واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷
مستندساز برگزیدهی جشنوارهی فجر گفت: مسئولین ما در تعارف هستند که به سینمای مستند بها میدهند. معین کریمالدینی، کارگردان و تهیهکنندهی مستند «آتلان» در گفتوگو با خبرنگار سینمایی ایسنا در رابطه با اکران فیلمهای گروه هنر و تجربه بیان کرد: داستان اکران فیلمهای هنر و تجربه، به صورت ذاتی داستان بسیار خوشایندی است. قبلا هم گفتهام اینکه مستندسازی بتواند مستندی بسازد که در سینما حقیقت و جشنواره فجر موفقیتهایی کسب کند و بعد بدون اینکه خودش دنبالش باشد از طرف گروه هنر و تجربه تماس بگیرند و بخواهند مستندش را اکران نوروزی کنند، اتفاق بسیار خوب و خوشایندی است که برای رخ داد. او ادامه داد: در گذشته کسی باور نمیکرد یک مستندساز که فیلم موفقی میسازد بتواند آن را بر روی پردهی سینما ببیند. به نظر من امکان اینکه روند صعودی سینمای هنر و تجربه با این شرایطی که پیش میرود و دامنهی مخاطبانش هم در حال افزایش هستند، متوقف شود، بسیار کم است. این مستندساز وضعیت اکران فیلمهای مستند را در گروه هنر و تجربه مورد بحث قرار داد و گفت: همیشه این طور است که وقتی میبینند فیلمی در یک دور فروش خوبی میکند، در دور بعد اهمیت بیشتری به آن میدهند، ولی این اتفاق خیلی شامل فیلمهای مستند نمیشود؛ مثلا یک فیلم داستانی ۱۲۰ اکران دارد و یک فیلم مستند فقط ۳۰ اکران که آن ۳۰ اکران هم در ساعتهای خوبی قرار نگرفته است. کریمالدینی در ادامه به مشکلات مسئولان هنر و تجربه اشاره و اظهار کرد: البته آنها هم مشکلاتی دارند و از اینکه ساعات خوب نمایش به جای فیلمهای داستانی به فیلمهای مستند برسد که سالن هم پر نشود، نگرانند،به ویژه با توجه به هجمهای که به این گروه وارد میشود. کارگردان مستند «وقتی ابرها پایین میآیند» گفت: از نظر من برآیند و ارزیابی کلی کارنامهی سینمای هنر و تجربه قابل قبول است، ولی قابلیت بهتر شدن را دارد. ضمن اینکه این یک اتفاق دو طرفه است؛ سینمای مستند ما هم باید فیلمهایی تولید کند که مخاطب برایش هزینه کند، تا پایان فیلم در سالن بشیند و بعد از آن هم به اطرافیانش توصیه کند که فیلم را ببینند؛ یعنی اول باید متریال و فیلم مستند خوب وجود داشته باشد. کریمالدینی با بیان اینکه سینمای مستند آسیبپذیرتر و نوپاتر است و باید بیشتر از سینمای داستانی به آن توجه شود، درباره سینمای مستند و جایگاهاش در سینمای ایران گفت: بحث من درباره سینمای مستند کلی است که اکرانهای هنر و تجربه را هم در برمیگیرد. سینمای مستند چند وقتی است که مدعی شده و حرفی برای گفتن دارد. همانطور که در جشنواره فجر سال قبل بعد از آن نامهای که مستندسازان نوشتند، فیلمهای مستند در سالن اصلی به جای سالنهای فرعی دیده شدند و حتی برخی منتقدان در پایان روز فیلمهای مستند را از فیلمهای داستانی آن روز بهتر ارزیابی میکردند. این کارگردان اضافه کرد: اما متاسفانه در آنجا هم به دلیل برنامهریزی درستی که انجام نشده بود، مشکلاتی از قبیل بد بودن ساعت اکران وجود داشت و ساعت اکران مستندها با ساعت ناهار یکی شد. همه اینها نشان میدهد که انگار مسئولان و سیاستمداران ما در تعارف هستند که به سینمای مستند بها میدهند تا بتوانند جواب مطالبات مستندسازان را داده باشند. کارگردان مستند «آتلان» در توضیح داستانی بودن مستند گفت: در فیلمهای مستند مرز بین واقعی و غیرواقعی بودن بسیار عجیب است و این هوشمندی کارگردان است که بتواند به درستی کارش را انجام دهد. در این مستند به دلیل شخحصیت پردازیهای خوب و در چارچوب سینمایی بودنش، به اشتباه تصور میشود که اتفاقات ساختگی هستند که من هرگونه غیرواقعی بودن اتفاقات را قویا تکذیب میکنم. او تصریح کرد: در سینمای مستند وظیفهی کارگردان هدایت واقعیت است، نه ثبت واقعیت! معین کریمالدینی در پایان از ادامهی اکران مستند «آتلان» در دور بعدی اکران هنر و تجربه به سبب استقبال خوب از آن، خبر داد. این مستند که از ۲۵ اسفند ماه سال گذشته در گروه سینمایی هنر و تجربه در حال اکران است، در جشنوارهی فجر سال گذشته جایزهی بهترین مستند را از آن خود کرد. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]