تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى مردم اگر در يارى حق كوتاهى نمى كرديد و در خوار ساختن باطل سستى نمى نموديد، كسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797699245




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حجت‌الاسلام عابدی عنوان کرد تفاوت دیدگاه امام خمینی(ره) و بازرگان درباره کارکردهای دین


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حجت‌الاسلام عابدی عنوان کرد
تفاوت دیدگاه امام خمینی(ره) و بازرگان درباره کارکردهای دین
رئیس دانشکده علوم و معارف قرآن کریم گفت: امام خمینی(ره) بر خلاف بازرگان عقیده داشت دین، نه برای اصلاح دنیا و نه برای اصلاح آخرت است بلکه هدفش قرب الهی بوده و وقتی این هدف اصلی محقق شد، اهداف حاشیه‌ای هم تحقق می‌یابند.

خبرگزاری فارس: تفاوت دیدگاه امام خمینی(ره) و بازرگان درباره کارکردهای دین



به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام احمد عابدی در برنامه «این شب‌ها» که از شبکه یک سیما پخش شد طی سخنانی با اشاره به جنگ بدر گفت: آیات فراوانی درباره این جنگ نازل شده و شهدای این نبرد را جزو معظم‌ترین شهدای راه حل می‌دانیم. وی اظهار داشت: در این جنگ، تعداد مسلمانان یک سوم مشرکان بود؛ خداوند در این باره می‌فرماید آن خاکی که پیامبر اکرم(ص) به سوی دشمن پاشید در واقع خداوند خاکی را به صورت‌های مشرکان فرستاد. رئیس دانشکده علوم و معارف قرآن کریم با بیان اینکه در سوره‌های مختلفی در مورد جنگ بدر آیاتی نازل شده است، گفت: در این نبرد لشکر مسلمانان در مجموع 6 شمشیر داشتند ولی در عین حال سپاه اندک مسلمانان بر لشکر هزار نفری دشمنان پیروز شد. وی در ادامه به حمله مغول‌ها به کشورهای اسلامی و ایران اشاره و ادامه داد: در آن زمان مردم ایران از آنها خواستند بیایید و ما را از دست بنی عباس نجات دهید، در واقع مردم ایران از ظلم عباسیان به ستوه آمده بودند. عابدی با اشاره به اینکه سردمداران سپاه حق هیچگاه آغازکننده حمله نبوده‌اند، عنوان داشت: پیش از جنگ بدر و در ماه حرام، مسلمانان یک نفر را کشته بودند و حضرت محمد(ص) آنها را ملامت کرد که چرا وقتی من دستور نبرد نداده‌ام حمله می‌کنید؟ دستور ایشان همواره این بوده، کسی که برای حمله و کشتن شما می‌آید مستحق کشته شدن است و حرام است کسی را بکشیم که اگر کاری با او نداشته باشیم برای کشتن ما اقدام نمی‌کند. رئیس دانشکده علوم و معارف قرآن کریم یادآور شد: جنگ و جهاد و محاربه واژگانی متفاوت با یکدیگر در معنا هستند؛ جهاد به معنای آدم‌کشی نیست ولی امروزه تبلیغ بدی در مورد آن صورت می‌گیرد. وی خاطرنشان کرد: در مکه، جهاد حرام بود ولی خداوند امر به جهاد می‌کند که در آنجا به معنای تحمل سختی‌ها و صبر بوده است؛ امر به جهاد در مقابل منافقان هم که در ظاهر شهادتین گفته بودند در این معنا بود که دردسرهای آنها را تحمل کنند. عابدی با بیان اینکه آیات قرآن معانی بسیار زیبایی دارند گفت: در عین حال امروزه از این آیات سوء استفاده می‌شود. رئیس دانشکده علوم و معارف قرآن کریم در بخش بعدی برنامه به موضوع دینداری پرداخت و عنوان داشت: ابتدا باید نوع دین را شناخت و سپس دینداری را بر مبنای آن تبیین کرد؛ باید بگوییم در مورد دینداری در اسلام داد سخن سر می‌دهیم و دیگر اینکه هرگز نمی‌توان در مورد دیگران قضاوت کرد که آیا آن فرد دیندار است یا نه، نه در اینباره اجازه داریم و نه توانش را داریم. وی ابراز داشت: به عنوان مثال می‌توان گفت فردی در ماه رمضان غذایی می‌خورد ولی نمی‌توانیم بگوییم روزه‌خوار است؛ یا اینکه هرگز نمی‌شود گفت شخصی که یک روز با ما بوده و نماز نخوانده، بی نماز است چون علم به همه ابعاد و شرایط او نداریم و قضاوت در مورد دینداری نیز همین است و تنها می‌توانیم در مورد شخص خودمان به قضاوت بپردازیم. عابدی با بیان اینکه فقط خداوند می‌تواند در مورد بندگانش قضاوت کند، گفت: قضاوت روز قیامت هم در دست خداست و حتی پیامبر(ص) نیز در آن روز در جایگاه قضاوت نمی‌نشیند. رئیس دانشکده علوم و معارف قرآن کریم افزود: دو مورد دین داریم؛ نخست اسلام و همان که شامل دستورات شرع مقدس است و البته دین دیگری هم داریم؛ شرع مقدس حداقل‌ها را می‌گوید ولی در جامعه معقولیاتی هم داریم که به عنوان مثال می‌توان به حجاب و پوشش افراد اشاره کرد. وی با بیان اینکه باید دین را به عنوان امری تشکیکی در نظر گرفت عنوان کرد: حدیث معروفی وجود دارد که می‌گوید حیا جزئی از ایمان است و شیعه و سنی آن را روایت کرده‌اند؛ خوارج از این روایت اینگونه برداشت می‌کردند که هر کس حیا ندارد بی دین است و عده‌ای دیگر هم می‌گفتند حیا ارتباطی با دین ندارد بلکه جنبه‌های اخلاقی مد نظر است و اگر دل انسان پاک باشد هر کاری می‌توان انجام داد و این گروه همان مرجعه بودند. عابدی گفت: شیعه، عمل را جزو ایمان می‌داند ولی نه به آن معنا که اگر وجود نداشت دین هم از بین می‌رود؛ دین دارای درجاتی است که مرتبه‌ای از آن وجود دارد که عمل جزئی از آن نیست و شامل اعتقادات می‌شود. رئیس دانشکده علوم و معارف قرآن کریم اظهار داشت: برخی مسائل در دین وجود دارند که باید مسکوت بمانند و از آن جمله بحث رجعت و همچنین مراتب عملی دین و معیار دینداری و بی دینی است؛ در روایتی از امیرمومنان علی(ع) می‌خوانیم که خداوند در مورد برخی مسائل مطلبی نگفته و شما نیز در مورد آنها سخنی نگویید. وی با بیان اینکه ارشاد جاهل و امر به معروف و نهی از منکر جزو وظایف مسلمانان است، گفت: در عین حال اسلام به کسی نمی‌گوید در مورد دینداری و بی دینی کسی نظر بدهید؛ برخی مسائل حرام مسلم است به عنوان مثال تجسس در امور دیگران امری حرام محسوب می‌شود و حقی نداریم بگوییم کسی روزه می‌گیرد یا نه و در این زمینه تجسس کنیم، اگر کسی قرار است استخدام شود نباید تجسس کرد که در گذشته چه می‌کرده یا اعضای خانواده‌اش حجاب را رعایت می‌کنند یا خیر و آیا فلان مسئله را می‌داند یا نه؟ عابدی یادآور شد: اینکه شخصی شکیات نماز را بداند یا نه نباید ملاکی در استخدام و پذیرش اشخاص باشد وگرنه برخی منافقین بودند که اوایل انقلاب رساله را حفظ می‌کردند و بهتر از همه جواب می‌دادند. رئیس دانشکده علوم و معارف قرآن کریم با تاکید بر حسن ظن در مورد دیگران عنوان داشت: البته هر کس می‌تواند در ارتباط میان خود و خدای خود، با سوء ظن بنگرد البته نباید در این زمینه چنان افراط کند که دچار یأس از رحمت الهی شود که خود گناهی بزرگ است. وی در مورد بحث اسلامی بودن و دینی بودن امور روزمره خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی می‌فرماید پیامبران الهی در همه اعمال حتی در نشستن و برخاستن هم توحید را نشان می‌دهند؛ دیگران ممکن است عملی غیر دینی و نه ضد دینی انجام دهند و گناهی هم مرتکب نمی‌شوند اما می‌توانستند بهتر عمل کنند. عابدی افزود: همه کارها و رفتار پیامبر برای خداست و این را می‌توان در سیره او ملاحظه کرد چنانکه وقتی ابزار آهنگری در اختیار داوود پیامبر باشد، زره می‌سازد نه شمشیر، ولی این بدان معنا نیست که اگر کسی مانند او نبود، ضد خدا باشد. رئیس دانشکده علوم و معارف قرآن کریم با اشاره به حسن فعلی و حسن فاعلی عنوان داشت: یک عمل در فعل، نیکوست و اگر نیت قربة الی الله هم پشت آن باشد حسن فاعلی هم خواهد داشت. وی با بیان اینکه دینداری دارای مراتبی است و البته پایین‌تر از صفر هم در این درجه‌بندی وجود دارد، گفت: شخصی که اعتقادی به خدا و روز معاد ندارد هم اگر کار خوبی انجام دهد از درجات منفی‌اش کاسته می‌شود. عابدی افزود: باید این نگاه را داشته باشیم که خداوند هیچگاه نسبت به کارهای خوب بندگانش قانع نمی‌شود بلکه انتظار دارد همچنان کار نیکو انجام دهند زیرا او خیرخواه مطلق و خواهان تعالی بیشتر است؛ در عین حال واجباتی وجود دارد که خداوند آنها را از همه می‌خواهد اما مستحبات را برای همه واجب نکرده است. رئیس دانشکده علوم و معارف قرآن کریم با اشاره به فلسفه دینداری تصریح کرد: این یک حقیقت است که دین، محدودیت‌هایی برای انسان به وجود می‌آورد و این یک ضرورت است؛ اندیشه انسانی در جایی از درک حقیقت باز می‌ماند و دین است که می‌تواند راهنمای بندگان باشد؛ دین یک نیاز و ضرورت برای هر انسانی است، ابن سینا در این زمینه می‌گوید هر کس به دنبال منافع شخصی خویش است و برای اینکه اختلافی به وجود نیاید باید قوانینی وضع شود و قانون هم باید توسط موجودی برتر نوشته و این برتری باید باور شود. وی به معجزه به عنوان امری خارق العاده و نشانه پیغمبر از سوی خداوند، گفت: چون منافع ما در قوانین الهی نفته است، باید قانون‌گذاری خدا و رسولان او را هم بپذیریم. عابدی خاطرنشان کرد: بازرگان تا پیش از انقلاب می‌گفت دین برای اصلاح دنیا و آخرت آمده ولی زمانی که به نخست‌وزیری رسید، عقیده داشت که دنیا را می‌توان با عقل انسانی ساخت ولی امام راحل طی یک سخنرانی فرمودند، دین نه برای اصلاح دنیا و نه برای اصلاح آخرت نیامده بلکه برای این است که انسان را به قرب الی الله برساند و اگر کسی به خدا نزدیک شد آخرتش اصلاح می‌شود و چون به قوانین الهی پایبند است دنیایش هم آباد خواهد شد. انتهای پیام/

94/04/14 - 16:54





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن