محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1797941978
چرا دیه زن نصف دیه مرد است؟
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: چرا دیه زن نصف دیه مرد است؟
نصف بودن دیه زن نسبت به مرد مادامى است كه دیه به میزان یك سوم (ثلث) نرسد و الاّ دیه مرد و زن در كمتر از ثلث با هم مساوى است. لذا اگر دلیل نصف بودن دیه زن، مسئله نقص او بود، باید همه جا دیه او نصف دیه مرد مى شد.
تمامى احكام اسلام بر پایه مصالح و مفاسد خاصى استوار است. براى هر حكمى، حكمتى است و در جعل هر قانونى، مصلحتى موجود است. اگر در اسلام از چیزى نهى مى شود به دلیل آن است كه مفسده اى دارد و اگر به چیزى امر مى شود، از آن جهت است كه مصلحتى در آن وجود دارد. البته شاید پى بردن به تمام حكمت و مصالح و مفاسد مترتّب بر احكام برای ما ممكن نباشد، اما با اتكاى به عقل سلیم و نیز واقعیات خارجى موجود و همچنین بیانات بزرگان معصوم (علیهم السلام) مى توان به گوشه هایى از آن پى برد. در قرآن آیه اى تصریح ندارد که دیه زن نصف دیه مرد است، اما درباره قصاص خداوند فرموده: «الانثى بالانثى»؛(1)
«زن در مقابل زن قصاص مى شود.»این آیه در ظاهر دلالتى بر دیه ندارد اما به دلیل رابطه نزدیک مساله قصاص جنایت یا بخشش و پرداخت دیه، از همین تعبیر در کنار آیه «ان النفس باالنفس»؛(2) تفاوتی بین قصاص زن و مرد و در نتیجه دیه آنها استفاده شده که بحث مفصل دارد و مجال ذکر آن نیست.در هر حال منشا اصلی حکم تفاوت دیه زن و مرد در روایات آمده است: امام صادق(ع) فرمود: «دیة المرأة نصف دیة الرجل»؛(3)
«دیه زن نصف دیه مرد است.»در روایات اهل سنت نیز آمده است: «دیة المرأة على النصف من دیة الرجل»؛(4)
«دیه زن نصف مقدار دیه مرد است.»اما در خصوص فلسفه این حکم باید توجه داشت که اصولا در نظر دين اسلام و قرآن كريم ارزش و مقام ذاتي زن و مرد تفاوتي ندارد. يكسان مي باشد. تنها ملاك فضيلت و برتري هر كس تقوا و ارزش هاي معنوي او مي باشد.(5)در ادامه نکاتی در مورد دیه زن و نصف بودن آن نسبت به دیه مرد را می خوانید:اوّل: اگر اسلام یك دین كاملاً مادى بود كه محور مسائل آن امور مالى و اقتصادى در نظر گرفته مى شد و آن گاه دیه زن نصف دیه مرد بود، این اشكال وارد بود كه چرا ارزش زن كمتر از مرد است و چرا قیمت زن را نصف قیمت مرد در نظر گرفتهاند. حال آن كه در اسلام ارزش انسانها به روح و روان و كمالات معنوى آنهاست آنچه در اسلام اهمیت دارد و معیار ارزش است، تقواست. انسان مىتواند چون موسى كلیم الله باشد، همان گونه كه مریم(سلام الله علیها) نیز با خداوند ارتباط وحیانى داشت. زن و مرد در پیمودن راه تعالى و سعادت و دست یابى به مقامات معنوى، همانند و یكسان هستند و فرقى میان آن دو نیست، مانده به همت هر كدام! لكن، مسئله دیه، یك امر اقتصادى است. دیه مربوط به تن انسانهاست برای همین است كه فرقى بین دیه فرد اوّل حكومت اسلامى و یك كارگر ساده وجود ندارد. (1)دوم: در یك نگاه كلى مى توان گفت كه انسانها اعم از زن و مرد داراى سه بعد هستند:الف. بعد انسانى و الهى: در این مورد زن و مرد با هم یكسان هستند و راه تكامل انسانى و الهى، تا بى نهایت به روى هر دوى آنها گشوده است.علاوه بر آن، نفقه فرزندان نیز بر عهده مرد است نه زن، لذا با رفتن مرد و مرگ او تعدادى فرزند واجب النفقه از او باقى مىمانند كه بایستى به نحوى این خلاء نیز پر گردد. بنابراین باید قاعدتاً دیه مرد بیش از دیه یك زن باشد و این مطلب ربطى به جوهره زن و مرد ندارد، بلكه به لحاظ عوارض خارجى مرگ آنها و اثرات آن در خانواده استخداوند در سوره مباركه نحل آیه 97 مى فرماید:
«هركس از مرد یا زن عمل نیك انجام دهد در حالى كه ایمان داشته باشد، پس او را بى تردید (در دنیا) به زندگى پاكیزه اى زنده خواهیم داشت و (در آخرت) پاداششان را در برابر عمل هاى بسیار خوبشان خواهیم داد.» (2) در سوره مباركه احزاب آیه 35 هم به این معنا اشاره شده است.ب. بعد علمى: از نظر بعد علمى بین مرد و زن تفاوتى نیست. اسلام تفاوتى در فراگیرى علم بین زن و مرد قایل نشده است. در روایات آمده: «طلب العلم فریضة على كل مسلم و مسلمة»؛(3) آیات قرآنى كه در این زمینه وارد شده و تفاوتى بین زن و مرد در زمینه علم و دانش و ترغیب به آموختن قایل نشده، مشتمل بر چهل آیه است.ج. بعد اقتصادى: زن و مرد در اسلام از حیث وظایف اقتصادى با یكدیگر متفاوت اند. این وظایف بر مبناى توان و قدرت جسمى و روحى زن و مرد تقسیم بندى شده اند. زن اصولاً از لحاظ بازدهى اقتصادى از مرد ضعیفتر است. حتى در عصر حاضر و حتى در جوامعى كه بین زن و مرد به ظاهر، اصلاً فرقى قایل نیستند، بازدهى اقتصادى زن و مرد یكسان نیست.واقعیت این است كه زن بالاخره برای به دنیا آوردن فرزند باید باردار شود و بعد از زایمان نیز باید به شیردهى و مواظبت از كودك خود بپردازد. دوران باردارى و شیردهى زمان و توان زیادى از زن مى گیرد و انرژى و وقت زیادى از زن صرف این موضوع مى شود. گرچه این كار، فى نفسه، كارى بزرگ و ارزشمند است، اما به هرحال، كار اقتصادى نیست و هیچ بازدهى اقتصادى بر آن مترتب نیست. از طرفى، ساختمان بدنى زن و مرد بسیار متفاوت است. زن داراى اندامى ظریف و لطیف با ضریب آسیب پذیرى بالاست، در حالى كه ساختمان جسمانى مرد، قوى و نوعاً زمخت و مناسب كارهاى سخت است و به همین خاطر، بسیارى از کارها و شغل هاى اجتماعى كه نیازمند توان و قوت مردانه است، در اختیار مردها قرار مى گیرد و بدیهى است كه با فقدان مرد، خسارت بیشترى متوجه خانواده می شود، لذا ضرورى است که دیه بیشترى بابت فقدان مرد پرداخت گردد. (4)البته اين واقعيت قابل كتمان نيست كه برخی از زنان امروزه در جامعه همپای مردان تلاش می کنند و نان آور خانواده محسوب می شوند. اما قانون دیه مانند سایر قوانین ناظر به غالب افراد است .چون غالبا مسئولیت اداره خانواده به عهده مردان است، در دیه زن و مرد، نقش مرد و زن در تامین اقتصاد و معاش خانواده منظور شده و به لحاظ غالب افراد که مردان موظف به تامین هزینه زندگی هستند، دیه زن نصف دیه مرد قرار داده شده است. پس گرچه بعضی از زنان مسئولیت اداره خانواده را دارند. لیکن قانون برمحور افراد دور نمیزند. بلکه غالب افراد را در نظر دارد.سوم: خلاء ناشى از فقدان یك مرد در خانواده به مراتب بیش از خلاء ناشى از یك زن است. بر اساس مطالعات فقهى و تاریخى،(5) دیه به منظور جبران خساراتى است كه از ناحیه مجرم بر شخص قربانى یا خانواده او وارد گردیده و از آن جا كه جامعه مطلوب دینى كه اسلام در پى تحقق آن است، عمده فعالیت هاى اقتصادى را بر دوش مرد گذاشته است و مهم ترین وظیفه زن را اداره كانون خانواده قرار داده، طبیعى است كه آثارى كه بر یك مرد مترتب مىشود از نظر اقتصادى بر وجود یك زن مترتب نیست. لذا فقدان او از صحنه اجتماع و خانواده، از نظر اقتصادی خسارت بیشترى را متوجه خانواده مى كند. بنابراین، باید دیه اى مناسب وضعیت او پرداخت گردد. (6)علاوه بر آن، نفقه فرزندان نیز بر عهده مرد است نه زن، لذا با رفتن مرد و مرگ او تعدادى فرزند واجب النفقه از او باقى مى مانند كه بایستى به نحوى این خلاء نیز پر گردد. بنابراین باید قاعدتاً دیه مرد بیش از دیه یك زن باشد و این مطلب ربطى به جوهره زن و مرد ندارد، بلكه به لحاظ عوارض خارجى مرگ آنها و اثرات آن در خانواده است. (7)با توجه به مجموعه مطالبى كه بیان شده، مىتوان چنین نتیجه گرفت كه مسئله دیه ملاك ارزیابى ارزش مرد و زن نیست كه تفاوت آن موجب اعتراض گردد. از طرفى وظایف اقتصادى مرد در خانواده هم به نحوى ایجاب مى كند كه تفاوت هایى در این گونه موارد (دیه) كه ارتباط مستقیم با اقتصاد خانواده دارد، مشاهده شود و این عین صواب است.مرد از نظر جسمانى و قواى بدنى، قوى تر از زن بوده و قادر به انجام كارهاى سنگین تر است و وجود او براى خانواده، مایه آرامش و قوت دل است، از سوى دیگر با فقدان او افرادى كه تحت تكفل وى بوده اند، بدون سرپرست و حامى مى مانند، لذا طبیعى است كه میزان دیه او بیش از دیه یك زن باشد. (8)در واقع دیه، بهاى ارزش اقتصادی مقتول یا مجروح است. اگر فرد آسیب دیده و یا مقتول مرد باشد، دیه او بیشتر است، به جهت توانایى ها و وظائف سنگینى که بر عهده او بوده و فعلا بر اثر قتل و یا نقص عضو به جا مانده است. اگر مقتول زن باشد، دیه او کمتر است به جهت تفاوت نقش اقتصادی اعضاء بدن او. اما این تفاوت است، نه تبعیض. بین تفاوت و تبعیض بسیار فرق است. کارگرى که از توان کارى بیشترى بهره مند است، تفاوت دارد با کارگرى که ضعیف است و توانایى کارهاى سنگین را ندارد. مزد آنان فرق مى کند. اگر کارفرما یک کارگر قوى و یک کارگر ناتوان را به طور مساوى مزد بدهد، به حق کارگر قوى ظلم کرده و این کار بى عدالتى فاحش است. اگر خداوند متعال دیه مرد و زن را به طور مساوى قرار مىداد، با عدالت سازگار نبود.در پایان تذكر یك نكته و پاسخ به دو شبهه خالى از لطف نیست و آن این كه:اولاً: نصف بودن دیه زن نسبت به مرد مادامى است كه دیه به میزان یك سوم (ثلث) نرسد و الاّ دیه مرد و زن در كمتر از ثلث با هم مساوى است. لذا اگر دلیل نصف بودن دیه زن، مسئله نقص او بود، باید همه جا دیه او نصف دیه مرد مى شد.ثانیاً: مرد همان گونه كه دیه بیشترى به او اختصاص مىیابد در مقابل وظیفه دارد كه در پرداخت دیه قتلها و جنایات خطایى بستگان خود (به عنوان عاقله) مشاركت نماید، در حالى كه زن از این امر معاف است.ممكن است گفته شود كه در عصر حاضر، زنان، هم دوش مردان به فعالیتهاى اقتصادى اشتغال دارند و در تأمین مخارج زندگى با مرد شریك هستند، پس دلیلى بر كم بودن دیه آنها در عصر كنونى وجود ندارد.در پاسخ به این اشكال مى توان گفت: اولاً: صحیح است كه زنان دوشادوش مردان فعالیت اقتصادى مى كنند لكن در عین حال، هیچگاه نمى توانند امنیتى را كه مرد براى خانوداه بوجود مى آورد، ایجاد كنند. در واقع، زنان در ایجاد حریمى مطمئن براى خانواده هیچگاه به پاى مردان نمى رسند. ثانیاً: همانگونه كه قبلاً هم بیان شد بسیارى از مشاغل پردرآمد هستند كه با وضعیت جسمى و عمومى زنان تناسب ندارند و لذا فقط در انحصار مردان قرار دارند و طبیعى است كه بازدهى اقتصادى مردان را بالا مى برد. در عین حال اگر واقعاً بازدهى اقتصادى زن ومرد مساوى است، چرا در جوامعى كه به ظاهر از حقوق زنان دم مىزنند اكثریت وزرا و وكلا ومسؤلین را مردان تشكیل مى دهند؟اشكال دیگرى كه ممكن است مطرح شود آنست كه آیا نصف بودن دیه زن تبعیض علیه او و به نفع مردان است؟پاسخ به این سؤال هم آن است كه اسلام، دین مساوات است و مرد و زن بودن در این دین هیچ امتیازى نیست. لكن در امر نصف بودن دیه، مصلحتى وجود دارد. چنان كه احكام دیگرى در اسلام وجود دارد كه به دلیل مصالحى كه در آنها وجود دارد، به نفع زنان وضع شده است. از جمله این كه اگر شخص مسلمانى مرتد شود (مرتد فطرى) چنانچه مرد باشد حتى اگر توبه هم كند، به نظر بسیارى از فقها به مرگ محكوم مىشود، ولى اگر زن باشد در صورتى كه توبه كند، آزاد شده و به زندگى عادى خود برمى گردد. یا در علل فسخ نكاح، اگر مردى بعد از عقد نكاح، دیوانه شد، زن حق دارد نكاح را فسخ كند در صورتى كه اگر همین اتفاق براى زن بیفتد، مرد حق فسخ ندارد.(9)مشرق
پنجشنبه 17 اردیبهشت 1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 151]
صفحات پیشنهادی
بیانیه اتحادیه موسسات قرآنی مردمی در حمایت از مسلمین یمن
بیانیه اتحادیه موسسات قرآنی مردمی در حمایت از مسلمین یمن شناسهٔ خبر 2539424 چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۰ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی اتحادیه موسسات قرآنی مردمی سراسر کشور طی بیانیه ای به منظور حمایت از مسلمین یمن از تجمع بزرگ قرآنیان در شنبه ۵ اردیبهشت خبر دادمجمع عمومی اتحادیه تشکلهای قرآن و عترت استان تهران برگزار میشود
۱۹ اردیبهشتماه مجمع عمومی اتحادیه تشکلهای قرآن و عترت استان تهران برگزار میشود شناسهٔ خبر 2571473 - چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸ ۲۲ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی نخستین مجمع عمومی اتحادیه تشکلهای قرآن و عترت استان تهران ۱۹ اردیبهشت با حضور معاون قرآن و عترت وزارت فرهنکوداشت ذاکر اهل بیت و رئیس کانون مداحان در مهدیه امام حسن(ع)
نکوداشت ذاکر اهل بیت و رئیس کانون مداحان در مهدیه امام حسن ع شناسهٔ خبر 2540052 چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴ ۳۰ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی مراسم نکوداشت جانباز ۷۰ درصد ذاکر اهل بیت ع و رئیس کانون مداحان کشور حاج مصطفی خورسندی به همت هیئت رزمندگان غرب و حاج سعپاپ به نامه رئیس اتحادیه اروپایی علما شیعه پاسخ داد
نامه پاپ پاپ به نامه رئیس اتحادیه اروپایی علما شیعه پاسخ داد رهبر کاتولیکهای جهان از اقدامات رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگهای شیعه در ایجاد و گسترش صلح میان ملل جهان تشکر کرد به گزارش سرویس دینی جام نیوز پاپ فرانسیس رهبر کاتولیکهای جهان در پاسخ به نامه حجت&zبوستان یاس؛ هدیه رهبری به مردم
بوستان یاس هدیه رهبری به مردم بوستان جنگلی یاس به وسعت ۱۴۰۰ هکتار که پیرو منویات حضرت آیتالله خامنهای در جمع فعالان محیط زیست احداث آن در دستور کار شهرداری قرار گرفت ظرف مدت ۲۲ روز آماده بهرهبرداری شد فارس بوستان جنگلی یاس که پیرو منویات مقام معظم رهبری در جمع فعالان محیطپیشنهادهایی برای هدیه روز پدر و روز مرد
هدیه روز پدر پیشنهادهایی برای هدیه روز پدر و روز مرد برای هدیه روز پدر برای پدر و همسرتان از ایده های زیر کمک گرفته و یک هدیه روز پدر زیبا و کاربردی بخرید پيامبر صلى الله عليه و آله دو چيز را خداوند در اين جهان كيفر مى دهد تعدى و ناسپاسى پدر و مادر به گزارش سرویسهدیه شاهزاده سعودی به خلبانان بخاطر کشتار مردم یمن
هدیه شاهزاده سعودی به خلبانان بخاطر کشتار مردم یمن شناسهٔ خبر 2560086 چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳ ۴۱ بین الملل > خاورمیانه و آفریقای شمالی ولید بن طلال بن عبدالعزیز آل سعود اعلام کرد به خلبانان شرکت کننده در حمله متجاوزانه به یمن هدیه می دهد به گزارش خبرگزاری مهر رسانهمردم یمن متحد هستند/ سعودیها به دنبال تفرقه افکنی
سفیر سابق ایران در یمن مردم یمن متحد هستند سعودیها به دنبال تفرقه افکنی شناسهٔ خبر 2560431 پنجشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶ ۴۸ استانها > کرمان کرمان – سفیر سابق ایران در یمن گفت قبایل در یمن رکن اصلی حکومت هستند و در کنار هم زندگی می کنند اما آل سعود در صدد ایجاد اختلاف بین مرهدیه مرگبار آل سعود به مردم عراق + تصاویر
هدیه مرگبار آل سعود به مردم عراق تصاویر نیروهای امنیتی عراق یک کارگاه بزرگ تولید مواد منفجره را در شهر تکریت کشف کردند به گزارش فرهنگ نیوز یکی از افسران نظامی عراق اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور در تکریت بزرگترین کارگاه تولید بمب و تهیه خودورهای بمب گذاری شده را کشف کهدیه ویژه شاهزاده سعودی برای قاتلان مردم یمن |اخبار ایران و جهان
هدیه ویژه شاهزاده سعودی برای قاتلان مردم یمن شاهزاده میلیارد سعودی در نظر دارد به خلبانهایی که در حملات علیه مردم بیدفاع یمن مشارک داشتند خودرو هدیه بدهد کد خبر ۴۹۳۹۳۲ تاریخ انتشار ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷ ۰۷ - 23 April 2015 شاهزاده میلیارد سعودی در نظر دارد به خلبانهایی که درآرایشگاه های مردانه ابرو بردارند، پلمپ می شوند/رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه:سولاریوم ممنوع است
آرایشگاه های مردانه ابرو بردارند پلمپ می شوند رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه سولاریوم ممنوع است سولاریوم برداشتن زیر ابرو خالکوبی و تتو در آرایشگاه مردانه ممنوع است به گزارش نامه نیوز چند وقتی می شود که مردان هم ابروهای خود را برمی دارند و یا حداقل سعی می کنند با اصلاح مدلیفارس گزارش میدهد یاس هدیه رهبری به مردم/ساخت بوستان ۱۴۰۰ هکتاری در ۲۲ روز
فارس گزارش میدهدیاس هدیه رهبری به مردم ساخت بوستان ۱۴۰۰ هکتاری در ۲۲ روزبوستان جنگلی یاس به سوعت ۱۴۰۰ هکتار که پیرو منویات مقام معظم رهبری در جمع فعالان محیط زیست احداث آن در دستور کار شهرداری قرار گرفت ظرف مدت ۲۲ روز آماده بهرهبرداری شد به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس بوستاننماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس مطرح کرد کمبود نیروی کار در شهرستانهای ساوه و زرندیه
نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس مطرح کردکمبود نیروی کار در شهرستانهای ساوه و زرندیهنماینده مردم شهرستانهای ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی گفت این شهرستانها با کمبود جدی نیروی کار در واحدهای تولیدی و صنعتی مواجهاند به گزارش خبرگزاری فارس از اراک شهلا میرگلوبیات ظهر اخشم مردم انگلیس از سیاستهای اتحادیه اروپا در قبال مهاجران
خشم مردم انگلیس از سیاستهای اتحادیه اروپا در قبال مهاجرانشماری از فعالان ضد نژادپرستی در انگلیس با تجمعی اعتراضآمیز مقابل دفتر کمیسیون اروپا خواستار تغییر سیاستهای این قاره در قبال مهاجران غیر اروپایی شدند به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری فارس دهها معترض انگلیس مقرییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو توضیح داد: چرا نمایشگاه لوازم یدکی خودرو برگزار کردیم؟
رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو توضیح داد چرا نمایشگاه لوازم یدکی خودرو برگزار کردیم اقتصاد > اقتصاد سیاسی - رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو اعتقاد دارد که ضرورت ها و نیازهای اتحادیه و صنف منجر به برگزاری نمایشگاه شد نشست خبری سومین نمهدیه کردن پرسپولیس به مردم کرمانشاه
هدیه کردن پرسپولیس به مردم کرمانشاه یکی از مشتریان باشگاه پرسپولیس که در موعد مقرر ودیعه را واریز نکرده است در واکنش به اینکه از مزایده کنار گذاشته می شود گفت مشکلی ندارم و میخواهم باشگاه پرسپولیس را به مردم کرمانشاه تقدیم کنم خبرگزاری مهر با وجود اینکه مسئولان سازمان خصوصیرئیس اتحادیه آرایشگران مردانه: مدل موی «شیطانپرستی» ممنوع!
رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه مدل موی شیطانپرستی ممنوع رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه نرخ های اصلاح موی سر را اعلام و تاکید کرد به شدت با واحدهای صنفی که اقدام به اصلاح مو در مدلهای اصطلاحا شیطانپرستی میکنند جواز کسبشان باطل میشود و همچنین خالکولی سولاریوم و برداشت-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها