند. سریالهایی از قبیل ساختمان پزشکان، شمسالعماره، شمعدونی و حتی پایتخت نمونههایی هستند که بدون استفاده از عنصر تخیل و با تکیه بر قراردادهای داستانی خلق شدهاند. پیش از این گفتم که ساخت چنین آثاری را نمیتوان نقطه ضعف رسانه ملی دانست، اما با توجه به ضرورت تنوع در تولیدات تلویزیونی میتوان آن را نوعی نقص محسوب کرد. گفتنی اینکه من در خلأ ایجاد شده، رسانه را مقصر نمیدانم. به نظر میرسد که آسان بودن تولیدات قراردادی، دشواریهای مالی و پشتیبانی، فقدان فیلمنامههای خوب و توجه نداشتن به مخاطب باعث شده که فیلمسازان ما آسانگیر شوند. بنابراین رویکرد اصلی این نوشته، با برنامهسازان است. با توجه به استعداد قابل قبول لژستیک، سختافزار و نرمافزار در رسانه ملی، گمان نمیکنم اگر فیلمسازی، فیلمنامهای قوی (چه فانتزی یا تخیلی) همراه با یک گروه تولید کارکشته به تلویزیون ارائه دهد، در اجرای آن مانعی پیش بیاید. امید بهشتی - فیلمنامهنویس (قاب کوچک - ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 مرداد 1394 ساعت 11:40 | شماره خبر : 2034484876672204905 تعداد بازدید: 2
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]
صفحات پیشنهادی
نظر زائری درباره فیلم رستاخیز/ اگر برای دین مردم نگران شدیم باید فیلمساز را حرامزاده و ملعون بنامیم؟
نظر زائری درباره فیلم رستاخیز اگر برای دین مردم نگران شدیم باید فیلمساز را حرامزاده و ملعون بنامیم محمدرضا زائری درباره فیلم رستاخیز نوشت برخی فیلم ها اساس و مبانی توحیدی اعتقادات را تخریب کردند چرا کسی نگران نشد ثانیا آدم اگر برای دین مردم نگران بشود فیلمساز را حرامزاده والمپیاد فیلمسازی فرصتی برای کشف استعدادهای بالقوه در کشور است
مدیر انجمن سینما جوان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان المپیاد فیلمسازی فرصتی برای کشف استعدادهای بالقوه در کشور است فرید فرخندهکیش مدیر انجمن سینمای جوان به تشریح جزییات برنامهها و اهداف جدید برای برگزاری المپیاد فیلمسازی در سطح گسترده پرداخت فرید فرخندهکیش مدیر انجمن سینماجرای خانه نشین شدن یک فیلمساز ارزشی
ماجرای خانه نشین شدن یک فیلمساز ارزشیتاریخ انتشار شنبه ۲۷ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۴ ۴۵ جمال شورجه معتقد است تغییر دولت و سیاستهای فیلمسازی وزارت ارشاد و تخصیص بودجهها باعث خانهنشینی او شده است به گزارش مهر جمال شورجه کارگردان سینما از تامین نشدن بودجه مناسب برای ساخت فعلت خانه نشین شدن این فیلمساز!
کارگردان فیلم سی و سه روز علت خانه نشین شدن این فیلمساز جمال شورجه معتقد است تغییر دولت و سیاستهای فیلمسازی وزارت ارشاد و تخصیص بودجهها باعث خانهنشینی او شده است به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز جمال شورجه کارگردان سینما از تامین نشدن بودجه مناسب برای ساخت فیلمنامه هایش خبرمن به عشق انقلاب فیلمساز شدم/ خانهنشینم کردهاند
من به عشق انقلاب فیلمساز شدم خانهنشینم کردهاند جمال شورجه معتقد است تغییر دولت و سیاستهای فیلمسازی وزارت ارشاد و تخصیص بودجهها باعث خانهنشینی او شده است به گزارش فرهنگ نیوز جمال شورجه کارگردان سینما از تامین نشدن بودجه مناسب برای ساخت فیلمنامه هایش خبر داد و به مهر گفتاز شبکه مستند«تولد در سرزمين سوخته» را ببينيد
۲۶ تير ۱۳۹۴ ۱۳ ۴۱ب ظ از شبکه مستند تولد در سرزمين سوخته را ببينيد موج- تولد در سرزمين سوخته امروز جمعه 26 تير ساعت 14 از شبکه مستند سيما پخش ميشود به گزارش خبرگزاري موج در سوم دسامبر 2012 براي چهارمين بار قطعنامه تاثيرات استفاده از تسليحات حاوي اورانيوم ضعيف شده در سازمانکارگاه فیلمسازی ویژه فعالان فرهنگی در فرهنگسرای رسانه برگزار می شود
کارگاه فیلمسازی ویژه فعالان فرهنگی در فرهنگسرای رسانه برگزار می شود اصفهان- ایرنا- کارگاه آموزشی فیلمسازی ویژه فعالان مراکز و مجموعه های فرهنگی شهر اصفهان از سوی فرهنگسرای رسانه با همکاری انجمن سینماگران جوان به مدت هفت ماه برگزار می شود به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تمن به عشق انقلاب فیلمساز شدم ،خانهنشینم کردهاند!
جمال شورجه معتقد است تغییر دولت و سیاستهای فیلمسازی وزارت ارشاد و تخصیص بودجهها باعث خانهنشینی او شده است جمال شورجه جمال شورجه کارگردان سینما در گفتگویی از تامین نشدن بودجه مناسب برای ساخت فیلمنامه هایش خبر داد و گفت همواره برای ساخت فیلمهایم دچار مشکل بوده ام اما در دورهداریوش مهرجویی: فیلمسازان بهجای ارشاد، مجوزشان را از کف خیابان بگیرند
داریوش مهرجویی فیلمسازان بهجای ارشاد مجوزشان را از کف خیابان بگیرند فرهنگ > سینما - ایلنا نوشت داریوش مهرجویی معتقد است وظیفه ارشاد فقط صدور مجوز نیست بلکه باید از مجوزهایی که صادر کرده است دفاع کند نه اینکه فیلمسازان را به حال خود رها کند داریوش مهرجویی کارگردآهنگساز نابغه برای فیلمساز نابغه آهنگ میسازد
جام جم نوا خبر آهنگساز نابغه برای فیلمساز نابغه آهنگ میسازد آهنگساز نابغه برای فیلمساز نابغه آهنگ میسازد یکشنبه 21 تیر 1394 18 13 | کد خبر 2015055426099159885 | بازدید 0 جام جم نوا کوئنتین تارانتینو از آهنگسازی انیو موریکونه برای جدیدترین ساختهزایران زنجانی حج تمتع از یک شهریور عازم سرزمین وحی می شوند
زایران زنجانی حج تمتع از یک شهریور عازم سرزمین وحی می شوند زنجان - ایرنا - مدیرکل حج و زیارت استان زنجان گفت زایران حج تمتع این استان از یک شهریور عازم دیار وحی می شوند فرامرز بابایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود تمام اقدامات لازم برای اعزام حجاج زنجانی انجام«رستاخیز»، پایان سرمایه گذاری خصوصی در فیلمسازی اسلامی |اخبار ایران و جهان
رستاخیز پایان سرمایه گذاری خصوصی در فیلمسازی اسلامی تدوین فیلم سینمایی رستاخیز توسط طریق انور تدوینگر معروف و نامزد دریافت اسکار برای فیلم سینمایی سخنرانی پادشاه در لندن و موسیقی فیلم توسط استیفن واربک Stephen Warbeck آهنگساز برجسته و برنده اسکار برای موسیقی فیلم شکروایت افسانههای سرزمینهای ماوراءالنهر در «راه پنبه»
روایت افسانههای سرزمینهای ماوراءالنهر در راه پنبه برنامهی راه پنبه سوار بر قطار پرنیان تخیل و افسانهها از سرزمینهای ماوراءالنهرو ایران را روایت میکند و در گذر از شهرها نگاهی به تاریخچهی قدیمی شهرها و سرزمینها دارد به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروهداريوش مهرجویی: فیلمسازان مجوزشان را از کف خیابان بگیرند
داريوش مهرجویی فیلمسازان مجوزشان را از کف خیابان بگیرند داریوش مهرجویی معتقد است وظیفه ارشاد فقط صدور مجوز نیست بلکه باید از مجوزهایی که صادر کرده است دفاع کند نه اینکه فیلمسازان را به حال خود رها کند آفتاب داریوش مهرجویی با اشاره به وضعیتی که برای فیلم سینمایی رستاخیز به وجنگاهی دیگر به مصاحبه رئیس سازمان سینمایی با وال استریت ژورنال آقای دیپلمات شما مدیر سینمای انقلاب هستید نه هر
نگاهی دیگر به مصاحبه رئیس سازمان سینمایی با وال استریت ژورنالآقای دیپلمات شما مدیر سینمای انقلاب هستید نه هر فیلم و فیلمسازی تابحال فصل کرگدن را دیدهاید رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخیرا در مصاحبهای با روزنامه وال استریت ژورنال به بهانه تاثیر رفع تحریمها باز مریل استریپ در آشپزخانه تا آلیس در سرزمین عجایب/جدول فیلمهای آخر هفته
از مریل استریپ در آشپزخانه تا آلیس در سرزمین عجایب جدول فیلمهای آخر هفته فرهنگ > تلویزیون - تلویزیون برای روزهای آخر هفته مخاطبان خود فیلمهایی چون کیفر حسن فتحی و دو سری از انیمیشن ماداگاسکار را در نظر گرفته است به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین شبکههای مختلفدلیل غیبت ایوبی در دیدار با روحانی مشخص شد/ سفر به سرزمین اژدهای سرخ
دلیل غیبت ایوبی در دیدار با روحانی مشخص شد سفر به سرزمین اژدهای سرخحجت الله ایوبى معاون وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایى که براى بازدیدى رسمى و سه روزه به کشور چین سفر کرده بود بامداد یکشنبه به تهران بازگشت به گزارش خبرگزاری فارس این دعوت در پاسخ به دیدار رسمى م-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها