محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1797546197
نشانی از مردم در ادبیات نمیبینیم
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۲۹
سیاووش جمادی گفت: شادی منعکس شده در اشعار و تاریخ، نماینده شادی در بطن مردم نیست؛ زیرا متنی که در اختیار داریم از زبان آنها نیست و نشانی از وجود مردم در ادبیات نمیبینیم. این مترجم فلسفه و پژوهشگر فرهنگ، هنر و فلسفه در گفتوگو با خبرنگار ادبیات ایسنا، درباره شادی در ادبیات گفت: در ادبیات کلاسیک ایران تا زمان سنایی و ابوالسعید ابوالخیر، وقتی که سخن از شراب و گل و طبیعت به میان میآید، مقصود همان شراب، گل و طبیعت است. در سبک خراسانی شاعران بارها به صراحت گفتهاند که اشعارشان متأثر از معلقسرایان عرب دورانِ معروف به دوران جاهلی و خمریه سرا بوده است. در این سبک رویکرد بیشتر رویکرد جهانی است و کمتر به فضای متافیزیکی پرداخته میشود. جمادی افزود: برای مثال در شعر منوچهری گیاهان، گل، سبزه، صحرا، مجالس نوشخواری واقعی هستند. خود منوچهری هیچ وقت ادعا نکرده است که مقصودش از نمادهای استفاده شده در شعرش چیز دیگری است، به این حالت «وضع اول» یا «دلالت اول» میگویند. تقریبا همزمان با سنایی کمکم این حالت تغییر کرد و دقیقا مشخص نیست که چه عاملی باعث شد جامعه بستهتر شده و تعصب دینی و سختگیریها بیشتر شود. اشعار از این پس باز با نمادهای چشم و زلف یار و دلدار سروده میشد، اما با نگاهی دیگر. او اظهار کرد: شادی منعکس شده در اشعار و تاریخ نماینده شادی در بطن مردم نیست، زیرا متنی که در اختیار داریم از زبان مردم نیست و نشانی از وجود مردم در ادبیات نمیبینیم. در قرون وسطی مناسبات فرهنگی، اجتماعی و... تغییر کرد، در حالیکه تا پیش از آن مناسبات رعیت- پادشاهی مانند ادبیات مصر و عرب نیز چنین است، اما در این دوران نشانهای از مردم در حکومت نیست. در واقع در این دوره مردم صاحب حق نیستند. برای جامعهی آن روز، تنها راه شادی، شادی دنیوی بود، اما پس از آن نمادها و واژههای شادی به چیزی فراتر ارجاع داده شد. به عنوان مثال به جای استفاده از واژه پادشاه، از "ضلالله" استفاده کردند. این منتقد ادبی تصریح کرد: برای مثال حافظ برای فرار از سانسور زمانِ "امیر مبارزالدین" که مردم به آن محتسب میگفتند، از واژهها به دو مفهوم استفاده میکرد. در این زمان، موسیقی و هنر که باید روی متعالی انسان را نشان بدهند، کمابیش ممنوع یا مکروه بودند. عرفان، انسان کامل به وجود میآورد. تصویر شعرِ عرفانی از آدمی، تصویر از شخصی است که هیچ اشتباهی نمیکند. در این عرصه، آثارِ تاویلی میشوند. این پژوهشگر ادامه داد: در سدهی ششم شهابالدین سهروردی در کتاب «شرح گلشن راز»، نمادها را صورتبندی میکند، اما معادل همه نمادها وجود ندارد. به عنوان مثال حافظ در شعری میگوید: «زلف آشفته و خوی کرده و خندان لب و مست...» این بیت کاملا تصویری دنیوی دارد و تمام نمادها معادلسازی نشدهاند. جمادی با بیان اینکه بعد از فتوای غزالی مبنی بر تکفیر فلاسفه، حمله مغولها به ایران و... چند قرن مشکلات باعث شد شاعران شادی را در جای دیگری جستوجو کنند، اما حافظ اینطور نیست، گفت: از این پس موسیقی، هنر، شعر و ادبیات رنگ عرفانی میگیرد و غم در این دوره غم کسی نیست که غمخوار جهان باشد. ابنسینا به عنوان یکی از براهینیترینها در مقامات عارفین و همچنین رساله «حی بن یقظان» و «رسالهالطیر» او بهترین نمونهها برای این اتفاق است. به عنوان مثال ابن سینا در «رسالهالطیر»، انسان را مثل خارپشت در خود فرورفته میداند که از خلق بریده و سر به گریبان برده و به نفس خویش میاندیشد و از نفس حیوانی خود فاصله گرفته و به سمت مبدأیی فرا جهانی و فرا زمانی حرکت میکند. این مترجم فلسفه اظهار کرد: ابنسینا نفس را مجزا از جهان میداند، اما روانشناسی و فلسفهی امروز این نظر را قبول ندارد. ابن سینا و عینالقضات معتقدند نفس و فطرت، الهی هستند. روانشناسان معتقدند که نفس و روان از جهان مجزا نیست و سیّال در ارتباط با جان و... شکل میگیرد. او گفت: انسانِ عارف، غمگینِ هجران است اما این هجران و غم، غمِ نبود انسان، جامعهی مطلوب برای زندگی زمینی و... نیست؛ بلکه غم فرد برای خودش است. غمی که ورای زمین و زمان است. عارف دوستانی دارد که همیشه تکروی میکنند. حافظ در شعری میگوید «به باغ تازه کن آیین دین زردشتی، کنون که لاله برافروخت آتش نمرود»، او در این شعر شادیِ خود را در کیشِ دیگری میجوید، البته به این معنا نیست که حافظ قصد زرتشتی شدن داشته باشد. اما از مراسم - که احتمالا چهارشنبه سوری منظورش بوده - به کیش دیگر شادی کرده است. جمادی در بخش دیگری از این گفتوگو به شادی و شادمانی ایرانیان باستان اشاره کرد و گفت: در زمان ساسانیان برای هر روز یک نغمه و موسیقی داشتهایم، اما اکنون چیزی از آن نمانده است. بهگونهای که در نظمهای حاصل از آن در شادترین دستگاه موسیقی که ماهور است باز غم نهفته است و این جهان را به شکل زندان تاریک میبیند. به عنوان مثال «بشنو از نی» در آغاز مثنوی مولانا میل به برگشت دارد و از مردم و دنیا گریزان است. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 162]
صفحات پیشنهادی
شرکت مخابرات ایران به جای نشانی های غلط به مردم به تعهدات خود عمل کند
پاسخ زيرساخت به ادعاي شرکت مخابرات ايران شرکت مخابرات ایران به جای نشانی های غلط به مردم به تعهدات خود عمل کند مدیر کل روابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت گفت شرکت مخابرات ایران به جای نشانی های غلط به مردم به تعهدات خود عمل کند به گزارشخبرنگار دنیای ارتباطات گروه اجتماهشدار جالب آتشنشانی به مردم پس از طوفان
هشدار جالب آتشنشانی به مردم پس از طوفانتاریخ انتشار دوشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۱ ۴۲ سخنگوی سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از آمادهباش آتشنشانی در پی طوفان پایتخت خبر داد و از شهروندان خواست از منازل خود خارج نشوند سید جلال ملکی در اینباره گفتزیرساخت: شرکت مخابرات ایران به جای نشانی های غلط به مردم به تعهدات خود عمل کند!
زیرساخت شرکت مخابرات ایران به جای نشانی های غلط به مردم به تعهدات خود عمل کند فناوری اطلاعات > فناوری اطلاعات و ارتباطات - مدیر کل روابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت با عجیب خواندن ادعای شرکت مخابرات ایران در خصوص 20 برابر شدن تعرفه مکالمات بین الملل گفت تعرفه مکالهشدار جالب آتشنشانی به مردم پس از طوفان: برای تنظیم مجدد آنتن فعلا پشت بام نروید/ از منزل خارج نشوید
هشدار جالب آتشنشانی به مردم پس از طوفان برای تنظیم مجدد آنتن فعلا پشت بام نروید از منزل خارج نشوید جامعه > محیط زیست - خبرگزاری ایسنا سخنگوی سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از آمادهباش آتشنشانی در پی طوفان پایتخت خبر داد و از شهروندا8 سال نتوانستیم «سعادت لرزان مردمان تیرهروز» را نشان دهیم
چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴ ۲۴ محسن علیخانی تأکید کرد اجرای دوبارهی نمایش سعادت لرزان مردمان تیرهروز بازتولید اثر سال 79 نیست بلکه متعلق به سال 94 است به گزارش خبرنگار تئاتر ایسنا نمایش سعادت لرزان مردمان تیرهروز به کارگردانی محسن علیخانی که قبلا در سال 79 اجرا شده بودخروجی جشنواره فیلم یاس در انتخاب مردم تاثیرگذار بوده
بهرام عظیمی خروجی جشنواره فیلم یاس در انتخاب مردم تاثیرگذار بوده جشنواره یاس فضای رقابتی را بین فیلمسازان ویدیویی فراهم کرده که این امر در نهایت به نفع مردم بوده چرا كه اثری خریداری میشود كه ارزش دیدن دارد به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جواننشانی قلب من است، در رادیو نمایش
نشانی قلب من است در رادیو نمایش از اول مرداد ماه پخش مجموعه نمایشی نشانی قلب من است به کارگردانی مجید حمزه از رادیو نمایش آغاز می شود به گزارش جوان به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی رادیو مجید حمزه کارگردان نمایش نشانی قلب من است با بیان این مطلب افزودچرا مردم به ماهواره گرایش دارند؟/میرباقری و فخیمزاده پاسخ دادند
چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۹ داوود میرباقری که سریال دندون طلا را برای شبکه نمایش خانگی میسازد با انتقاد از وضعیت این روزهای تلویزیون تصریح کرد که یکی از دلایل گرایش مردم به شبکههای ماهوارهای این است که آنچه در سلیقه آنهاست عرضه نمیشود کارگردان سریالهای مختارنامه و امخروجی جشنواره فیلم ياس در انتخاب مردم تاثيرگذار بوده
خروجی جشنواره فیلم ياس در انتخاب مردم تاثيرگذار بوده بهرام عظیمی کاریکاتوریست و كارگردان میگوید جشنواره یاس فضای رقابتی را بین فیلمسازان ویدیویی فراهم کرده که اين امر در نهايت به نفع مردم بوده چرا كه اثري خريداري ميشود كه ارزش ديدن دارد بهرام عظیمی در گفتوگو با ستاد خبری سمیرباقری: کار کردن در تلویزیون سخت شده/ آنچه مردم دوست دارند در تلویزیون نشان داده نمیشود
میرباقری کار کردن در تلویزیون سخت شده آنچه مردم دوست دارند در تلویزیون نشان داده نمیشود فرهنگ > تلویزیون - داود میرباقری به همراه مهدی فخیمزاده حامد بهداد ستاره اسکندری و دیگر عوامل سریال دندون طلا در یک نشست خبری حاضر شد تا درباره این سریال سخن بگوید«آقای احساس مسئولیت» برای مشکلات مردم راه حل مییابد
در برنامه اقتصادی جدید رادیو ایران آقای احساس مسئولیت برای مشکلات مردم راه حل مییابد شناسهٔ خبر 2864765 - جمعه ۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۴ هنر > رادیو و تلویزیون برنامه زیر و رو کاری از گروه دانش و اقتصاد رادیو ایران است که قرار است از شنبه تا پنجشنبه روی آنتن برود و به مسایلحضور رئیس جمهور در همایش سازمان های مردم نهاد
حضور رئیس جمهور در همایش سازمان های مردم نهاد حجت الاسلام و المسلمین روحانی به همراه وزیر امور خارجه کشورمان در همایش ملی سازمان های مردم نهاد شرکت کرد به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر همایش ملی سازمان های مردم نهاد سلامت امروز پنجشنبه اول مردادماه آغاز شد در این هماصداقت در «پایتخت ۴» مردم را پای تلویزیون نشاند
صداقت در پایتخت ۴ مردم را پای تلویزیون نشاند تاریخ انتشار پنج شنبه 1 مرداد 1394 ساعت 11 16 | شماره خبر 2028308026704990142 تعداد بازدید 8 پ پ کارگردان سریال پایتخت ۴ گفت مهمترین عامل جذب مخاطبان به این سریال صداقت جاری در آن است نشست نقد و بررسی سریال پایتخت 4 بعد از ظهگوینده باسابقه رادیو فردا جراحی میشود/ مردم دعا کنند
به دلیل آسیب دیدگی در تصادف گوینده باسابقه رادیو فردا جراحی میشود مردم دعا کنند شناسهٔ خبر 2864435 - پنجشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۵ هنر > رادیو و تلویزیون دختر ناهید تاج نیا گوینده باسابقه رادیو به وضعیت جسمانی مادرش پس از سانحه رانندگی اشاره کرد و گفت قرار است فردا صبح مادرش«ماه عسل» هنوز محبوب است/ علاقمندی مردم به موسیقی و سرود
بر اساس تماسهای مردمی ماه عسل هنوز محبوب است علاقمندی مردم به موسیقی و سرود شناسهٔ خبر 2863478 - چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۱۲ هنر > رادیو و تلویزیون براساس نظرسنجی سازمان صداوسیما حدود ۷۱ درصد مخاطبان نسبت به برنامه های ماه مبارک رمضان اظهار نظر کرده اند که حدود ۷۵ ۵ درصدبخوان و بخند/ «خندوانه» با طعم ادبیات و فرهنگ
بخوان و بخند خندوانه با طعم ادبیات و فرهنگ شب گذشته خندوانه با حضور نویسنده و شاعری مطرح حال و هوای ادبی و فرهنگی خاص تری به خود گرفت و البته کمی ریتم آن را کندتر کرد به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلوزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان برگی دیگر ازبرگزاری دومین نشست نقد و بررسی کتاب مردمی ایثار
برگزاری دومین نشست نقد و بررسی کتاب مردمی ایثارخانه فرهنگ ایثار و مقاومت با همکاری سرای اهل قلمی خانه کتاب دومین نشست نقد و بررسی کتاب مردمی ایثار برگزار میکند به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس دومین نشست نقد و بررسی نخستین کتاب مردمی جهان با نام کتاب مردمی ایثار در-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها