تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): اى مردم! جز اين نيست كه خداست و شيطان، حق است و باطل، هدايت است و ضلالت، رشد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796938248




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

راه‌هاي ارزان جلوگيري از هدر رفتن آب؛ از وبلاگستان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: راه‌هاي ارزان جلوگيري از هدر رفتن آب؛ از وبلاگستان
«ستاره» در وبلاگ خود نوشته است: آب از هر چيزي گرانبهاتر است، بدون موبايل مي‌توان زندگي كرد، بدون ماشين مي‌توان زندگي كرد، بدون طلا مي‌توان زندگي كرد...، اما بدون آب، بيش از چند روز نمي‌توان زنده ماند و حيات نابود خواهد شد.

پس آب از هر چيزي ارزشمندتر و گرانبهاتر از هر گنجي است كه روي زمين داريم.
فرايند تصفيه آب، بسيار هزينه بر و مشكل است. وقتي يك ليوان آب را روي زمين مي‌ريزيم، بايد فكر كنيم كه در همين بندر لنگه خودمان، افراد بسياري هستند كه آب‌هاي كرم زده آب انبارها را مي‌نوشند و شايد در آينده‌اي نه خيلي دور، مجبور باشيم آب را به صورت بطري يا گالن‌هاي بزرگ خريداري كنيم و حتما هم چنين خواهد شد، چون كمبود آب يك شوخي نيست.
واقعا كساني كه آب آشاميدني به اين ارزشمندي را باز مي‌كنند و ساعت‌ها با فشار زياد مشغول شستن حياط و ماشين و... مي‌شوند، چگونه پاسخ از بين بردن حق ديگران براي استفاده از آب را به خود و خداوند خواهند داد؟

مهمترين منبع تأمين آب باران است كه هم در امور نظافت و شخصي و هم درصنايع بسيار مهم است. مصرف آب تنها به امور شخصي و مصارف خانگي محدود نمي‌شود، بلكه در صنايع براي خنك نگه داشتن دستگاه‌ها و موتورها به آب نياز داريم.
همان گونه كه مي‌دانيم، دماي كره زمين رو به افزايش است. اين مسئله توازن ميان آب مصرفي و آب مورد نياز را بر هم مي‌زند. بدين ترتيب، آب مصرفي بيشتر از ذخاير آبي موجود مي‌شود. اين نبود توازن علاوه بر صنايع كشاورزي را هم تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد و انسان را از نعمت داشتن آب تصفيه شده و تغذيه مناسب محروم مي‌سازد.

اگر شما در منطقه‌اي زندگي مي‌كنيد كه كمبود آب ندارد، خوش شانس هستيد. تقريبا ششصد ميليون انسان در 35 كشور با كمبود شديد آب روبه‌رو هستند و پيش‌بيني مي‌شود كه در پنج سال آينده، دست‌كم 36 ايالت در آمريكا به دليل مسائل مربوط به دما و رشد جمعيت و مشكل مواد زايد با كمبود آب روبه‌رو شوند.

دكتر پرويز كردواني متخصص مسائل آب مي‌گويد:
يكي از تحفه‌هايي كه به خيال عوام از نشانه‌هاي تمدن و فرهنگ به شمار مي‌رود، مصرف كردن است تا آنجا كه مردم ما خانواده‌هاي پر مصرف و پرخرج را خانواده‌هايي با سطح بالا مي‌دانند؛ بنابراين كسي كه بداند تنها ماده‌اي كه نمي‌توان از خارج وارد كرد، آب است، مي‌داند كه بايد آن را درست مصرف كند.

ايران هميشه با كمبود آب روبه‌رو بوده، هست و خواهد بود. ما بايد خومان را آماده كنيم كه با شرايط سخت‌تر از اين هم مدارا كنيم، چرا كه ميزان بارندگي منطقه ما، يك سوم ميزان بارندگي دنياست و كشاورزي مهمترين فعاليت ماست. به همين دليل، به آب بيشتري نياز داريم، چرا كه 90% آب كشور صرف كشاورزي مي‌شود.
دكتر كردواني گفت: جامعه‌اي كه آب زياد مصرف مي‌كند، آب بيشتري هم آلوده مي‌كند. ما بهترين و گواراترين آب دنيا را داريم و با ندانم‌كاري و نداشتن برنامه درست، آن را به بدترين شكل تبديل مي‌كنيم.

وي افزود: صرفه جويي خساست نيست، بلكه استفاده بهينه و به اندازه نياز است.
مورد ديگر صرفه‌جويي در ادارات است. در بسياري از ادارات و سازمان‌ها به دليل داشتن فضاي سبز مصرف آب بي‌رويه است و هيچ تعهدي در قبال صرفه جويي آب ندارند. دكتر كردواني درباره اين‌كه به چه وسيله مي‌توان مصرف آب را كاهش داد، مي‌گويد: فرهنگ مهمتر از خود صرفه‌جويي است. ما فرهنگ صرفه‌جويي نداريم، صرفه‌جويي نكردن تجدد و تمدن نيست، عين بي فرهنگي است.

وي در ادامه وضعيت آب كشور را بسيار نگران كننده بيان كرد و افزود: هر روز با برداشت بي رويه از منابع زيرزميني، آب شيرين در حال اتمام و از سوي ديگر، در حال شور شدن است و تنها با احداث آبخيزداري و ايجاد سد، مي‌توان بر مشكلات پيروز شد، زير با اين برداشت بي‌رويه منابع زيرزميني در مدت ده تا پانزده سال آينده، سفره‌هاي آب زيرزميني به پايان مي‌رسد. وي در پايان، راه‌هاي استفاده از آب را اسراف در مصرف آب ـ امساك در مصرف ـ صرفه‌جويي (درست و بهينه مصرف كردن) – را هدر دادن خواند.
برخي از بخش‌هاي زير نقل شده از سخنان دكتر كردواني است:
مطلب براي گفتن بسيار است، اما من بقيه آن را به وجدان انساني شما و Humanity شما واگذار مي‌كنم و در اينجا راه‌هايي براي كاهش هدرروي آب و صرفه جويي در مصرف آن برايتان خواهم گفت.

راه‌هايي ارزان قيمت براي جلوگيري از هدرروي آب و صرفه جويي در مهمترين ماده براي حيات بشر:

1- هرچند توالت و حمام كوچكترين اتاق در منزل است، اما حدود 75 درصد آب منزل در اين مكان مصرف مي‌شود. در يك دوش گرفتن به طور متوسط به مدت شش دقيقه حدود شصت ليتر آب مصرف مي‌شود. مدت دوش گرفتن خود را به پنج دقيقه يا كمتر كاهش دهيد، از دوش با جريان كم آب استفاده كنيد.
2- به جاي حمام رفتن‌هاي طولاني مدت دوش بگيريد. با دوش گرفتن دو يا سه برابر كمتر از حمام رفتن آب مصرف مي‌شود. در مدت حمام حتما در هنگام شامپو زدن به سر و يا شستن بدن با ليف آب را ببنديد.

3- شير‌هاي آبي كه چكه مي‌كنند را تعمير و نشتي‌ها لوله‌ها را برطرف كنيد.
شير آبي كه در هر ثانيه يك بار چكه مي‌كند، سالانه شش هزار ليتر آب هدر مي‌دهد كه همين ميزان آب مي‌تواند آب مصرفي روزانه چهل نفر را تأمين كند.
4- از دريچه قطع و وصل آب براي شيرهاي آب خود استفاده كنيد (سنسورهاي الكترونيكي براي قطع و وصل خودكار شيرهاي آب).

5- توالت دشمن آب است. در آمريكا، هجده ميليارد ليتر آب تازه براي فلاشينگ (سيفون) توالت مصرف مي‌شود!
6- از سيفون‌هاي دوكاره استفاده كنيد (برحسب نوع استفاده شما از توالت كار مي‌كنند). در تكنولوژي جديد تا 67 درصد نسبت به توالت‌هاي قديمي در مصرف آب صرفه جويي مي‌شود و يا از سيفون‌هاي با حجم تانك كوچكتر استفاده كنيد.

7- اگر در تابستان مي‌خواهيد آب سرد ميل كنيد، اينقدر آب را باز نگذاريد تا سرد شود، بلكه هميشه يك بطري آب در يخچال داشته باشيد.
8- در هنگام مسواك زدن آب را بيهوده باز نگذاريد. در هر دقيقه ده ليتر آب به همين دليل به هدر مي‌رود. پيش از مسواك زدن، يك ليوان آب با خود ببريد و با آن دهان خود را بشوييد.

9- در زمان شستن ميوه‌ها آب را باز نگذاريد. ظرفي را پر از آب كنيد و ميوه را در آن بشوييد و سپس آبكشي كنيد.
10- كتري را به اندازه مورد نياز آب كنيد.
11- هنگام شستن ظرف‌ها، آب را بيهوده و با فشار زياد باز نگذاريد، پس از شستن ظرف‌ها با اسكاچ، آب را با فشار كم باز كنيد و به سرعت ظرف‌ها را بشوييد. متأسفانه وسواس بسياري از خانم‌ها در شستن ظرف و شستن لباس‌ها و كلا شستشوي زياد در منزل، باعث هدر روي بسيار زيادي از آب است.

12- براي شستن ظروف با مايع ظرفشويي غليظ بايد آب زيادي مصرف كرد. از مايع رقيق شده ظرفشويي استفاده كنيم.
13- آب‌هايي كه از شستشوي ميوه‌ها و سبزيها به جاي مي‌ماند دور نريزيد، آنها را به گلدانها بدهيد. باغچه‌ها و گلدان‌هايمان را با آب درون لوله آبياري نكنيم، بلكه آب اضافي شست وشوي سبزي و كاهو را پاي درخت و گلدان‌ها بريزيم.

14- باغچه خانه را در روز آب پاشي نكنيد و اين كار را به عصر بيندازيد تا آب بخار نشود. ميزان آبي كه هر شخص در موقع آبياري يك ساعته باغچه هدر مي‌دهد، مي‌تواند مصرف روزانه يك خانواده چهار نفري را تأمين كند.
15- ابتكار ديگري كه در منزل مي‌توان به خرج داد، كم كردن فشار آب بوده كه با اين كار هم خطر تركيدگي لوله كم مي‌شود و هم اينكه آب كمتري در خانه جريان دارد. براي اين كار، شير فلكه اصلي آب را كمي ببنديد تا فشار كم شود.

16- تا زماني به اندازه كل گنجايش ماشين لباسشويي لباس كثيف نداريد، از ماشين لباسشويي استفاده نكنيد. يك بار استفاده از ماشين لباسشويي با كل ظرفيت كمتر از دو بار با نصف ظرفيت آب مصرف مي‌كند.
17- در هنگام شستشوي اتومبيل به جاي استفاده از شيلنگ آب از سطل آب استفاده كنيد.

18- به جاي كاشت چمن در محيط‌هاي غير ضروري كه زياد آب مي‌خواهد، از برگ‌هاي سبز (پاپيتال) كه آب نمي‌خواهند استفاده كنيم و پاي درختان خانه گوني بيندازيم و پاي درختان جلوي خانه در خيابان پوشال بريزيم كه مانع تبخير آب نشوند.

بقيه راهكارهاي مناسب را هم بقيه دوستان بنويسند و اضافه كنند.
 سه شنبه 31 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3807]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن