تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نجات و رستگارى در سه چيز است: پايبندى به حق، دورى از باطل و سوار شدن بر مركب جدّيت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796988810




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ملاك خوف ضرر است!


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: ملاك در تشخیص ضررى كه مانع از روزه مى شود نظر دكتر است یا خود انسان؟
کسى که پیش از اذان صبح بدون نیت روزه خوابیده است، اگر پیش از ظهر بیدار شده و نیت کند [اگر چیزی‌ که روزه را باطل می‌کند انجام نداده باشد]، روزه او صحیح است چه روزۀ او واجب باشد یا مستحب. و اگر بعد از ظهر بیدار شود، نمى‌تواند نیت روزۀ واجب نماید. ولی نیت روزه مستحب تا قبل از مغرب اشکالی ندارد.سوال: اگر وسط روز از خواب بیدار شده و چیزی نخورده باشیم، آیا می‌توانیم نیت روزه کنیم؟مراجع تقلید در این‌باره می‌گویند:  کسى که پیش از اذان صبح[1] بدون نیت روزه خوابیده است، اگر پیش از ظهر بیدار شده و نیت کند [اگر چیزی‌ که روزه را باطل می‌کند انجام نداده باشد]، روزه او صحیح است[2] چه روزۀ او واجب باشد یا مستحب. و اگر بعد از ظهر بیدار شود، نمى‌تواند نیت روزۀ واجب نماید.[3] ولی نیت روزه مستحب تا قبل از مغرب اشکالی ندارد.
شایان ذکر است در شب ماه رمضان، همین که در ذهن نیت روزه فردا را داشته باشد، جهت صحت روزه فردا کافیست.  سوال: اگر کسی نیت روز اول ماه رمضان بکند و بعد بفهمد که روز دوم یا سوم بوده روزة او چه حکمی دارد؟جواب: روزه او صحیح است. (توضیح المسائل 12 مرجع، ج 1، ص 917، م 1557) سوال: روزی را که انسان شک دارد آخر شعبان است یا اول رمضان به چه شکل نیت کند و روزه بگیرد؟جواب: در این صورت واجب نیست روزه بگیرد، و اگر بخواهد روزه بگیرد نمی تواند نیت روزه رمضان کند ولی اگر نیت روزة قضا و مانند آن بنماید و چنانچه بعد معلوم شود رمضان بوده، از رمضان حساب می شود. (توضیح المسائل 12 مرجع، ج 1، ص 923، م 1568) سوال: اگر کسی عمدا تا اذان ظهر نیت روزة ماه رمضان نکند، اشکال دارد؟جواب: در فرض مرقوم روزة آن روز قضا دارد. (استفتائات امام خمینی (ره)، ج 1، ص 304) سوال: شخصی در ماه رمضان از شهری که وطنش نیست سحری می خورد به نیت این که قبل از ظهر به وطنش برسد و روزه بگیرد آیا از اول وقت می تواند قصد روزه نماید؟جواب: نیت روزه در حال سفر صحیح نیست ولی اگر قبل از ظهر به وطن رسیده و قبلا افطار نکرده باید نیت روزه کند و صحیح است. (توضیح المسائل 12 مرجع، ج 1، ص 911، م 1722)
چند سوال از آیة الله صافی گلپایگانی دام ظله: سوال: آیا كسانی كه خمس اموالشان را پرداخت نمی كنند در عین اینكه به آنها تعلق میگیرد با این حال ماه رمضان روزه میگیرند و با طعام و میوه و غذای خمس نداده افطار میكنند به روزه آنها خللی وارد می كند؟جواب: اگر آنچه را یقیناً مورد تعلّق خمس شده و نداده اند بخورند علاوه بر معصیت ثواب روزه آنها كم می شود. سوال: آیا غیبت روزه را باطل می كند؟ اگر باطل نمی كند حكمش چیست؟ توضیح دهید. جواب: غیبت از مبطلات روزه نیست ولی ممكن است ثواب روزه را كم كند و یا مانع قبولی روزه در درگاه خداوند باشد. سوال: اگر انسان به خاطر عذری احتمال قوی بیش از 50 درصد می دهد كه روزه بر او واجب نیست و نگرفت بعد معلوم شد بر او واجب بوده تكلیف او از حیث قضا و كفاره چگونه است؟جواب: در فرض سوال اگر احتمال عقلائی بدهد كه روزه برای او ضرر دارد به طوری كه از آن احتمال ترس ضرر برایش حاصل شود فقط قضاء بر او واجب است و كفاره ندارد هر چند بعد معلوم شود كه برایش ضرر ندارد ولی اگر منظور احتمال عدم وجوب روزه از جهات دیگر است باید مورد آن ذكر شود تا جواب مقتضی داده شود. سوال: اگر روزه موجب چشم درد نمى باشد ولى سوى چشم كم مى شود آیا كسى كه به این بیمارى مبتلا است باید روزه بگیرد؟جواب: اگر بطور موقت باشد كه بعد از روزه بر طرف می شود مجوّز افطار نیست ولى اگر روزه موجب شود كه نور چشم براى همیشه كم شود روزه واجب نیست. سوال: ملاك در تشخیص ضررى كه مانع از روزه مى شود نظر دكتر است یا خود انسان؟جواب: ملاك خوف ضرر است ولو اینكه خوف ضرر از گفته دكتر پیدا شود.
دو سوال از محضر مبارک آیة الله وحید خراسانی دام ظله:سوال: آیا کسی که در اثر مرض روزه های ماه مبارک را نگرفته می تواند فدیه و کفاره آن را به یک فقیر بدهد؟ جواب: کسی که باید برای هر روز یک مدّ طعام به فقر بدهد می تواند کفاره چند روز را به یک فقیر بدهد.  سوال: اینجانب ناراحتی شدید معده دارم و به گفته دكتر متخصّص حق گرفتن روزه ندارم، آیا در این صورت هم روزه بر من واجب است و ترک آن گناه می‌باشد؟ جواب: روزه بر شما در صورتی که از گفته دکتر اطمینان پیدا می کنید و یا ترس ضرر مهم داشته باشید که منشاء این ترس عقلائی باشد، واجب نیست و گناهی بر شما نمی باشد و نزد خداوند متعال معذورید.  تبیانمطالب مرتبط:حکم محتلم شدن در ماه رمضان چیست؟رفع عطش در ماه رمضان با طب سنتیچطور در ماه رمضان گرسنه و تشنه نشویم؟حکم جنابت غير اختيارى در حال روزهاحکام تاخیر در کفاره روزهاحکام ویژه روزه قضای بانواناحکام روزه برای سیگاری هاحکم روزه داری و فرزند داریحکم روزه داری برای زن باردار یا شیرده


پنجشنبه 11 تیر 1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 265]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن