محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1797895810
در تفاوت «پایتخت» و «گینس»
واضح آرشیو وب فارسی:الف: در تفاوت «پایتخت» و «گینس»
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۱
نمایش همزمان سریال «پایتخت» و فیلم «گینس»؛ اتفاق جالبی برای گفتگو درباره وضعیت امروز سینما و تلویزیون و هنر ایرانی است.به گزارش تسنیم، همزمانی پخش دو مجموعه تصویری از یک مولف تازهکار، اما پرطرفدار در سینما و تلویزیون ایران، موقعیت مناسبی برای گفتگو و باز کردن بحث پرمناقشه و دامنهای به نام «محدودیت و سانسور» در سینما و تلویزیون ایران است.در نیمه ابتدایی ماه رمضان امسال؛ سریالی به نام «پایتخت» از شبکه اول تلویزیون پخش شد. سریالی که نسخه چهارم از مجموعه تلویزیونی مشهور و پرطرفدار «پایتخت» است. نقش اول، بازیگردان، و سرپرست نویسندگان این مجموعه محسن تنابنده است.تنابنده سابقه چندانی در سینما و تلویزیون ایران ندارد، اما عموم کارهایش با استقبال مردمی مواجه شده است. همزمان با پخش این سریال، فیلمی به نام «گینس» هم به روی پرده سینماهای ایران رفته است.این فیلم اولین حضور مستقل تنابنده در سینمای ایران است.«پایتخت» و «گینس» شباهتهای زیادی به هم دارند، از آن جمله انتخاب دامنه قصه و روایت و دغدغهای است که هر دو در آن شریکند: روایت معمولی از آدمهای معمولی... آدمهایی که نه قهرمان هستند و نه ضدقهرمان، نه آنقدر بد که شر مطلقِ حذف شده لقب گیرند و نه آنقدر خوب که متعالی نجاتدهنده.... آدمهایی که اکثریت پیرامونمان را تشکیل میدهند.داستانهایش هم خیلی معمولی است. قهر و آشتی و ازدواج و عشق و پول و طمع و ... داستانهای روزمره زندگی خودمان.اما نتیجه دو کار به طرز شگفتانگیزی متفاوت از آب درآمده است. در «پایتخت» ما با روایتی دلنشین و شیرین از آدمهایی مواجهیم که مشخصه اصلیشان «طبیعی»بودنشان است، مثل خیلی از ما نیستند،برخی اوقات عجیب و غریب رفتار میکنند، ممکن است به سختی در دستهبندی ما از آدمهای پرامونمان قرار گیرند، اما هیچ وقت تصویر «غیرطبیعی بودن» به آنها نمیخورد. این گزاره طبیعی بودن درباره روابط انسانی «پایتخت» هم دقیقا صادق است. روابط زنها و شوهرها، فرزندان و والدین، اعضای خانواده، دوستان و آشنایان، همسایهها، کارگر و کارفرما، پلیس و خطاکار و .... همه در یک مورد با هم شریکند و آن طبیعی بودن رابطه است. اتفاقی که انگار نه انگار سرمایهگذاری ویژهای روی آن انجام شده است، تمرکزی زیادی گرفته است و اتفاقا برگ برنده «پایتخت» در همین نداشتن تلاش بیهوده برای طبیعی جلوه کردن است. آدمها و رابطهها، آدمها و رابطههای خاص و ویژهای نیستند، تلاشی در متفاوت نشان دادن آنها صورت نگرفته است و در مقابل همه تلاشها برای یکدستی کار صورت گرفته است و این دقیقا همان چیزی است که فکر کردن به نقطه مقابل آن، «گینس» را به ورطه نابودی کشانده است.در «گینس»، تلاش بیهودهای برای «طبیعی» نشان دادن آدمها و رابطهها میبینم و در مقابل هر چه قدر هم تلاش میکنیم که برخی از وجوه شخصیتی خود تنابنده یا عطاران را نادیده بگیریم و آنها را قضاوت کنیم، نمیتوانیم آنها را در مسیر صاف و ساده «آدم بودن» بگنجانیم. «گینسیها» آدم نیستند.ظاهرشان به آدمهای «پایتخت» شبیه است، اما تلاش ویژهای که مولف کار اینجا برای طبیعی کردن آنها خرج کرده است، دقیقا به نقطه مقابل چنین ماجرایی ختم شده است: غیرطبیعی شدن و نتیجه نمایشی یک و نیم ساعته بیمایه و مستاصل با معدود سکانسهای درخشان و تلاشهای بیرمقی از یک استعداد در حال تلف شدن است. فقط و فقط به این خاطر که تنابنده قصد کرده است که آدمهایی که خیال میکند غیرطبیعی نیستند؛ طبیعی نشان دهد.چرا این اتفاق رخ داده است؟ ماجرا زیاد پیچیده نیست. مشخههای چیزی به نام «مردم واقعی»در حال تبدیل به یک توهم بزرگ برای هنرمندان و اهالی رسانه در ایران است است. کلیشهای که از فرط تکرار تبدیل به یک واقعیت آزمون نشده شده است: "مردم این چیزی که محدودیتها و چهارچوبهای تلویزیون مشخص میکند نیستند، مردم بیرون از تلویزیون، به چیزهای دیگری فکر میکنند، با زبان دیگری با هم حرف میزنند، اولویتها و دغدغههایشان چیزیهای دیگری است و این آدمهایی که ما در تلویزیون میبینیم، آدمهای واقعی نیستند.بلکه آدمهایی که در فضای مجازی بروز و نمود دارند واقعی هستند "نتیجه عملی چنین توهمی؛ البته چنین چیزی میشود: وقتی قرار است در تلویزیون کار کنیم، شرمندهایم اما به دلیل سانسور و وجود چهارچوب های محدود کننده در تلویزیون، مجبوریم همان آدمها را بازنمایی کنیم، اما وقتی به سینما میرسیم و دیگر محدودیتهای تلویزیون وجود ندارد، حالا وقت آن است که آدمهای واقعی را نمایش دهیم و آدمهای واقعی آنهایی هستند که به طرز اغراق آمیزی با لایهای از مسائل گفته نشده و پنهان شده در تلویزیون، پر میشوند.همه آدمهایی که در در این سالها در سینمای اجتماعی مدعی نزدیکی به مردم و «واقعی شدن» میبینیم. در فیلمهای کاهانی، عطاران و... حالا در «گینس» ... این اصرارهای جدید به علاقه به بیان متلکهای جنسی دوپهلو، بازیهای مربوط به قضای حاجت، فحش دادن و ناسزا گفتن و باری به هر جهت بودن آدمها، دم را غنیمت شمردنشان و منفعتطلبیشان و زرنگبازیهای احمقانه و...... هم در همین قالب، قابلتوجیه است. اینکه نبود محدودیت و سانسور باعث شده است که آدمهای تنابنده وقتی از تلویزیون درآمدهاند، با توهم «واقعی شدن» به چنین فلاکتی بیفتند. «نقی معمولی» همان «بهمن» است و با تصور تنانبده فقط واقعیتر شدهاست. تصوری که توهمی ریشهدار است و تنابنده و تنابندهها را خیلی زود به دام میاندازد.این یک فرضیه تاییدنشده است و قطعا نیاز به شواهد بیشتری برای تایید دارد، اما فکر میکنم حداقل به عنوان بک فرضیه بشود به آن نگریست.یادمان نرود که خیلی صریحتر و واضحتر، این دقیقا همان مسیری است که آدمی به نام «رضا عطاران»، همانی که بخش بزرگی از فرهنگ تصویری و رسانهای مردمی ایرانیها در سالهای اخیر وابسته به اوست پیمود. سریالهای روزانه عطاران در ماه رمضان چند سال، یکی از نمونههای برجسته و عالی روایت مردمان این سالهای تاریخ ایران بودند و دو فیلم او متاسفانه قابلیت رقابت با آن سریالها را نیافتند.پس همه با هم علی الحساب درود میفرستیم به سانسور....
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]
صفحات پیشنهادی
در تفاوت «پایتخت» و «گینس» و در ستایش «سانسور»
نمایش همزمان سریال پایتخت و فیلم گینس اتفاق جالبی برای گفتگو درباره وضعیت امروز سینما و تلویزیون و هنر ایرانی است شباهت و تفاوت پایتخت و گینس۱ همزمانی پخش دو مجموعه تصویری از یک مولف تازهکار اما پرطرفدار در سینما و تلویزیون ایران موقعیت مناسبی برای گفتگو و باز کردن بحثعکس: یک خودروی متفاوت در پایتخت
عکس یک خودروی متفاوت در پایتخت این خودروی شورلت کامارو که جدیدا وارد پایتخت شده از کیت بدنه لامبورگینی برای تیونینگ خود استفاده کرده است صبحانه این خودروی شورلت کامارو که جدیدا وارد پایتخت شده از کیت بدنه لامبورگینی برای تیونینگ خود استفاده کرده است تاریخ انتشار ۰۴ تير ۱۳۹یک خودروی متفاوت در پایتخت/عکس
یک خودروی متفاوت در پایتخت عکس این خودروی شورلت کامارو که جدیدا وارد پایتخت شده از کیت بدنه لامبورگینی برای تیونینگ خود استفاده کرده است آفتاب تاریخ انتشار ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۲۰ ۲۴گینس 9 ملیاردی شد
گینس 9 ملیاردی شدتاریخ انتشار جمعه ۱۲ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۵ ۰۴ میزان فروش فیلم سینمایی «گینس» اولین ساخته سینمایی محسن تنابنده در ۹ روز به مرز یک میلیارد تومان رسید به گزارش خبرآنلاین علی اسدزاده مجری طرح این فیلم با اعلام این مطلب افزود «امیدواریم با ادامه نمایشبودجه های استانی پاسخگوی نیازهای پایتخت فرهنگی جهان اسلام نمیباشد
بودجه های استانی پاسخگوی نیازهای پایتخت فرهنگی جهان اسلام نمیباشد استاندار خراسان رضوی گفت برای رفع نقایص شهر مشهد و نوسازی آن بودجه های استانی کفایت نمی کند و نیاز به اعتبار و حمایت ویژه برای اجرای پروژه های مربوط به مشهد ۲۰۱۷ در سال جاری است علیرضا رشیدیان در دومین جلسه شورایمعرفي مشهد به عنوان پايتخت فرهنگي
۷ تير ۱۳۹۴ ۱۸ ۱۸ب ظ معرفي مشهد به عنوان پايتخت فرهنگي موج - وزير فرهنگ و ارشاد گفت معرفي مشهد به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام در سال 2017 يک فرصت طلايي براي معرفي اين شهر به جهان اسلام و خارج از آن است به گزارش خبرگزاري موج علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در جلسه شوراي«پایتخت» بر لبه پرتگاه ... مگه میشه؟!
پایتخت بر لبه پرتگاه مگه میشه سریال محبوب سال های اخیر آیا از آوردگاه رمضان جان سالم به در می برد و می تواند محبوبیت خود را حفظ کند مخاطبان طی این 10 شب انگار آنطور که باید با فصل چهار این سریال کنار نیامده اند روزنامه هفت صبح - مرجان فاطمی محبوبیت سریال پایتخت و اثرسریال پایتخت شب های قدر پخش نمی شود
سریال پایتخت شب های قدر پخش نمی شود تهیه کننده سریال پایتخت گفت پایتخت ۴ داستانی صمیمی است و برخلاف برخی گفته ها قرار نیست در آن اتفاق عجیبی بیفتد به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر غفوری درمصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما افزود بر این باورم که قصه «پایتخت 4» پخایرانی ها فقط «پایتخت» تماشا می کنند
ایرانی ها فقط پایتخت تماشا می کنند محمود شهریاری - مجری تلویزیون - که این شبها جشن رمضان استان البرز را اجرا میکند معتقد است انگار تلویزیون هنوز مدیریت جدید خودش را پیدا نکرده است خبرگزاری ایسنا محمود شهریاری - مجری تلویزیون - که این شبها جشن رمضان استان البرز را اجرا میتنابنده: در سریال پایتخت بی تربیتی ممنوع است
زندگی ایده آل تنابنده در سریال پایتخت بی تربیتی ممنوع است محسن تنابنده گفت ما در این اثر دور بیتربیتی را خط كشیدهایم و شما به هیچ عنوان نمیتوانید ردپای بیتربیتی را در قصه پیدا كنید ما میخواهیم در فضای محترمانه شوخی كنیم و این موضوع كار را سخت میكند اما با این وجود باعث مپايتختيها رگ خواب بيننده را پيدا كردهاند
پايتختيها رگ خواب بيننده را پيدا كردهاند همانطور كه انتظار ميرفت سري چهارم پايتخت هم مانند دفعات پيش توانست با اقبال چشمگير مخاطبان روبهرو شود اقبال چشمگيري كه باعث شده اين روزها پايتخت 4 تنها برنامه رمضانياي باشد كه اكثر مردم به تماشايش مينشينند نویسنده سپيسرپا نگه داشتن «پایتخت» از طریق لودگی شخصیتها
بر اساس یک تحلیل کلی و نگاهی به پایتخت ۴ ستایش ۲ و دردسرهای عظیم ۲ میتوان گفت که مجموعههای دنبالهدار عموما به سری کاری میافتند و اصرار بر ادامه دادن آنها توجیهی ندارد رضا درستکار نویسنده منتقد و کارشناس سینما و تلویزیون در یادداشتی نکاتی را درباره سریالهای ماه رمضانسینمای کودک را به روزهای اوجش برگردانیم/ تمرکززدایی از پایتخت
تهیهکننده فیلم کلاه قرمزی به مهر گفت سینمای کودک را به روزهای اوجش برگردانیم تمرکززدایی از پایتخت شناسهٔ خبر 2787536 - دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۸ هنر > سینمای ایران حمید مدرسی تهیه کننده سینمای کودک و نوجوان معتقدست این نوع سینما در دورهای پرچمدار سینمای ایران در دنیا بارتباط مثم بائوی فوتبالیست با بائوی سریال «پایتخت» چیست؟
ارتباط مثم بائوی فوتبالیست با بائوی سریال پایتخت چیست فرهنگ > تلویزیون - جامجم نوشت محمدرضا علیمردانی بازیگر سریال «پایتخت» ساخته سیروس مقدم در گفتو گویی با «جامجم» روایتی از حضور خود در این سریال ارائه کرد پایتخت 4 اولین سری«پایتخت» همه معادلات را بر هم زد
پایتخت همه معادلات را بر هم زد سریال پایتخت٤ بهکارگردانی سیروس مقدم که پس از مدتها توانسته مردمی را که ساعتشان با سریالهای تلویزیونی ترکیهای جم تنظیم میشد پای تلویزیون ایران بنشاند و معادله قبلی را بر هم بزند زیر تیغ نقد منتقدان است روزنامه شرق سریال پایتخت٤ بهکامجموعه عکس های جدید و دیدنی از پشت صحنه سریال پایتخت ۴
پشت صحنه سریال پایتخت ۴ پشت صحنه سریال پایتخت ۴پشت صحنه سریال پایتخت ۴پشت صحنه سریال پایتخت ۴پشت صحنه سریال پایتخت ۴پشت صحنه سریال پایتخت ۴اخبار مرتبط عکس های جدید و دیدنی از پشت صحنه سریال پایتخت 4چه کساني جايگزين دوقلوهاي پايتخت 4 شدند عکسعکس جدید و دیدنی احمد مهرانفر از پشوقتی «پایتخت» معادلات را بر هم زد / شکاف بین نظر منتقدان و مردم دربارهی یک سریال
وقتی پایتخت معادلات را بر هم زد شکاف بین نظر منتقدان و مردم دربارهی یک سریال فرهنگ > تلویزیون - رورنامهی شرق نوشت سریال «پایتخت٤» بهکارگردانی سیروس مقدم که پس از مدتها توانسته مردمی را که ساعتشان با سریالهای تلویزیونی ترکیه-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها