محبوبترینها
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
تفاوت ها و شباهت های بالابر ، وینج و جرثقیل زنجیری کدامند ؟
سامانه نوبل فارم مرجع تخصصی آنلاین در صنایع دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1793288904
تاملی بر عبارات نخست دعای ابوحمزه ثمالی
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
تاملی بر عبارات نخست دعای ابوحمزه ثمالی در میان ادعیهای که از اهل بیت عصمت و طهارت(ع) برای شبهای قدر به ما رسیده، دعای ابوحمزه ثمالی که مخصوص سحرهای ماه مبارک رمضان است در شبهای قدر جلوه دیگری دارد و آنان که در شبهای قدر با این دعا و بخصوص همراه با تامل در فقرهها و عبارات آن، با خدای تبارک و تعالی ارتباط برقرار کنند و با معارف آن محشور شوند، بهرهای خاص بردهاند.
در آغاز این دعای شریف و پرمحتوا عبارتی آمده است که توجه به معانی و نکات آن شخص خواستار کمال را بس است و ما نیز به توضیح همین نکته اکتفا می کنیم و جستجو در باقی معانی را در عهده خود مخاطبان می نهیم. در ابتدای دعای ابوحمزه می خوانیم: «الهی لاتؤدّبنی بعقوبتک و لاتمکر بی فی حیلتک. من أین لی الخیر یارب، ولایوجد الا من عندک، و من این لی النجاة، و لاتسطاع الا بک؛ خدایا مرا به مجازات و عقوبتت ادب مکن و مکر مکن به من با حیله ات. از کجا خیری به دست آورم ای پروردگار من، با این که خیری یافت نشود جز در پیش تو، و از کجا نجاتی برایم باشد، با این که نجاتی نتوان یافت جز به کمک تو.» در توضیح اولین نکته جالب توجه در این عبارات باید گفت که انسان از آن رو که رشد می کند نیازمند آداب و تربیت و تادیب است. این چیزیست که حتی در یک درخت نیز قابل مشاهده است؛ چه درخت پرورش یافته به آداب و قواعد رشد گیاهان با درخت رشد کرده بدون چنین پرورشی یکسان نیست. فرد انسان ممکن است که بی توجه به آداب و رسوم و بی ضابطه و بی قاعده بوده باشد. در این صورت این موجود خودرو، کاریکاتوروار و بدون توازن خواهد بود و از آنجا که بخش هایی از شخصیت او بیش از اندازه سهم یافته و بخش هایی از وجودش نادیده گرفته شده است، موجودی مضحک می شود، که فرد اهل معنا و اهل دل در نگاه به چهره ملکوتی او در عجب می ماند که این چه موجودی است. اما آنچه در مقابل این حالت است این است که انسان تحت تادیب رسوم و ضوابط و قواعد، رشد کند و آداب بداند و مودب باشد. اکنون باید گفت که این تادیب و مودب شدن به آداب نیز خود دوگونه است؛ یکی تادیب همگانی و متعارف و دیگر تادیب از سر ناچاری و خلاف قاعده و بر اساس استثنا. تادیب بر اساس قاعده عام همان است که انبیا و اولیا آن را ترویج و تبلیغ کرده اند؛ یعنی تادیب با علم و معرفت و با عمل صالح، و این که انسان حقایق و معارف و علوم را از انسان های کامل فرابگیرد و در راستای آن معارف قرار بگیرد و آنها را در عمل به منصه ظهور برساند. اما گونه دیگر تادیب در جایی است که شخص از تعلیم یافتن و از پیروی قواعد مسلم و ضوابط متعارف سر باز می زند و با حرکت معوج خود از مسیر همگانی منحرف می شود. در این شرایط باید این شخص را به حال اعتدال اولیه باز آورد و برای بازگرداندنش به مسیر قواعد همگانی و متعارف است که مورد تادیب قرار می گیرد. مثال این شخص همچون کسی است که به جای رعایت قواعد مسلم بهداشت دهان و دندان، از طریق تحمل رنج و زحمت ترمیم و کشیدن دندان ها به سلامت دست یافته است. مسیر اول مسیر طبیعی است و راه دوم راهی جبرانی. بر اساس این توضیحات، نخستین مطلبی که امام سجاد(ع) در دعای ابوحمزه ثمالی از خداوند درخواست می کند این است که خداوندا من نیاز به تادیب و تربیت دارم و باید مؤدب به آداب باشم اما من از تو می خواهم که من را براساس آن قاعده اکثری و طبیعی، یعنی عمل کردن بر اساس رضای خودت تادیب کنی و نه این که تادیب من از راه عقوبت و جبران انحرافات و اصلاح افراط ها باشد. نکته ای که در ادامه این مطلب و در عبارت بعدی شایسته توجه است این است که ما از خدا می خواهیم که با ما مکر نکند. باید توجه داشت که معنای مکر، پی گرفتن هدف از طریق مشخص کردن راهی ظریف و دقیق و حساب شده است و در قرآن نیز می خوانیم که «و مکروا و مکرالله والله خیرالماکرین». امام(ع) در عبارت «و لاتمکر بی فی حیلتک» در حقیقت از خدا می خواهند که ما را از کسانی قرار نده که با مکر قصد شانه خالی کردن از بار تادیب تو را دارند و در نتیجه مکر خود به مکر تو گرفتار می شوند. در واقع کسانی تمایل دارند که از زیر بار تکالیف الهی و تادیب طبیعی و لازم و همگانی شانه خالی کنند و در زندگی از غیر از راهی ضابطه مند به اهداف خود دست یابند. این افراد ممکن است از طریق نقشه هایی و به گمانشان با زرنگی سعی در معاف کردن خود از تادیب قانونی کنند و از جبران خطاهای خود سر باز زنند، اما آنها نمی فهمند و نمی دانند که در حقیقت این خداست که با آنها مکر کرده و از همان راهی که به عنوان راه فرار و میانبر برای خود ترسیم کرده اند آنها را مواخذه و گرفتار خواهد کرد. بنابراین حضرت پس از درخواست خود از خداوند مبنی بر تادیب به معرفت و ضابطه و نه عقوبت و جبران، می فرماید که نباشد که ما از آنانی شویم که در پی دور زدن قواعد و قوانین تادیب تو هستند و اگر چنین مکری کنیم یقینا تو از همان مسیری که ما گمان نمی کنیم ما را می گیری و مواخذه خواهی کرد که تو خیرالماکرین هستی. بنابراین شایسته است که این مطلب مدنظر همه افراد جویای کمال باشد که در شب قدر از خدای تبارک و تعالی درخواست تادیب از طریق علم و معرفت و عمل صالح کنند و در مرحله بعد نیز از خداوند بخواهند که نکند مرا دچار این کنی که با تو مکر کنم و از جبران خطاهای خود تن بزنم. اگر ما در شب قدر بر همین نکته اهتمام بورزیم و آن را از خدا جدا بخواهیم و در زندگی نیز براستی در راستای این خواست حرکت کنیم و قدم برداریم دیگر چیزی از کمال کم نخواهیم داشت. حجت الاسلام حسن رمضانی - استاد حوزه علمیه قم
 
دوشنبه 15 تیر 1394 ساعت 08:18
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]
صفحات پیشنهادی
شرح دعای ابوحمزه ثمالی توسط آیتالله قرهی چرا باید کودکان را به مجالس الهی برد
شرح دعای ابوحمزه ثمالی توسط آیتالله قرهیچرا باید کودکان را به مجالس الهی بردآیتالله ساداتگوشه به فردی که فرزندش را برخی مواقع برای جلوگیری از ایجاد مزاحمت به مسجد نمیآورد فرموده بود عیبی ندارد بیاید همین که شب بیاید و در محیط بنشیند و حال و وضع را ببیند اشک و ناله را ببیشرح دعای ابوحمزه ثمالی توسط آیتالله قرهی چه زمانی گناهان کبیره هم شامل شفاعت میشوند
شرح دعای ابوحمزه ثمالی توسط آیتالله قرهیچه زمانی گناهان کبیره هم شامل شفاعت میشوندرسول خدا ص فرمود آن موقع که من به مقام محمود مبعوث میشوم برای مرتکبین به گناهان کبیره قیام میکنم و خدا هم شفاعت من را نسبت به آنها میپذیرد به گزارش خبرگزاری فارس آیتالله روحالشرح دعای ابوحمزه ثمالی توسط آیتالله قرهی علت ازدواج حضرت خدیجه(س) با پیامبر(ص)/ ذکری که آیتالله بهجت با آن م
شرح دعای ابوحمزه ثمالی توسط آیتالله قرهیعلت ازدواج حضرت خدیجه س با پیامبر ص ذکری که آیتالله بهجت با آن مأنوس بودوقتی به حضرت خدیجه س بیان میکنند علت اینکه پیامبر را انتخاب کردی چیست حضرتشان بیان میفرمایند ایشان رسول خداست یعنی عاقل است و میداند معاملهای که میکندشرح دعای ابوحمزه ثمالی توسط آیتالله قرهی امام علی(ع) چگونه خدا را شناخت/مدت عمر آیتالله بروجردی به روایت خود
شرح دعای ابوحمزه ثمالی توسط آیتالله قرهیامام علی ع چگونه خدا را شناخت مدت عمر آیتالله بروجردی به روایت خودشاز مولیالموالی ع سؤال شد به چه چیزی پروردگار خودت را شناختی حضرت فرمودند به آن شناختی که خودش به من داد یکی از خصوصیات دعا همین میشود بِمَا عَرَّفَنِی نَفْسَهُ خشرح دعای ابوحمزه ثمالی توسط آیتالله قرهی علّت اکراه اولیاء از امام جماعت بودن/ علت سالها گریه در نماز شب
شرح دعای ابوحمزه ثمالی توسط آیتالله قرهیعلّت اکراه اولیاء از امام جماعت بودن علت سالها گریه در نماز شبپیامبر اکرم ص میفرماید آن کسی که محبّت خدا را در دلش داشته باشد و آن را به محبّت غیر خدا ناس و نفس مقدّم بدارد پروردگار عالم امورش را به دست میگیرد حبّ حقیقی حبّ اللهشرح دعای ابوحمزه ثمالی توسط آیتالله قرهی عالمی که یک سال گوشت نخورد/پیشبینی امیرالمؤمنین(ع) درباه آینده ایرا
شرح دعای ابوحمزه ثمالی توسط آیتالله قرهیعالمی که یک سال گوشت نخورد پیشبینی امیرالمؤمنین ع درباه آینده ایرانیانامام علی ع خطبه میخواندند یک نفر گفت یا علی این سرخروها را دور خودت جمع کردهای که منظورش ایرانیها بودند دارد که امام با پا به منبر کوبید و فرمود من دست از اینشرح دعای ابوحمزه ثمالی توسط آیتالله قرهی دعای ما در حق چه کسی مستجاب است/ چرا نباید به اعمال مقبول دل بست
شرح دعای ابوحمزه ثمالی توسط آیتالله قرهیدعای ما در حق چه کسی مستجاب است چرا نباید به اعمال مقبول دل بستذوالجلال و الاکرام فرمود به زبان دیگری من را به خوانید فرمودند به کدام زبان فرمود به زبان غیر شما برای من دعا کنید دعایتان میگیرد من اگر برای خودم با این زبانی که گنشرح دعای ابوحمزه ثمالی توسط آیتالله قرهی بهترین زمان برای خواندن پروردگار/ با فضیلتترین شب بعد از شب قدر
شرح دعای ابوحمزه ثمالی توسط آیتالله قرهیبهترین زمان برای خواندن پروردگار با فضیلتترین شب بعد از شب قدرتوصیه کنید که اگر دیگران شبهای ماه مبارک رمضان را معالأسف به غفلت میگذرانند و میخوابند شب جمعه را هر طور شده بیدار باشند که بتوانند زمینه قدریّه لیلة القدر خودشان را فراشرح دعای ابوحمزه ثمالی توسط آیتالله قرهی چرا برخی جوانها روزه میگیرند، اما نماز نمیخوانند
شرح دعای ابوحمزه ثمالی توسط آیتالله قرهیچرا برخی جوانها روزه میگیرند اما نماز نمیخوانندشیطان اجازه نمیدهد من و شما درب خانه خدا سجده کنیم نماز که دو - سه دقیقه یا نهایت پنج دقیقه طول میکشد برایش سخت است حاضر است روزهای گرم و طولانی روزه بگیرد امّا پنج دقیقه نماز نمیخشرح دعای ابوحمزه ثمالی توسط آیتالله قرهی چرا نباید زیاد در محضر علما نشست/ ماجرای دست خالی آیتالله بروجردی د
شرح دعای ابوحمزه ثمالی توسط آیتالله قرهیچرا نباید زیاد در محضر علما نشست ماجرای دست خالی آیتالله بروجردی در آخر عمروقتی به دیدار علما میروید استفاده کنید ولی زیاد ننشینید که هم آنها اذیت نشوند و هم شما بروید آقا میفرمودند یک دلیل این مطلب این است که غرق در عالم ربّانی شدشرح دعای ابوحمزه ثمالی توسط آیتالله قرهی محبتی که کور میکند/ عرفان برای چه کسی سم است
شرح دعای ابوحمزه ثمالی توسط آیتالله قرهیمحبتی که کور میکند عرفان برای چه کسی سم استکسی که کسی را دوست دارد همه نگاهش به نگاه دوستی و حب است لذا عین المحب از دیدن عیبهای محبوب خودش کور میشود نمیتواند عیبهای محبوبش را ببیند اگر هزار نفر هم بگویند فلانی فلان عیب را داردشرح دعای ابوحمزه ثمالی توسط آیتالله قرهی درخت دین و میوه آن چیست/ روایتی برای مذاکرات
شرح دعای ابوحمزه ثمالی توسط آیتالله قرهیدرخت دین و میوه آن چیست روایتی برای مذاکراتدر روایت داریم لَا یَحِلُّ لَکُمْ أَنْ تُظْهِرُوهُمْ عَلَى أُصُولِ دِینِ اللهِ اصلاً بر شما روا نیست که دشمنان خدا را از اصول دین خودتان آگاه کنید آیتالله شاهآبادی میفرمایند اصول دین اینجا یبرای نخستین بار در کشور خانههای فرهنگی و پیشگیری محله در سنندج افتتاح شد
برای نخستین بار در کشورخانههای فرهنگی و پیشگیری محله در سنندج افتتاح شدخانههای فرهنگی و پیشگیری محله برای نخستین بار در کشور به همت شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان در سنندج افتتاح شد به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستاکشف حسگر میدان مغناطیسی زمین در مغز حیوانات برای نخستین بار
جمعه ۵ تیر ۱۳۹۴ - ۰۲ ۴۰ گروهی از دانشمندان دانشگاه تگزاس در آستین برای نخستین بار نورونهای حساس به میدان مغناطیسی زمین را در مغز یک نماتود غیرانگلی کشف کردند به گزارش سرویس علمی ایسنا منطقه خراسان تنها در چند گونه زیستی نورونهای مغزی به میدان مغناطیسی زمین پاسخ میدهند ولیمدیرعامل ستاد دیه استان اصفهان: استان اصفهان مقام نخست جذب کمکهای خیریه در کشور را دارد
مدیرعامل ستاد دیه استان اصفهان استان اصفهان مقام نخست جذب کمکهای خیریه در کشور را داردمدیرعامل ستاد دیه استان اصفهان گفت استان اصفهان در جذب کمکهای خیریه مقام نخست کشور را دارد به طوری که در ماه رمضان سال گذشته بیش از 5 میلیارد و 500 میلیون تومان کمکهای مردمی به ستاد دیه اعلادر سه ماهه نخست سال جاری روزهای پاک در البرز از 35 روز به سه روز کاهش یافت
در سه ماهه نخست سال جاریروزهای پاک در البرز از 35 روز به سه روز کاهش یافتمدیرکل حفاظت از محیط زیست استان البرز گفت در سه ماهه نخست سال جاری روزهای پاک در البرز از 35 روز به سه روز کاهش یافت به گزارش خبرگزاری فارس از کرج حسین محمدی ظهر امروز در نشست بررسی آلودگی هوای استان البردر توصیف دعای افتتاح
قم در توصیف دعای افتتاح دعا نشانه بندگى و وسیله عروج بنده به سوى خدا است با دعا و راز و نیاز و نماز انسان به معراج میرود و به خدا نزدیك میشود به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از قم حلول مبارک رمضان در بین مسلمانان با شور و اشتياق و دادن اطعام و افطارى به نيازمندان ش-
گوناگون
پربازدیدترینها