تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 4 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):هر کس عبادت خالصش را برای خدا بالا بفرستد، خدا بهتریم مصلحت را برای او نازل می ک...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797585811




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

درام‌پردازی با موضوع بیکاری در سریال‌های نمایشی


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
درام‌پردازی با موضوع بیکاری در سریال‌های نمایشی

تاریخ انتشار : پنج شنبه 11 تیر 1394 ساعت 07:30 | شماره خبر : 2001493166817915073 تعداد بازدید: 5
پ پ









وقتی می‌گویند سریال مناسبتی یا مثلا سریال‌های ماه رمضان، ذهن ما به سمت برخی نشانه‌ها مثل سفره افطار مسجد، مراسم شب قدر، نماز و روزه و هرگونه نشانه مذهبی دیگر می‌رود یا از حیث محتوایی گمان می‌کنیم با قصه‌ای درباره یکی از مفاهیم و ارزش‌های اخلاقی سر و کار داریم این به ذهن کلیشه‌ای مخاطب برنمی‌گردد و به تجربه بصری او از کلیشه‌های مناسبتی مربوط می‌شود؛ در حالی که می‌توانیم زاویه دید خود را عوض کنیم و تصویرمان را درباره تعریف برنامه‌های مناسبتی تغییر دهیم.


سریال مناسبتی نه به عنوان ژانر، بلکه سبک و الگوی سریال‌سازی از برخی عناصر مشترک و مشخص بهره می‌برد و در واقع در ذیل یک گفتمان خاص نمایشی قرار می‌گیرد؛ اما می‌توان در درون این ساختار و معنا، مسائل مختلف اجتماعی و فرهنگی روز و درحقیقت تجربه‌های زندگی روزمره مردم را نیز تزریق و دراماتیزه کرد. معضلات فردی و اجتماعی دست‌کم می‌تواند طرح مساله کند و مردم و بویژه مسئولان را به تامل درباره آنها وادارد. قرار نیست در یک سریال تلویزیونی برای معضلات اجتماعی راه‌حل و نسخه‌ای پیچیده و ارائه شود، اما می‌توان از طریق زبان هنرمندانه این معضلات را آسیب‌شناسی کرد. امسال میان هر سه سریال پایتخت، دردسرهای عظیم و گاهی به پشت سر نگاه کن شاهد توجه و تاکید بر معضل بیکاری در جامعه هستیم؛ مثلا همین نقی معمولی که اگرچه شغل اصلیش گچکاری است ولی همیشه او را بیکار و دست به گریبان مشکلات می‌بینیم. نقی در سری دوم سریال پایتخت، کارگر یک کارگاه گلدسته‌سازی شد و در سری سوم به ورزش کشتی روی می‌آورد، در حالی که شغل قبلی خود را از دست داده و حالا در پایتخت 4 نیز او دوباره بیکار است. بخشی از پرخاشگری و عصبیت نقی و حتی حسادت‌هایش نسبت به موفقیت‌های دیگران ناشی از همین بیکاری و احساس بی‌کفایتی است. او حتی به همسرش، هما به خاطر انتخاب شدن در شورای شهر نیز حسادت می‌کند. این واکنش‌های رفتاری بیش از آن که ریشه در روان‌شناسی نقی داشته باشد، دلایل جامعه شناختی دارد. بیکاری یک معضل اجتماعی‌ـ اقتصادی است که تاثیرات مخرب روانی ـ رفتاری به جای می‌گذارد. ارسطو نیز به دلیل مشکلاتی که شریکش برای او به وجود آورده فعلا کامیونش را از دست داده و علاوه بر مرگ همسر بیکار است و حال و روزگارش اصلا خوب نیست. او نیز در این سری نسبت به گذشته افسرده و عصبی‌تر به نظر می‌رسد. در واقع مجموعه پایتخت، گاه به شکل تلویحی و گاه به صورت مستقیم به نوعی معضل بیکاری را در جامعه ما آسیب‌شناسی می‌کند. حضور شخصیت‌های بیکار در مجموعه‌های نمایشی امسال نشان می‌دهد بیکاری معضلی جدی و به اپیدمی اجتماعی بدل شده است. معضلی که سرنوشت فردی و اجتماعی نسل آینده را تهدید می‌کند در سریال دردسرهای عظیم نیز لطیف (جواد عزتی) شخصیت اصلی قصه با این که در آستانه ازدواج قرار دارد بیکار است و علاوه بر دردسر بچه‌ای که پیدا شده، این بیکاری نیز در نوع رابطه با نامزدش و حتی اطرافیانش تاثیر گذاشته است. در این مجموعه یک شخصیت دیگر ـ که امیر غفارمنش نقش‌ او را ایفا می‌کند ـ نیز دست به گریبان بیکاری است که هم در نوع رابطه مادرش با او تاثیر گذاشته و هم ازدواجش را مدام به تاخیر می‌اندازد. در سریال گاهی به پشت سر نگاه کن نیز با ورشکسته شدن کارخانه و بیکاری کارگران مواجه هستیم که بستر و زیربنای اصلی قصه را تشکیل می‌دهد. در واقع بیکاری به نوعی، درام را به تراژدی بدل می‌کند. شخصیت‌های داستان به همین دلیل یا دچار عصبیت و افسردگی شده یا درگیر برخی حوادث و اتفاقات ناخواسته می‌شوند. ردپای بیکاری، معضلات و پیامدهای آن را در هر سه مجموعه نمایشی ماه رمضان امسال شاهد هستیم که هر کدام به نوعی و از منظر دراماتیکی خاص خود به این معضل نگریسته است. واقعیت این است که اغلب آثار نمایشی ما درباره پیامدهای بیکاری است یا یک شخصیت بیکار را محور روایت خود از قصه قرار می‌دهند و کمتر شاهد نگاه علت‌جویانه در این زمینه هستیم، یعنی ریشه و دلایل بیکاری را به نمایش بگذارد. البته یک مجموعه نمایشی، بیشتر نگاه دراماتیکی به این موضوع دارد که طبیعی است و نمی‌توان از یک سریال تلویزیونی انتظار داشت دلایل و ریشه‌های بیکاری را به تصویر بکشد. همین‌که یک فیلم یا سریالی بتواند تاثیرات روانی ـ اجتماعی بیکاری را به درستی و در درون یک ساختار جذاب نمایشی به تصویر بکشد، کافی‌ است. شاید هیچ ابزار و مدیومی به اندازه تلویزیون و سریال‌هایش نتواند بیکاری و پیامد‌های آن را برای مسئولان و جامعه بازنمایی کند. در ضمن بسیاری از خانواده‌های ایرانی به دلیل داشتن فرزند یا فرزندان بیکار با این نوع سریال‌ها ارتباط برقرار می‌کنند و احساس همذات‌پنداری بیشتری با آن دارند. بنابراین سریال‌های تلویزیونی می‌توانند با روایت درست از این معضل دست‌کم کمک کنند تا خانواده و نسل جوان جویای کار نگرش درست‌تری نسبت به این مساله پیدا کنند و به راه‌حل‌های منطقی‌تر در ارتباط با موقعیت خود برسند. مثلا این سریال‌ها می‌توانند از طریق نمایش خلاقیت فردی شخصیت‌های اصلی خود، روش‌های مختلف کارآفرینی را نشان دهند و به مخاطبان کمک کنند تا آنها نیز دست به کار شوند یا از نحوه رفتار صحیح با افراد بیکار بگویند و با افزایش مهارت‌های رفتاری، دست‌کم از آسیب‌های فردی این موقعیت و معضل بکاهند. حضور شخصیت‌های بیکار در مجموعه‌های نمایشی امسال نشان می‌دهد این معضل بسیار جدی و به اپیدمی اجتماعی بدل شده است. معضلی که نگران‌کننده است و سرنوشت فردی و اجتماعی نسل آینده را تهدید می‌کند. ما در همه این مجموعه‌ها شاهد تاثیرات بویژه رفتاری و اخلاقی بیکاری بر شخصیت‌های قصه هستیم و این که بیکاری در نهایت به بیماری بدل می‌شود. سریال‌ها باید بتوانند ضمن سرگرمی، با نمایش معضلات اجتماعی رویکرد پیشگیرانه و آسیب‌شناسانه را توامان داشته و به هر آنچه سلامت فرد و جامعه را به خطر می‌اندازد، هشدار دهند. جــام‌ جــم سید رضا صائمی



تاریخ انتشار : پنج شنبه 11 تیر 1394 ساعت 07:30 | شماره خبر : 2001493166817915073 تعداد بازدید: 5





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن