تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شكم است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796903889




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیت الله استادی در دارالقرآن علامه طباطبایی قم تبیین کرد؛ هدف خداوند از خلقت انسان چیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


آیت الله استادی در دارالقرآن علامه طباطبایی قم تبیین کرد؛ هدف خداوند از خلقت انسان چیست؟ استان‌ها > قم - عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: خداوند انسان را خلق و هدایت کرد تا با استفاده از قدرت اختیار، مسیر صحیح را انتخاب کند و به تکامل دست یابد.

حوزه نیوز نوشت؛ آیت الله استادی چهارشنبه شب در سومین جلسه تفسیر قرآن کریم که در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) قم برگزار شد، با اشاره به این که اجرایی کردن اهداف برای رفع نقصان ها و افزایش کمال صورت می گیرد، اظهار داشت: مجموعه اقدامات و فعالیت های افراد، علاوه بر اینکه می تواند زمینه ساز خیر و برکت برای دیگران باشد، اما در درجه نخست، به خود آنها نفع می رساند.
وی به تشریح دلایل اهداف خلقت انسان و جهان بر اساس آیات قرآن کریم پرداخت و افزود: خلقت انسان از سوی خداوند با هدف صورت گرفته است، اما برای رفع نقصان یا ارتقای کمال ذات اقدس الهی نمی باشد چرا که در پروردگار نقص و کمال فرض نمی شود.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: افعال خداوند برخلاف انسان ها معلل به اغراض نیست.
*خداوند به عبادات ما نیازی ندارد
آیت الله استادی در ادامه با اشاره به آیه 56 سوره ذاریات «ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ»، اظهار داشت: بر اساس این آیه «عبادت» نخستین هدف خلقت انسان است.
وی تصریح کرد: عبادت کردن انسان موجب افزایش کمال یا کاهش نقصان در خداوند نمی شود چرا که خداوند نیازی به عبادت ما ندارد و به همین دلیل عبودیت و بندگی تاثیر مستقیمی برای تکامل خود افراد دارد.
این عضو جامعه مدرسین؛ شناخت و معرفت خداوند را دومین هدف از خلقت انسان عنوان کرد و ابراز داشت: از امام حسین(ع) نقل شده است که «خداوند متعال بندگان را خلق نکرد، مگر برای آنكه او را بشناسند».
آیت الله استادی در ادامه با اشاره به آیات 118 و 119 سوره هود «لَوْ شاءَ رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً واحِدَةً وَ لا يَزالُونَ مُخْتَلِفِينَ إِلاَّ مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَ لِذلِكَ خَلَقَهُمْ»، گفت: براساس این آیات، «تجلّى رحمت الهى» هدف آفرينش انسان است كه با حرکت در مسیر بندگى و عبوديت پروردگار به دست مى‏ آيد.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به آیه 2 سوره ملک «الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَل»، گفت: براساس این آیه چهارمین هدف خلقت که در قالب مرگ و زندگی تبیین شده است، «سنجش و امتحان الهی» است.
آیت الله استادی با بیان اینکه خداوند کانون کمال است، ابراز داشت: پنجمین هدف خلقت انسان را می توان «جود» خداوند عنوان کرد چرا که جود کردن اقتضای ذات خداوند است و جواد بودن اقتضای خلقت انسان را دارد که علم به این اقتضا و قدرت بر آن سبب آفرینش انسان می شود.
*هدف از خلقت انسان چیست؟
وی با تاکید بر اینکه مجموع عناوین «عبادت»، «معرفت»، «رحمت»، «امتحان» و «جود» در قالب تکامل به عنوان هدف خلقت انسان مطرح می شود، گفت: خداوند انسان را خلق و هدایت کرد تا با استفاده از قدرت اختیار، مسیر صحیح را انتخاب کند و به تکامل دست یابد.
*کیفیت اعمال مهم تر است یا کمیت؟
این عضو جامعه مدرسین با اشاره به تفسیر امام صادق(ع) از آیه 2 سوره ملک «الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَل»، اظهار داشت: رئیس مذهب جعفری می فرمایند «مقصود از آیه پركردار نيست، بلكه درست كردارتر است».
آیت الله استادی با بیان اینکه از شاخصه های درستى اعمال می توان به اخلاص و ترس از خدا اشاره کرد، ابراز داشت: براساس حدیث امام صادق(ع) می توان این استنباط را مطرح کرد که کیفیت اعمال مهم تر از کمیت آنها است.
وی، اخلاص را شاخصه بسیار مهمی در ارزیابی اعمال عنوان کرد و گفت: در ادامه حدیث امام صادق(ع) تاکید شده است پايدارى بر عمل برای حفظ اخلاص، سخت تر از خود عمل است.
*اخلاص از دیدگاه امام صادق(ع)
عضو شورای عالی حوزه های علمیه با تاکید بر اینکه اعمال بر اساس نیات سنجیده می شود، افزود: براساس حدیثی از رئیس مذهب جعفری «اخلاص بدان معنا است که انسان نخواهد هيچكس غیر از خداوند، وی را برای انجام آن عمل ستایش کند».
*خداوند بر اساس میزان ظرفیت افراد، توقع بندگی دارد
آیت الله استادی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه خداوند از هر انسان به اندازه ظرفیت وی انتظار دارد، گفت: برخی می گویند چرا خداوند به امام حسین(ع) چنین جایگاه عظیمی را اعطا کرده و به بقیه نداده است؛ در پاسخ باید تاکید کرد خداوند به همان اندازه که به امام حسین(ع) ظرفیت داده است بر همان اساس نیز از ایشان انتظار بندگی داشته است.
وی تصریح کرد: ما وظیفه داریم به انجام تکالیف خود بپردازیم و به همین دلیل بهتر است کاری به فضایلی که خداوند به دیگران اعطا کرده، نداشته باشیم.
*ائمه معصومین(ع) با اختیار گناه نمی کنند
این عضو جامعه مدرسین در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه مفهوم عصمت اهل بیت(ع) را به خوبی تفسیر نکرده اند، گفت: عصمت اراده تکوینی است که ائمه معصومین(ع) و انبیاء با اختیار خود گناه نمی کنند؛ بر این اساس امام می تواند گناه کند اما با اختیار خود گناه نمی کند.
آیت الله استادی خاطرنشان کرد: خداوند متعال خواسته است اهل بیت(ع) با اختیار خود، گناه نکنند.

کلید واژه ها: استان قم -




پنجشنبه 4 تیر 1394 - 16:47:46





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 117]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن