محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1797881380
«ارتباط فرانسوی»؛ 4 دهه در اوج
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: سینما درسیما
«ارتباط فرانسوی»؛ 4 دهه در اوج
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 تیر 1394 ساعت 08:08 | شماره خبر : 2006502311852504767 تعداد بازدید: 5
پ پ
هالیوود در دهه 60 میلادی برای نخستین بار در تاریخ خود از بقیه جهان عقب افتاد؛ از نظر زیبایی شناسی، تجارت و حتی تکنولوژیکی. سقوط صنعت فیلم هالیوود نتیجه درکنکردن یک حقیقت بود: اینکه ترکیب تماشاگران فیلمها به همراه سرعت تغییر فرهنگشان در حال دگرگونی بود. از اواسط دهه 50 تا اواسط دهه 60، تماشاگران آمریکایی از اکثریت میانسال کم سوادِ طبقه متوسط به پایین، جای خود را به تماشاگرانِ جوانتر، تحصیلکردهتر، مرفهتر و غالبا وابسته به طبقه متوسط میسپردند.
تماشاگران تازه آمریکایی را همچون سراسر جهان، نسل پس از جنگ تشکیل میدادند که اکنون به سن بلوغ رسیده بودند؛ تعدادشان کمتر بود و ارزشهای متفاوتی داشتند. تا اوایل دهه60 تماشاگران کهنسال ترجیح میدادند در خانه بمانند و تلویزیون تماشا کنند و اگر گاهی بیرون میرفتند در جستجوی نمایشهای تئاتری پرزرق وبرق سرگرمکننده خانوادگی بودند و معمولا تمایلی به سینما نشان نمیدادند. با کاهش تعداد تماشاگر قیمت بلیت سینما بالاتر از نرخ عمومی تورم رفت که خود عامل تازهای بر کاسته شدن از مشتریهای هالیوودی بود و هالیوود همچنان به سبک دهههای 40 و 50 فیلم تولید میکرد و مخاطبان خود را از دست میداد و به سقوط نزدیک میشد. اما از اواخر دهه 50 و اوایل دهه60، تعدادی از کارگردانهای جوان تلویزیونی به فیلمسازی روی آوردند که از میان آنها میتوان به جان فرانکنهایمر، سیدنی لومت، آرتور پن، سام پکین پا و... اشاره کرد. آنها دوربین خود را از استودیو به هوای آزاد بردند و برای نخستین بار تکنیکهای موج نوی فرانسه و ایتالیا را بر پردههای آمریکایی به نمایش گذاشتند، تماشاگرانی که به سینما میرفتند آنچه را که دیدند، پسندیدند. جان فرانکنهایمر به عنوان یکی از مهمترین نمایندگان این جریان که کار خود را با تلویزیون آغاز کرده بود پیش از روی آوردن به سینما در نیویورک در سمت کارگردان نمایشهای زنده برای تلویزیون فعالیت میکرد و بعدها با کارگردانی فیلمهایی چون ترن(1965)، هفت روز در ماه می(1964)، کاندیدای منچوری(1962) و دومیها(1966) نوعی «زیباییشناسی تلویزیونی» به سینما آورد که مرکب از نماهای بسته و درشت، دکورهای محدود، فیلمبرداری در عمق و فیلمنامههای پرگفتوگو بود. او به عنوان یکی از نخستین کسانی که از سینمای هنری و موج نوی اروپا وام گرفته بود، تبدیل به یکی از چهرههای مهم هالیوود در دهه 60 شد. فیلم «ارتباط فرانسوی2 » که چند روز قبل از شبکه چهار به نمایش درآمد به عنوان یکی از آثار کم و بیش مهجور فرانکنهایمر در ادامه همان سنت فیلمسازی که این کارگردان بنا نهاده بود، ساخته شده است. هرچند فیلم به قصد تکرار موفقیت ارتباط فرانسوی - (ویلیام فریدکین) و همچون دنبالهای بر آن فیلم ساخته شده، اما ردپای سبک خاص فیلمسازی فرانکنهایمر بخوبی در آن هویداست و میتوان آن را همچون اثری مستقل از فیلم فریدکین ارزیابی کرد. شاید تنها مؤلفهای که فیلم را وامدار ارتباط فرانسوی نخست کرده، استفاده فرانکنهایمر از دو شخصیت اصلی آن فیلم - با بازی خوب جین هاکمن در نقش پلیس مبارزه با مواد مخدر و فرناندو ری در نقش سرکرده باند قاچاق هروئین- باشد که تقریبا با همان شخصیتپردازی و ویژگیهایی که فریدکین برای این دو نقش در نظر گرفته و ساخته و پرداخته بود به کار گرفته شدهاند. هرچند شخصیت جین هاکمن در فیلم دوم از محوریت بیشتری برخوردار است و تمرکز روایت بر این شخصیت بسیار بیش از آن چیزی است که مدنظر فریدکین در فیلم نخست بود. در ادامه ارتباط فرانسوی که داستانش در نیویورک جریان داشت و پایان کم و بیش بازش با ناپدید شدن فرناندو ری و دسترسی نداشتن جین هاکمن به او شکل میگرفت، فیلم دوم داستان تعقیب شخصیت ری توسط هاکمن، این بار در پاریس است. فرانکنهایمر با تمرکز بیشتر بر تنهایی و خصوصیات و ویژگیهای فردی و اخلاقی شخصیت جین هاکمن و نمایش عدم امکان برقراری رابطه که به شیوههای گوناگون و از جمله با آشنانبودن او با زبان فرانسه در شهر مارسی نمادپردازی میشوند، بیش از فریدکین موفق به تعمیق شخصیتپردازی و ترسیم ویژگیها و خصوصیات مختلف این شخصیت شده است. هرچند فیلمِ دوم در مقایسه با ساخته فریدکین از صحنههای اکشن کمتری برخوردار است و سکانسی چون فصل معروف تعقیب و گریزِ فیلم نخست در آن دیده نمیشود، اما کارگردان توانسته با کاستن از جنبههای اکشن و درونیکردن رخدادها و وقایع، درامی عمیقتر و سنگینتر از فیلم نخست ارائه دهد. شاید مهمترین و بارزترین ویژگی ارتباط فرانسوی2 که در عین حال مهمترین حادثهای است که شخصیت جین هاکمن از سر میگذراند، اسارت او توسط افراد باند قاچاق، ابتلای اجباری و ناخواستهاش به مواد مخدر و در نهایت آزادیاش به عنوان یک آدم معتاد به هروئین باشد. بازی چشمگیر جین هاکمن در روزهای ترک مواد مخدر و نمایش درخشان او از درد و رنج ناشی از ترک هروئین، از فصول درخشان کارنامه این بازیگر است و همین پرداختن به مؤلفههای درونی و شخصیتی آدمهاست که فیلمِ فرانکنهایمر را به لحاظ شخصیتپردازی در مرتبه والاتری از فیلم فریدکین قرار داده است. جـــام جــم مسعود ثابتی
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 تیر 1394 ساعت 08:08 | شماره خبر : 2006502311852504767 تعداد بازدید: 5
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]
صفحات پیشنهادی
سیناپس سری دوم و سوم «شهرزاد» آماده است/ رسیدن قصه به دهه ۷۰
حسن فتحی در گفتگو با مهر سیناپس سری دوم و سوم شهرزاد آماده است رسیدن قصه به دهه ۷۰ شناسهٔ خبر 2850841 - شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴ ۰۹ هنر > رادیو و تلویزیون حسن فتحی اعلام کرد برای ساخت فصلهای بعدی شهرزاد منتظر دریافت بازخورد مخاطبان از تماشای سری اول است و فصل سوم به دههکاوش باستان شناسان ایرانی و فرانسوی در محوطه پارینه سنگی میرک سمنان
کاوش باستان شناسان ایرانی و فرانسوی در محوطه پارینه سنگی میرک سمنان دومین فصل از طرح 5 ساله بررسي هاي پارينه سنگي شمال كوير مركزي با کاوش در محوطه میرک سمنان با هدف بازسازی اقلیمی رسوب شناسی تدوین نحوه شکل گیری محوطه و ارائه گاهنگاری قطعی شروع شد به گزارش حوزه میراث و گردشگری&نگاهی به پرفروشترین آلبومهای کلاسیک ایرانی/ سه دهه محبوبیت شجریان و علیزاده
نگاهی به پرفروشترین آلبومهای کلاسیک ایرانی سه دهه محبوبیت شجریان و علیزاده در دهه شصت تولیدات موسیقی دستگاهی ایرانی بار دیگر رونق میگیرد و به نوعی میتوان گفت که این دهه یکی از طلاییترین دورههای موسیقی دستگاهی ایران است آفتاب آلبومهای بیداد دلشدگان و ترکمن با گذشت باوج گیری برنامه های خانه هنرمندان ایران در نیمه دوم ماه مبارک رمضان
اوج گیری برنامه های خانه هنرمندان ایران در نیمه دوم ماه مبارک رمضان خبرگزاری پانا خانه هنرمندان ایران با برنامه هایی متنوع در نیمه دوم ماه مبارک رمضان میزبان علاقمندان و دوستداران فرهنگ و هنر در ماه مهمانی خدا خواهد بود ۱۳۹۴ سه شنبه ۹ تير ساعت 15 08 به گزارش سرویس فرهنگی پاناارتباط مثم بائوی فوتبالیست با بائوی سریال «پایتخت» چیست؟
ارتباط مثم بائوی فوتبالیست با بائوی سریال پایتخت چیست فرهنگ > تلویزیون - جامجم نوشت محمدرضا علیمردانی بازیگر سریال «پایتخت» ساخته سیروس مقدم در گفتو گویی با «جامجم» روایتی از حضور خود در این سریال ارائه کرد پایتخت 4 اولین سریتصویری از عباس کیارستمی در دهه 50/ تولد سینماگری که پایان ندارد
تصویری از عباس کیارستمی در دهه 50 تولد سینماگری که پایان ندارد فرهنگ > سینما - دوشنبه اول تیرماه 1394 روز ورود عباس کیارستمی به سن 75 سالگی است تولد فیلمسازی که اندیشه و هنرش در سینما مرزهای جغرافیایی را نادیده گرفته و جهانی شده است به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین کانتقال حقایق، نیازمند مهارتهای ارتباطی
انتقال حقایق نیازمند مهارتهای ارتباطی مسجد یکی از مهمترین مراکز انتقال فرهنگ به نسل آینده است در واقع مسجد در جوامع اسلامی نقش محوری در اشاعه فرهنگ اسلامی را عهدهدار است اما اشاعه فرهنگ به نسل آینده نیازمند این است که با روحیات و دغدغههای نسل جدید نیز آشنا باشیم ماه رمضسینمای ایران در دهه شصت در تاریخ معاصر ایران اهمیت دارد | خبرگزاری ایلنا
در نشست نقد و بررسی سینما دهه شصت مطرح شد سینمای ایران در دهه شصت در تاریخ معاصر ایران اهمیت دارد دومین نشست از سلسله نشست های آسیب شناسی سینمای ایران با بخش دوم "ارزیابی مدیریت سینمای ایران در دهه شصت" شامگاه شنبه ششم تیر در خانه سینما برگزار شد به گزارش خبرنگامعاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات: راهبرد اصلی ایران در عرصه بینالملل احیای مرجعیت قرآن و اهلبیت(ع) است
معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات راهبرد اصلی ایران در عرصه بینالملل احیای مرجعیت قرآن و اهلبیت ع استمعاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اینکه امروز راهبرد مهم جمهوری اسلامی ایران در عرصه بینالملل احیای مرجعیت قرآن و اهلبیت ع است گفت تمسک به قرآن و اهلدواین جانسون و «وحشیگری» در دهه ۸۰
دواین جانسون و وحشیگری در دهه ۸۰دواین جانسون بازیگر فیلم سریع و خشمگین در فیلمی اقتباس شده از یک بازی ویدئویی پرطرفدار دهه ۸۰ تحت عنوان وحشیگری ایفای نقش خواهد کرد به گزارش خبرنگار سینمایی فارس «دواین جانسون» بازیگر رزمی کار هالیوود که اخیرا در فیلم «سن آندرکودکان ِ آن سال ها در «مرور سینمای دهه شصت ایران»
کودکان ِ آن سال ها در مرور سینمای دهه شصت ایران شناسهٔ خبر 2788430 - شنبه ۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴ ۴۹ هنر > سینمای ایران مهراوه شریفی نیا و عطیه معصومی در برنامه مرور سینمای دهه شصت ایران درباره تجربه حضور در دو فیلم سینمایی دزد عروسک ها پرنده کوچک خوشبختی در دهه ۶۰ صحبت کردنددومین نشست بررسی سینمای ایران در دهه شصت برگزارمیشود | خبرگزاری ایلنا
دومین نشست بررسی سینمای ایران در دهه شصت برگزارمیشود انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران دومین نشست از سلسله نشست های آسیب شناسی سینمای ایران را برگزار میکند به گزارش ایلنا دومین نشست از سلسله نشست های آسیب شناسی سینمای ایران به بخش دوم "ارزیابی مدیریت سینمای ایران دپشت صحنه اخبار تلویزیون در دههی 60 / عکس
پشت صحنه اخبار تلویزیون در دههی 60 عکس فرهنگ > تلویزیون - گویندگان خبر سیما در زمانی که تلویزون ایران فقط یک شبکهی سراسری داشت چهرههای سرشناسی برای مخاطبان تلویزون بودند به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در این عکس سه گوینده معروف آن زمان در کنار هم و پشت صحنه پخشخاطرات امیرحسین رستمی از دنیای بچه ها از دهه 50
قسمتی از برنامه خندوانه همراه با خاطرات آقای امیر حسین رستمی بازیگر تلویزیون که از دنیای بچه ها در دهه 50 می گوید منبع شبکه نسیم دانلود لینک را کپی کنید دانلوددوشنبه 8 تیر 1394 07 00«نشان شوالیه فرانسوی» ادامه راه «رمز و راز ملکه»
کارگردان متعهد کشور دست به کار شد نشان شوالیه فرانسوی ادامه راه رمز و راز ملکه کارگردان مستند رمز و راز ملکه از ساخت مستندی درباره کشور فرانسه خبر داد به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز مهدی نقویان درباره جدیدترین مستندی که در دست تولید دارد گفت در ادامه مستندهای «گاسرنوشت گویندگان اخبار دهه ۶۰
سرنوشت گویندگان اخبار دهه ۶۰تاریخ انتشار چهارشنبه ۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۳ ۴۱ اغلب اخبارگویان دهه شصتی صداوسیما امروز دیگر مقابل دوربین نمیروند و خبر نمیخوانند به نوشته خبرآنلاین دیدن برخی چهرهها دری است به سوی دنیایی از خاطرات خاطراتی که سالها و به مرور نقبازسازی انتخابات مجلس دهه 20 در یک سریال
چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۵۹ محمدرضا ورزی - کارگردان سریال تاریخی معمای شاه - اعلام کرد که گروه سازندهی این سریال در حال ضبط سکانسهای انتخابات مجلس شورای ملی دهه 20 هستند به گزارش سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا کارگردان مجموعه تاریخی معمای شاه میگوید تاکنون 70 درصد از این-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها